beantwoord

Studentenreisproduct geldig als hoofd abonnement

• 25 juni 2019
  • 7 reacties
  • 265 Bekeken

Ik vroeg me af of je studentenreisproduct geldt als hoofd abonnement zodat er nog een bij abonnement genomen kan worden .
icon

Beste antwoord door Thom 25 juni 2019, 13:00

Het studentenreisproduct kent geen bijabonnementen in de zin zoals NS die noemt. Een bijabonnement is een benaming als iemand bijvoorbeeld Dalvrij heeft en een partner Dalvrij wat goedkoper kan krijgen. Ik neem aan dat u een extra abonnement op dezelfde kaart bedoelt.

Het is in de praktijk vragen om ellende om op dezelfde kaart er een ander abonnement bij te zetten. Het is zo dat één van de abonnementen dan voorrang krijgt. En ja, welke is dat dan. De enige combinatie die goed werkt, is Altijd Voordeel en een dalurenabonnement op saldo.

Dan wordt in wezen het Dalvoordeelabonnement overruled omdat Altijd Voordeel dezelfde voordelen al kent, zij het aangevuld met 20 procent korting in de spits. Het kan zinnig zin als iemand Dalvoordeel heeft en een maand lang ook korting wil hebben in de spits. Die neemt daarvoor dan een AltijdVoordeel maand.

Een studentenreisproduct is nooit te combineren met een flexabonnement. Op één kaart kan niet zowel reizen op rekening, als reizen op saldo staan. U reist met uw studentenreisproduct op saldo. Als u vrij reist, is het saldo van uw reis nul.

U zult het altijd met twee kaarten moeten doen.
Bekijk origineel

7 reacties

Hoi sebastiaan20 en welkom op onze community! 😀

Goede vraag! Omdat het een abonnement is van een ander bedrijf dan NS, kan hier nog wel een klassiek hoofdabonnement bij, zoals bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement. Let er wel op dat dit wel eens fout kán gaan, omdat het ene abonnement de ander gaat overrulen, onbedoeld. Mijn advies is daarom altijd om een dergelijk abonnement op een andere OV-chipkaart aan te schaffen.

Met NS Flex is het al helemaal af te raden om deze op dezelfde kaart te plaatsen, omdat dit een Reizen op Rekening variant is. Dan gaan de reizen niet meer van je saldo af, maar worden deze achteraf in rekening gebracht. En NS Flex en het Studentenreisproduct snappen elkaar nog niet helemaal, dus dat loopt niet zo soepel. Deze combinatie is dus af te raden.
Reputatie 7
Badge +4
Het studentenreisproduct kent geen bijabonnementen in de zin zoals NS die noemt. Een bijabonnement is een benaming als iemand bijvoorbeeld Dalvrij heeft en een partner Dalvrij wat goedkoper kan krijgen. Ik neem aan dat u een extra abonnement op dezelfde kaart bedoelt.

Het is in de praktijk vragen om ellende om op dezelfde kaart er een ander abonnement bij te zetten. Het is zo dat één van de abonnementen dan voorrang krijgt. En ja, welke is dat dan. De enige combinatie die goed werkt, is Altijd Voordeel en een dalurenabonnement op saldo.

Dan wordt in wezen het Dalvoordeelabonnement overruled omdat Altijd Voordeel dezelfde voordelen al kent, zij het aangevuld met 20 procent korting in de spits. Het kan zinnig zin als iemand Dalvoordeel heeft en een maand lang ook korting wil hebben in de spits. Die neemt daarvoor dan een AltijdVoordeel maand.

Een studentenreisproduct is nooit te combineren met een flexabonnement. Op één kaart kan niet zowel reizen op rekening, als reizen op saldo staan. U reist met uw studentenreisproduct op saldo. Als u vrij reist, is het saldo van uw reis nul.

U zult het altijd met twee kaarten moeten doen.
Wat Thom zegt klopt inderdaad als een trein! Ik had de vraag initiëel even iets anders gelezen als zou moeten. Excuus daarvoor!
Badge +3
Veel studenten hebben een week-SRP en nemen daarnaast een klassiek Weekend Vrij abonnement (dus niet de Flex versie!) om ook in het weekend vrij te kunnen reizen.

Over die combinatie (op dezelfde kaart dus) heb ik nog nooit problemen gehoord eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Veel studenten hebben een week-SRP en nemen daarnaast een klassiek Weekend Vrij abonnement (dus niet de Flex versie!) om ook in het weekend vrij te kunnen reizen. Over die combinatie (op dezelfde kaart dus) heb ik nog nooit problemen gehoord eigenlijk.

Het Weekendvrij abonnement geeft vrij reizen vanaf vrijdag 18.30. Het weekabonnement van het SRP is geldig tot zaterdagochtend 04.00 en geeft 40 procent korting in het weekend.

Van 16 juli tot 16 augustus geeft het weekabonnement 40 procent korting en Weekendvrij in het weekend 100 procent.

Weekendvrij is geldig op feestdagen, en het weekabonnement van SRP geeft dan korting van 40 procent.

Het zou me niet verbazen als deze combinatie conflicteert. De vraag is dan of Weekendvrij overruled. Ik zie ze zo snel ook niet en heb ook geen zin ze op te zoeken maar meende ze wel tegengekomen te zijn.

Met twee kaarten gaat het probleemloos en waarom zou je de problemen opzoeken? De persoonlijke ov-chipkaart van Weekendvrij is gratis.
Badge +3
Klopt,

Liever twee kaarten uiteraard, en al helemaal met Flex en een SRP, want dat is vragen om problemen.

Uiteraard zijn er combinaties die feilloos samen gaan op één kaart (ik kan dat min of meer -maar niet 100 procent- bevestigen) dus wordt zoiets dus ook standaard afgeraden aan iedereen.

Maar voor wie van experimenteren houdt (en niet achteraf gaat zeuren over eventuele reiskosten)... 🤣
Reputatie 7
Badge +4
Onnodige ellende moet je proberen te voorkomen, dat is levenswijsheid.😇

Reageer