beantwoord

Staking 28 mei 2019: vergoeding abonnementhouder Traject Vrij

• 3 juni 2019
  • 10 reacties
  • 528 Bekeken

Beste,

Vanwege de NS staking heb ik geen gebruik kunnen maken van het Traject Vrij abonnement waarvoor ik maandelijks meer dan 300 euro betaal.

Wordt deze staking dag vergoed voor de abonnementhouder?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Renée
icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 juni 2019, 15:18

Goedemiddag RWSHendrikx en welkom bij de NS Community!

Het spijt me om te lezen dat jij door de staking vorige week geen gebruik hebt kunnen maken van je abonnement. Alle informatie over een eventuele vergoeding kun je terugvinden op deze pagina. Tevens is het misschien interessant om dit topic door te nemen.
Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag RWSHendrikx en welkom bij de NS Community!

Het spijt me om te lezen dat jij door de staking vorige week geen gebruik hebt kunnen maken van je abonnement. Alle informatie over een eventuele vergoeding kun je terugvinden op deze pagina. Tevens is het misschien interessant om dit topic door te nemen.
Beste Stijn,

Bedankt voor de reactie. Ik heb de topic en de pagina doorgelezen. Omdat ik van tevoren op de hoogte was van de staking heb ik mij niet ingecheckt bij de NS. Ik heb namelijk vanuit thuis moeten werken. Nu zie ik op de topic pagina hetzelfde verhaal en daarbij vermeld dat NS om deze reden geen vergoeding geeft; omdat de persoon niet heeft ingecheckt.

Betekent dit nou dat ik geen recht op vergoeding heb omdat ik niet heb ingecheckt?! Ik betaal anders maandelijks een groot bedrag om te reizen op een vast traject, dus ik hoop iets van tegemoetkoming te ontvangen vanuit de NS.

Kun jij mij verder helpen met mogelijke vervolgstappen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Renée
De laatste reactie van MoDe in dat topic vat het goed samen:
Of je op een afwijzing moet reageren om alsnog een vergoeding te krijgen, hangt er vanaf wat de reden was om GTbV in te dienen en geen claim ivm kosten ander vervoer.

Wanneer je GTbV hebt gebruikt om een vergoeding te krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je abonnement met afgekocht reisrecht, kun je dat vermelden in het bezwaar.

Heb je GTbV ingediend omdat de dinsdag je vaste reisdag is, maar je de 28e dus niet kon reizen, dan zul je goed moeten motiveren waarom je gebruik hebt gemaakt van de GTnV-regeling en niet van de stakingsvergoedingregeling.
Ik snap heel goed dat NS niets gaat uitkeren als een claim niet met bewijzen is onderbouwd om fraude te voorkomen.

In jouw geval kun je dus een bezwaar indienen en toelichten waarom je een vergoeding wilt.
Dus de NS vindt het normaal dat:
- de klant moet speuren op internet hoe hij GTBV kan indienen zonder reishistorie.
- Berichtgeving vanuit de NS dat je dan pech hebt (maar als je doorvraagt je wel recht op vergoeding blijkt te hebben)
- de NS verwacht dat je verzoek standaard afgekeurd wordt en je dan maar bezwaar moet aantekenen).
- iedere klant zelf per reis bezwaar aan moet tekenen.

Ik neem aan dat bij de NS ook bekend is dat er de 28 geen treinen reden. En dat jullie zorgen dat claims op die dag voor altijd vrij en traject vrij gewoon in 1 keer gehonoreerd worden.
Lijkt me vanuit de NS ook gewoon efficiënter...
Badge +3
Ik vermoed dat als je geen bewijs hebt (in de vorm van een incheck, ik heb het ook niet bedacht) niet zomaar gecompenseerd wordt voor het niet kunnen gebruiken van een 'vrij reizen' abonnement.

Dat je 300+ euro per maand betaalt is natuurlijk zuur maar ja, dat betaalde je voor 28 dagen kunnen reizen in februari ook.

Wel kun je dus alternatief vervoer (gedeeltelijk) vergoed krijgen. Via andere kanalen zie ik zelfs verhalen voorbij komen over 'stuur maar een tankbonnetje op' 🙄 Serieus?

Wel kun je dus alternatief vervoer (gedeeltelijk) vergoed krijgen. Via andere kanalen zie ik zelfs verhalen voorbij komen over 'stuur maar een tankbonnetje op' 🙄

Daar zijn ze dan wel een week te laat mee, aanvullende voorwaarden zouden uiterlijk op de stakingsdag bekend gemaakt worden en ook dinsdagavond was daar nog niets over bekend, ondanks wat in het andere stakingstopic beweerd wordt.
Reputatie 6
Badge
Dus de NS vindt het normaal dat:
- de klant moet speuren op internet hoe hij GTBV kan indienen zonder reishistorie.
- Berichtgeving vanuit de NS dat je dan pech hebt (maar als je doorvraagt je wel recht op vergoeding blijkt te hebben)
- de NS verwacht dat je verzoek standaard afgekeurd wordt en je dan maar bezwaar moet aantekenen).
- iedere klant zelf per reis bezwaar aan moet tekenen.

Ik neem aan dat bij de NS ook bekend is dat er de 28 geen treinen reden. En dat jullie zorgen dat claims op die dag voor altijd vrij en traject vrij gewoon in 1 keer gehonoreerd worden.
Lijkt me vanuit de NS ook gewoon efficiënter...

Ik vind dat bovenstaanbde reactie het beter samenvat.

NS werpt bewust rookgordijnen op, zowel qua informatievoorziening voorafgaand aan de staking, op de stakingsdag zelf EN naderhand. Vergeet niet dat NS 80 pct heeft bespaard op de loonkosten van de stakers.

We lezen dat de koffiemachines in Amersfoort schoon zijn, maar basale informatie ho maar.
https://nieuws.ns.nl/liveblog-landelijke-pensioenacties-28-mei/

Ik zou me schamen als ik verantwoordelijk zou zijn voor de communicatie. Diep schamen.
Bedenk daarbij dat de reizigers die bijv met de thalys of ICE gingen tot op het allerlaatste moment werden voorgehouden dat deze toch echt zou rijden. Gevolgen hiervan zijn natuurlijk nog veel erger. (misgelopen hotelovernachtingen, maar ook zakelijke afspraken enz.enz.)
Badge +3
Bedenk daarbij dat de reizigers die bijv met de thalys of ICE gingen tot op het allerlaatste moment werden voorgehouden dat deze toch echt zou rijden. Gevolgen hiervan zijn natuurlijk nog veel erger. (misgelopen hotelovernachtingen, maar ook zakelijke afspraken enz.enz.)
IC Berlijn lijkt (als ik de verhalen zo lees) gewoon toch gereden te hebben vanuit Duitsland tot Hengelo, en DB heeft iedereen (met Duitse bussen!) keurig vervoerd naar Amsterdam CS of Schiphol.
Geen vergoeding bij een abonnement als je niet ingecheckt was. Je zou toch verwachten dat vanwege niet geleverde diensten je een evenredig deel van je abonnementskosten terug krijgt. Ik reis op vaste dagen op een vast traject met de NS, o.a. op dinsdagen (blijkt uit mijn reishistorie).

Aan de andere kant vind ik de opstelling van NS wel interessant; er zijn genoeg andere dagen dat er ook geen treinen rijden op mijn vaste traject terwijl ik eigenlijk niet van plan was om te gaan reizen. In zo'n geval kan ik dus even inchecken en de volgende dag een GTBV claim indienen.

Als ik niets te doen zou hebben in het weekend, dan ging ik lekker de hele dag in vertraagde treinen zitten en slapend rijk worden. Letterlijk 🙂

Reageer