beantwoord

Slechte informatie over inchecken met NS jaartrajectkaart

• 4 september 2014
  • 21 reacties
  • 1039 Bekeken

• Intercity
  • 5 reacties
Ik heb een hele dure NS jaartrajectkaart. Maar daar kon je tot voor kort niet mee inchecken. Dus ik had nog een anonieme OV chipkaart met geld erop om met de trein naar andere plaatsen (en tram) te reizen. Vanaf 13 juli moet ik wel inchecken met de jaartrajectkaart, dus heb ik daar geld op gezet zodat ik met korting naar andere plaatsen kan reizen. Nu blijkt dat ik niet echt met de jaartrajectkaart kan inchecken om met de trein te reizen tenzij ik met de bankpas een product koop en dat op de jaartrajectkaart zet. Maar het geld dat op de jaartrajectkaart staat kan ik niet voor de trein gebruiken. Dat geld kan ik er ook niet afhalen/op andere OV chipkaart zetten omdat het bedrag boven de 30 euro is. De NS adviseerde me maar vaker met de tram te gaan om dat bedrag op te maken (worden nog veel tramritjes voor november).
Maar ik reis bijna nooit met de tram/bus/metro. Dus ik word aangemoedigd door de NS "om mijn geld weg te gooien" Mijn vraag is: waarom heeft de NS de jaartrajecthouders niet goed geinformeerd hierover? Ik betaal per jaar meer dan 1000 euro hiervoor en reis 4 x per week, ik vind toch dat ik een redelijk grote afnemer van de NS ben.
Elk jaar kreeg ik trouw een brief dat ik nog steeds niet met de jaartrajectkaart kon inchecken als OV chipkaart. dit jaar kan dat wel. maar ik kreeg dus geen informatie over hoe je met korting kon reizen met je jaartrajectkaart. Overigens ook NS treinconducteurs vertellen me elk een verschillend verhaal. Ik vind dat een hele slechte service voor jaartrajecthouders.
icon

Beste antwoord door Ramon NS 4 september 2014, 18:05

Welkom op ons forum AMo, met een jaartrajectkaart is het inderdaad niet mogelijk om op saldo te reizen bij NS. Je kan inderdaad een enkele reis of dagretour op je OV-chipkaart zetten en hiermee reizen. Dit is anders dan het nieuwe Traject Vrij waar reizen buiten je vaste traject achteraf worden gefactureerd. Saldo tot €30 kun je aan de balie van het openbaarvervoerbedrijf terecht en kun je het saldo laten uitkeren. Daarboven dien je een formulier invullen en opsturen, waarna het geld wordt overgemaakt naar je bankrekening. Alle jaartrajecthouders zijn hier over geïnformeerd middels brief of e-mail. Het kan zijn dat deze bij jou door een foutje niet is verstuurd of is aangekomen. Mochten je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag van je. Groet Ramon
Bekijk origineel

21 reacties

Welkom op ons forum AMo, met een jaartrajectkaart is het inderdaad niet mogelijk om op saldo te reizen bij NS. Je kan inderdaad een enkele reis of dagretour op je OV-chipkaart zetten en hiermee reizen. Dit is anders dan het nieuwe Traject Vrij waar reizen buiten je vaste traject achteraf worden gefactureerd. Saldo tot €30 kun je aan de balie van het openbaarvervoerbedrijf terecht en kun je het saldo laten uitkeren. Daarboven dien je een formulier invullen en opsturen, waarna het geld wordt overgemaakt naar je bankrekening. Alle jaartrajecthouders zijn hier over geïnformeerd middels brief of e-mail. Het kan zijn dat deze bij jou door een foutje niet is verstuurd of is aangekomen. Mochten je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag van je. Groet Ramon
Beste Ramon
Het is dus nog bureaucratischer dan ik dacht! waarom een formulier invullen en geld over laten maken?
waarom kan ik het geld niet op een andere OV chip laten zetten?
En waarom die beperking van een saldo tot 30 euro?

Jullie OV chip komt als kopie van de octopus kaart uit Hong Kong. Daar is het een probleemloos gebeuren. Met 1 kaart kun je inchecken en uitchecken bij tram, metro, bus, dubbeldekker, veerboten etcetera. En daar is het simpel een kwestie van geld erop storten en het wordt automatisch afgeschreven.
Waarom hebben jullie het zo moeilijk gemaakt voor jezelf? Als ik jouw verhaal lees, dan vraag je toch om klachten? Ik zal het hier nog niet over de andere onhandigheden hebben van de OV chip. Maar ik vind dit echt een belachelijk slechte service voor mensen die meer dan 1000 euro aan jullie besteden. Als ik ergens anders zoveel geld uitgeef, word ik echt wel beter behandeld.
NB er is geen eens een formele klachtenservice bij de NS. ik moet hier op dit forum een profiel aanmaken om iets te melden. of bellen - maar als dat niet uitkomt met je werk, dan heb je mooi pech gehad.
Als u uw jaartrajectkaart wil blijven gebruiken zou ik voorlopig in ieder geval geen gebruik maken van het formulier voor het beëindigen van een ov-chipkaart waarmee Ramon NS kwam aanzetten.
Verder kan onderstaande opmerking wat mij betreft worden toegevoegd aan een lange lijst van tenenkrommende adviezen die de NS aan haar (trouwe) klanten geeft:

De NS adviseerde me maar vaker met de tram te gaan om dat bedrag op te maken (worden nog veel tramritjes voor november).
Reputatie 3
Badge
Vanaf 13 juli moet ik wel inchecken met de jaartrajectkaart, dus heb ik daar geld op gezet zodat ik met korting naar andere plaatsen kan reizen.

Elk jaar kreeg ik trouw een brief dat ik nog steeds niet met de jaartrajectkaart kon inchecken als OV chipkaart. dit jaar kan dat wel. maar ik kreeg dus geen informatie over hoe je met korting kon reizen met je jaartrajectkaart. Overigens ook NS treinconducteurs vertellen me elk een verschillend verhaal. Ik vind dat een hele slechte service voor jaartrajecthouders.

Je kunt bij NS nog steeds NIET inchecken met een Jaartrajectkaart, hoor.
Je kunt wel een enkele reis of retour, met of zonder korting, op je kaart laden voor een reis buiten je traject. Dat is net zo simpel als vroeger een papieren kaartje kopen. En het is nu toevallig één van de dingen die NS wél duidelijk gecommuniceerd heeft. Zie bijvoorbeeld deze link op de website, met informatie die ook op allerlei manieren en met een brief aan de reizigers is gecommuniceerd. Er is veel misgegaan, maar dit nu net niet.

En met het saldo dat op je kaart staat kun je verder gewoon met tram, bus of metro reizen. Je kunt het erop laten staan tot je kaart niet meer geldig is, dus zelfs als je niet vaak met ander OV dan de trein reist, kun je op den duur wel van je saldo afkomen. . .

En er is wel degelijk een formele klantenservice. Die kun je gewoon bellen. Niet dat je dan de garantie hebt dat je een bruikbaar antwoord krijgt, maar het is er wel . . .
Beste Ramon NS,
het formulier wat je me toestuurt is voor als je het gebruik van de OV kaart wilt beeindigen. Maar het gaat bij mij om mijn jaartrajectkaart die ik nog wil gebruiken tot einde termijn. Of moet ik deze procedure pas doen als mijn jaartrajectkaart verlopen is?
groet
Annemarie
Reputatie 4
Badge
Als je een jaartrajectkaart hebt b.v. van 1 november 2013 tot en met 31 oktober 2014 is de ov-chipkaart waarop dit abonnement staat waarschijnlijk ergens tot in 2018 geldig. Dit staat niet op de kaart, maar is na te kijken bij een kaartautomaat of mijn ns. Het saldo is dan ook op de bus en tram tot deze einddatum te gebruiken en hoeft dan niet voor november te worden opgemaakt.
hee kamcon, dat is nou eens nuttige informatie. ik ga bijna nooit met de tram/bus/metro dus ik vroeg me al af of hoe ik dat saldo op moest gaan maken. ik zal het proberen na te gaan.
de adviezen van de NS (eerst onnodige tramritjes maken; twee, mijn kaart beeindigen en formulier opsturen terwijl mijn kaart nog geldig is) zijn toch echt vreemd.
overigens ISKOV, ik heb echt geprobeerd op te letten over dat verhaal dat je per 9 juli per se moest gaan inchecken, maar ik kan op zich wel 'inchecken' met mijn NS jaartrajectkaart. het is overigens volstrekt nutteloos maar op zich kan het wel. (ik denk dat het ook nodig is bij van die stations met poortjes). ik ken die weblink niet. enfin. zo sukkelen we nog even lekker door. de NS service man reageert niet meer. toch typisch dat ze je aan laten modderen (en dat terwijl je zoveel betaalt per jaar, en dat jaar na jaar)
Ik heb een OV-jaarabonnement en ik kreeg van de NS ook het advies dat ik mijn geld op de oude kaart maar bij de tram op moest maken :8 Ja, dat kan dus niet.

En het is nu toevallig één van de dingen die NS wél duidelijk gecommuniceerd heeft.
Nee, de NS communiceert dat helemaal niet duidelijk. Als ik wekelijks geconfronteerd wordt met omroepberichten dat IEDEREEN in moet checken, dan gaat er toch echt iets mis met de communicatie. 😠
Spijtig te lezen dat je niet tevreden bent met onze reactie en de informatievoorziening over het gebruik van de Jaartrajectkaart. Je kunt het formulier inderdaad alleen gebruiken wanneer je de kaart ook wilt beeindigen. Wanneer het saldo onder de 30 is kun je het terugontvangen bij een balie van een vervoerder. Ik wil je adviseren om gebruik te maken van het forumulier nadat je Jaartrajectkaart is afgelopen. Je zal dan het saldo terugontvangen.
Reputatie 3
Badge

Nee, de NS communiceert dat helemaal niet duidelijk. Als ik wekelijks geconfronteerd wordt met omroepberichten dat IEDEREEN in moet checken, dan gaat er toch echt iets mis met de communicatie. :@

Ik heb gewoon een mail en een brief van ze gekregen dat dit niet gold voor houders van OV-Jaar-, Jaartraject- en Grensabonnementen.
En het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik ben toch al nooit geneigd om campagneteksten al te letterlijk te nemen. Als er een campagne is dat iedereen meer melk moet drinken, snap ik ook wel dat dit niet geldt als je een lactose-intolerantie hebt. Het is lastig om een poster te ontwerpen met de tekst "Iedereen moet inchecken behalve als u een OV-Jaarabonnement, een Jaartrajectkaart of een Grensabonnement heeft, maar dan weer wel in tram, bus en metro."

Maar goed; het is duidelijk dat het beter had gekund. Aan de andere kant: een campagne die miljoenen reizigers bereikt en door enkele tientallen verkeerd wordt opgevat is behoorlijk effectief, hoe vervelend het ook is voor die tientallen.
Ik heb gewoon een mail en een brief van ze gekregen dat dit niet gold voor houders van OV-Jaar-, Jaartraject- en Grensabonnementen.
En het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik ben toch al nooit geneigd om campagneteksten al te letterlijk te nemen.

Reclameteksten neem ik inderdaad niet al te serieus. Ik was alleen in de veronderstelling dat ik er wel van uit mocht gaan dat omroepberichten op stations en opmerkingen van conducteurs en medewerkers van de klantenservice correct zouden zijn.
Ik heb geen persoonlijke communicatie van de NS gekregen. Alleen een algemene nieuwsbrief met de boodschap "iedereen moet per 9 juli inchecken".

En het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik ben toch al nooit geneigd om campagneteksten al te letterlijk te nemen. Als er een campagne is dat iedereen meer melk moet drinken, snap ik ook wel dat dit niet geldt als je een lactose-intolerantie hebt.
Als er gezegd wordt "iedereen moet inchecken", wie ben ik dan om te denken "dat neem ik niet letterlijk". Wees dan correct en zeg "iedereen met een nieuwe portfolio abonnement moet inchecken". Zoals theofiel zegt: het is geen reclametekst, het zijn omroepberichten op het station. Ik zou er van uit moeten kunnen gaan dat de informatie in omroepberichten klopt, maar dat is dus niet zo.

Ja, dan is het niet gek dat reizigers met een (nieuw) oude portfolio abonnement denken dat ze op saldo kunnen reizen omdat "iedereen in moet checken". Bij andere vervoerders is het overigens wel mogelijk om op de chipkaart te reizen, wat het nog onbegrijpelijker maakt dat het bij de NS (de verstrekker van de kaart) niet kan.

Er zijn al verschillende mensen op dit forum langsgekomen die hier overlast van hebben ondervonden.
Spijtig te lezen dat je niet tevreden bent met onze reactie en de informatievoorziening over het gebruik van de Jaartrajectkaart. Je kunt het formulier inderdaad alleen gebruiken wanneer je de kaart ook wilt beeindigen. Wanneer het saldo onder de 30 is kun je het terugontvangen bij een balie van een vervoerder. Ik wil je adviseren om gebruik te maken van het forumulier nadat je Jaartrajectkaart is afgelopen. Je zal dan het saldo terugontvangen.

De NS heeft ook een wiki pagina abonnementen. Als die voortdurend scherp wordt gehouden, dan kan je naast je antwoord ook daarnaar doorverwijzen. Een zinvolle kruisbestuiving.
Beste Ramon
Het is dus nog bureaucratischer dan ik dacht! waarom een formulier invullen en geld over laten maken?
waarom kan ik het geld niet op een andere OV chip laten zetten?
En waarom die beperking van een saldo tot 30 euro?

Jullie OV chip komt als kopie van de octopus kaart uit Hong Kong. Daar is het een probleemloos gebeuren. Met 1 kaart kun je inchecken en uitchecken bij tram, metro, bus, dubbeldekker, veerboten etcetera. En daar is het simpel een kwestie van geld erop storten en het wordt automatisch afgeschreven.
Waarom hebben jullie het zo moeilijk gemaakt voor jezelf? Als ik jouw verhaal lees, dan vraag je toch om klachten? Ik zal het hier nog niet over de andere onhandigheden hebben van de OV chip. Maar ik vind dit echt een belachelijk slechte service voor mensen die meer dan 1000 euro aan jullie besteden. Als ik ergens anders zoveel geld uitgeef, word ik echt wel beter behandeld.
NB er is geen eens een formele klachtenservice bij de NS. ik moet hier op dit forum een profiel aanmaken om iets te melden. of bellen - maar als dat niet uitkomt met je werk, dan heb je mooi pech gehad.

De reden waardoor de OV-Chipkaart al snel complexer wordt dan de Octopus is simpel, het Nederlandse OV-netwerk is vele malen complexer dan de Hong Kongse. Zo betaal je in Hong Kong in veel vervoersmiddelen de prijs voor het gehele traject, ipv de daadwerkelijke rit die je gemaakt hebt. Je zou eigenlijk moeten kijken naar een land met verchipte/digitale vervoersbewijzen met een vergelijkbaar OV-netwerk, maar zo'n land bestaat helaas niet.
Reputatie 3
Badge

Als er gezegd wordt "iedereen moet inchecken", wie ben ik dan om te denken "dat neem ik niet letterlijk". Wees dan correct en zeg "iedereen met een nieuwe portfolio abonnement moet inchecken". Zoals theofiel zegt: het is geen reclametekst, het zijn omroepberichten op het station. Ik zou er van uit moeten kunnen gaan dat de informatie in omroepberichten klopt, maar dat is dus niet zo.

Ja, dan is het niet gek dat reizigers met een (nieuw) oude portfolio abonnement denken dat ze op saldo kunnen reizen omdat "iedereen in moet checken". Bij andere vervoerders is het overigens wel mogelijk om op de chipkaart te reizen, wat het nog onbegrijpelijker maakt dat het bij de NS (de verstrekker van de kaart) niet kan.
(...)

Dat er iets is misgegaan met de persoonlijke communicatie naar u toe, is op diverse plaatsen in dit forum al gebleken. Waarvan minstens een deel - naar ik mij meen te herinneren - lag aan het feit dat u ergens nietsvermoedend had aangegeven geen prijs te stellen op persoonlijke berichten van NS.

Maar nog afgezien daarvan: wat denkt u dat er gebeurt als er wordt omgeroepen dat iedereen met een nieuw portfolio-abonnement moet inchecken? Hoeveel reizigers weten of ze een abonnement uit het oude of uit het nieuwe portfolio hebben?

Ik blijf erbij: er is het nodige en ook het onnodige misgegaan in de communicatie rond de invoering van het inchecken. Maar als er van het miljoen reizigers per dag een paar honderd niet goed geïnformeerd blijken, is dat uit communicatie-overwegingen nog een heel goed resultaat. Hoe zuur het ook is voor die paar honderd reizigers. En als NS het anders had gedaan, zouden vermoedelijk een paar honderd andere reizigers verkeerd geïnformeerd zijn geweest. Dat is onvermijdelijk, en geen kwestie van onkunde of kwade opzet.

Wat ik persoonlijk het meest ergerlijke vind, is als er vervolgens ook onder de NS-medewerkers zelf kennelijk vaak nog zoveel onduidelijkheid is, dat zij die paar honderd mensen (en de rest) niet goed kunnen informeren. En helaas komt dat ook nogal eens voor . . .
Waarvan minstens een deel - naar ik mij meen te herinneren - lag aan het feit dat u ergens nietsvermoedend had aangegeven geen prijs te stellen op persoonlijke berichten van NS.
Dat is pertinent niet waar, maar een tactiek van de NS om de reiziger in een slecht daglicht te stellen door te doen alsof het mijn fout is.

Maar nog afgezien daarvan: wat denkt u dat er gebeurt als er wordt omgeroepen dat iedereen met een nieuw portfolio-abonnement moet inchecken? Hoeveel reizigers weten of ze een abonnement uit het oude of uit het nieuwe portfolio hebben?

Ik blijf erbij: er is het nodige en ook het onnodige misgegaan in de communicatie rond de invoering van het inchecken. Maar als er van het miljoen reizigers per dag een paar honderd niet goed geïnformeerd blijken, is dat uit communicatie-overwegingen nog een heel goed resultaat. Hoe zuur het ook is voor die paar honderd reizigers. En als NS het anders had gedaan, zouden vermoedelijk een paar honderd andere reizigers verkeerd geïnformeerd zijn geweest. Dat is onvermijdelijk, en geen kwestie van onkunde of kwade opzet.

Wat ik persoonlijk het meest ergerlijke vind, is als er vervolgens ook onder de NS-medewerkers zelf kennelijk vaak nog zoveel onduidelijkheid is, dat zij die paar honderd mensen (en de rest) niet goed kunnen informeren. En helaas komt dat ook nogal eens voor . . .

Voor mij gaat de vlag voor goede informatie niet uit, als heel bewust een groep mensen niet geïnformeerd worden. Het is inderdaad heel ergerlijk dat dit nog meer onkunde en misinformatie tot zijn gevolg heeft. Het is enorm ergerlijk om elke dag weer hiermee geconfronteerd te worden.
Ik heb inmiddels via suffe onnodige metroritjes mijn saldo op de jaartrajectkaart naar onder de 30 euro weten te brengen. Nu kon ik dus mijn geld erop halen. Wat schetst mijn verbazing als ik daar ook weer 2,50 admin kosten voor moet betalen. ongelofeloos.
enne, dat verhaal over Hong Kong: dat klopt niet. In HK is alles nog veel ingewikkelder: je kunt er namelijk met de octopuskaart niet alleen de ferry,tram, bus, dubbeldekker, metro mee betalen, maar ook in de seveneleven mee afrekenen, je telefoonrekening ermee betalen. kom niet aanzetten met dat NL zo ingewikkeld is.... en ingewikkelder dan Hong Kong. Nederlanders zijn gewoon prutsers! alles half invoeren in plaats van helemaal.
Ik heb inmiddels via suffe onnodige metroritjes mijn saldo op de jaartrajectkaart naar onder de 30 euro weten te brengen. Nu kon ik dus mijn geld erop halen. Wat schetst mijn verbazing als ik daar ook weer 2,50 admin kosten voor moet betalen. ongelofeloos.
Ik moet ook nog geld declareren wat op een oude kaart staat en dat ik niet op een andere kaart over kan zetten, ik ben bang dat ik daar ook bestolen ga worden.
Reputatie 3
Badge
Ik heb inmiddels via suffe onnodige metroritjes mijn saldo op de jaartrajectkaart naar onder de 30 euro weten te brengen. Nu kon ik dus mijn geld erop halen. Wat schetst mijn verbazing als ik daar ook weer 2,50 admin kosten voor moet betalen.

Die ritjes had u toch niet hoeven te maken als u ze zo suf vond? U had ook de kaart met een saldo van meer dan 30 euro kunnen opsturen, en dan had u dat geld gewoon teruggekregen (ik geloof inderdaad met aftrek van 2,50 euro administratiekosten; dat vind ik persoonlijk ook raar, want het is gewoon je eigen geld. . .)
Beste IskOV
als je mijn eerste post had gelezen, had je het probleem begrepen.
Enne, ben je soms een communistische propagandachef? of een officiele OV vertegenwoordiger? iemand die geen kritiek op het OV kan velen, blijkbaar. Dan zit je hier misschien verkeerd...
Reputatie 3
Badge
Beste IskOV
als je mijn eerste post had gelezen, had je het probleem begrepen.
Enne, ben je soms een communistische propagandachef? of een officiele OV vertegenwoordiger? iemand die geen kritiek op het OV kan velen, blijkbaar. Dan zit je hier misschien verkeerd...

Als u mijn bijdragen leest, zult u zien dat ik wel degelijk ook kritiek heb op NS, en op ProRail, en op onze overheid. Zoals ik u ook gelijk geef in uw verontwaardiging over die administratiekosten. En eerder vanuit een liberaal dan vanuit een communistisch perspectief.

Ik heb overigens inderdaad over het hoofd gezien dat u uw JTK gewoon wilde behouden, en dat schriftelijk terugvragen met het opsturen van de kaart dus inderdaad geen optie was. Excuus daarvoor. Maar dat hoeft nog geen aanleiding te zijn om mij van communistische sympathieën te 'verdenken' . . .

Reageer