beantwoord

Stopzetten abonnement door stijging tarieven

  • 19 december 2018
  • 17 reacties
  • 386 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Maken de verandering van de tarieven (door btw stijging naar 9%) het mogelijk om je jaar-abonnement tussentijds stop te zetten of te wijzigen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 december 2018, 12:58

Nee, als je een jaarcontract hebt, dan wordt de prijs pas verhoogd ná het verlopen van het contractjaar en zal dus niet per 1 januari veranderen. Na het jaarcontract mag je altijd opzeggen, daar verandert de btw stijging niets aan.

Heeft u al een abonnement bij NS? Dan gaat de prijsverhoging pas in bij verlenging van het abonnement.

bron
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Nee, als je een jaarcontract hebt, dan wordt de prijs pas verhoogd ná het verlopen van het contractjaar en zal dus niet per 1 januari veranderen. Na het jaarcontract mag je altijd opzeggen, daar verandert de btw stijging niets aan.

Heeft u al een abonnement bij NS? Dan gaat de prijsverhoging pas in bij verlenging van het abonnement.

bron
Welkom bij de Community, Anker.

Wat Slidestops aangeeft klopt inderdaad. Is jouw abonnement dus bijvoorbeeld in mei afgesloten dan zal de verlenging in mei 2019 zijn. Pas op dat moment gaan de nieuwe tarieven gelden. Als je op dat moment wilt opzeggen dan kan dat uiteraard per einde van het contractjaar maar het abonnement tussentijds beëindigen, als deze nog in het eerste contractjaar zit, is niet mogelijk op basis van de wijziging in de tarieven.
Badge
Toch lees ik in de link van slidestops een belangrijk regeltje als het een abonnement betreft met maandelijkse betaling. de BTW wordt daar dan wel op verhoogd maar geen verdere indexering van het abonnement. De indexering van het abonnement volgt pas op de verlengdatum.

Het is namelijk normaal dat je bij een BTW verhoging als consument pech hebt en dat deze BTW verhoging altijd vanaf de ingangsdatum verhoging geheven moet worden over de producten. Bij alle facturen van NA 31-12-2018 is dit dus het geval.

De tekst waar het om gaat, onderaan het artikel:

Voor lopende abonnementen met een maandbetaling (alle NS Flex en een deel van de Reizen op Saldo abonnementen) geldt dat er vanaf 1 januari 2019 9% btw in de abonnementsprijs verrekend zit. Het maandbedrag voor deze abonnementen zal dus per 1 januari 2019 omhoog gaan.
Reputatie 7
Badge +4
De BTW-verhoging wordt wel per januari doorberekend en de inflatiecorrectie op het verlengmoment.

Het is geen tussentijdse verhoging van de abonnementskosten en als het verlengmoment er niet meteen is, verandert er niets, al betaal je door de BTW-verhoging natuurlijk wel meer.

Op basis van een tussentijdse verhoging kun je een abonnement stopzetten, maar niet op basis van een verhoging van de BTW. NS breekt dan het contract niet open, dus u mag het abonnement op die basis niet stopzetten.

Daar heeft NS geen invloed op en wordt door de regering opgelegd.
Reputatie 7
Badge +3
In eerdere topics is aangegeven dat ook bij maandelijkse betalingen de BTW-verhoging pas geldt vanaf de verlengdatum van het abonnement.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kreeg deze brief:

Nieuw tarief van uw NS-abonnement

Geachte heer

Met ingang van 1 januari 2019 verandert het tarief van uw abonnement. Deze aanpassing is een gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%.

Dit betekent voor u dat het maandbedrag van uw NS-abonnement per 1 januari 2019 omhoog gaat met de verhoging van het btw-tarief. Wat uw nieuwe maandbedrag vanaf januari wordt, vindt u terug in uw factuur op Mijn NS.

Daarnaast verrekenen we op het verlengmoment van uw abonnement de verwachte inflatiecorrectie.
Een overzicht van alle tarieven (btw-verhoging + inflatiecorrectie) vindt u op ns.nl/tarieven.

Heeft u nog vragen?
Wij helpen u graag verder. Kijk op ns.nl/tarieven of stel uw vraag op de NS Community. U kunt ook via Twitter @NS_online contact opnemen met NS Klantenservice. Wij staan dag en nacht voor u klaar.

Met vriendelijke groet,
http://pub.ns.nl/public/image_OXVN1XkX49feKgG2BWxjkw.jpg
Tjalling Smit
Directeur Commercie
Reputatie 7
Badge +3
Daar zit geen woord Spaans bij. Dan zou ik @Iris NS toch aanraden haar reacties in dit topic aan te passen. Tamzin en ik reageerden expliciet op deze passage en toch werd er gezegd dat het maandbedrag niet verandert en de verhoging pas ingaat op de verlengdatum.
De tekst van Iris klopt wel. De tarieven voor lopende abonnementen zullen pas bij de verlenging verhoogd worden. Het BTW-tarief zal wel veranderen vanaf 1 januari 2019. Dit geldt voor alle afschrijvingen vanaf 1 januari 2019.
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals: daar reageerden Tamzin en ik expliciet op:

Iris NS: De prijswijziging gaat in wanneer je abonnement in 2019 verlengd wordt. Als je dus in 2018 een jaarabonnement hebt besteld, blijf je dit eerste jaar hetzelfde maandbedrag betalen.

Tamzin: In de link die je zelf geeft staat onderaan toch expliciet dat je bij maandbetaling vanaf januari de hogere btw gaat betalen.

antwoord Iris NS: Het volgende staat aangegeven bij Abonnementen: Heeft u al een abonnement bij NS? Dan gaat de prijsverhoging pas in bij verlenging van het abonnement.
Badge +3
Grijs gebied. Vanuit NS gezien verandert het maandbedrag ook helemaal niet, alleen wél de BTW die daar bovenop komt (en die NS moet afdragen). Per saldo gaat NS dus geen cent meer aan je verdienen, tot na de verlengdatum.

Vanuit de klant gezien gaan de (maandelijkse) kosten dus wél omhoog, maar is in dit geval geen geldige reden om je abonnement tussentijds op te mogen zeggen.

Uiteraard kan je (óók in het 1e jaar) wél gewoon overstappen naar NS Flex Basis, als je 'van je abonnement af wilt'.
Ik heb het voor je aangepast!
Badge +3
Ik heb het voor je aangepast!
Als je toch aan het aanpassen bent.. zegt de neerlandicus in mij :D

Wel zal het BTW-tarief per 1 januari veranderen waardoor je meer betaald. Deze zal van 6% naar 9% gaan.

Maak daar dan maar betaalT van, en van Deze mag je Dit maken 😛
Reputatie 7
Badge +4
Als je dan toch aan het aanpassen bent, haal dan 'taalna**' even weg. Het lijkt me een verregaande typering, ook al lardeer je het met zelfspot. Je correctie is juist, maar de aanduiding lijkt me op historische gronden niet passend in dit geval.
Badge +3
Je hebt gelijk en ik heb het aangepast!

Het is inderdaad een 'koosnaampje' of titel die al gauw gebruikt wordt op andere (social media) kanalen, een beetje zoals die badges hier. Ik voel me ook helemaal geen 'OV-chip specialist' of 'Acties & uitjes expert' maar het stempeltje krijg je toch 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Zo ken ik je weer.
Ik heb mijn dag niet helemaal. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Meestal heb je die wel, dus niks aan de hand.

Reageer