switchen naar eerste klas | NS Community
beantwoord

switchen naar eerste klas


Hoi, ik kan nergens een knopje vinden dat ik kan switchen naar eerst klas. Ook mijn hulplijnen niet. Ik heb al gevonden online dat meer mensen hier last van hebben. 
Kan ik nu gewoon bij betalen?!

 

icon

Beste antwoord door Robert B 8 June 2022, 19:35

Bekijk origineel

38 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je NS Flex hebt en kijkt op de website (Mijn NS) ontbreekt het inderdaad. Dit is een bug/storing.

Via de NS app zou het wel moeten lukken. Je kunt de wissel ook via de Klantenservice laten doen, maar die hebben het erg druk. Telefonisch 030 751 5155 of via Twitter lijkt me nog het snelst.

Met NS Flex is er (zonder NS app) geen mogelijkheid tot bijbetalen, je zou 1e klas kunnen gaan zitten en als je bij controle een correctietarief krijgt dat later aanvechten omdat de website stuk was (en Klantenservice niet tijdig bereikbaar was om het voor je te regelen).

Wat je dan eigenlijk zou moeten doen is een 1e klas kaartje uit een automaat kopen (voltarief) en dat later declareren omdat je op rekening reist, via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Beste Robert,

Dank je wel voor je reactie. De conducteur heeft het voor mij geregeld, dus ik zit een stuk rustiger nu.

Hij vertelde dat wanneer je reist op rekening ze het wel kunnen aanpassen in de trein, maar niet wanneer je op saldo reist. 

Het lukte trouwens ook niet in de NS app, ik heb wel een plaatje gevonden internet hoe dat stukje er uit zou moeten zien in de app, maar daar ontbreekt dus ook (ook binnen 15 minuten na inchecken) het stukje om de keuze te kunnen maken om te switchen.

Hartelijk groet, fijne avond, Ruthy

 

Reputatie 3

Ik ben bang dat je nu een correctietarief van 20 euro op je factuur krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

En heeft de conducteur ook aangegeven hoe hij dit heeft geregeld? Want de ervaring hier is dat een conducteur dan heeft geregistreerd dat een reiziger 1e klas reist met een 2e klas instelling en dat leidt vervolgens tot een correctietarief van €20 op de NS Flex rekening. 

Oh jee, ik hoop het niet! Maar ik houd het in de gaten. Dank voor het attenderen hierop! 

@Momo de conducteur hield mijn ov tegen een apparaatje aan en vinkte ‘van 2e naar 1e klas’ aan. (Misschien net andere tekst, maar zoiets). 
en hij vertelde dat dit kon als je op rekening reist. 

Reputatie 3

Voor zover ik weet kan een conducteur de klasse niet voor jou wisselen op een manier waardoor je het reguliere Flex-tarief voor een klassewissel betaalt.

Hij kan iets registreren waardoor je een correctietarief van 20 euro krijgt (sommige conducteurs zien/presenteren dit als normale klassewissel) of niets doen waardoor de klassewissel gratis is. Zo was het in ieder geval, maar ik ben benieuwd. Misschien hebben ze iets veranderd.

@Janrm ik kan nu nog niet zien in mijn account wat er aangepast is. Ik denk straks wel als ik uitcheck, maar dat duurt nog iets meer dan een uur (ik reis dwars door het land 🙃😊). 

Ik durf niet te zeggen of mijn collega dit al in de trein kan regelen. Wil je ons op de hoogte houden wat je bij moet betalen, Ruthy?

@Erryt NS het zag er allemaal heel betrouwbaar uit, dus dat is al goed 👍🏼! 
Ik kan het nog niet in de app zien: daar staat dat het nog ‘in bewerking’ is. De hele reis en ook de reis van vanmorgen. 
Ik heb pas sinds vandaag het flex-abonnement dus weet nog niet hoe het werkt 🤗. 
Zodra ik het weet zal ik reageren! 

Haha, jullie hadden gelijk! 
Ik krijg net een mailtje dat op 8 juni een reis is gemaakt zonder toeslag 1e klas. Het correctietarief van 20 euro wordt op de eerst volgende factuur in rekening gebracht! 

Als ik morgen puf heb dan ga ik er nog wel achteraan, maar meestal is dat meer gezeur en ergenis, dus als ik dat zo is, dan laat ik het gaan. 

Dank voor jullie ondersteuning en tips! 

@Erryt NS zie hierboven! 

Badge +3

Een conducteur die zegt “het is goed zo, je mag 1e klas blijven zitten” is het standaard recept voor een correctietarief bij NS Flex. @Janrm was er al bang voor en had natuurlijk gelijk 😥

Maar goed, als de Klantenservice achteraf moeilijk doet verwijs maar naar dit topic, of misschien wil een moderator het wel voor je afhandelen (via DM). Wacht daar in ieder geval een dagje mee ook al staat de correctie al in het systeem.

De juiste 1e klas toeslag is 67% van het 2e klas voltarief voor je reis. Heb je een daluren-abonnement dan gaat daar nog 40% vanaf bij incheck buiten de spits (na 18:25).

Ik wil je best helpen, maar dan gaan er wel een paar dagen overheen. Ik ben na vandaag een paar dagen niet meer actief binnen de community. Je mag mij een privébericht sturen met jouw NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres, maar dan zal ik volgende week pas een keertje reageren.

Reputatie 7
Badge +3

Een conducteur die zegt “het is goed zo, je mag 1e klas blijven zitten” is het standaard recept voor een correctietarief bij NS Flex. @Janrm was er al bang voor en had natuurlijk gelijk 😥

Dat is hetzelfde als een conducteur die zegt dat ‘ie je wel in kan checken als je vergeten bent in te checken, of in zo'n geval zegt dat het zo in orde is nadat ‘ie wat op het controle apparaatje heeft gedaan. Wat de HC dan doet is registeren dat je geen geldige incheck hebt en dat is dan €50 correctietarief. Ik denk dat er maar weinig HC's zijn die melden dat er extra kosten aan verbonden zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er maar weinig HC's zijn die melden dat er extra kosten aan verbonden zijn. 

Ik krijg zelfs steeds meer het idee dat er maar weinig HC's zijn die wéten dat er extra kosten aan verbonden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat waarschijnlijk ook, maar ze bestaan echt.

 

Badge +3

@Loes zei ooit dat ze reizigers op rekening (voorheen was dat alleen de Business Card) daar niet over gingen lastig vallen, want het systeem zoekt het verder wel uit.

Bij NS Flex (consumenten) zou dat wél moeten “je krijgt misschien een correctie (conducteur ‘kan het niet zien’ want je reist op rekening) maar het is verder goed zo en je mag blijven zitten”. Maar dat gebeurt dus niet altijd?

Het zou ze sieren om dan voorafgaand aan een 2→1 correctie registratie/afwijking even te vragen wat je in de 1e klas te zoeken hebt, en bij uitleg (de upgrade werkt niet via de website of NS app!) die correctie achterwege te laten (of je naar de 2e klas te sturen als het niet je bedoeling was om 1e klas te reizen…)

Niet zozeer op je blauwe ogen maar omdat er vast en zeker meer reizigers (in een verder rustige trein) zullen zijn die zeggen dat het allemaal niet lukte (storing). Alhoewel… 😝

Voor @Ruthy maakt het blijkbaar niet zoveel uit (teveel gedoe, laat het wel gaan)… 

Nogmaals dank voor de tips, het meedenken en het aanbod om te helpen. 
 

Morgen bel ik naar de klantenservice en als het niet lukt, dan meld ik me weer. 

Fijne avond! 
@Erryt NS geniet van je vrije dagen!

Badge +3

Kan niet voor NS (of @Erryt NS) spreken maar dit komt helemaal goed, laat maar weten inderdaad 😴

Zojuist gebeld met de klantenservice. 
De medewerker zag alleen het correctietarief en niet de prijs van het kaartje. Omdat de ritprijs 27,95 is en het correctietarief 20 euro en dit dus minder is, betaal ik alleen de 20 euro. 
Ik heb nog gevraagd of het kan zijn dat er een paar dagen over heen gaan tot de ritprijs te zien is, maar dat is niet zo. Ze kon ook de prijs van de heen reis zien. 
Ik ga er van uit dat het nu geregeld is. 😀

Dat ging dus inderdaad heel soepel @Robert B ! Binnen 8 minuten opgelost! 
Fijne dag allemaal! 👋🏼

Badge +3

Let op! De 1e klas toeslag (in dit geval het correctietarief van 20 euro komt bovenop de ritprijs 2e klas, en zou bij ritprijs 1e klas € 27,95 dan € 16,74 zijn.

Je betaalt dus nu € 36,74 en zou dan recht hebben op € 8,79 terug (als NS de storing met de Klassewissel erkent en niet volhoudt dat je in dat geval eigenlijk een 1e klas kaartje uit een automaat had moeten kopen).

Reputatie 3

Ik heb nog gevraagd of het kan zijn dat er een paar dagen over heen gaan tot de ritprijs te zien is, maar dat is niet zo. 

Ik hoop dat ze gelijk heeft, maar ik ben toch bang dat de ritprijs nog in je account gaat verschijnen. 😐

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou wel de komende dagen in de gaten of die ritprijs inderdaad niet alsnog in de reishistorie komt, en zo ja weer contact opnemen met de klantenservice of Erryt een berichtje sturen met de gevraagde gegevens.

@Loes zei ooit dat ze reizigers op rekening (voorheen was dat alleen de Business Card) daar niet over gingen lastig vallen, want het systeem zoekt het verder wel uit.

Ik kan niet voor Loes spreken, maar je vergeet nu een belangrijk punt. Bij de Businesscard kon de conducteur een klassewijziging die online was gedaan niet zien. Er waren dus reizigers die dagelijks werden lastiggevallen, onterecht, omdat men het online had geregeld. 
 

Bij Flex is dat niet aan de orde, want verbinding met backoffice. Alleen bij problemen met de controleapparatuur zou het voor kunnen komen. 

Reageer