Studenten ov trajectkaart ipv vrij reizen

• 6 november 2019
  • 21 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 4

In de hele discussie over de middagspits ontbreken volgens mij de studenten. Net ook weer een hoogstvermoeiende reis achter de rug met allerlei vertragingen, maar deze reis wordt nog verergerd door het grote aantal studenten dat zit te klieren in de trein. Volgens mij hebben de studenten nu een ov weekpas of een ov weekendpas en dit betekent dat ze of doordeweeks of in het weekend “gratis” kunnen reizen in de spits. Ik denk dat heel veel studenten een weekpas hebben en i.t.t. de ouderen maken de studenten daar absoluut gretig gebruik van. Ik wil voorstellen om de studentenweekpas te vervangen door een trajectkaart tussen studieplaats en woonplaats. Ik denk dat dit de drukte in de spits voor een zeer groot deel oplost.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is al tig keer voorgesteld. Het probleem is dat het een gigantische administratie vereist en daarnaast uiterst gevoelig is voor adresfraude. Bijkomende problemen: stages, studenten die op meerdere locaties les krijgen, etc. Kortom het wordt hopeloos ingewikkeld en duur.

Daarnaast reizen studenten juist in de spits vrijwel uitsluitend tussen opleiding en huisadres waardoor de spitsdrukte dus niet minder wordt. Hooguit in de daluren, de vakanties en vooral 's avonds zouden de treinen leger worden maar daar zit het probleem niet.

Wel heeft de staatssecretaris van I&M vorige week aangekondigd te gaan werken (naar Nijmeegs voorbeeld)  aan een voorstel om per regio/stad de aanvangstijden van scholen te gaan spreiden om zo de ochtendspits wat beter te spreiden.  

Je voorstel lijkt dan ook vooral bedoeld om de veranderingen bij de VDU tegen te houden. Je gaat vergeet daarbij dat deze veranderingen ook bedoeld zijn om de onredelijke bevoordeling van de VDU houders ten opzichte van de andere reizigers op te heffen.

Badge +3

Voor de zoveelste keer: er is niets onredelijks aan het handhaven van bestaande abonnementsvormen tegen oude voorwaarden voor zeer trouwe klanten.

Bij Ziggo hebben we een abonnement tegen voorwaarden van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Bij de ING heb ik een betaalpakket dat al jaren niet meer wordt aangeboden.

Veel bedrijven hebben weer welkomstkortingen die dan weer niet gelden voor bestaande klanten. Zo is er altijd wat in het leven.

Volgens cijfers van NS zal checkt zo’n 1 op de 14 reizigers in de middagspits in. Stel dat de helft daarvan niet meer gaat reizen in de middagspits dan verdwijnt zo’n 1 op de 28 reizigers uit de spits. Tel uit je winst. De problemen in de middagspits gaan echt niet opgelost worden door de VDU-abonnementhouders de volle mep te laten betalen bij inchecken tussen 16.00 en 18.30 uur.

Ik ben het overigens wel eens met de constatering dat het enorme administratieve rompslomp is om studenten alleen op van te voren vastgestelde trajecten te laten reizen met de OV-studentenkaart. 

Reputatie 4

Dat is al tig keer voorgesteld. Het probleem is dat het een gigantische administratie vereist en daarnaast uiterst gevoelig is voor adresfraude. Bijkomende problemen: stages, studenten die op meerdere locaties les krijgen, etc. Kortom het wordt hopeloos ingewikkeld en duur.

Daarnaast reizen studenten juist in de spits vrijwel uitsluitend tussen opleiding en huisadres waardoor de spitsdrukte dus niet minder wordt. Hooguit in de daluren, de vakanties en vooral 's avonds zouden de treinen leger worden maar daar zit het probleem niet.

Wel heeft de staatssecretaris van I&M vorige week aangekondigd te gaan werken (naar Nijmeegs voorbeeld)  aan een voorstel om per regio/stad de aanvangstijden van scholen te gaan spreiden om zo de ochtendspits wat beter te spreiden.  

Je voorstel lijkt dan ook vooral bedoeld om de veranderingen bij de VDU tegen te houden. Je gaat vergeet daarbij dat deze veranderingen ook bedoeld zijn om de onredelijke bevoordeling van de VDU houders ten opzichte van de andere reizigers op te heffen.

En dat is zoals IMark al aangeeft weer complete onzin. (En nee ik heb geen VDU en ook geen naasten die wel een VDU hebben). 

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Iemand die al 8 jaar een Dalvoordeel heeft is inmiddels ook een trouwe vaste klant. Het probleem bij de huidige VDU-situatie is dan ook dat het geen overgangsregeling is maar iets voor onbepaalde tijd.

Verder zijn veel reizigers die in de spits met korting reizen senioren met een keuzedag van €3.50. Die maken veel langere reizen dan de gemiddelde reiziger en dat betekent buiten proportioneel veel kilometers in de spits. Juist deze reizigers drukken daardoor zwaar op de drukte in de trein.

Overigens heeft de Rabobank mijn bankpakket twee jaar geleden gewoon beëindigd en me de keuze gegeven uit hun nieuwe set pakketten.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de zoveelste keer: er is niets onredelijks aan het handhaven van bestaande abonnementsvormen tegen oude voorwaarden voor zeer trouwe klanten.

Bij Ziggo hebben we een abonnement tegen voorwaarden van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Bij de ING heb ik een betaalpakket dat al jaren niet meer wordt aangeboden.

Maar Ziggo kan ook over een aantal jaar besluiten dat de abonnemensprijzen gelijk getrokken worden. Dat is namelijk wel al jaren geleden gebeurd in Leiden. Voor sommige wijken gold een lagere prijs nog uit de Casema tijd, een korting die de gemeente ooit had bedongen vanwege verkoop van het kabelnet. Ter compensatie konden klanten met korting een digitale ontvanger kopen.

Zo raakte ik ook ooit mijn €5 per maand korting kwijt bij XS4ALL onder het mom van dat er de jaren ervoor zoveel geinvesteerd was en de snelheid verhoogd wat het laten vervallen van de korting rechtvaardigde. 

Ik heb zelf ook nog bij de ING een betaalpakket wat niet meer aangeboden wordt. Daar kan ING ook mee stoppen, net als de ABN AMRO onlangs gestopt is met de Kapitaalmarktindex Rekening Werden klanten geconfronteerd met een renteverlaging van 1,5% naar 0,03% (en intussen 0,01%). 

Reputatie 6

Studenten reizen al erg goedkoop met hun kaart, waarom zouden zij dan niet hoeven te zorgen vóór 16.00 of na 18.30 in te checken. School duurt niet altijd tot laat in de middag en anders kunnen ze ook wachten tot na de spits. Anderen met goedkope abonnementen moeten dat ook. Zuur, maar ja. Trek het dan gelijk voor élk type kaart waarmee je goedkoop of goedkoper reist dan vol tarief. Het concept studentenkaart in de huidige vorm lijkt óók niet meer houdbaar in deze tijd, net als het klassieke VDU-abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Studenten reizen al erg goedkoop met hun kaart, waarom zouden zij dan niet hoeven te zorgen vóór 16.00 of na 18.30 in te checken. School duurt niet altijd tot laat in de middag en anders kunnen ze ook wachten tot na de spits. Anderen met goedkope abonnementen moeten dat ook. Trek het dan gelijk voor élk type kaart waarmee je goedkoop of goedkoper reist dan vol tarief. Want het concept studentenkaart in de huidige vorm lijkt óók niet meer houdbaar in deze tijd, net als het klassieke VDU-abonnement.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een student die gebonden is aan de door de school vastgestelde lestijden en pretvervoer van senioren met een keuzedag van €3.50 die een dagje uitgaan.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat NS de onderwijsinstellingen nu ook wel eens het mes op de keel mogen zetten om eindelijk te gaan meewerken aan spreiding.

Reputatie 6

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat NS de onderwijsinstellingen nu ook wel eens het mes op de keel mogen zetten om eindelijk te gaan meewerken aan spreiding.

Dat lijkt me inderdaad niet meer dan logisch. 

Reputatie 5

En waarom de onderwijsinstellingen en niet de werkgevers die hun personeel ook precies tussen de spitsen laten werken?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Een 60 plusser met VDU heeft 7 keuzedagen. Dus kan hooguit 7 van de 365 dagen in een jaar daarmee in de spits reizen.

Een keuzedag kost geen €3,50 maar €25,50 +€67= €92,50:7=€13,21als er alleen gebruik gemaakt wordt van het abonnement op de keuzedagen-dagen

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinEen 60 plusser met VDU heeft 7 keuzedagen. Dus kan hooguit 7 van de 365 dagen in een jaar daarmee in de spits reizen.

Een keuzedag kost geen €3,50 maar €25,50 +€67= €92,50:7=€13,21als er alleen gebruik gemaakt wordt van het abonnement op de keuzedagen-dagen

Dalvoordeel met 7 keuzedagen €92.50

Dalvoordeel zonder keuzedagen €67

7 keuzedagen kosten dus €92.50 - €67 = € 25.50

Reputatie 7
Badge +3

En waarom de onderwijsinstellingen en niet de werkgevers die hun personeel ook precies tussen de spitsen laten werken?

Omdat werknemers de hoofdprijs betalen en studenten met grote korting reizen. Als studenten de volle mep gaan betalen hoeven ze wat mij betreft ook niet te spreiden.

Reputatie 5

Omdat werknemers de hoofdprijs betalen en studenten met grote korting reizen. Als studenten de volle mep gaan betalen hoeven ze wat mij betreft ook niet te spreiden.

Als werknemer betaalt mijn werkgever en als student betaalde de overheid (die wil dat mensen gaan studeren en dus in zekere zin ook een soort werkgever is). Waar zit het verschil?

Reputatie 7
Badge +4

Studenten moeten wel in de spits reizen als ze door de week de kaart gebruiken. Maar het idee om onbeperkt te kunnen reizen binnen de aangegeven tijden is ook wel erg riant en legt veel druk op de treinen.

Het vervangen door een Traject-vrijachtig reisprodukt van universiteit/school naar het woonadres vereist administratie, maar is verder zo gek nog niet. De bijdrage van studenten moet dan ook wat minder zijn. Natuurlijk maakt studenten dat niet blij, maar de regeling is nu ook wel erg riant als je het afzet tegen wat het de studenten uiteindelijk kost. De volle treinen komen niet in de laatste plaats door de vele studenten. Een bijdrage van deze groep is niet onredelijk als je de keuzedagen voor zestigplussers afslankt en het onbeperkt reizen van studenten binnen hun abonnementstijden  niet.

Reputatie 4

Veel bedrijven hebben weer welkomstkortingen die dan weer niet gelden voor bestaande klanten. Zo is er altijd wat in het leven.

Je geeft alleen voorbeelden van andere bedrijven die hetzelfde doen, geen argumenten waarom het niet onredelijk zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93

Het verschil: een werknemer betaalt veel meer dan een student. Of ze dat geld voor hun abonnement van hun baas of van de overheid krijgen doet niet ter zake, het gaat er om hoeveel ze NS betalen.

Ik denk dat het voor onderwijsinstellingen en studenten kiezen of delen wordt. Of meewerken aan spreiding of studenten gaan in de spits flink extra  betalen.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom

NS heeft in het verleden al laten weten dat de prijs bij een trajectkaart niet omlaag gaat omdat het spitsgedrag dan vrijwel niet veranderd en dat bepaalt de kosten. Daarnaast wil NS geen regeling die extreem gevoelig is voor adresfraude zoals vroeger met uitwonende studenten. Een optie die wel mogelijk is is om studenten nog slechts een maximaal aantal gratis kilometers per week te geven.

Reputatie 5

@Tamzin als student betaalde ik NS niet, dat deed de overheid voor me, en als werknemer betaal ik de NS niet, dat doet mijn werkgever voor me. Niks is volgens mij niet meer dan niks.

@Thom het idee van TS voor een gerichter abonnement voor studenten heb ik niks op tegen, mee eens. Maar als je dat goed wilt doen zul je per studie moeten kijken naar tijden en locaties van colleges en tentamens en per student naar woonadressen, doordeweeks en in het weekend. Ik ben het dan weer wel met @Tamzin eens dat dat onhaalbaar lijkt.

Reputatie 7
Badge +4

@Tamzin Dat is niet waar het om gaat in mijn verhaal. Ik zet de huidige prijs van een SRP dan helemaal niet af tegen een normaal Trajectabonnement. Ik geef aan dat het een idee zou kunnen zijn het huidige vrijreizensysteem van het SRP te vervangen door een soort TrajectVrij voor studenten tussen onderwijs en woonplaats. Dat is voor hen natuurlijk een beperking maar levert op dat het passagieren, zoals nu veel plaats vindt niet meer kan. Omdat het voor studenten een beperking is, kan de studentenbijdrage wel wat naar beneden, dat is vanuit het studentenstandpunt te billijken.Met het normale TrajectVrij heeft mijn gedachte niets te maken. 

Je moet ook wel redelijk zijn, voor studenten is met de huidige schooltijden de spits haast niet te mijden. Maar met mijn gedachte breng je het passagieren wel terug en dat vermindert de druk ook. De druk van studenten in de spits blijft voor een deel, maar is dan alleen door de studenten die echt moeten reizen en op dat voorgeschreven traject. Dat moet uitmaken, al het passagieren buiten het traject vervalt.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom

Volgens NS vindt dat passagieren bijna uitsluitend plaats buiten de spits, vandaar dat NS de prijs niet wil verlagen. Dat extra ritje op dinsdagavond kost NS vrijwel niets.

Zet onderwijsinstellingen maar het mes op de keel: bij instellingen die niet meewerken aan spreiding verliezen hun studenten het vrij reizen in de spits. Moet je eens kijken hoe snel ze hun lestijden aanpassen.

Reputatie 7
Badge +4

Ja, maar dat is het type samenleving dat we niet willen. Er is ook nog zoiets als wetgeving die dat bepaald niet zo makkelijk maakt. Als je het al zou willen.

Het passagieren vergelijken met een ritje op dinsdagavond zal elke student doen grinniken. Ik snap ze wel, ik zou er ook gebruik van maken als het er in mijn tijd geweest was. Zes jaar lang overal gratis naar toe, niet gek.

Heeft u soms zelf een SRP? ;-)

Wat ik poneer, zou ook pas na jaren kunnen, en zeker niet zonder slag of stoot gaan in onze polder.

De polder heeft ons niet zo’n slecht land opgeleverd.;-)

Reageer