beantwoord

spitsreizen tijdens Corona basisdienstregeling

• 25 maart 2020
  • 6 reacties
  • 190 Bekeken

Zou het een idee zijn dat je tijdens deze situatie rondom Corona, ook met je (dalvrij)abonnement de gehele dag kunt reizen?

Dit omdat er in ons bedrijf (en ik denk bij meerdere) in de vitale beroepsgroep, word geschoven met werktijden om toch de processen door te laten gaan en mensen te laten werken (voornamelijk de uitzendkrachten, die anders thuis komen te zitten, zonder inkomen of nog erger helemaal zonder werk, omdat ze worden bedankt)

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 maart 2020, 07:05

NS merkt dat de spits nog steeds drukker is dan normaal en wil daarom de reismogelijkheden voor mensen met een abonnement voor de daluren niet verruimen. Zie dit topic, onder het kopje “1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits".

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

NS merkt dat de spits nog steeds drukker is dan normaal en wil daarom de reismogelijkheden voor mensen met een abonnement voor de daluren niet verruimen. Zie dit topic, onder het kopje “1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits".

Wel een beetje jammer en voor deze zorgmedewerker een behoorlijke kostenpost. IPV 2, doe ik nu 4 uur over mijn reis. Daarnaast moet ik in de spits reizen om überhaupt op tijd te komen. Kan nu namelijk geen gebruik van mijn dalvrij kaart maken. Het valt me wel een beetje tegen van NS eerlijk gezegd.

Reputatie 7
Badge +3

Wel een beetje jammer en voor deze zorgmedewerker een behoorlijke kostenpost. IPV 2, doe ik nu 4 uur over mijn reis. Daarnaast moet ik in de spits reizen om überhaupt op tijd te komen. Kan nu namelijk geen gebruik van mijn dalvrij kaart maken. Het valt me wel een beetje tegen van NS eerlijk gezegd.

Zeker jammer voor u, maar spits vrij geven voor mensen met dalurenabonnementen zal extra drukte opleveren.  Is een traject vrij abonnement nu een overweging?

Reputatie 7
Badge +4

Het zijn er de tijden niet naar om extra reizigers aan te trekken met verruiming van voorwaarden. Ik denk ook niet dat NS dat zal doen. Ik heb wel begrip voor uw vraag, want in uw specifieke situatie zou het een oplossing kunnen zijn. Het zal niet veel voorkomen.

In de spits is het in verhouding nog steeds drukker en strikt genomen zou een verruiming de kans op besmetting doen toenemen. Ik kan me alleen al om die reden niet voorstellen dat NS met een vergemakkelijking komt, los van de technische kant van de zaak, want die is er ook.

De treinen rijden in principe voor mensen met vitale functies en iedere toeloop moet voorkomen worden. De controle is gering en zou niet nodig moeten zijn, maar er is zelfs een categorie die daar nog misbruik van maakt. Ik citeer dan maar met instemming de woorden van de premier: ‘Mijn verstand staat stil als’, etc.

Helaas niet. Op mijn traject betekent dit een maandbedrag van €419,15, altijd vrij €351

Zoveel verdien ik niet, werkgever betaalt via cao, wat in mijn geval €40 euro per maand is 

De trein rijdt nu nog om mensen uit vitale beroepen naar hun werk te vervoeren. Mijn traject is momenteel alles behalve druk.

Ik reis nu 8 uur per dag IPV 4 om voor mijn cliënten te zorgen. Dit kost mij nu €306 IPV 106, omdat vrijwel alleen nog sprinters rijden, en ik in de spits moet vertrekken IPV vlak erna. 

Voor zorgmedewerkers en mensen met vitale beroepen zou tegemoetkoming via welke weg dan ook fijn zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me ook de juiste weg in deze tijd dat werkgevers in de vitale beroepen de reiskosten gewoon vergoeden, zoals een werkgever betaamt. Dat hoorde altijd al, maar nu helemaal. De vitale beroepen vormen een kostbare groep.

Reageer