beantwoord

stijging NS prijzen

  • 20 July 2021
  • 3 reacties
  • 226 Bekeken

Tussen 2019 en 2020 is de prijs van jaarabonnement daluren korting gestegen van € 52 naar € 56. Dat is 8% stijging.

Tussen 2020 en 2021 van € 56 naar € 60. Dat is 7% stijging.

Ik vind dit in procenten uitgedrukt best hoog. Wat is de onderbouwing van deze procentuele stijging?

We moeten minder gebruik maken van eigen vervoer omdat het beter is voor het milieu, maar reizen met OV is vaak duurder dan eigen vervoer. Wat is de bijdrage die NS levert aan het verlagen van de kosten van het OV met het behouden van en streven naar hoge klantwaarde?

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 July 2021, 07:58

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

De prijsverhoging van 52 naar 60 euro per jaar hangt samen met de invoering van NS Flex-abonnementen. NS is van mening dat het gemak van reizen op rekening en de mogelijkheid het abonnement maandelijks flexibel aan te kunnen passen een kleine verhoging van de abonnementsprijs rechtvaardigt.

(Dat roept wellicht de vraag op waarom het klassieke Dal Voordeel-abonnement, waarmee op saldo gereisd wordt, ook in prijs verhoogd is. NS was voornemens alle abonnementen voor reizen op saldo af te schaffen en heeft dit abonnement alleen op verzoek van de consumentenorganisaties laten bestaan. Maar dan wel tegen dezelfde prijs.)

NS heeft overigens jarenlang de prijs van “sociaal recreatieve” abonnementen, die korting geven in de daluren, niet verhoogd, juist om klanten te verleiden meer de trein te nemen in rustige uren. Zo kostte Dal Voordeel 50 euro per jaar bij de introductie in 2011 en die prijs is pas in 2019 verhoogd naar 52 euro.

Mocht u hier meer over willen lezen, dan kunt u op deze pagina terecht. Daar vindt u de motivatie van NS en de reactie van de consumentenorganisaties aangaande de wijziging van de abonnementen. En mocht u geïnteresseerd zijn: op deze pagina vindt u alle informatie en onderbouwing van de aanpassingen van de tarieven in de afgelopen jaren.

Dank je wel voor je reactie!

Ik vind wel dat NS bij een prijsstijging beter kan imformeren i.p.v. dat een consument met een hoger afschrijving op de bank wordt verrast.

Ondanks wat je schetst blijft OV prijzig.

Als je een km vergoeding krijgt van je werkgever en deels op kantoor werkt en in de spits rijst zijn de abonnementen voor flex nog steeds prijzig. Per rit volledig prijs betalen helemaal. 

Issue blijft: We moeten minder gebruik maken van eigen vervoer omdat het beter is voor het milieu, maar reizen met OV is vaak duurder dan eigen vervoer. Wat is de bijdrage die NS levert aan het verlagen van de kosten van het OV met het behouden van en streven naar hoge klantwaarde?

 

Issue blijft: We moeten minder gebruik maken van eigen vervoer omdat het beter is voor het milieu, maar reizen met OV is vaak duurder dan eigen vervoer. Wat is de bijdrage die NS levert aan het verlagen van de kosten van het OV met het behouden van en streven naar hoge klantwaarde?

NS moet gewoon zijn eigen broek ophouden en kan er dus niet aan beginnen onder het mom van het milieu allerlei kortingen te geven. Als politici het milieu zo belangrijk vinden moeten zij ook maar vertellen hoe al die fantastische milieuplannen dan betaald moet worden. Dat laatste is ook de reden dat is zelf denk dat er van al die plannen dus weinig terecht gaat komen. 

Reageer