beantwoord

Stomme formulering

  • 9 January 2023
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb net mijn abonnement opgezegd. Dat is trouwens niet zo makkelijk. Nu krijg ik een mail waarin staat:

“U kunt vanaf onderstaande datum reizen met het gewijzigde abonnement.

NS Flex Basis Vol tarief, 0,00 per maand.”

Dat is klungelig geformuleerd. Ze bedoelen dus: “vanaf onderstaande datum heb je geen abonnement meer en betaal je vol tarief.”

“Onderstaande datum” is trouwens vandaag, terwijl het al avond is. Betekent dat dat ik vol tarief moet betalen voor de reis die ik vanmorgen heb gemaakt? Je ziet tegenwoordig het tarief niet meer op de chippalen, dus daaraan kun je het niet zien. Trouwens, toen ik vanochtend reisde, had ik nog een abonnement.

icon

Beste antwoord door Robert B 9 January 2023, 23:33

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je jouw abonnement definitief opgezegd of omgezet naar Flex basis?

Als je definitief hebt opgezegd dan zul je langs een automaat moeten om flex van jouw kaart te halen. Je reist dan op saldo.

Heb je jouw abonnement omgezet naar basis dan reis je vanaf het moment van omzetten op rekening voor vol tarief. Als het goed is vallen de reizen voor omzetten nog onder jouw abonnement. Let daar even op.

Badge +3

@Feico het betekent dat een NS Flex abonnement gewijzigd is naar Basis (per direct).

Wil je NS Flex in zijn geheel opzeggen, dan heb je tot die tijd Flex Basis (geen abonnementskosten meer) totdat je bij een automaat bevestigt dat je echt helemaal niet meer op rekening van NS wilt reizen.

Vanaf dat moment reis je volledig op saldo (abonnementen van andere vervoerders dan NS blijven gewoon geldig).

Reizen die je vóór het verwijderen van NS Flex (bij een automaat) gemaakt hebt worden afgerekend als ‘vandaag met je NS Flex abonnement’.

Reputatie 7
Badge +3

Flex Basis wordt ook gezien als een abonnement, alleen dan een gratis abonnement waarbij je geen korting of vrij reizen hebt. Dus als je hebt gewijzigd van een betaald Flex abonnement naar het gratis Flex Basis abonnement klopt de melding dat je vanaf dan kan reizen met het gewijzigde abonnement. 

Overigens begrijp ik niet wat er niet zo makkelijk aan was, je wijzigt je abonnement, kiest Flex Basis en dit bevestig je. Zo gebeurd, een kind kan de was doen. En misschien is de was doen wel moeilijker, al die knoppen, instellingen, temperaturen en sorteren op kleur. 

Badge +3

En misschien is de was doen wel moeilijker, al die knoppen, instellingen, temperaturen en sorteren op kleur. 

Mij nieuwe wasmachine (en koelkast, hoe simpel kan het zijn?) een handleiding van 80+ pagina’s maar dat terzijde.

Je wilt van NS Flex (op rekening) af dus? Dan zie mijn vorige reactie. Wat er in die mail staat niet druk over maken (en ja, die eerdere reizen van vandaag worden via NS Flex afgerekend als het goed is).

Reputatie 7
Badge +3

Als je van een Flex abonnement naar reizen op saldo wilt, wordt je abonnement eerst gewijzigd naar Flex Basis (ook als je al Flex Basis had, en dat is wel wat krom), daarmee betaal je niet meer voor het abonnement als het een betaald abonnement was. Vervolgens kun je naar een automaat om Flex Basis van de kaart te verwijderen. Zou het niet eerst naar Flex Basis worden gewijzigd en je vergeet daarna naar de automaat te gaan, dan loopt het betaalde abonnement door en krijg je weer facturen. Zou je nu vergeten naar de automaat te gaan dan blijf je Flex Basis houden en krijg je geen factuur meer voor je abonnement (want Flex Basis is €0 per maand). Wel kun je nog facturen krijgen voor reiskosten als je met Flex Basis gaat reizen, maar dat zijn in principe dezelfde kosten die je zou hebben als je op saldo zou reizen. 

Reputatie 7

Maar vanaf welk moment exact heeft Feico Flex Basis, waardoor hij de reizen aan volle prijs moet betalen ? 

Vanaf het moment, dat hij op het internet bezig is geweest, vanaf dat moment plus nog wat vertraging of (met terugwerkende kracht) vanaf 0h00 die dag ?

Want in dat laatste geval heeft hij zijn reis dus aan vol tarief gemaakt zonder dat op dat moment te beseffen.

Badge +3

Maar vanaf welk moment exact heeft Feico Flex Basis, waardoor hij de reizen aan volle prijs moet betalen ? 

Vanaf het moment van de handeling op internet. Reizen eerder op de dag worden volgens het toen geldende abonnement gefactureerd. In de mail zou eigenlijk behalve de datum ook het tijdstip moeten staan.

 

Reageer