straks geen keuzedagen meer voor 60 plussers

  • 24 juli 2020
  • 25 reacties
  • 662 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik kijk al jaren uit naar het moment dat ik 60 wordt en dan in aanmerking kom voor de keuzedagen. Ik wordt begin januari 2021 60 jaar en nu stopt de NS de keuzedagen met ingang van 1 januari 2021. Dat is lekker. Ben ik net een paar dagen te laat geboren want iedereen die al keuzedagen heeft die houdt ze gewoon. En hoewel ik exact hetzelfde abonnement heb als die mensen krijg ik het nu ineens niet meer. Het is voor de mensen die nog een oud abonnement hebben waarvan de keuzedagen altijd een onderdeel zijn geweest wel een afknapper zo, gelijke monniken gelijke kappen zou je toch denken ?


25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS Marketing door Corona sowieso in een andere werkelijkheid is beland en dat het hele kaartassortinement stevig onder de loep genomen gaat worden.

Rigide trajectabonnementen alleen gericht op mensen die vijf dagen per week naar kantoor gaan zijn bijv. in de nieuwe tijd  niet meer zo praktisch. Er is nu voor forensen meer behoefte aan kortingabonnementen of aan abonnementen waarbij je via Flex achteraf een bedrag betaalt afhankelijk van het daadwerkelijk gemaakte reizen.

Bij Dalvoordeelkaarten zijn dus geen keuzedagen meer aan te schaffen? Dan kan ik mijn abbonnement beter opzeggen. Ik rijd nu toch amper met de trein.

Dus naast de verlagingen van de pensioenen die ouderen te wachten staat kunnen ze straks ook niet meer voordeliger met de trein op de rustige momenten? Rare keuze in deze tijden van Corona. 39 euro voor 3 dagen naast een wat duurder flexabbonnement is niet echt goedkoop.

Ik vind dat er voor ouderen best wat gedaan mag worden in deze tijd.

 

Katinka Verdonk, ouderenwerker

Reputatie 7
Badge +3

Even voor alle duidelijkheid, ik ben nu nog net geen 60, dus kom niet in aanmerking. Verder werk ik met ouderen, die echt niet allemaal een vetpot hebben om van te leven. En de generatie die de komende jaren 60 wordt heeft 2 economische crises achter de rug en krijgt waarschijnlijk een pensioenskorting. Ook gaan ze later met pensioen, waardoor ze 2 jaar later AOW krijgen. En dan heb ik het nog niet over al die mensen die hun baan (eerder) gaan verliezen. Die CBS cijfers gaan altijd over gemiddelden.
Vooral alleenstaande oudere vrouwen hebben nog niet allemaal een pensioen op kunnen bouwen gezien de regels en sociale normen in hun tijd. Deze vrouwen zitten dus ook vaak beneden dat gemiddelde.

Nogmaals met uw klachten moet u in politiek Den Haag zijn, niet bij bedrijven. 

Reputatie 7
Badge +3

We hebben in Nederland helaas te maken met snel verslechterende regelingen voor ouderen maar ook de jongere generatie gaat er slecht van afkomen met alle wijzigingen in de pensioenen en zullen het zelf ter hand moeten gaan nemen willen ze straks op een redelijke pensioenleeftijd kunnen gaan genieten van een periode zonder te hoeven werken.

Iedereen die nog niet gepensioneerd is zal met het nieuwe stelsel te maken krijgen, maar het zijn de jongeren die het hardste klagen, terwijl zij degenen zijn die zich nu al kunnen indekken. Ook mensen die binnen 5 tot 10 jaar pensioengerechtigd zijn zouden ineens minder kunnen krijgen dan berekend was in het oude stelsel. 

Het stokpaardje van @Tamzin dat de ouderen van nu vermogend zijn, geldt niet voor alle ouderen. Een (klein) deel is zeer vermogend en een groter deel heeft een gemiddeld pensioen. Daarnaast zijn er ook ouderen die alleen maar AOW hebben zonder pensioen. Zoals @K.Verdonk al aangaf hebben oudere vrouwen geen of nauwelijks pensioen opgebouwd. Er was een tijd dat een vrouw na het huwelijk geacht werd niet meer te werken. Daarbij waren het de vrouwen die thuis bleven als er kinderen kwamen. Ook zijn/waren er bedrijfstakken waar geen pensioen opgebouwd kan worden. Tel daarbij op de schoolverlaters in de jaren ‘80 die tijdens die grote crisis geen werk konden krijgen en na de banken-crisis nu in de Corona-crisis terecht zijn gekomen.

Ik zeg niet dat jongeren het niet moeilijk hebben, maar hou op met roepen dat het de jongeren zijn die het zo slecht hebben of gaan krijgen. In alle leeftijdsgroepen zijn mensen die het nu moeilijk hebben en in alle leeftijdsgroepen zijn mensen die het momenteel met minder inkomen moeten doen.

Badge

Eeeeh had jij het niet over vrouwen die gehuwd waren die geen pensioen opbouw meer hadden omdat ze stopte met werken ???  Nu praat je over vrouwen die geen partner hebben, maar die hebben dan toch gewoon gewerkt en hun pensioen opgebouwd ?

En in deze tijd waar bij veel gezinnen het noodzaak is dat beide partners werken zodat ze kunnen rondkomen verwacht jij dat er jongeren zijn die nog geld opzij kunnen leggen voor hun pensioen? En ten tweede is de jongere generatie daar in eerste instantie nog helemaal niet mee bezig, die zijn nog bezig met het op de rails krijgen van hun leven en misschien een gezin beginnen.

En geloof je nu werkelijk in sprookjes dat het pensioen hoger gaat uitvallen, dan ben je vast de enige naast de politici die dit bedacht hebben.

En over de groep die nog 5-10 jaar moet, ook die kunnen nog iets regelen om meer pensioen te sparen naast hetgeen ze al hebben opgebouwd, dat het geen vetpot wordt met de huidige rentes dat geldt voor iedereen die nu pensioen opbouwt, om die reden wordt het hele stelsel herzien en wordt er gekort op de pensioenen.  Wat dat betreft kunnen we veel beter overstappen naar het Amerikaanse systeem waar iedereen voor zijn eigen pensioen moet zorgen, dan krijg je tenminste nog wel wat je er zelf hebt ingestopt.

Ik heb inmiddels een reactie gehad met betrekking tot de vragen van Robert. Omdat Flexdagen nog in ontwikkeling zijn hebben ze er jammer genoeg nog geen antwoord op :sweat: . Ook is het nog niet bekend wanneer Flexdagen beschikbaar zullen. Ik had graag meer informatie willen delen, maar helaas...

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS Marketing door Corona sowieso in een andere werkelijkheid is beland en dat het hele kaartassortinement stevig onder de loep genomen gaat worden.

Rigide trajectabonnementen alleen gericht op mensen die vijf dagen per week naar kantoor gaan zijn bijv. in de nieuwe tijd  niet meer zo praktisch. Er is nu voor forensen meer behoefte aan kortingabonnementen of aan abonnementen waarbij je via Flex achteraf een bedrag betaalt afhankelijk van het daadwerkelijk gemaakte reizen.

Ter info: het is nu mogelijk om een Flex traject abonnement af te sluiten.

Wanneer je minder dan 4x per week over hetzelfde traject reist, is een kortingskaart de meest voordelige optie. Altijd voordeel voor als je in de spits reist en dal voordeel als de werkgever liever niet heeft dat je in de spits reist. Deze opties zijn er altijd al geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Als de reizigersaantallen in de spits echt drastisch teruglopen dan kunnen de spitsbeperkingen voor allerlei kaartsoorten en tarieven (tijdelijk?) afgeschaft worden. NS zal dan echt alles uit de kast moeten halen om weer reizigers de treinen in te krijgen.

Badge

Als de reizigersaantallen in de spits echt drastisch teruglopen dan kunnen de spitsbeperkingen voor allerlei kaartsoorten en tarieven (tijdelijk?) afgeschaft worden. NS zal dan echt alles uit de kast moeten halen om weer reizigers de treinen in te krijgen.


En dan als het drukker wordt weer de discussies krijgen omtrent het versoberen van voorwaarden ?  Wat ben ik dan blij dat ik niet op de klantenservice werk als zoiets weer terug gedraaid gaat worden.

Maar ik en collega's zien het toch echt steeds drukker worden in de treinen, zodra Corona achter de rug is zal dat nog meer gaan toenemen.  En laten we eerlijk zijn, zo’n drukke spits als voorheen is niet wenselijk dus als dat wat minder blijft dan het was zou voor de reizigers alleen maar prettig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS Marketing door Corona sowieso in een andere werkelijkheid is beland en dat het hele kaartassortinement stevig onder de loep genomen gaat worden.

Rigide trajectabonnementen alleen gericht op mensen die vijf dagen per week naar kantoor gaan zijn bijv. in de nieuwe tijd  niet meer zo praktisch. Er is nu voor forensen meer behoefte aan kortingabonnementen of aan abonnementen waarbij je via Flex achteraf een bedrag betaalt afhankelijk van het daadwerkelijk gemaakte reizen.

Ter info: het is nu mogelijk om een Flex traject abonnement af te sluiten.

Wanneer je minder dan 4x per week over hetzelfde traject reist, is een kortingskaart de meest voordelige optie. Altijd voordeel voor als je in de spits reist en dal voordeel als de werkgever liever niet heeft dat je in de spits reist. Deze opties zijn er altijd al geweest.

Traject Vrij is nu inderdaad als Flex abonnement beschikbaar maar als je van je 5 werkdagen er maar 2 of 3 naar kantoor mag heb je daar niets aan. Als werknemers langere tijd of zelfs blijvend enkele dagen per weer blijven thuiswerken zal het Traject Vrij abonnement minder populair worden. 

Bij Altijd Voordeel hangt het heel erg van af van de afstand of dat met 3 dagen per week voordeliger is. Op het traject wat ik reisde was het in ieder geval niet voordeliger dan vol tarief.

De opties die je noemt zijn er inderdaad altijd al geweest maar de omstandigheden zijn nu veranderd waardoor ook de wensen van de reizigers veranderd zijn.

 

Flex moet toch op de smartphone en wat als je die niet wilt of hebt?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

AltijdVoordeel is voor korte afstanden veel te duur doordat de vaste kosten onafhankelijk van de afstand altijd hetzelfde zijn .

Reputatie 7
Badge +3

Flex moet niet op de smartphone. Ik heb ook Flex en heb geen smartphone. Wat dan niet kan is bv onderweg je klasse wijzigen als blijkt dat de 2e klas erg vol zit en je dan 1e klas wil reizen. Verder kun je gewoon Flex gebruiken en van abonnement wijzigen via de website op je desktop/laptop.

Reputatie 7
Badge +4

Aitijd Voordeel is lang niet altijd voordelig. Het is het abonnement dat het meeste rekenwerk vereist.

Reputatie 7
Badge +4

Wees zo verstandig juist uw abonnement met keuzedagen niet op te zeggen.

 

Iedereen reist nog amper met de trein en zeker kwetsbare ouderen doen dat nagenoeg niet. Er komt echt weer een tijd dat het weer kan.

U kunt als u het nu heeft en houdt, elk jaar nog zeven keuzedagen krijgen bij uw abonnement. Dat kan dik uit, want wat er voor in de plaats komt is veel en veel duurder.

 

De samenhang tussen ouderenbeleid van de overheid  in het algemeen, en het stoppen met de keuzedagen door NS is gering, al kan ik me goed voorstellen dat veel ouderen - en zeker die met een kleine beurs - dit zo voelen.

Omdat het dalvoordeeljaarabonnement voor het reizen op saldo blijft, zou NS veel beter de mogelijkheid van keuzedagen kunnen behouden. Dus ook voor mensen die na 2021 ouder dan 60 worden. Technisch eenvoudig, ook na Flex, en sociaal naar ouderen. Dat lijkt me ook niet slecht voor het imago van NS.

 

Het is een schaamlap van NS om te stellen dat Keuzedagen niet meer mogelijk zijn na de invoering van Flex. Het kan gewoon op de wijze die ik beschreef. NS zou deze onzalige maatregel, die neerkomt op afschaffing van de Keuzedagen voor mensen die nog zestig moeten worden na 2021, moeten heroverwegen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus naast de verlagingen van de pensioenen die ouderen te wachten staat kunnen ze straks ook niet meer voordeliger met de trein op de rustige momenten? Rare keuze in deze tijden van Corona. 39 euro voor 3 dagen naast een wat duurder flexabbonnement is niet echt goedkoop.

Ik vind dat er voor ouderen best wat gedaan mag worden in deze tijd.

NS is gewoon een commercieel bedrijf dat (in normale tijden) geen subsidie krijgt. Als u vindt dat er voor "ouderen best wat gedaan mag worden" dan moet u dus in politiek Den Haag zijn en niet bij NS. Of vindt u dat Jumbo, C&A en Bakker Bart ook op eigen kosten cadeautjes moeten uitdelen aan ouderen? 

Daar komt bij dat ouderen gemiddeld financieel gezien nou niet bepaald tot de laagste inkomensgroep behoren. Zie de cijfers van het CBS. 

Even voor alle duidelijkheid, ik ben nu nog net geen 60, dus kom niet in aanmerking. Verder werk ik met ouderen, die echt niet allemaal een vetpot hebben om van te leven. En de generatie die de komende jaren 60 wordt heeft 2 economische crises achter de rug en krijgt waarschijnlijk een pensioenskorting. Ook gaan ze later met pensioen, waardoor ze 2 jaar later AOW krijgen. En dan heb ik het nog niet over al die mensen die hun baan (eerder) gaan verliezen. Die CBS cijfers gaan altijd over gemiddelden.
Vooral alleenstaande oudere vrouwen hebben nog niet allemaal een pensioen op kunnen bouwen gezien de regels en sociale normen in hun tijd. Deze vrouwen zitten dus ook vaak beneden dat gemiddelde.

 

Katinka

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk wel een besluit van NS om de keuzedagen af te schaffen, dat komt niet vanuit Den Haag.

Badge

De keuzedagen zijn een keuze van de NS om daar mee te stoppen, maar de rest van de aangekaarte punten is niet iets waar de NS wat mee kan of debet aan is.Om dat dan hier aan te kaarten heeft weinig toegevoegde waarde.

We hebben in Nederland helaas te maken met snel verslechterende regelingen voor ouderen maar ook de jongere generatie gaat er slecht van afkomen met alle wijzigingen in de pensioenen en zullen het zelf ter hand moeten gaan nemen willen ze straks op een redelijke pensioenleeftijd kunnen gaan genieten van een periode zonder te hoeven werken.

Welkom bij de Community, 60min.

Ik kan me goed voorstellen dat je hier natuurlijk van baalt :disappointed_relieved: . In plaats van Keuzedagen komen Flexdagen. Hiermee kunnen klanten een dag reizen in de Daluren voor een gunstig tarief. De Flexdagen zijn aan te schaffen in combinatie met een NS Flex abonnement en kosten €39 voor een set van 3 dagen 2e klas. Een set van 3 dagen eerste klas kost €52. Niet helemaal natuurlijk zoals het nu verkrijgbaar is maar toch niet helemaal verdwenen. 

Badge +3

Is voor die setjes keuzedagen echt een Flex abonnement nodig, of op zijn minst Flex Basis (zonder abonnement)? Of is een persoonlijke ov-chipkaart en een Mijn NS account voldoende?

En hoe vaak per jaar mag je zo’n setje kopen? En kan je dat ook bij een kaartautomaat of een servicebalie regelen?

Ha Robert!

Wat stel je weer goeie vragen! Ik heb er alleen zo geen antwoord op. Kortom, ik ga onze NS Flex specialisten eens vragen of er al meer duidelijkheid is over de Flexdagen. Zodra ik meer weet zal ik dat hier laten weten!

Reputatie 7
Badge +3

Is voor die setjes keuzedagen echt een Flex abonnement nodig, of op zijn minst Flex Basis (zonder abonnement)? Of is een persoonlijke ov-chipkaart en een Mijn NS account voldoende?

En hoe vaak per jaar mag je zo’n setje kopen? En kan je dat ook bij een kaartautomaat of een servicebalie regelen?


Tja, het ontbreken van duidelijke informatie maakt de keuze tussen abonnement houden of opzeggen er niet duidelijker op.

Badge

@MoDeLees nog even opnieuw wat ik heb geschreven. Maar om nu te zeggen dat de jongeren en de mensen die 10 jaar voor hun pensioen zitten het gaatje even kunnen dichten zelf gaat ook wel erg ver. Veel mensen kunnen het geld niet missen om het gat te dichten en de jongeren gaan gewoon dubbel betalen om een goed pensioen te hebben in de hoop dat de AOW ten tijde van hun pensioen nog bestaat. De keuze voor deze groep is dus nu veel minder te besteden te hebben of straks minder te besteden te hebben.

En voor de vrouwen geldt natuurlijk dat ze ook nog een nabestaande pensioen hebben als de partner is overleden.

 

We hebben in Nederland helaas te maken met snel verslechterende regelingen voor ouderen maar ook de jongere generatie gaat er slecht van afkomen …...

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen over lezen gesproken…..

Een jongere kan nu anticiperen op een mogelijk lager pensioen. Mogelijk lager, want het zou zomaar kunnen dat het pensioen juist hoger uitvalt. Iemand die 5 tot 10 jaar voor het pensioen zit kan juist niets (of weinig) meer doen. Die jongere heeft juist 40-50 jaar de tijd om te sparen. En niets is zo veranderlijk als de politiek, over 20 jaar kan het wel weer helemaal anders zijn.

En er zijn genoeg vrouwen die geen partner hebben.

Maar terug naar de Keuzedagen: momenteel zien ouderen de mogelijkheden om voordeliger reizen afnemen. Keuzedagen kunnen vanaf 2021 alleen verlengd worden, niet nieuw aangevraagd worden. Er is nog steeds geen duidelijkheid over 65+ abonnementen na omzetting naar Flex. Ondertussen kunnen 12-18 jarigen voor €7,50 een dagdalurenkaart aanschaffen nadat zij tot 12 jaar gratis onder begeleiding met kids vrij of voor €2,50 zelfstandig konden reizen.

Reageer