beantwoord

Standaard 2e klas bij 1e klas abonnement

• 24 november 2014
  • 7 reacties
  • 264 Bekeken

Ik heb een Weekend Vrij abonnement 1e klasse maar doordeweeks reis ik vaak korte trajecten. Nu zet ik iedere dag handmatig mijn klasse om naar de 2e klasse. Kan ik dit niet standaard op 2e klasse instellen en het alleen omzetten in het weekend naar 1e klasse?
icon

Beste antwoord door Anonymous 24 november 2014, 11:33

Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Als je een abonnement eerste klasse hebt, staat het reizen op saldo buiten het abonnement ook automatisch op eerste klasse.
Bekijk origineel

7 reacties

Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. Als je een abonnement eerste klasse hebt, staat het reizen op saldo buiten het abonnement ook automatisch op eerste klasse.
Dat is balen 😞 Wel raar dat dat niet mogelijk is zeg.
Reputatie 7
Badge +4
Een 60-plusser mag op de chipkaart met het Weekendvrijabonnement geen keuzedagen zetten, dan is een extra Dalvoordeel nodig. Met een op tweedeklasdagvoordeel ingestelde kaart, kun je dan wel tweedeklas reizen en er toch eersteklas keuzedagen opzetten. Maar ja daar heb je niks aan als je nog geen 60 bent en geen keuzedagen mag nemen 😉 Een extra Dalvoordeelkaart kopen is in uw geval om die reden waarschijnlijk overbodig omdat Weekendvrijabonnement de mogelijkheden van het Dalvoordeelurenabonnement al geeft. De meeste mensen vinden het reizen met twee kaarten wat onprettig.

Uw vraag is hier overigens wel eens eerder gesteld. Ik vraag me af hoe lastig het voor de vervoerders is. Dit soort wijzigingen gaan, als ze er al komen, niet snel.
Beste vlindermeisje, welkom op het NS Serviceforum. De luchtmacht heeft het juiste antwoord gegeven; het is niet mogelijk, het is alleen mogelijk om elke dag je klasse te wisselen bij de kaartautomaat. Dit komt mede doordat je Weekend Vrij doordeweeks in de daluren standaard ook 40% korting biedt, en je abonnement doordeweeks dus ook van kracht is.

Als je doordeweeks standaard 2e klas wilt reizen, is het wellicht interessant voor je om Dal Voordeel voor € 50,- te bestellen met een nieuwe OV-chipkaart. Dan reis je doordeweeks in ieder geval standaard 2e klas, en in het weekend standaard 1e klas.

Groet, Stephan
Maar Stephan, met jouw antwoord betaal ik 50 euro extra terwijl ik gewoon al daltarieven heb met mijn Weekend Vrij (overigens ook op de tweede klasse dus er is geen enkele reden waarom ik niet zelf zou mogen bepalen met welke klasse ik standaard wil reizen). Ik snap dat dat voor de NS fijn is maar ik vind het nogal zonde van mijn geld.
Het was puur een suggestie, om het voor jou wellicht wat makkelijker te maken. 🙂
Je kunt die € 50 besparen door zelf voor elke reis een Klassewissel bij de kaartautomaat te activeren, dat is natuurlijk ook een optie.
Precies... en dan komen we dus terug bij de reden dat ik de vraag stelde. Dat is onhandig, inefficiënt en klantonvriendelijk. Uiteindelijk lost mijn probleem zich vanzelf op doordat ik ben gaan samenwonen en mijn Weekend Vrij kan gaan opzeggen zodra het jaar voorbij is maar dat neemt niet weg dat ik als klant dit zelf wil kunnen beslissen.

Reageer