beantwoord

Studentenreisproduct en Belgische student

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste,

Ik ga volgend jaar als Belgische studente 3 maanden voltijds stage lopen in Nederland (als onderdeel van mijn studie in België). Ik zou hierbij gebruik willen maken van de trein voor de verplaatsing naar mijn stage (Den Bosch - Utrecht). Uiteraard zullen mijn reistijden tijdens de spitsuren zijn aangezien dit gewoon samen valt met de gewone werkuren. Nu vroeg ik mij af of ik als student (van België) ook kan gebruiken maken van het studentenreisproduct op mijn OV? Zo niet, is er dan een aannemelijkere oplossing dan + € 800 te betalen voor een abonnement van slechts 3 maanden?
icon

Beste antwoord door Rudi 6 juni 2016, 16:45

Het studentenreisproduct is onderdeel van de (Nederlandse) studiefinanciering en - zoals gezegd - uitgegeven door DUO. Kom je niet voor Nederlandse studiefinanciering in aanmerking, dan ook geen studentenreisproduct.

Voor het alternatief, Traject Vrij Maand, betaal je inderdaad behoorlijk: 286 euro per maand. Daar heb je dan ook nog een persoonlijke ov-chipkaart voor nodig.
Bekijk origineel

12 reacties

Of u recht heeft op een studentenreisproduct in Nederland weet ik weinig van af en u kunt het beste die vraag aan DUO.nl stellen, die geven de studentenreisproducten af namelijk, NS heeft hier niets mee van doen.

https://www.duo.nl/particulier/
Reputatie 5
Het studentenreisproduct is onderdeel van de (Nederlandse) studiefinanciering en - zoals gezegd - uitgegeven door DUO. Kom je niet voor Nederlandse studiefinanciering in aanmerking, dan ook geen studentenreisproduct.

Voor het alternatief, Traject Vrij Maand, betaal je inderdaad behoorlijk: 286 euro per maand. Daar heb je dan ook nog een persoonlijke ov-chipkaart voor nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Als je stage gaat lopen kun je misschien met je stagewerkgever regelen dat hij een vergoeding geeft voor de reiskosten.
Reputatie 4
Als je als Belgische studeert aan een Belgische opleiding kom je sowieso niet in aanmerking voor Nederlandse studiefinanciering en daarmee ook niet voor een studentenreisproduct.

Je zult dus het volle tarief moeten betalen (er zijn geen kortingsformules voor de piekuren), hooguit kun je zoals Tamzin al opmerkt je stagewerkgever om een vergoeding van de reiskosten vragen. Je stagewerkgever is daartoe overigens niet verplicht.
@Ik Spoor

Altijd Voordeel geeft wel recht op 20% korting in de spits en is per maand te koop. Of ts hier goedkoper mee uit gaat komen dan Traject Vrij ga ik betwijfelen, er is dus wel een kortingsabonnement voor.
Reputatie 4
Altijd Voordeel heeft geen zin als je voltijds (5 dagen per week) werkt tenzij je daarnaast ook nog in het weekend reist want dan krijg je 40% korting met Altijd Voordeel.
Nogal ontmoedigend dit allemaal.

Heb even vergeleken met de Belgische spoorwegen (NMBS). Een abonnement (Gent - Brussel: +- 55 km) voor 3 maanden kost €442. Dit tegenover een abonnement in Nederland (Den Bosch - Utrecht: +- 55 km) voor 1 maand: €286 dus €858 voor 3 maanden. Dit is dubbel zo duur! Vraag me dan wel af waar die dubbel zo veel / dubbel zo kwaliteitsvolle dienstverlening zit bij NS.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels een mailtje naar DUO gestuurd als laatste hoop. 😃
Reputatie 7
Badge +3
Simpel, de NMBS krijgt subsidies van de Belgische staat, de reizigers in België betalen slechts 30% van de kosten. NS krijgt in Nederland geen subsidie en moet zijn eigen geld verdienen.
Reputatie 4
Heb even vergeleken met de Belgische spoorwegen (NMBS). Een abonnement (Gent - Brussel: +- 55 km) voor 3 maanden kost €442. Dit tegenover een abonnement in Nederland (Den Bosch - Utrecht: +- 55 km) voor 1 maand: €286 dus €858 voor 3 maanden. Dit is dubbel zo duur! Vraag me dan wel af waar die dubbel zo veel / dubbel zo kwaliteitsvolle dienstverlening zit bij NS.
Er is wat de spoorwegen betreft een groot verschil tussen Belgie en Nederland. In Belgie worden de spoorwegen beschouwd als publieke dienstverlening, in Nederland als een commerciele onderneming. In Belgie betaalt de overheid dan ook een fors deel van de exploitatiekosten om zo de prijs van de kaartjes kunstmatig laag te houden. In Nederland gebeurt dat niet, de overheid betaalt daar alleen mee aan de infrastructuur maar niet aan de exploitatie.

Ook het contract met DUO voor het studentenreisproduct is geen sociale regeling maar gewoon een commercieel contract. Vroeger moesten Nederlandse studenten in de trein ook normaal betalen maar hadden minder kapitaalkrachtige studenten volgens de wet recht op reiskostenvergoeding. Op een gegeven moment ontdekte men dat het totaal aan reiskostenvergoedingen (veel studenten gingen ook met de auto) duurder was dan een collectief contract met de spoorwegen. In feite is dat reisproduct dus ingevoerd als besparing.

Voordeel in Nederland is wel dat de treindiensten veel frequenter zijn dan in Belgie en stations/treinen in het algemeen wat moderner zijn en vooral beter onderhouden worden dan bij de NMBS.
NS heeft aangekondigd dit najaar bussen te laten rijden op dat traject. Mogelijk komen daar voordeligere vervoerbewijzen voor beschikbaar.

Verder is het mogelijk om kosten te besparen door voor dan wel na de spits aan de reis te beginnen, maar dat kan in dit geval alleen als uiterlijk eind augustus gebruik is gemaakt van de actie één maand Dal Vrij (en dat dan 3 keer, met een ingangsdatum maximaal 3 maanden in de toekomst).
Reputatie 4
NS heeft aangekondigd dit najaar bussen te laten rijden op dat traject. Mogelijk komen daar voordeligere vervoerbewijzen voor beschikbaar.
Gezien het beperkte succes (lees: fiasco) van de busdiensten Rosmalen-Den Bosch en Castricum-Amsterdam verwacht ik niet dat we daar nog veel van horen. Ook al omdat zowel in Den Bosch als in Utrecht het station erg onhandig ligt t.o.v. de A2. Bij werkzaamheden in het weekend zit je tussen Den Bosch en Utrecht al ruim een uur in de bus, laat staan hoe lang dat wel niet gaat duren in de spitsuren op werkdagen.
Reputatie 5

Er is wat de spoorwegen betreft een groot verschil tussen België en Nederland. In België worden de spoorwegen beschouwd als publieke dienstverlening, in Nederland als een commerciële onderneming. In België betaalt de overheid dan ook een fors deel van de exploitatiekosten om zo de prijs van de kaartjes kunstmatig laag te houden. In Nederland gebeurt dat niet, de overheid betaalt daar alleen mee aan de infrastructuur maar niet aan de exploitatie.

Er is vooral een verschil in de manier waarop met pendelaars/forenzen wordt omgegaan. De volle enkele reis prijs voor de voorbeelden van AnnV is in beide gevallen negen euro. Maar in België wordt het "omslagpunt" waarboven de Trajecttreinkaart voordeliger is al bereikt bij 18 enkele reizen. In Nederland moet moet je 32 keer (enkele) reizen voordat Traject Vrij Maand goedkoper is. Bovendien regelt de NMBS ook nog eens de "wettelijke werkgeversbijdrage" voor veel werknemers. Dan kost een Trajecttreinkaart Gent-Brussel nog maar 47 euro per maand...

Reageer