beantwoord

tariefverschil bij klassewissel


Reputatie 5

Hallo,

 

Gisteren (8 juli) had ik een reis gemaakt.

 

Alleen de ritprijs komt niet overeen met wat ik normaal betaal voor de rit. Heb om 09:04 ingecheckt, vervolgens naar mijn overstap station gereisd en vervolgens in de aansluitende trein gestapt. Deze was redelijk druk en heb toen een klassewissel naar de 1e klasse uitgevoerd om 09:16. De tijd in de mail was om 09:01 en was dus nog binnen de 15 minuten. De mail naar de 1e klas wissel kwam wel later binnen rond 10:05.

 

Na het uitchecken om 09:28 heb ik enkele minuten later de klassewissel weer uitgezet. Deze mail kwam ook later binnen. Ook rond 10:05 uur.

 

In het transactieoverzicht staat de klasse wel op 1e klas maar de prijs is van de 2e klas.

Heb al wel enkele keren in tegenovergestelde richting de klassewissel uitgevoerd, maar toen was de ritprijs wel juist. En kwamen de mails wel direct binnen.

 

Is er wellicht toen een kleine storing geweest gisteren of vandaag waardoor het niet juist berekend is?

 

Zal de ritprijs op de factuur dan zo blijven zoals die er nu instaat of zal deze nog aanpassen naar het juiste tarief?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 July 2021, 21:54

Bekijk origineel

88 reacties

Badge +3

Dan gaat het ergens gewoon verkeerd.

  1. Bij doorgifte van de blauwnet gedeelte naar ns toe.
  2. Of met de berekening binnen het flex systeem

Kom er dan maar achter waar het precies verkeerd gaat

Dat laatste, want bij reizen op saldo is er niets aan de hand volgens mij. Prijs in de reisplanner(s) klopt immers ook gewoon.

Reputatie 5

Zullen ze toch eens wat aan moeten doen.

 

@Stijn NS zou jij hier wat mee kunnen?

Badge +3

Hou er wel rekening mee dat de prijzen in de Reisplanner(s) van toepassing zijn op reizen op saldo, en dus iets kunnen afwijken van de Flex prijzen.

Dit komt omdat bij reizen op saldo je bij Blauwnet voor 1e klas 70% extra betaalt over de kilometers (niet over het basistarief), terwijl je bij Flex 60% extra betaalt, maar dat is óók over het basistarief.

Voor Delden - Hengelo vv. is dat niet van toepassing (want daar is dus geen 1e klas) maar voor 1e klas Enschede - Hengelo (8TE) betaal je:

Zonder NS Flex: € 1,01 + 8 × € 0,328 = € 3,63 en met 40% korting wordt dat € 2,18
Met NS Flex: (€ 1,01 + 8 × € 0,193) × 1,6 = € 4,09 en met 40% korting wordt dat € 2,45 

Foutje trouwens op https://www.keolisblauwnet.nl/tarieven ze hebben daar de tabellen van 2022 en 2023 verwisseld 😅

Badge +3

Wel meteen een reactie van Keolis/Blauwnet over de tabellen 😂

Ik ben er ondersteboven van. Mijn excuses. Ik noteer dat dit aangepast dient te worden. ^Noah

Reputatie 5

Dus dan moeten ze dat aanpassen dat er geen 60% over het basistarief gerekend gaat worden in de toekomst.

 

In je berekening moet je de 2e klas deel er dan toch ook nog bij rekenen?

Badge +3

Dus dan moeten ze dat aanpassen dat er geen 60% over het basistarief gerekend gaat worden in de toekomst.

Voor langere afstanden is 60% over de prijs incl. het basistarief gunstiger dan 70% over alleen de kilometers.

Dus met Flex is Enschede - Zwolle 1e klas met Blauwnet (iets) goedkoper dan op saldo, voor alleen maar Enschede - Hengelo ben je inderdaad 12% duurder uit dan bij reizen op saldo.

In je berekening moet je de 2e klas deel er dan toch ook nog bij rekenen?

De prijs per TE (op saldo) voor 2e klas is € 0,193 en de prijs per TE voor 1e klas is € 0,193 × 1,7 = € 0,328 dus dat klopt verder. In de factor 1,6 voor Flex is het 2e klas deel natuurlijk inbegrepen.

Badge +3

Voor langere afstanden is 60% over de prijs incl. het basistarief gunstiger dan 70% over alleen de kilometers.

Dus met Flex is Enschede - Zwolle 1e klas met Blauwnet (iets) goedkoper dan op saldo.

Voor alleen maar Enschede - Hengelo ben je inderdaad 12% duurder uit dan bij reizen op saldo.

De vraag is dan natuurlijk wel of je die 8 km zo nodig 1e klas wilt reizen?

Ik blijf het een interessant topic vinden! 😅

Reputatie 5

 

De vraag is dan natuurlijk wel of je die 8 km zo nodig 1e klas wilt reizen?

 

Wellicht als het heel erg druk is zou ik het mogelijk overwegen om te upgraden

 

 

Ik blijf het een interessant topic vinden! 😅

Het blijft wel interessant. Kijken wat het doet dit jaar als ik het een keer weer de upgrade doe.

Badge +3

Samengevat: bij Blauwnet verhoudt een 1e klas upgrade zich totaal anders bij NS Flex dan bij reizen op saldo.

Uitgebreider: Lees verder…😆

Dit is blijkbaar afgesproken (en kan bij Flex dus juist nogal wat schelen in jouw voordeel of nadeel)

Die 60% (de Blauwnet 1e klas opslag bij NS Flex) op het landelijke basistarief gooien is gewoon geen goed idee (als dat al zou mogen, blijkbaar wel…)

Dat er overal 70% gerekend wordt (alleen over de reisafstand) is eenduidiger, al ben je met Flex en Blauwnet nu soms goedkoper uit (bijv. Enschede - Zwolle met Blauwnet).

Ik vind het dus discutabel dat er bij Flex een 1e klas toeslag (maar ook 40% dalkorting daaroverheen) gerekend mag worden over een landelijk basistarief, zonder ook maar een meter te reizen. Dat klopt gewoon niet! Lees verder… 

Ten eerste; per 2023 is dat basistarief van € 1,01 naar € 1,08 gegaan, maar of je dan 1e of 2e klas wilt gaan reizen (de kilometers) maakt toch in feite niets uit?

Toch maar weer een voorbeeldje (1e klas maar dan zonder korting, die is 40% in alle gevallen)

Een treinreisje van Enschede naar Kennispark is 4 km/TE.

Met NS (geen basistarief want de eerste 8 TE/km zijn zelfde prijs dus tot kan je ook tot Hengelo reizen voor hetzelfde):

Met NS (op saldo of NS Flex):
- Dat kost u dan 2e klas € 2,60 en 70% erbij voor 1e klas maakt € 4,42 (zie de tarievenlijst, die klopt) 

Met Blauwnet 2e klas op saldo:
- Het landelijke basistarief van € 1,08 plus € 0,207 per km, totaal € 1,91 Goh, alle Reisplanners kloppen en zeggen dat ook!

Met Blauwnet 1e klas op saldo:
- Basistarief € 1,08 plus € 0,352 (70% meer per km) is samen € 2,49 en ook dat hebben de Reisplanners perfect door!

Maar dan nu met NS Flex!

De ‘afspraak’ met Blauwnet is dan geen 70% maar 60% 1e klas toeslag, maar dan ook over het basistarief, en dan ziet het er ineens zo uit voor Enschede naar Kennispark:

Blauwnet 2e klas:
- Basistarief € 1,08 + 4 km á € 0,207 = € 1,91 So far so good, dat is al beter dan € 2,60 met NS (als ze daar zouden stoppen).

Blauwnet 1e klas:
- Wij (NS Flex, en omdat Blauwnet dat blijkbaar prima vindt) rekenen slechts 60% toeslag 1e klas, maar dan wel over het geheel, en dat wordt dan € 1,91 × 1,6 = € 3,06 graag!

Dus dit ritje (1e klas Enschede - Kennispark) kost:
- Met NS (op saldo of NS Flex) € 4,42
- Met Blauwnet op saldo € 2,49
- Met Blauwnet en NS Flex € 3,06

Zo’n reisje met NS Flex en Blauwnet is dus gewoon 23% duurder dan op saldo (of een e-ticket) 😴

Maar het klopt, want zo werkt het blijkbaar 🙄

Badge +3

Niets tegen NS of Keolis/Blauwnet verder,

Maar er mag dus (bij NS Flex) een soort van 1e klas instap/basistarief gerekend worden, voor een reis van 0 meter? 🤔

Leg maar uit, als het bij reizen op saldo gewoon ‘goed’ gaat.

Badge +3

Maar dan nu met NS Flex!

De ‘afspraak’ met Blauwnet is dan geen 70% maar 60% 1e klas toeslag, maar dan ook over het basistarief, en dan ziet het er ineens zo uit voor Enschede naar Kennispark:

Blauwnet 2e klas:
- Basistarief € 1,08 + 4 km á € 0,207 = € 1,91 So far so good, dat is al beter dan € 2,60 met NS (als ze daar zouden stoppen).

Blauwnet 1e klas:
- Wij (NS Flex, en omdat Blauwnet dat blijkbaar prima vindt) rekenen slechts 60% toeslag 1e klas, maar dan wel over het geheel, en dat wordt dan € 1,91 × 1,6 = € 3,06 graag!

Dus dit ritje (1e klas Enschede - Kennispark) kost:
- Met NS (op saldo of NS Flex) € 4,42
- Met Blauwnet op saldo € 2,49
- Met Blauwnet en NS Flex € 3,06

Zo’n reisje met NS Flex en Blauwnet is dus gewoon 23% duurder dan op saldo (of een e-ticket) 😴

Maar het klopt, want zo werkt het blijkbaar (afspraken) alleen niemand weet dit! 🙄

Gaat hier nog iets mee gedaan worden, of kunnen reizigers met NS Flex contact opnemen om het verschil terug te krijgen omdat de Reisplanner andere prijzen geeft (en reizen op saldo of een e-ticket een stuk goedkoper is)?

Maar dan zit je weer met het probleem dat NS geen ritprijzen met andere vervoerders meer wil corrigeren, moet je dus elke keer naar Blauwnet als het je overkomt (en hopen dat je iemand treft die het snapt/wenst te vergoeden).

In feite klopt het (want zo zijn de afspraken met NS Flex) maar dat moet dan wel ergens meegedeeld worden zodat Flex reizigers weten waar ze aan toe zijn.

Badge +3

Niet over het een of ander… maar hoe is het ermee NS? 😎

Ik bedoel, waar kan een willekeurige (Flex) reiziger uitleg kunnen vinden of uitleg krijgen over wat die zou moeten betalen?

Als het over een simpele Klassewisel gaat zie ik al reacties over de NS App en Mijn NS, en dat mensen een beetje moe worden ‘altijd weer bellen’ als het niet werkt. Maar da’s een ander dingetje… 

Ik begrijp dat het NS Flex systeem blijkbaar moeite heeft met het concept ‘basistarief + kilometers’, en er dus voor 1e klas dan maar een (lagere) toeslag berekend wordt over het geheel.

Waardoor een virtuele ‘reis’ van 0 km (maar incheck 1e klas) 60% duurder is dan een incheck 2e klas (en dus een boel extra kost voor korte ritjes zoals Enschede - Kennispark).

Badge +3

En vervolgens nooit meer iets zinnigs over gehoord… 

Blauwnet/Keolis is helder, maar de NS zwijgt of verwijst (zelfs met Flex!) gewoon naar Blauwnet.

Alsof Blauwnet/Keolis zou moeten weten wat voor NS Flex abonnement je hebt, of een klassewissel gedaan hebt. Hint: dat weten ze niet.

Je krijgt na veel vijven en zessen natuurlijk je gelijk wel (en een klein bedrag per keer), maar het probleem zou niet moeten bestaan!

Ik zeg zomaar even namens Blauwnet/Keolis dat ze echt niet zitten te wachten op NS Flex geneuzel.

De NS denkt daar blijkbaar heel anders over. Wij gooien het simpelweg over de schutting en je factuur klopt inderdaad ‘gewoon’ niet!

Fraai… 😥

Reageer