beantwoord

Studentenreisproduct als belgische student

• 16 april 2018
  • 8 reacties
  • 839 Bekeken

Beste,

Ik heb reeds het goede nieuw ontvangen dat ik in september mijn studies lucht en ruimtevaart technieken kan verderzetten aan de TUDelft.
Ik heb over het studentenreisproduct gelezen en deze zou zeer handig zijn voor het vervoer van een station bij mij in de buurt naar Delft.
Ik had hier wel een paar vragen over omdat de website van DUO me een beetje in de war bracht.
Een van de voorwaarden is dat ik een type II, III, IV of V verblijfsvergunning bezit, maar ik heb altijd al gedacht dat ik geen verblijfsvergunning nodig had omdat ik in europa ben geboren en opgegroeid?
Ook moet ik voor het aanvragen van de studiefinanciering een burgerservicenummer krijgen (deze heb ik ook nodig voor DigiD) en zoals ik heb begrepen moet ik wachten tot ik een kot heb gehuurd, me dan in Delft heb ingeschreven op mijn nieuw adress en dan zou ik deze BSN automatisch krijgen. Moet je zo lang wachten ? want er wordt gevraagd 3 maanden op voorrand van je studies de financiering aan te vragen.

Vriendelijk bedankt!
icon

Beste antwoord door Maarten86 17 april 2018, 09:04

Studentenreisprodukt is een goedkoop abonnement dat u per maand betaalt.

Goedkoop abonnement als in € 0,00 per maand? Studenten betalen niet voor hun Studentenreisproduct namelijk.

Terug naar DaniHttrs: als EU-burger kunt u inderdaad geen verblijfsvergunning aanvragen, maar verblijft u in Nederland op basis van het vrije verkeer van personen dat van toepassing is op burgers van de hele Europese Economische Ruimte en Zwitzerland. In principe betekent dat dat u, nadat u zich heeft ingeschreven bij de gemeente, door de Nederlandse overheid op dezelfde wijze behandeld dient te worden als "gewone" Nederlanders. U komt dus in principe in aanmerking voor Nederlandse Studiefinanciering en het daaruit voortvloeiende Studentenreisproduct. De passage over type II, III, IV of V verblijfsvergunningen heeft dus geen betrekking op u, en dat is maar goed ook, want u dient in de regel vijf jaar lang in het bezit te zijn van een dergelijke vergunning voor u Studiefinanciering kunt aanvragen, en voor die tijd bent u waarschijnlijk al het land uit.

Het vrije verkeer van personen is in eerste instantie bedoeld voor werknemers. Voor Europeanen die in een ander Europees land gaan studeren zijn de regels iets anders: indien u in Nederland niet gaat werken blijft u in België verzekerd voor sociale zekerheid (ziektekosten, pensioen, etc.). Pas als u economisch actief wordt in Nederland (door bijvoorbeeld naast uw studie te gaan werken) wordt u in Nederland verzekerd voor ziektekosten, bouwt u in Nederland pensioenrechten op en komt u dus in aanmerking voor Nederlandse studiefinanciering. De norm om in Nederland erkend te worden als economisch actieve EU-migrant is 56 gewerkte uren per maand. Dit is prima te doen met een studentenbaantje en aangezien Nederlands uw moedertaal is moet het voor u niet moeilijk zijn om een bijbaantje te vinden in Nederland.

56 uur werken per maand in Nederland levert u dus niet alleen loon op, maar ook pensioensrechten in Nederland, verzekering tegen ziektekosten en arbeidsongeschiktheid en bovenal Nederlandse Studiefinanciering. Dat lijkt me de moeite waard om eens te onderzoeken.

Ikzelf heb op basis van deze regelgeving Zweedse studiefinanciering ontvangen tijdens mijn studie in Zweden en ik krijg trouw ieder jaar een overzicht van mijn in Zweden opgebouwde pensioenrechten.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het studentenreisproduct is in principe alleen bedoeld voor Nederlandse studenten en voor buitenlandse studenten die al langdurig in Nederland wonen en daardoor gelijk gesteld zijn met Nederlanders. Maar dus niet voor buitenlandse studenten die hier alleen maar een paar jaar komen studeren, al zijn er nog wat uitzonderingsregels, Voor meer info moet je bij DUO, die kunnen vertellen of je toch eventueel in aanmerking zou kunnen komen. NS gaat hier verder niet over.
Reputatie 7
Badge
....Een van de voorwaarden is dat ik een type II, III, IV of V verblijfsvergunning bezit, maar ik heb altijd al gedacht dat ik geen verblijfsvergunning nodig had omdat ik in europa ben geboren en opgegroeid?
Ook moet ik voor het aanvragen van de studiefinanciering een burgerservicenummer krijgen (deze heb ik ook nodig voor DigiD) en zoals ik heb begrepen moet ik wachten tot ik een kot heb gehuurd, me dan in Delft heb ingeschreven op mijn nieuw adres en dan zou ik deze BSN automatisch krijgen. Moet je zo lang wachten?

antwoord: ja.
Er schijnt een verhaal rond te gaan dat je als buitenlandse student in Nederland alles cadeau krijgt. Dat is niet zo. Met het inschrijven op uw kot-adres gaat u ook Nederlandse belasting betalen, en kunt u soms voor 4/5 jarige opleidingen bijdragen krijgen. Studiefinanciering is een lening. Studentenreisprodukt is een goedkoop abonnement dat u per maand betaalt. Voor alle informatie moet u bij de universiteit en bij DUO zijn. Succes met uw studie!
Reputatie 4
Studentenreisprodukt is een goedkoop abonnement dat u per maand betaalt.

Goedkoop abonnement als in € 0,00 per maand? Studenten betalen niet voor hun Studentenreisproduct namelijk.

Terug naar DaniHttrs: als EU-burger kunt u inderdaad geen verblijfsvergunning aanvragen, maar verblijft u in Nederland op basis van het vrije verkeer van personen dat van toepassing is op burgers van de hele Europese Economische Ruimte en Zwitzerland. In principe betekent dat dat u, nadat u zich heeft ingeschreven bij de gemeente, door de Nederlandse overheid op dezelfde wijze behandeld dient te worden als "gewone" Nederlanders. U komt dus in principe in aanmerking voor Nederlandse Studiefinanciering en het daaruit voortvloeiende Studentenreisproduct. De passage over type II, III, IV of V verblijfsvergunningen heeft dus geen betrekking op u, en dat is maar goed ook, want u dient in de regel vijf jaar lang in het bezit te zijn van een dergelijke vergunning voor u Studiefinanciering kunt aanvragen, en voor die tijd bent u waarschijnlijk al het land uit.

Het vrije verkeer van personen is in eerste instantie bedoeld voor werknemers. Voor Europeanen die in een ander Europees land gaan studeren zijn de regels iets anders: indien u in Nederland niet gaat werken blijft u in België verzekerd voor sociale zekerheid (ziektekosten, pensioen, etc.). Pas als u economisch actief wordt in Nederland (door bijvoorbeeld naast uw studie te gaan werken) wordt u in Nederland verzekerd voor ziektekosten, bouwt u in Nederland pensioenrechten op en komt u dus in aanmerking voor Nederlandse studiefinanciering. De norm om in Nederland erkend te worden als economisch actieve EU-migrant is 56 gewerkte uren per maand. Dit is prima te doen met een studentenbaantje en aangezien Nederlands uw moedertaal is moet het voor u niet moeilijk zijn om een bijbaantje te vinden in Nederland.

56 uur werken per maand in Nederland levert u dus niet alleen loon op, maar ook pensioensrechten in Nederland, verzekering tegen ziektekosten en arbeidsongeschiktheid en bovenal Nederlandse Studiefinanciering. Dat lijkt me de moeite waard om eens te onderzoeken.

Ikzelf heb op basis van deze regelgeving Zweedse studiefinanciering ontvangen tijdens mijn studie in Zweden en ik krijg trouw ieder jaar een overzicht van mijn in Zweden opgebouwde pensioenrechten.
Reputatie 7
@Maarten je moet je studie maar eens niet halen en kijken wat je dan terug moet betalen;) in eerste opzet betaal je er wel voor, maar het wordt een gift als je je studie haalt
Reputatie 7
Badge
Studiefinanciering geldt alleen bij reguliere meerjarige opleidingen. Niet bij de "kopstudies" en MBA's die veel universiteiten aan buitenlanders aanbieden. En verder geldt wat Slidestops schrijft... Bij niet, of te laat afronden van een gefinancierde studie blijkt het "gratis" reizen ineens duur reizen te zijn, nl 194 euro per maand. De hete adem van resultaat hijgt meer in je nek dan in bijv. Belgie.
Reputatie 4
In eerste opzet is het een lening inderdaad, die wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma behaalt. Tot een paar jaar geleden werd een deel van je Studiefinanciering ook omgezet in een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalde, maar dat geldt nu alleen nog voor studenten met ouders met een laag inkomen, die daardoor in aanmerking komen voor een aanvullende beurs.

In Zweden is dit toch iets beter geregeld: daar wordt ieder halfjaar gecontroleerd of je ten minste 21 van 30 studiepunten hebt gehaald. Als dat niet is gelukt en je geen geldige reden kunt geven voor het uitblijven van die punten, dan dien je dat halfjaar in zijn geheel terug te betalen. Dat houdt wat meer druk op de ketel dan het Nederlandse systeem, waarin je pas na uiterlijk 10 jaar hoort wat je terug moet betalen.
Reputatie 4
Studiefinanciering geldt alleen bij reguliere meerjarige opleidingen. Niet bij de "kopstudies" en MBA's die veel universiteiten aan buitenlanders aanbieden.

Lucht- en Ruimtevaarttechniek is een reguliere opleiding aan de TU Delft.
Vriendelijk bedankt voor alle reacties!

Reageer