beantwoord

Tarieven Flex abonnementen per 2021

• 10 december 2020
  • 9 reacties
  • 248 Bekeken

Badge +3

Vraag dit voor een vriend… https://twitter.com/HelloRhido/status/1337120545905766407

Als je bijv. vandaag 10 december Traject Vrij bestelt (alleen nog verkrijgbaar als Flex abonnement), betaal je dan het eerste jaar de huidige prijs of per 10 januari de nieuwe prijs?

Bij eerdere Flex abonnementen en de 1 euro prijsverlaging per 1 januari 2020 betaalde men tot bijv. 1 juli 2020 (je eerste jaar dus) namelijk gewoon nog die ene euro extra, ook al stond er in Mijn NS de nieuwe prijs.

Webcare zegt eigenlijk hetzelfde, dus dat pas bij een verlenging de nieuwe prijs berekend wordt. Maar Flex is toch helemaal geen abonnement dat per jaar ‘verlengd wordt’?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 10 december 2020, 21:41

Laat mij proberen het duidelijker te maken. Als jij op 10 december een abonnement neemt, dan betaal je per 1 juli het nieuwe tarief. Want je zit dan nog in het eerste contractjaar. Pas buiten het eerste contractjaar om, als je dus bijvoorbeeld op 31 maart 2020 een abonnement hebt genomen, dan betaal je per 31 maart 2021 al de nieuwe prijs. 

Bekijk origineel

9 reacties

Ik heb zeker een antwoord voor je! Mijn collega heeft gelijk gehad, maar is hierbij wel een detail vergeten. Het hangt er namelijk af van het moment dat je Flex voor een jaar wordt verlengd. Is dit voor 1 Juli? Dan gaat per de verlenging van het jaar, de nieuwe kosten in! Gebeurd dit na 1 juli? Dan gaat automatisch per 1 juli de nieuwe kosten voor je abonnement in. Is het zo duidelijk?

Badge +3

Dank voor de info maar het is eerder onduidelijker geworden.

Wat bedoel je precies met ‘het moment dat je Flex voor een jaar wordt verlengd’?

Dus de vraag is nu bij iemand die Flex Traject Vrij vandaag (10 dec 2020) wil bestellen:

• Betaal ik het eerste jaar de prijs per maand die het nu kost?
  • Betaal ik per 10 januari het nieuwe (2021) tarief?

Of (zoals Sanne zegt en anderen kunnen bevestigen, zoals @mrfreeze)?

• Betaal ik per 1 juli (na een half jaar?) het nieuwe (2021) tarief?

Dat eerste en laatste doet vermoeden dat NS Flex een (doorlopend) jaarabonnement is?

Het gaat overigens niet om een verlenging maar een nieuwe bestelling.

Laat mij proberen het duidelijker te maken. Als jij op 10 december een abonnement neemt, dan betaal je per 1 juli het nieuwe tarief. Want je zit dan nog in het eerste contractjaar. Pas buiten het eerste contractjaar om, als je dus bijvoorbeeld op 31 maart 2020 een abonnement hebt genomen, dan betaal je per 31 maart 2021 al de nieuwe prijs. 

Badge +3

Ehh, oke ik geef het dan op die manier door. Bij nog dit jaar bestellen betaal je tot 1 juli volgend jaar nog de prijs van 2020.

Aparte constructie, maar het zij zo. :thinking:

Wel benieuwd wat er dan in Mijn NS staat per 1 januari. Waarschijnlijk het nieuwe tarief maar je factuur is voor het oude tarief, in dit geval in jouw voordeel dus.

Dank in ieder geval @Sanne NS , voor mijzelf is het duidelijk en zal je antwoord markeren.

Badge +3

Oh, one more thing… (vraagt detective Columbo)

Sanne, je impliceert hier dat NS Flex een abonnement is dat jaarlijks verlengd wordt!?

Reputatie 7
Badge +3

Daar heb ik inderdaad n.a.v. de prijsverlaging van Dal Vrij ook al 's vragen over gesteld. Bij mij werd die prijs niet per 1 januari, maar pas bij de ‘verlenging’ op 23 juli aangepast. Nergens in de voorwaarden staat ‘jaar’ vermeld.

Badge +3

Daar heb ik inderdaad n.a.v. de prijsverlaging van Dal Vrij ook al 's vragen over gesteld. Bij mij werd die prijs niet per 1 januari, maar pas bij de ‘verlenging’ op 23 juli aangepast. Nergens in de voorwaarden staat ‘jaar’ vermeld.

Ah, dat was jij inderdaad. De mention in mijn eerdere reactie aangepast. :laughing:

Maar goed, de prijs wordt dus na een jaar óf per 1 juli van het volgende jaar aangepast.

Wat als eerste komt… hoezo jaarabonnement bij Flex?

Blijkbaar ga je (op de achtergrond, de prijzen voor Flex zijn weliswaar per maand gelijk gesteld aan vroeger voor een jaar) toch iets aan wat lijkt op een jaarcontract? 

En dat (jaarcontract, waar staat dat?) kan/gaat per 1 juli 2021 pas omhoog/omlaag naar dezefde prijs die iemand anders vanaf 1 jan 2021 met een ouder abonnement krijgt voor hetzelfde? :thinking:

Hoe dan ook, namens Rhido (op Twitter):

Hartelijk dank voor het uitzoeken Robert. Ik ben je diep dankbaar!

Oke, het gaat niet om wereldbedragen meestal, maar toch.. 

Badge +3

NS heeft hierover in de adviesaanvraag tarieven 2021 het volgende geschreven:

Voor alle NS Flex-abonnementen is NS voornemens om vanaf 2022 het moment waarop de prijzen worden aangepast, gelijk te trekken met de andere kaartsoorten. Dit betekent dat de prijzen niet langer worden verhoogd op het verlengmoment van het abonnement, maar op een vaste datum in het jaar (normaliter 1 januari). Aangezien abonnementen binnen NS Flex maandelijks opzegbaar zijn, hoeft het verlengmoment niet bepalend te zijn voor de prijsverhoging. Daarom is het dus ook niet langer passend om dat moment te gebruiken voor het doorvoeren van toekomstige tariefwijzigingen.

Deze nieuwe werkwijze is in lijn met de Productvoorwaarden NS Flex op grond waarvan NS de prijs van het NS Flex-abonnement ieder kalenderjaar mag verhogen.

Om echter te voorkomen dat een groep abonnementhouders, waarvan eind 2020 de tariefverhoging van 2020 wordt geëffectueerd, twee keer kort achter elkaar wordt geconfronteerd met een tariefverhoging, zal het jaar 2021 een overgangsjaar worden met de volgende uitwerking:

• Voor de abonnemnethouders die normaliter in de eerste helft van 2021 zouden ‘verlengen', blijft die datum gewoon staan voor de tariefverhoging in 2021.
  • De groep die in de tweede helft van 2021 zou verlengen (en waarvan dus ook in de tweede helft van 2020 nog de prijs is verhoogd), krijgt de prijsverhoging van 2021 per 1 juli 2021.
  • Vanaf 2022 geldt voor alle NS Flex abonnementhouders dat de jaarlijkse tariefverhoging wordt doorgevoerd op hetzelfde moment (normaliter 1 jaunari).

Op deze manier zit er voor elke abonnementhouder minimaal een half jaar, en meestal langer, tussen de jaarlijkse tariefverhogingen van 2020, 2021 en 2022. Bovenstaande is alleen van toepassing op de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij, omdat dit de enige NS Flex abonnementen zijn die zowel in 2020 als in 2021 in prijs worden verhoogd.

NS heeft hierover in de adviesaanvraag tarieven 2021 het volgende geschreven:

Voor alle NS Flex-abonnementen is NS voornemens om vanaf 2022 het moment waarop de prijzen worden aangepast, gelijk te trekken met de andere kaartsoorten. Dit betekent dat de prijzen niet langer worden verhoogd op het verlengmoment van het abonnement, maar op een vaste datum in het jaar (normaliter 1 januari). Aangezien abonnementen binnen NS Flex maandelijks opzegbaar zijn, hoeft het verlengmoment niet bepalend te zijn voor de prijsverhoging. Daarom is het dus ook niet langer passend om dat moment te gebruiken voor het doorvoeren van toekomstige tariefwijzigingen.

Deze nieuwe werkwijze is in lijn met de Productvoorwaarden NS Flex op grond waarvan NS de prijs van het NS Flex-abonnement ieder kalenderjaar mag verhogen.

Om echter te voorkomen dat een groep abonnementhouders, waarvan eind 2020 de tariefverhoging van 2020 wordt geëffectueerd, twee keer kort achter elkaar wordt geconfronteerd met een tariefverhoging, zal het jaar 2021 een overgangsjaar worden met de volgende uitwerking:

• Voor de abonnemnethouders die normaliter in de eerste helft van 2021 zouden ‘verlengen', blijft die datum gewoon staan voor de tariefverhoging in 2021.
  • De groep die in de tweede helft van 2021 zou verlengen (en waarvan dus ook in de tweede helft van 2020 nog de prijs is verhoogd), krijgt de prijsverhoging van 2021 per 1 juli 2021.
  • Vanaf 2022 geldt voor alle NS Flex abonnementhouders dat de jaarlijkse tariefverhoging wordt doorgevoerd op hetzelfde moment (normaliter 1 jaunari).

Op deze manier zit er voor elke abonnementhouder minimaal een half jaar, en meestal langer, tussen de jaarlijkse tariefverhogingen van 2020, 2021 en 2022. Bovenstaande is alleen van toepassing op de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij, omdat dit de enige NS Flex abonnementen zijn die zowel in 2020 als in 2021 in prijs worden verhoogd.

Bericht van mij: Ik vond het eerst net als@Robert B een vreemde constructie. Maar ik denk ook dat@Tochjo het dan ook iets beter heeft uitgelegd. Hartelijk dank voor jullie antwoorden en het uitzoeken hiervan.

Reageer