beantwoord

Station ArenA op Traject Vrij Hilversum - Amsterdam Zuid?

• Reisadviseur*
  • 11 reacties
Goedemorgen,

Ik probeer een beetje te snappen wat nu wel en niet in het Traject Vrij abonnement valt voor Hilversum - Amsterdam Zuid. Als ik de omschrijving en de rekenvoorbeelden moet geloven kan ik in principe op alle tussenliggende stations gratis uitchecken (Mediapark, Bussum Zuid, Naarden-Bussum, Weesp, Diemen Zuid, Duivendrecht, RAI, Amsterdam Zuid). Laatst ben ik echter van Amsterdam Zuid naar ArenA gereisd met de Intercity (1 halte). Deze reis staat echter een week later nog steeds in Mijn NS als € 0.

Als ik de rekenvoorbeelden zou volgen, dan zou het traject Amsterdam Zuid - Duivendrecht op mijn Traject Vrij abonnement vallen en Duivendrecht - ArenA apart in rekening gebracht moeten worden...

Ik hoor het graag 😉
icon

Beste antwoord door FvW 9 mei 2016, 16:11

Dank voor het uizoeken. De deelconclusie van de product owner binnende NS is dus dat mijn factuur van april correct was. Algemene conclusie is dus dat je met een TrajectVrij AmsZuid-Hilversum abonnement ook ArenA zonder extra kosten kunt bezoeken 😉
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +1
NS medewerkers weten zelf helaas ook nog steeds niet hoe Traject Vrij precies in elkaar zit. Er schijnen maar enkele mensen te zijn die precies weten wanneer station bij Traject Vrij wel danwel niet op het afgekochte traject liggen.
Uw vraag is echter wel helder. En het lijkt erop dat Bijlmer ArenA zeker niet op uw afgekochte traject zal liggen. Er is namelijk geen logische route van Hilversum naar Amsterdam Zuid via Bijlmer.

Wat er wel aan de hand is: bij mijn weten worden alle reizen buiten het vaste traject in Mijn NS weergegeven met een prijs van € 0,-. Pas bij het publiceren van de maandelijkse factuur kunt u zien wat uw reis buiten traject gekost heeft. Als we de rekenvoorbeelden mogen geloven moet u inderdaad het stukje Duivendrecht-Bijlmer ArenA gefactureerd krijgen.
Ik denk niet dat dit het is. Normaal is de echte prijs zichtbaar binnen twee dagen in Mijn NS. Deze reis is een week geleden gemaakt en staat nog steeds op €0. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat ArenA binnen een aantal Tariefeenheden van Duivendrecht ligt. Vergelijkbaar met rekenvoorbeeld 3 in de NS PDF: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/klantenservice/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf
Hallo FvW, welkom op Serviceforum. Ik ga dit voor de zekerheid even dubbel checken. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik dit laten weten.
Ik denk niet dat dit het is. Normaal is de echte prijs zichtbaar binnen twee dagen in Mijn NS. Deze reis is een week geleden gemaakt en staat nog steeds op €0. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat ArenA binnen een aantal Tariefeenheden van Duivendrecht ligt. Vergelijkbaar met rekenvoorbeeld 3 in de NS PDF: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/klantenservice/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf

In dat rekenvoorbeeld gaat het over een Traject Vrij-abonnement A-B waarbij er meerdere toegestane reisroutes zijn van A naar B. Dat is niet vergelijkbaar met deze situatie, omdat er geen toegestane reisroute bestaat van Hilversum naar Amsterdam Zuid via Amsterdam Bijlmer-ArenA.
Eens, Pe_pe, maar op dit moment kan ik geen enkele andere verklaring bedenken. Andere ritten die ik buiten mijn traject heb gedaan waren altijd de volgende dag of de dag erna al zichtbaar in Mijn NS met toelichting welk stuk op het traject valt en welk stuk niet.

Ik vermoed (maar dat zijn speculaties) dat het iets te maken heeft met de prijs van Zuid naar Duivendrecht en Zuid naar ArenA. Beiden zijn namelijk 2,20. Als je dan Zuid-Duivendrecht binnen het traject laat vallen (ter waarde van 2,20), en vervolgens de meerprijs van Duivendrecht-ArenA in rekening moet brengen... dan is deze meerprijs 2,20 (Zuid-ArenA) - 2,20 (Zuid-Duivendrecht) = 0...

Maar zoals Keuzereiziger aangeeft zijn er maar weinig mensen die de logica achter TracjectVrij helemaal doorgronden 😉
Badge +3
@FvW
Ik denk dat je vermoedens juist zijn als het inderdaad precies 0 tariefeenheden zijn tussen Duivendrecht en Bijlmer ArenA. Het voorbeeld doet denken aan wat er in het document geschreven staat. En waar geen rechten aan mogen worden ontleend.....

Citaat:
Het station waar ik naartoe reis ligt op 0 tariefeenheden van mijn Traject Vrij bestemming of kortste route, krijg ik dan wel een aanvullende rekening?
Nee, u krijgt in dat geval geen aanvullende rekening. In voorbeeld 3, mag u met een Traject Vrij Amsterdam Centraal-Rotterdam Centraal ook uitstappen op Den Haag Centraal. De afstand tussen Den Haag Holland Spoor en Den Haag Centraal6 is immers 0 tariefeenheden.
Reputatie 6
Badge +1
Het gaat bij de prijsberekening van reizen buiten het traject met Traject Vrij niet om een meerprijs. Er is hier ook geen sprake van 0 tariefeenheden (die zijn overigens overal afgeschaft sinds dit jaar). Bij reizen buiten het vaste traject worden de volledige kosten in rekening gebracht, alsof u los de reis zou maken. De prijs die u in rekening gebracht zou moeten worden is dus € 2,30,- (het minimumtarief, in dit geval voor Duivendrecht-Bijlmer).
Het gaat bij de prijsberekening van reizen buiten het traject met Traject Vrij niet om een meerprijs. Er is hier ook geen sprake van 0 tariefeenheden (die zijn overigens overal afgeschaft sinds dit jaar). Bij reizen buiten het vaste traject worden de volledige kosten in rekening gebracht, alsof u los de reis zou maken. De prijs die u in rekening gebracht zou moeten worden is dus € 2,30,- (het minimumtarief, in dit geval voor Duivendrecht-Bijlmer).

Dat is niet helemaal juist. Het gaat wel degelijk om een meerprijs. Rekenvoorbeeld: Onlangs van Almere Centrum naar Hilversum gereisd. Volle prijs voor dit traject is € 6,20. NS splitste dit op in een stukje Almere - Weesp (€ 2,70) en een stukje Weesp - Hilversum (binnen traject, maar dit kost los 3,50). Als ik uw redenering zou volgen, dan zou ik de volle prijs moeten betalen voor het stuk Almere - Weesp. Deze is volgens de NS Planner 3,60.

De Traject Vrij berekening heeft echter het volgende gedaan: Tarief gehele traject (6,20) - Tarief afgekocht traject (3,50) = Tarief restant (2,70).
Reputatie 6
Badge +1
Hmm... dat is anders dan het voorbeelddocument en anders dan NS zelf in de uitleg heeft aangegeven.
Zo ziet u maar... de prijsberekening van Traject Vrij is echt een black box...

Ook vreemd dat NS uw reis opsplitst bij Weesp trouwens als u een Traject Vrij heeft voor Hilversum-Amsterdam Zuid. Bij mijn weten ligt Weesp niet op de route tussen Hilversum en Amsterdam Zuid... je kunt immers vanaf Naarden-Bussum direct naar Almere rijden met de trein...
Ook vreemd dat NS uw reis opsplitst bij Weesp trouwens als u een Traject Vrij heeft voor Hilversum-Amsterdam Zuid. Bij mijn weten ligt Weesp niet op de route tussen Hilversum en Amsterdam Zuid... je kunt immers vanaf Naarden-Bussum direct naar Almere rijden met de trein...

Dat klopt wel met de rekenvoorbeelden: Weesp is het station langs het afgekochte traject dat het dichtst bij Almere Centrum ligt, dus wordt de ritprijs vanaf daar berekend.

Van de prijs die FvW noemt kan ik geen chocola maken. Het zou €2,20 moeten zijn als buiten de spits is ingecheckt of €3,60 als het binnen de spits was, beide uitgaande van tweede klas.

Het verhaal van 0TE tussen Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer-ArenA klopt als gezegd ook niet. Sterker nog: NS heeft expliciet voor een abonnement waar Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer-ArenA bij hoort, aangegeven dat Duivendrecht niet tot het afgekochte traject wordt gerekend, terwijl die route wel even lang is (4+2 TE) als die via de boog vlak voor Duivendrecht langs (6 TE) én ook een toegestane reisroute is.
Reputatie 6
Badge

Het verhaal van 0TE tussen Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer-ArenA klopt als gezegd ook niet. Sterker nog: NS heeft expliciet voor een abonnement waar Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer-ArenA bij hoort, aangegeven dat Duivendrecht niet tot het afgekochte traject wordt gerekend, terwijl die route wel even lang is (4+2 TE) als die via de boog vlak voor Duivendrecht langs (6 TE) én ook een toegestane reisroute is.

Laat op de avond, is de enige mogelijkheid van Utrecht naar Amsterdam Zuid uitsluitend via Duivendrecht. Dan kan het waarschijnlijk wel, zolang je maar niet omcheckt.

Laat op de avond, is de enige mogelijkheid van Utrecht naar Amsterdam Zuid uitsluitend via Duivendrecht. Dan kan het waarschijnlijk wel, zolang je maar niet omcheckt.

Je mag wel via Duivendrecht reizen met een abonnement Sassenheim - Amsterdam Bijlmer-ArenA, maar als je op Duivendrecht uitcheckt, wordt er een reis buiten het afgekochte traject in rekening gebracht, terwijl Duivendrecht dus op een de twee kortst mogelijke reisroutes van Sassenheim naar Amsterdam Bijlmer-ArenA ligt.
@FvW Zou je mij een privébericht kunnen sturen met NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer?

Dat klopt wel met de rekenvoorbeelden: Weesp is het station langs het afgekochte traject dat het dichtst bij Almere Centrum ligt, dus wordt de ritprijs vanaf daar berekend.

Van de prijs die FvW noemt kan ik geen chocola maken. Het zou €2,20 moeten zijn als buiten de spits is ingecheckt of €3,60 als het binnen de spits was, beide uitgaande van tweede klas.

Ik probeer ook alleen maar een verklaring te vinden hè 😉 En de prijzen heb ik gewoon opgezocht op de Reisplanner van de NS.
Ik probeer ook alleen maar een verklaring te vinden hè 😉 En de prijzen heb ik gewoon opgezocht op de Reisplanner van de NS.

Geen probleem, brainstorm rustig verder. :)

Even voor de helderheid: dat bedrag van €2,70 voor Almere Centrum-Hilversum stond uiteindelijk op de factuur?

Geen probleem, brainstorm rustig verder. :)

Even voor de helderheid: dat bedrag van €2,70 voor Almere Centrum-Hilversum stond uiteindelijk op de factuur?

Klopt.
Ik heb inmiddels een privébericht ontvangen en hoop spoedig met een terugkoppeling te komen.
Dank voor het uizoeken. De deelconclusie van de product owner binnende NS is dus dat mijn factuur van april correct was. Algemene conclusie is dus dat je met een TrajectVrij AmsZuid-Hilversum abonnement ook ArenA zonder extra kosten kunt bezoeken 😉

Reageer