beantwoord

Student zonder abonnement zoekt passend abonnement om af te studeren

• 11 december 2019
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

in Februari ga ik 4 maanden stage lopen in Utrecht. Ik reis vanaf Elst (GLD) naar Utrecht centraal (kosten 13,30 enkele reis) en pak daar nog een bus (kosten 1,51 enkele reis).

Nu zag ik dat een traject vrij maandabonnent voor dit traject €415,00 euro kost terwijl een NS Altijd Vrij abonnement €347,00 euro kost. Mijn eerste vraag is; hoe kan het zo zijn dat ik voor een vast traject meer zou betalen dan bij een abonnement waarmee je volledig gratis reist?

Mijn tweede vraag is; Zit er nog een verschil in het Altijd Vrij Abonnement traditioneel en de NS Flex versie of is dit hetzelfde?

Mijn derde vraag: zijn er ook speciale abonnement voor de bus? Als ik even snel reken zou ik qua buskosten uitkomen op 1,51 x 2 x 5(dagen) x 4(weken) = ongeveer €60 euro per maand.   

Ik krijg een stagevergoeding van €400,00 euro per maand en ben bereid om deze volledig aan mijn reiskosten te besteden. Ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven over de goedkoopste opties!

Met vriendelijke groet,

Esmé

icon

Beste antwoord door Thom 11 december 2019, 16:50

AltijdVrij is voor u de beste en. goedkoopste oplossing.

U kunt het beste AltijdVrij als Flexabonnement nemen Dat kunt u na een maand opzeggen en daarna elke dag. Met Flex krijgt u een rekening achteraf voor kosten die u maakt buiten uw treinreizen, bijvoorbeeld met de bus, maar dit is zonder abonnement. Klassiek Altijd Vrij is een jaarabonnement en voor u geen oplossing.

Een eventueel busabonnement kunt u beter op een aparte kaart zetten. Flexabonnementen werken nog niet goed met busabonnementen op dezelfde kaart. U kunt er ook voor  kiezen de bus per rit te betalen, dat kan op de chipkaart waar AltijdVrij ook op staat, maar doorgaans is een abonnement op de bus goedkoper.

AltijdVrij is altijd vrij in de trein, maar u heeft geen vrij reizen in bus, tram en metro.

Uw probleem met de kosten voor deze twee kaarten is hier wel meer aan de orde geweest, uw verbazing hierover is begrijpelijk.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

AltijdVrij is voor u de beste en. goedkoopste oplossing.

U kunt het beste AltijdVrij als Flexabonnement nemen Dat kunt u na een maand opzeggen en daarna elke dag. Met Flex krijgt u een rekening achteraf voor kosten die u maakt buiten uw treinreizen, bijvoorbeeld met de bus, maar dit is zonder abonnement. Klassiek Altijd Vrij is een jaarabonnement en voor u geen oplossing.

Een eventueel busabonnement kunt u beter op een aparte kaart zetten. Flexabonnementen werken nog niet goed met busabonnementen op dezelfde kaart. U kunt er ook voor  kiezen de bus per rit te betalen, dat kan op de chipkaart waar AltijdVrij ook op staat, maar doorgaans is een abonnement op de bus goedkoper.

AltijdVrij is altijd vrij in de trein, maar u heeft geen vrij reizen in bus, tram en metro.

Uw probleem met de kosten voor deze twee kaarten is hier wel meer aan de orde geweest, uw verbazing hierover is begrijpelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Een (Traject Vrij) maandabonnement is altijd duurder dan een doorlopend maandabonnement.  Dat is ook zo met klassiek Altijd Vrij, zou je dit als maandabonnement nemen dan kost dat per maand €424 en bij een jaarabonnement €346.

Het verschil met klassiek en Flex is dat je met Flex al na 1 maand je abonnement kan wijzigen naar een ander abonnement of zonder abonnement. Aan een klassiek jaar abonnement zit je normaal gesproken een jaar vast, al is dit heel makkelijk te omzeilen door dit abonnement te wijzigen naar NS Flex. 

Reputatie 5

Ter aanvulling op de al gegeven antwoorden: Voor je busreizen ben je mogelijk al iets goedkoper uit als je voor €58,70/maand BTM Vrij bij een Altijd Vrij abonnement aanschaft. Mogelijk kan dat goedkoper met een abonnement van de busmaatschappij zelf. Dat moet zoals al gezegd als je voor NS Flex Altijd Vrij gaat wel op een aparte ov chipkaart. Hoeveel dit nog scheelt hangt af van de busmaatschappij waarmee je reist.

Reageer