beantwoord

Tariefberekening Dal Voordeel icm U-OV Gemak Regio gaat fout bij overstap met check-uit/in

• 27 november 2016
  • 17 reacties
  • 630 Bekeken

Dit weekend heb ik een nieuw abonnement gekocht bij U-OV (U-OV Gemak Regio). Met dit abonnement mag ik ook gratis reizen in de trein in de regio (zie: https://u-ov.info/mijn-reis-betalen/abonnementen/stad-en-regio/). Als je buiten dit gebied komt, zal het tarief worden berekend vanaf het laatste gratis te bereiken station.

Gisteren ben ik van Utrecht Centraal naar Almere Centrum gereisd via Amsterdam Zuid en terug via Hilversum. Dit treinkaartje met Dal Voordeel zou normaal 5,50 euro per enkele reis kosten. Op de heenweg heb ik 2x 2,90 euro = 5,80 euro betaald. Dat is dus meer dan het normale tarief terwijl er een korting van U-OV toegepast zou moeten worden. Op de terugweg heb ik 4,30 euro betaald. Dat komt omdat ik geen check-uit/in heb gehad doordat ik de rechtstreekse trein terug had.

Hieronder een screenshot van de reizen:

De methodiek van tariefberekening is volgens deze website aangepast: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-wijziging-aanpassing-reisprincipe.html
Op deze website staat: Vanaf 1 september 2016 is daarom het reisprincipe aangepast. Dit betekent dat het moment waarop u voor het eerst incheckt, bepaalt of u met korting reist of niet. Of u bij een overstap de poortjes passeert, is daardoor niet meer van belang voor de prijs van uw treinreis.

Dat klopt in mijn geval niet, ik betaal zelfs meer dan het normale tarief. Hebben meer mensen ervaring hiermee? Ik denk dat dit vaker zou kunnen gaan gebeuren met de nieuwe dienstregeling, aangezien de verbinding Utrecht - Almere in de reisplanner dan ook vaker via Amsterdam Zuid adviseert omdat de rechtstreekse verbinding ook overdag in het weekend de eerste maanden minder frequent wordt. Hoe kan dit opgelost worden?
icon

Beste antwoord door Dennis 28 december 2016, 14:51

Doordat Dal Voordeel en U-OV op één kaart staan ontstaat er een 'probleem'. Het rit-naar-reis-principe geldt alleen wanneer de volledige reis met hetzelfde reisproduct geschiedt. Dat is hier niet het geval. TS begint de reis met 'Gemak Utrecht Regio Maand' op Utrecht Centraal en te Amsterdam Zuid 'ziet' het systeem plotseling Dal Voordeel bij check-in omdat het eerste product daar uiteraard niet meer geldig is. Zo begint er een nieuwe reis. Het is dus geen foutje, maar wel een vervelende uitzondering. Ik heb er melding van gemaakt, maar er is voor nu maar één oplossing: Deze twee producten scheiden op twee verschillende kaarten.

Dat klopt niet, als nieuwe reis zou het tweede deel (Asdz - Alm) meer dan € 2,90 kosten.

Dit is niet weersproken. Er is dus voor zover nu bekend een heel verkeerde reactie gemarkeerd als antwoord. bijdragevandennis

Inmiddels is een ander antwoord gemarkeerd, namelijk

Er 'begint' een nieuwe reis, maar de lange-afstandskorting loopt wel door. Net zoals bij een reis van bijvoorbeeld Utrecht Centraal naar Grijpskerk. Je begint feitelijk in Groningen bij de overstap naar Arriva een nieuwe reis bij een nieuwe vervoerder. De LAK loopt echter wel door. Ik verwoord het wellicht niet helemaal handig. Edoch, een andere oplossing dan deze producten scheiden is er momenteel niet.

maar nog steeds geldt dat je altijd nog beter één kaart kan gebruiken voor deze reis. Daarnaast is het sowieso voordeliger om op deze reis, zoals gezegd, de poortjes bij het overstappen op Asdz te mijden. bijdragevandennis
Bekijk origineel

17 reacties

Bedankt voor de reactie en restitutie. Ik ben benieuwd wat de oplossing gaat worden. Het in- en uitchecken op het eindstation van het abonnement kan niet, de intercity stopt immers niet in Breukelen. De voorgestelde tijdelijke oplossing van het splitsen op twee OV-Chipkaarten lijkt daarom juist een stuk duurder te zijn, zoals Dennis aangeeft. Hieronder een berekening:
Bij mijn reis zou ik het eerste deel hebben ingecheckt met het U-OV Gemak abonnement (omdat ik in de regio Utrecht gratis kan reizen). De rit van Utrecht naar Amsterdam Zuid zou dan kosten (tarief Breukelen - Amsterdam Zuid, vol tarief): 4,80 euro. Het tweede deel van Amsterdam Zuid naar Almere Centrum zou ik dan inchecken met het Dal Voordeel en ben ik kwijt: 3,50 euro. Totaal: 8,30 euro! Terugreis rechtstreeks zou met Dal Voordeel kosten: 5,50 euro. Of met U-OV Gemak: 7,20 euro (Almere Centrum - Hollandsche Rading, vol tarief). Ik denk dat ik daarom beter het U-OV Gemak abonnement op dezelfde kaart als het Dal Voordeel kan laten staan en maar proberen de poortjes te vermijden bij een overstap totdat er een definitieve oplossing is.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, een U-OV Gemaksabonnement is juist goed te combineren met Dal Voordeel. Bij vrij reizen rond Utrecht in de spits gevolgd door op saldo reizen in de daluren kan het plaatsen op twee kaarten echter ook voordelen hebben, als je wilt omchecken zonder 35 minuten te wachten. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Ja, een U-OV Gemaksabonnement is juist goed te combineren met Dal Voordeel. Bij vrij reizen rond Utrecht in de spits gevolgd door op saldo reizen in de daluren kan het plaatsen op twee kaarten echter ook voordelen hebben, als je wilt omchecken zonder 35 minuten te wachten. bijdragevandennis
Om de voordelen van het op dezelfde kaart hebben te combineren met de voordelen van een aparte kaart zou je een tweede Dal Voordeel erbij kunnen nemen. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Doordat Dal Voordeel en U-OV op één kaart staan ontstaat er een 'probleem'. Het rit-naar-reis-principe geldt alleen wanneer de volledige reis met hetzelfde reisproduct geschiedt. Dat is hier niet het geval. TS begint de reis met 'Gemak Utrecht Regio Maand' op Utrecht Centraal en te Amsterdam Zuid 'ziet' het systeem plotseling Dal Voordeel bij check-in omdat het eerste product daar uiteraard niet meer geldig is. Zo begint er een nieuwe reis. Het is dus geen foutje, maar wel een vervelende uitzondering. Ik heb er melding van gemaakt, maar er is voor nu maar één oplossing: Deze twee producten scheiden op twee verschillende kaarten.
Dat klopt niet, als nieuwe reis zou het tweede deel (Asdz - Alm) meer dan € 2,90 kosten.

Dit is niet weersproken. Er is dus voor zover nu bekend een heel verkeerde reactie gemarkeerd als antwoord. bijdragevandennis
Er 'begint' een nieuwe reis, maar de lange-afstandskorting loopt wel door. Net zoals bij een reis van bijvoorbeeld Utrecht Centraal naar Grijpskerk. Je begint feitelijk in Groningen bij de overstap naar Arriva een nieuwe reis bij een nieuwe vervoerder. De LAK loopt echter wel door. Ik verwoord het wellicht niet helemaal handig. Edoch, een andere oplossing dan deze producten scheiden is er momenteel niet.
Reputatie 6
Badge +2
Als je in Bkl van kaart wisselt is het ook € 5,80, als je dat in Asdz doet is het € 6,40. Hoezo is nog duurder een oplossing?
Reputatie 6
Badge +2

Inmiddels is een ander antwoord gemarkeerd, namelijk

maar nog steeds geldt dat je altijd nog beter één kaart kan gebruiken voor deze reis. Daarnaast is het sowieso voordeliger om op deze reis, zoals gezegd, de poortjes bij het overstappen op Asdz te mijden. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +1
De methodiek van tariefberekening lijkt idd niet goed te werken!
Het systeem denkt zo te zien op de heenweg een reis Ut-Asdz met gemakskorting en 40% korting te tellen, en daar bovenop een reis Asdz-Alm zonder instaptarief (vanwege het overstappen), maar zonder langeafstandskorting...

Foutje in het programma achter het van rit naar reis principe?
Reputatie 6
Badge +2
Je kan beter de poortjes mijden op Asdz, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstappen-amsterdam-zuid-5086/index1.html#post32610 voor routes, want de extra TE van de langere route worden anders in rekening gebracht. Er is wel langeafstandskorting.voor het deel van de reis dat niet bij U-OV Gemak Regio inbegrepen is.bijdragevandennis
Dat lijkt mij een beetje vreemd. De NS adviseert zelf om deze route te nemen in de reisplanner omdat de rechtstreekse trein via Hilversum op sommige tijden maar beperkt wordt aangeboden. Ik weet ook dat ik de roltrap had kunnen nemen, maar had niet verwacht dat het extra beetje beweging via de trap mij 1,50 euro zou kosten..
Reputatie 6
Badge +2
NS is daar ook niet erg duidelijk over in de informatie aan de klanten.

Het wordt misschien wat ingewikkeld om in de software in te bouwen.dat de langere route ook met tussentijds omchecken hetzelfde kost. Dan moet de software of rekening houden met toegestane reisroutes, of alleen kijken naar begin- en eindpunt, waardoor rondreizen onbedoeld erg voordelig zou kunnen worden. bijdragevandennis
Welkom op het NS Serviceforum Wjans. Ik ga graag even op onderzoek uit, want op het eerste gezicht snijdt jouw verhaal zeker hout. Wanneer je op mijn naam klikt kun je mij een privébericht sturen. Zou je daarin NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer willen noteren? Alvast bedankt.
Doordat Dal Voordeel en U-OV op één kaart staan ontstaat er een 'probleem'. Het rit-naar-reis-principe geldt alleen wanneer de volledige reis met hetzelfde reisproduct geschiedt. Dat is hier niet het geval. TS begint de reis met 'Gemak Utrecht Regio Maand' op Utrecht Centraal en te Amsterdam Zuid 'ziet' het systeem plotseling Dal Voordeel bij check-in omdat het eerste product daar uiteraard niet meer geldig is. Zo begint er een nieuwe reis. Het is dus geen foutje, maar wel een vervelende uitzondering. Ik heb er melding van gemaakt, maar er is voor nu maar één oplossing: Deze twee producten scheiden op twee verschillende kaarten. Voor deze reis zal ik uiteraard het verschil terugbetalen aan Wjans.
@WJans: Ik zou je ook adviseren om contact op te nemen met U-OV, op de site waar het je het abonnement afgesloten hebt worden een aantal NS abonnement genoemd die niet werken samen met het abonnement van U-OV, maar Dal-voordeel staat daar niet bij.

Lijkt mij in ieder geval dat ze daar alle NS abonnementen noemen waarbij het niet werkt, of als ze iets anders met de NS afgesproken hebben dan kunnen zij dat bij de NS aankaarten.

Het advies van Klaas-Jan is helaas wel weer een heel zuur advies, want met twee ov-chipkaarten moet je bij iedere reis naar buiten de regio Utrecht altijd op het grens-station uit de trein rennen, uit-checken -> inchecken en hopen dat je de trein nog redt.
Dus juist daarom zou ik als ik jou was die aankaarten bij U-OV omdat zij aangegeven hebben dat deze combinatie wel mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +2
Reputatie 6
@WJans: ... want met twee ov-chipkaarten moet je bij iedere reis naar buiten de regio Utrecht altijd op het grens-station uit de trein rennen, uit-checken -> inchecken en hopen dat je de trein nog redt.
Dus juist daarom zou ik als ik jou was die aankaarten bij U-OV omdat zij aangegeven hebben dat deze combinatie wel mogelijk is.

Het heen-en-weer rennen houdt een mens fit, maar het kan toch niet de bedoeling zijn, dat wanneer men de kortingsproducten optimaal wil gebruiken, zich letterlijk een slag in rondte moet rennen?
@Bertus Het is inderdaad niet de bedoeling dat dit gebeurt, maar zoals KJ al aangeeft gaat het hier om een foutmelding. Hij heeft een melding gemaakt zodat hiernaar gekeken kan worden door de verantwoordelijke afdeling.

Reageer