beantwoord

tariefverschil bij klassewissel


Reputatie 5

Hallo,

 

Gisteren (8 juli) had ik een reis gemaakt.

 

Alleen de ritprijs komt niet overeen met wat ik normaal betaal voor de rit. Heb om 09:04 ingecheckt, vervolgens naar mijn overstap station gereisd en vervolgens in de aansluitende trein gestapt. Deze was redelijk druk en heb toen een klassewissel naar de 1e klasse uitgevoerd om 09:16. De tijd in de mail was om 09:01 en was dus nog binnen de 15 minuten. De mail naar de 1e klas wissel kwam wel later binnen rond 10:05.

 

Na het uitchecken om 09:28 heb ik enkele minuten later de klassewissel weer uitgezet. Deze mail kwam ook later binnen. Ook rond 10:05 uur.

 

In het transactieoverzicht staat de klasse wel op 1e klas maar de prijs is van de 2e klas.

Heb al wel enkele keren in tegenovergestelde richting de klassewissel uitgevoerd, maar toen was de ritprijs wel juist. En kwamen de mails wel direct binnen.

 

Is er wellicht toen een kleine storing geweest gisteren of vandaag waardoor het niet juist berekend is?

 

Zal de ritprijs op de factuur dan zo blijven zoals die er nu instaat of zal deze nog aanpassen naar het juiste tarief?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 July 2021, 21:54

Bekijk origineel

88 reacties

Reputatie 5

Zag al in de reisplanner dat die prijs van donderdag wel overeen kwam met de reisplanner.

 

Het gaat dan alleen mis met de blauwnet reizen m.b.t. de klassewissel. Zowel met een reis zonder "gedwongen" omcheck en met een "gedwongen" omcheck van en naar blauwnet.

Reputatie 5

Heb weer enkele ritten met een upgrade naar de 1e klas.

 

Op dinsdag 17 mei

heen: 2,22 (wel 1e klas upgrade maar prijs van 2e klas)

 

Met omcheck bij zelfde vervoerder:

terug van Enschede naar Hengelo (blauwnet): 2,45 (1e klas)

Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)

 

 

Op donderdag 19 mei

terug van Enschede naar Hengelo (ns): 2,51 (1e klas)

Hengelo naar Delden (blauwnet: 0,69 (2e klas)

 

Moet dan nog een keer kijken wat die doet als er geen omcheck is maar wel de hele reis 1e klas is wat de prijs dan aangeeft.

Reputatie 5

Het zal niet dagelijks zijn dat ik die klassewissel doe. Zal dan kijken hoe vaak het voorkomt.

 

Bedragen zijn bij een retour per dag

Per dag = 1.36 euro

Per week = 6.80 euro

Per maand = 27.20 euro

Per jaar = 326.40 euro

Op jaarbasis is dat dus een fors bedrag voor als je het niet doorhebt.

 

Met @Stijn NS blijf ik nog even in contact van hoe verder in deze situatie.

Reputatie 5

Heb weer wat getest.

 

Had gisteren tussen delden en hengelo gereisd. Heen 2e klas en terug 1e klas. Tussen beide reizen zat er minimaal 35 minuten de beide reizen.

 

Van delden naar hengelo was 1,30 de prijs

 

Terug was 2,08 (upgrade naar 1e klas met toeslagfactor 1,6)

Badge +3

Niet over het een of ander… maar hoe is het ermee NS? 😎

Ik bedoel, waar kan een willekeurige (Flex) reiziger uitleg kunnen vinden of uitleg krijgen over wat die zou moeten betalen?

Als het over een simpele Klassewisel gaat zie ik al reacties over de NS App en Mijn NS, en dat mensen een beetje moe worden ‘altijd weer bellen’ als het niet werkt. Maar da’s een ander dingetje… 

Ik begrijp dat het NS Flex systeem blijkbaar moeite heeft met het concept ‘basistarief + kilometers’, en er dus voor 1e klas dan maar een (lagere) toeslag berekend wordt over het geheel.

Waardoor een virtuele ‘reis’ van 0 km (maar incheck 1e klas) 60% duurder is dan een incheck 2e klas (en dus een boel extra kost voor korte ritjes zoals Enschede - Kennispark).

Reputatie 5

Het kan soms inderdaad ingewikkeld zijn.

 

Jouw voorbeeld is in dit geval nog goedkoper dan normaal een 2e klas reis met 40% met alleen blauwnet gereisd te hebben.

 

Had laatst wel een keer dat een ns intercity ongeveer 15 minuten vertraging had. Die kwam toen eerder dan de blauwnet sprinter en heb natuurlijk ns gepakt. Helaas toen net geen klassewissel uitgevoerd, was anders een voorbeeld geweest van hoe het berekend zou zijn. De prijzen zijn toen wel goed in rekening gebracht

 

Heb vandaag de terugreis gemaakt met een uit en incheck op het overstapstation. Hierbij heb ik van te voren weer de klassewissel aangezet. Kijken wat die nu voor prijzen gaat “berekenen” voor beide stukken.

 

Op de heenweg zou ik het dan nog moeten doen om te kijken wat die dan doet. Een reis zonder kaarthandeling bij alleen blauwnet en een keer met kaarthandeling met alleen blauwnet en dan eventueel nog een keer i.c.m. ns erbij op heen en/of terugweg

Reputatie 5

Als ik die 1,65 aanhoud volgens de tarieven klopt de prijs van 3,49 ook niet. Kom dan uit op 3,597

 

basistarief 0,99

Tarief op stuk van delden tot hengelo is 0,225

van Hengelo tot Enschede 0,189 (2e klas) en 0,321 (voor 1e klas)

 

In het document bij blauwnet staat er ook “Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas X 1,6”

 

Met 2,18 als 2e klas met 40% en de 1,6 volgens het bijgevoegde document kom ik op die 3,49 uit

 

Een gevalletje naast elkaar werken met de percentages

Reputatie 5

Bij blauwnet is de toeslag 60% bij een klassewissel, zoals in dat document staat.

 

En bij ns is dat dus 65%

 

Heb wel de terugreis met overcheck. Post het wel als ik de prijzen inzichtelijk heb.

 

Alleen van de heenweg heb ik nog geen voorbeelden. 

Reputatie 5
Hier is de klassewissel met de ritprijs goed gegaan
Normaal zonder klassewissel
Klassewissel uitgevoerd, ritprijs is anders

Hierbij enkele screenshots met betrekking tot de reizen met een klassewissel en zonder.

 

De klassewissels zijn allemaal binnen de 15 minuten uitgevoerd na incheck.

 

De reizen zijn op verschillende dagen. Traject heb ik eruit gehaald.

Reputatie 5

Als ik die 1,65 aanhoud volgens de tarieven klopt de prijs van 3,49 ook niet. Kom dan uit op 3,597

 

basistarief 0,99

Tarief op stuk van delden tot hengelo is 0,225

van Hengelo tot Enschede 0,189 (2e klas) en 0,321 (voor 1e klas)

 

In het document bij blauwnet staat er ook “Toeslagfactor NS Flex van 2e naar 1e klas X 1,6”

 

Met 2,18 als 2e klas met 40% en de 1,6 volgens het bijgevoegde document kom ik op die 3,49 uit

 

Een gevalletje naast elkaar werken met de percentages

 

Stond hierin als link bij “document”

 

Hierbij nogmaals de link: klik

Reputatie 5

Zullen ze toch eens wat aan moeten doen.

 

@Stijn NS zou jij hier wat mee kunnen?

Sjongejonge jullie maken het wel ingewikkeld zeg. De enige verklaring die ik kan geven is wat dennisg zelf ook al heeft aangedragen, dat de 1.6 eerste klas toeslag wordt gebruikt zoals aangegeven in het gelinkte document van Blauwnet, en dat er door NS Flex vervolgens geen rekening gehouden wordt met het feit dat er geen 1e klas beschikbaar is op het stuk Delden - Hengelo. Het bedrag van € 3,49 is dus inderdaad foutief, dit zou € 2,81 moeten zijn.

Overigens is de eerste klas toeslag bij NS Flex momenteel toch echt nog steeds 63%, ik snap niet zo goed waar de 65% vandaan komt. Zie de Tarievenlijst 2021.

 

Reputatie 5

Nog even een kleine update

 

Had gisteren weer een reis. Met het 2e deel 1e klas. Het 2e deel is met ns gereisd. Kwam door een seinstoring tussen Almelo en Hengelo dat ik de eerste 2 overstapmogelijkheden niet kon nemen en dus de eerste mogelijkheid met ns was. En het eerste deel had ook een flinke vertraging.

 

Nu eerst van Delden naar Hengelo prijs 1,27 (2e klas)

Van Hengelo naar Enschede prijs 0,89 (1e klas)

Totaal was het dus 2,16. Komt ook overeen met de reisplanner.

 

Het lijkt dan vooral bij de 1e klas berekening te liggen waar alleen een 2e klas traject is. En blauwnet heeft ook een andere tarief structuur.

Reputatie 5

Met de combinatie blauwnet en ns in beide richtingen is goedkoper dan alleen blauwnet maar dan heb je wel minimaal 20 minuten extra reistijd.

Reputatie 5

Het begint ergens op te lijken (geen 1e klas toeslag meer tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) dus gewoon € 0,69. Geen 41 cent extra.

 

 

Bij de reis op 17 mei had ik tussen de omcheck al van klasse gewisseld (alleen de volledige rit bij blauwnet). Kan dat voor beide richtingen wel een keer proberen en dan kijken wat eruit komt.

Eventueel ook voor de combi blauwnet en ns in beide richtingen.

Dit hangt ook van hoe de reizen verlopen op vertragingen en uitval e.d

Reputatie 5

Volgens mij gaat het steeds ingewikkelder worden met de prijzen. We moeten erachter komen wat uiteindelijk de juiste prijs is voor het totale traject. Een reis met alleen 2e klas komt altijd overeen. Het gaat alleen mis bij de klassewissel i.c.m. een stuk 2e klas traject.

 

Kan wanneer ik weer reis kijken wat het doet als ik eerst 2e klas reis van Delden tot Hengelo en dan omcheck en dan de klassewissel uitvoer. Wel rekening houdend met die 15 minuten van te voren dat het eerste stuk niet meegerekend word.

 

En dan op de terugweg 1e klas van Enschede naar Hengelo reis en dan de klassewissel uitzet en dan weer een omcheck doe en dan het tweede deel 2e klas reis.

 

Kijken wat er dan voor prijzen uitkomen. Wellicht komen we dan wel op die 2,81 uit.

Reputatie 5

het eerste deel (heenweg) of het 2e deel (terugweg) zit geen 1e klas in. Maar vanaf het overstapstation of tot aan het overstapstation zit er wel het eerste klas in.

 

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

 

Heb 2 keer de klasse wissel gedaan de afgelopen 2 maanden en die waren allebei 3,49. Ben al in contact met de klantenservice hierover.

 

Edit 1: Verschil van beide reizen komen op volgende factuur als restitutie terug.

 

edit 2: wellicht dat ik het binnenkort een keer weer ga doen om te kijken wat het dan met de ritprijs gaat doen op de heenreis.

Daarnaast ook op de terugreis of het dan nog steeds die 3,49 blijft.

Reputatie 5

 

Daarnaast is het omchecken af en toe niet mogelijk i.v.m, een vertraging van het eerste deel naar het overstapstation toe (op heenweg). Voor de intercity die een paar minuten later gaat zou het dan wel kunnen als die rijd. Maar dan weet je niet van te voren hoe druk het is.

Gewoon niet doen dus, want met de NS intercity ben je duurder uit.

 

 

Die van enkele minuten later valt ook onder Blauwnet.

 

En een tijd later komt de ns intercity.

Badge +3

Maar dan nu met NS Flex!

De ‘afspraak’ met Blauwnet is dan geen 70% maar 60% 1e klas toeslag, maar dan ook over het basistarief, en dan ziet het er ineens zo uit voor Enschede naar Kennispark:

Blauwnet 2e klas:
- Basistarief € 1,08 + 4 km á € 0,207 = € 1,91 So far so good, dat is al beter dan € 2,60 met NS (als ze daar zouden stoppen).

Blauwnet 1e klas:
- Wij (NS Flex, en omdat Blauwnet dat blijkbaar prima vindt) rekenen slechts 60% toeslag 1e klas, maar dan wel over het geheel, en dat wordt dan € 1,91 × 1,6 = € 3,06 graag!

Dus dit ritje (1e klas Enschede - Kennispark) kost:
- Met NS (op saldo of NS Flex) € 4,42
- Met Blauwnet op saldo € 2,49
- Met Blauwnet en NS Flex € 3,06

Zo’n reisje met NS Flex en Blauwnet is dus gewoon 23% duurder dan op saldo (of een e-ticket) 😴

Maar het klopt, want zo werkt het blijkbaar (afspraken) alleen niemand weet dit! 🙄

Gaat hier nog iets mee gedaan worden, of kunnen reizigers met NS Flex contact opnemen om het verschil terug te krijgen omdat de Reisplanner andere prijzen geeft (en reizen op saldo of een e-ticket een stuk goedkoper is)?

Maar dan zit je weer met het probleem dat NS geen ritprijzen met andere vervoerders meer wil corrigeren, moet je dus elke keer naar Blauwnet als het je overkomt (en hopen dat je iemand treft die het snapt/wenst te vergoeden).

In feite klopt het (want zo zijn de afspraken met NS Flex) maar dat moet dan wel ergens meegedeeld worden zodat Flex reizigers weten waar ze aan toe zijn.

Reputatie 5

Er zat inderdaad meer dan 15 minuten verschil toen ik de klassewissel uitgevoerd heb.

 

Het is wel apart dat deze reis goedkoper is met een deel 1e klas vanaf hengelo (met ns) dan een volledige reis met blauwnet 2e klas.

 

Het gaat dan vooral mis bij blauwnet en de berekening ervan met 1e klas wissel.

Reputatie 5

Een schema van de laatste upgrades

 

17 mei

heen 2,22 (wel upgrade)

terug

Enschede - hengelo 2, 45

Hengelo - Delden 0,69 (2e klas)

 

19 mei

terug Enschede - Hengelo 2,51 (ns)

Hengelo - Delden 0,69 (2e klas)

 

24 mei

heen 2,22 (wel upgrade)

terug 3,55

 

30 mei

Delden - Hengelo 1,30

Hengelo - Delden  2,08 (1e klas upgrade gedaan, maar op traject geen 1e klas beschikbaar

 

31 mei 

Delden - Hengelo 1,30 (Wel upgrade)

Hengelo - Enschede 1,47

 

terug

Enschede - Hengelo 2,45

Hengelo - Delden 1,10

Reputatie 5

Heb daarna geen rit meer gedaan met een upgrade naar 1e klas.

 

Kan het binnenkort wel weer eens proberen wat het nu gaat doen met de prijs. Waarschijnlijk zonder “omcheck” op overstap station.

Reputatie 5

De terugreis van gisteren heb ik weer een klassewissen uitgevoerd. Echter de prijs is weer 3.49.

 

Als ik de ritprijs van de 2e klas met 40%, dus 2,18 x 1,6 doe kom ik dus op die 3,49 uit. Maar als ik dat 1,63 doe (volgens de tarievenlijst) kom ik op 3,55 uit.

 

Waar dus dat verschil vandaan komt tussen de reisplanner en de berekening binnen flex is mij een raadsel.

 

Als ik van de reisplanner prijs uitga kom ik op de volgende berekening: 2,18 x 1,29 de prijs is dan 2,81

 

Voor wat de heenweg betreft ga ik dat nog even kijken wat dat gaat doen.

Badge +3

Dan lijkt het vooral mis te gaan bij de berekening van 1e klas reizen.

 

Die 2,40 van Enschede naar Hengelo klopt volgens de berekening wel. 1,50 euro x 1,6.

Volgens de prijs in de reisplanner is het 42 procent extra.

 

Van hengelo naar Enschede zit tussen reisplanner en mijn reis 0,67 verschil tussen.

Na een overstap betaal je niet opnieuw het basistarief (€ 0,99 waar je ook 40% korting op krijgt dus € 0,59).

Bij Hengelo - Enschede (met daarvoor Delden - Hengelo) mag je dus € 0,59 van de prijs in de reisplanner aftrekken. Dus € 2,13 (1e klas 40% korting) - € 0,59 = € 1,54.

Die € 2,13 voor Enschede - Hengelo komt voort uit € 0,99 basistarief + 8 TE/km à € 0,321 (Blauwnet tabel). Totaal € 3,56 (reispanner zegt dat ook) waarop je 40% korting krijgt.

De in de reisplanner getoonde € 2,50 voltarief 2e klas zou bij 1e klas + 60% dan € 4,00 worden, en na aftrek van 40% korting inderdaad € 2,40.

Die € 2,50 (voor 2e klas) klopt, want dat is 0,99 + 8*0,189. De kilometerprijs bij Blauwnet voor 1e klas is 70% meer dan 2e klas (0,321/0,189)

Maar goed, blijkbaar vindt NS Flex het nodig om 60% toeslag over de volle prijs te rekenen, je betaalt dus ook ineens een ‘1e klas basistarief’ en dat klopt volgens mij niet, want dat is landelijk altijd € 0,99 ongeacht in welke klasse je reist. Je 40% korting gaat daar wel nog vanaf.

Reputatie 5

Bij een overstap vervalt meestal toch de basistarief van 0,99 cent? Dan van die 2,13 blijft er dan nog maar 1,14 over + die 1,27 is dan 2,41. Dit is alleen bij een complete blauwnet reis

 

En 1,27 + 1,49 (2,48 - 0,99) is samen 2,76 bij een blauwnet en dan ns.

 

Beide prijzen zijn van de eerste klas voor het 2e deel. 

 

En wat die dan bij de terugweg is weet ik ook niet wat die dan doet als ik tussentijds in en uitcheck bij blauwnet met klassewissel.

 

Bij een eerdere reis met blauwnet en dan ns is toen wel de juiste prijs berekend, was een 2e klas reis. Weet niet wat dat toen had gedaan als ik toen een wissel had uitgevoerd.

 

Houd het nog even in de gaten en ga het weer testen wanneer het ook toelaat mits er geen vertraging en/of uitval is. En dus ook met welke vervoerder ik dan het 2e deel kan afleggen.

Reageer