beantwoord

Studentenreisproduct

• 15 augustus 2016
  • 7 reacties
  • 146 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Onze dochter gaat studeren op het MBO in Amsterdam. Haar eerste schooldag is 29 september.
Vanaf 1 januari 2017 "krijgt" zij een studentenreisproduct van de overheid.
Kunt U mij vertellen wat in haar geval het gunstige abonnement is? Een retour Obdam-Amsterdam kost rond de 20 euro.
Zij reist ook met de bus/tram vanaf het centraal station naar het centrum, hoe zit het met die kosten?

Groeten, Patrick.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 15 augustus 2016, 18:34

Dat ligt eraan of ze tijdens de spitsen in wil kunnen checken bij NS. Als 's morgens consequent vóór 6:35 of na 8:55 incheckt en 's middags vóór 16:05 of na 18:25 (en dan steeds binnen een half uur begint aan de reis), is het veel goedkoper dan wanneer ze op elk moment de trein wil kunnen nemen.
Bekijk origineel

7 reacties

Dat ligt eraan of ze tijdens de spitsen in wil kunnen checken bij NS. Als 's morgens consequent vóór 6:35 of na 8:55 incheckt en 's middags vóór 16:05 of na 18:25 (en dan steeds binnen een half uur begint aan de reis), is het veel goedkoper dan wanneer ze op elk moment de trein wil kunnen nemen.
Beste patrickkonijn,

Welkom op het NS Serviceforum. De tijden maken inderdaad uit, maar vaak reizen studenten in de spits. Mocht dat ook het geval zijn voor jouw dochter, en er wordt minimaal 4 dagen gereisd op dit traject, is het Traject Vrij abonnement denk ik de voordeligste optie. Die is er in een maand- en jaarvariant. Omdat ze vanaf januari 2017 studentenreisrecht krijgt kun je het beste de maandversie aanschaffen. Deze kost €307,- per maand en moet elke maand echt weer zelf worden aangevraagd. Zo kun je in het aankomend half jaar ook rekening houden met eventuele vakanties.
Met alle respect, Brian, maar dat is een behoorlijk waardeloos advies.
Allereerst leert een eenvoudige rekensom dat bij 4 dagen in de week in de spits reizen Traject Vrij Maand nog altijd duurder is dan Altijd Voordeel Maand plus reizen op saldo.
Daarnaast heeft je collega Klaas-Jan al diverse malen aangegeven dat voor studenten met een jaarabonnement ALTIJD coulance wordt toegepast wanneer zij dit abonnement voortijdig willen stopzetten omdat zij een studentenreisproduct krijgen.
Als patrickkonijn dus al besluit te kiezen voor Traject Vrij, dan zal de keuze altijd logischerwijs op het jaarabonnement vallen.
Ik heb niet gezien dat Klaas Jan dat zo gedeeld heeft op het forum, maar dan geldt natuurlijk ook voor patrickkonijn dat een jaarvariant mogelijk is. En dat deze vanaf begin januari kan worden stopgezet. In dit geval zal de maand prijs liggen op €246. Ik kan alleen nog niet zo inzien waarom het Altijd Vrij maandabonnement goedkoper zou kunnen zijn?
Ik heb niet gezien dat Klaas Jan dat zo gedeeld heeft op het forum, maar dan geldt natuurlijk ook voor patrickkonijn dat een jaarvariant mogelijk is. En dat deze vanaf begin januari kan worden stopgezet. In dit geval zal de maand prijs liggen op €246. Ik kan alleen nog niet zo inzien waarom het Altijd Vrij maandabonnement goedkoper zou kunnen zijn?

Oeps, tikfout, dat moest Altijd Voordeel zijn. Het valt me op dat op dit forum door medewerkers al heel snel naar Traject Vrij wordt verwezen, terwijl de prijzen daarvan inmiddels zo de pan uit zijn gerezen dat voor iemand die niet elke dag in de spits hoeft te reizen Altijd Voordeel al snel een aantrekkelijker alternatief kan zijn.
En voor de volledigheid hier en hier de toezegging met betrekking tot coulance bij het voortijdig opzeggen van het jaarabonnement.
Veel andere forumleden komen vaak met een berekening waardoor een andere abonnement goedkoper kan zijn. In dit geval weet ik niet op welke tijden er wordt gereisd en geef ik het advies welk abonnement het vaakst wordt aangeschaft in deze situatie. Doordat ik de tijden niet weet kan ik op dit moment het prijsverschil niet bereken, maar uit ervaring weet ik dat ouders graag van tevoren een duidelijk beeld willen hebben van de kosten en vinden ze het ook prettig dat ze door het Traject Vrij abonnement niet elke keer de OV-chipkaart hoeven op te laden.

Reageer