beantwoord

Studentenreisproduct en Traject Vrij

• 3 september 2016
  • 9 reacties
  • 247 Bekeken

Mijn dochter gaat vanaf 05-09 met de trein naar school met een traject vrij abonnement nu lees ik dat ze vanaf januari gratis kan met een studentenreisprodukt... heb ik nu wel het juiste abonnement is voor een jaar.
Ik heb geen idee hoe dit nu in zijn werk gaat en welk abonnent had ik anders moeten nemen? Kan ik het anders nog omruilen?
icon

Beste antwoord door sassje 4 september 2016, 16:27

het studentenreisproduct voor mijn dochter (net 16 jaar) gaat pas in op 1 januari 2017 😃 is helemaal nieuw!!
Maar het is opgelost het abonnement word per 01-01-2017 stopgezet...zodat ik voor haar het studentenreisproduct kan aanvragen voor 1 oktober en dat gaat dan automatisch in op 1 januari...heel netjes van de NS
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS is in voorkomende gevallen de beroerdste niet en als u duidelijk maakt dat het om een studentenproduct gaat, wordt doorgaans coulant omgegaan met het feit dat u uw jaarcontract wilt opzeggen. U moet wel een bewijs kunnen overleggen dat er sprake is van een studentenproduct. De kans dat het lukt, is groot.

De snelste manier om het te regelen, is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief en ze zijn er de hele week, 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Wilt u een livechat met een echt mens: https://chat.webhelp.nl/ns/
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
De enige mogelijkheid waar u recht op hebt, is rond de jaarwisseling het traject aan te passen naar het goedkoopst mogelijke: Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom. U kunt dan het jaarcontract uitdienen voor € 28,85 per maand, of iets meer als de prijs tegen die tijd is verhoogd. Hou er wel rekening mee dat het traject alleen gewijzigd kan worden met ingang van de dag van de maand waarop het abonnement is ingegaan. Vergeet ook niet het abonnement tegen het eind van het contractjaar op te zeggen.
Dat is inderdaad waar. Waar ik specifiek op doel is dat wij coulant zijn als het gaat om MBO-studenten die op 1 januari 2017 ook in aanmerking komen voor Studentenreisrecht, maar dan nog geen 18 zijn.
Toch grappig dat voor een coulance regeling waar je geen rechten aan kan ontleden wel zoveel regels opgesteld zijn. Misschien een idee om het als regeling vast te leggen, schept een hoop duidelijkheid.
Bedankt Thom voor je antwoord
Welkom op het forum sassje! Formeel gezien kan een jaarabonnement alleen per einde contractjaar beëindigd worden. Is jouw dochter jonger dan 18 jaar en komt zij i.v.m. de veranderde regelgeving voor MBO'ers nu toch in aanmerking voor een Studentenreisproduct? Dan verwacht ik dat de klantenservice coulant met jouw verzoek tot beëindiging om gaat. Wil je opzeggen omdat zij 18 jaar wordt, dan gaat vorenstaande niet op.
Wil je opzeggen, omdat zij 18 wordt dan gaat voorenstaande niet op.
Dat zal niet het geval zijn. Bij 17-jarige studenten gaat het studentenreisrecht aan het begin van het eerste volledige kwartaal van de opleiding in. In dit geval zou dat 1 oktober zijn. Dat geldt ook als de student bijvoorbeeld pas in januari 18 wordt.
Vanaf volgend jaar is die onhandige uitzondering gelukkig verleden tijd.
Dat is inderdaad waar. Waar ik specifiek op doel is dat wij coulant zijn als het gaat om MBO-studenten die op 1 januari 2017 ook in aanmerking komen voor Studentenreisrecht, maar dan nog geen 18 zijn.
het studentenreisproduct voor mijn dochter (net 16 jaar) gaat pas in op 1 januari 2017 😃 is helemaal nieuw!!
Maar het is opgelost het abonnement word per 01-01-2017 stopgezet...zodat ik voor haar het studentenreisproduct kan aanvragen voor 1 oktober en dat gaat dan automatisch in op 1 januari...heel netjes van de NS
Fijn dat het uit coulance beëindigd kon worden sassje!

Reageer