beantwoord

Studieschuld door reizen nadat studenten ov geldig was

• 4 februari 2017
  • 2 reacties
  • 1363 Bekeken

Ik heb me in mijn 1e jaar uitgeschreven voor 1 februari en ik had tot 7 februari om mijn studenten ov stop te zetten. Vandaag ( 4 februari) ben ik met de tram naar Holland Spoor gegaan om mijn studenten ov stop te zetten, dit is een ritje van een paar minuten en kost niet meer dan 2 euro, maar nu staat er dat ik een studieschuld heb van bijna 400 euro, omdat ik onterecht in het bezit van een stundentenov was. Ik neem aan dat dit door dit korte ritje kwam. Ik wist hier niet, eerder kon ik het niet stopzetten en ik kon hier niet op een andere manier komen. Is hier een oplossing voor? Aangezien ik nu opeens een ov-schuld heb van bijna 400 euro ipv dat het kwijtgescholden wordt, omdat ik voor 1 februari in mijn 1e jaar gestopt ben. Ik wil met liefde het geld voor dit ritje overmaken als zo die schuld weggaat.
icon

Beste antwoord door Tochjo 4 februari 2017, 08:56

Het studentenreisproduct is in beginsel een lening: voor elke maand dat je een studentenreisproduct hebt, bouw je een schuld op van zo'n honderd euro. Dit is zichtbaar in Mijn DUO onder de noemer "Voorlopige OV-schuld" (als ik me goed herinner).

Het woord voorlopig geeft aan dat deze schuld niet definitief is. Onder bepaalde voorwaarden wordt deze schuld namelijk kwijtgescholden en wordt het studentenreisproduct dus een gift: als binnen de diplomatermijn van tien jaar een diploma wordt gehaald, bijvoorbeeld, of als je gebruikmaakt van de 1-februariregeling. Het duurt alleen wel even voordat DUO verwerkt heeft dat je gestopt bent met je studie en dat jouw voorlopige OV-schuld moet worden kwijtgescholden. Tot die tijd staat het bedrag dus in Mijn DUO.

Het is dus niet zo dat de schuld veroorzaakt wordt door de reis met de tram. Hoewel je in theorie die reis niet met het studentenreisproduct had mogen maken, denk ik dat je daarvoor geen kosten in rekening gebracht zult krijgen.

Het studentenreisproduct is overigens geen product van NS maar van DUO. Voor verdere vragen over het studentenreisproduct of ov-schuld kun je dus het beste contact opnemen met DUO.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Het studentenreisproduct is in beginsel een lening: voor elke maand dat je een studentenreisproduct hebt, bouw je een schuld op van zo'n honderd euro. Dit is zichtbaar in Mijn DUO onder de noemer "Voorlopige OV-schuld" (als ik me goed herinner).

Het woord voorlopig geeft aan dat deze schuld niet definitief is. Onder bepaalde voorwaarden wordt deze schuld namelijk kwijtgescholden en wordt het studentenreisproduct dus een gift: als binnen de diplomatermijn van tien jaar een diploma wordt gehaald, bijvoorbeeld, of als je gebruikmaakt van de 1-februariregeling. Het duurt alleen wel even voordat DUO verwerkt heeft dat je gestopt bent met je studie en dat jouw voorlopige OV-schuld moet worden kwijtgescholden. Tot die tijd staat het bedrag dus in Mijn DUO.

Het is dus niet zo dat de schuld veroorzaakt wordt door de reis met de tram. Hoewel je in theorie die reis niet met het studentenreisproduct had mogen maken, denk ik dat je daarvoor geen kosten in rekening gebracht zult krijgen.

Het studentenreisproduct is overigens geen product van NS maar van DUO. Voor verdere vragen over het studentenreisproduct of ov-schuld kun je dus het beste contact opnemen met DUO.
Hallo TimvanIJll en welkom op het forum.

Balen dat er een studieschuld is ontstaan. Zoals Tochjo terecht opmerkt, kun je het beste contact opnemen met DUO.

Reageer