beantwoord

Tarieven / nieuwe abonnementen?

• 27 maart 2015
  • 3 reacties
  • 299 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Het volgende doet zich voor. Om onze favoriete voetbalclub te bezoeken betalen mijn vriendin en ik elk seizoen ongeveer € 500,- aan seizoenskaarten (€ 250,- per). Helaas zitten wij redelijk ver van het stadion verwijderd en brengt dat een hoop extra kosten met zich mee (gemiddeld 320 km per wedstrijd).

Ik had gehoopt dat de NS hier enigszins een oplossing in zou kunnen bieden d.m.v. een van haar abonnementen. Via de abonnementswijzer aangegeven dat ik verwacht 2x per maand te reizen en dat dit altijd in het weekend zal geschieden. De meest voordelige abonnement die NS mij kan aanbieden is de Weekend Vrij abonnement t.w.v. € 29,- per maand. Een extra kaart voor een medereiziger kan dan 'extra scherp' worden aangeboden voor € 20,- per maand.

Kortom € 49,- per maand x 12 maand = € 588 oftewel meer dan het bedrag dat ik kwijt ben aan de seizoenskaarten...

Als ik vervolgens bereken dat mijn auto 1 op 20 rijdt (Citroen C1), het tarief € 1,49 per liter (over de grens) is, en ik (17 x 320 km) 5440 km rijd gedurende die 17 wedstrijden dan kom ik uit op € 405 euro.

(Veel!) goedkoper en daarbij heb ik voordelen zoals: een vaste zitplaats, flexibele vertrektijden en geen vertraging die in het weekend tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is gezien de werkzaamheden nu in het weekend plaatsvinden!

Tegelijkertijd worden wij wel verzocht in het kader van milieu e.d. de auto te laten staan en het OV te pakken... dus mijn vraag is wat prikkelt mij?

Op dit moment dus helemaal niets...

Als ik vervolgens zie dat je dezelfde tarieven zou betalen wanneer je aangeeft dat je meer dan 4x per maand reist (dus in feite onbeperkt) in plaats van de eerder aangegeven 2x dan breekt mijn klomp...

Vervolgens vraag ik mij dan af: Waarom worden er geen abonnementen aangeboden voor reizigers die zo nu en dan eens een keer de trein willen pakken? Bijvoorbeeld een soort van strippenkaart of 'bundel', waarbij je kan kiezen voor een vast aantal dagretouren per jaar. Dit kan je dan onderverdelen in mijlpalen als 5, 10, 15, 20, etc. waarbij elk mijlpaal extra korting biedt. Na een jaar vervallen de overgebleven dagen en kan je weer een nieuwe abonnement aanvragen. Alles buiten de 'bundel' gaat dan tegen de reguliere tarieven.

Hierin zie ik ook voor de NS wel voordelen, maar die calculatie mogen ze zelf uitvoeren... 🙂
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 maart 2015, 05:48

Bij meerdere personen delft het openbaar vervoer snel het onderspit. Die reizen immers zonder bijkomende kosten mee in de auto, maar moeten een eigen vervoerbewijs hebben in de trein. Daarnaast rekent u geen kosten voor aanschaf en afschrijving van de auto. U hebt waarschijnlijk al een auto die u voor woon-werk gebruikt. Dat maakt de trein ook relatief duur. Ik reis met de trein van en naar mijn werk, heb daarvoor een Traject Vrij-abonnement en kan daardoor ook in het weekend met korting reizen. Bovendien heb ik geen auto. Zou ik in het weekend met de auto op pad willen, dan moet ik er eerst ergens een regelen, wat de auto voor mij juist veel duurder maakt dan de trein.

Voor reizigers die weinig reizen, zijn er kortingsabonnementen. Voor 50 euro hebt u al een Dal Voordeel-abonnement, waarmee u 40 procent korting krijgt op de ritprijs bij inchecken in de daluren. Uw vriendin kan dan met samenreiskorting met u meereizen en heeft dus geen eigen abonnement nodig. Ik weet niet of u dit onderzocht hebt? Het zou overigens goed kunnen dat dat alsnog duurder is dan Weekend Vrij. Dat is namelijk een abonnement dat al best gunstig geprijsd is.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
Bij meerdere personen delft het openbaar vervoer snel het onderspit. Die reizen immers zonder bijkomende kosten mee in de auto, maar moeten een eigen vervoerbewijs hebben in de trein. Daarnaast rekent u geen kosten voor aanschaf en afschrijving van de auto. U hebt waarschijnlijk al een auto die u voor woon-werk gebruikt. Dat maakt de trein ook relatief duur. Ik reis met de trein van en naar mijn werk, heb daarvoor een Traject Vrij-abonnement en kan daardoor ook in het weekend met korting reizen. Bovendien heb ik geen auto. Zou ik in het weekend met de auto op pad willen, dan moet ik er eerst ergens een regelen, wat de auto voor mij juist veel duurder maakt dan de trein.

Voor reizigers die weinig reizen, zijn er kortingsabonnementen. Voor 50 euro hebt u al een Dal Voordeel-abonnement, waarmee u 40 procent korting krijgt op de ritprijs bij inchecken in de daluren. Uw vriendin kan dan met samenreiskorting met u meereizen en heeft dus geen eigen abonnement nodig. Ik weet niet of u dit onderzocht hebt? Het zou overigens goed kunnen dat dat alsnog duurder is dan Weekend Vrij. Dat is namelijk een abonnement dat al best gunstig geprijsd is.
Reputatie 7
Badge +4
Persoonlijke voorkeuren als het gaat om auto of trein spelen altijd een rol. Als u eigenlijk liever met de auto reist dan is dat zo. Maar uw berekening daar klopt echt niets van, U zet de 588 voor twee personen per jaar tegenover de benzinekosten. De kosten voor een auto reken je echter uit door de totale kosten te delen door het aantal kilometers. En de kilometerprijs wordt maar voor een betrekkelijk gering deel door de brandstofkosten bepaald. De vergeten posten zijn dan afschrijving, renteverlies, onderhoud en belastingen naast nog wat kleinere zaken als parkeergeld en boetes. Als uw kilometers voor uw woon-werkverkeer worden vergoed, kan uw redenering nog enigszins opgaan. Bedenk dat door de 5440 km extra uw auto in waarde vermindert en de onderhoudskosten en reparaties op middellange termijn zullen stijgen. Iedereen moppert op de benzine maar de brandstof maakt een auto niet duur.
Zelf heb ik mijn auto, een wat betere middenklasser er uit gedaan. Ik was er omgerekend meer dan 600 euro voor kwijt. Mijn treinkosten zijn rond de 80 euro per maand en ik reis eerste klas, veelal buiten de spitsuren, dat wel. Het enige probleem dat ik nog heb is wat ik met die 520 euro doe die ik bespaar 😉 Met weekendvrij en keuzedagen, waar ik handig gebruik van maak, dat wel. Weekend vrij kan dik uit voor u, zelfs als u de auto houdt en eerste klas rijdt. Voor 588-405 is 183 er per jaar(!) dekt u de kosten niet voor 5440 km extra zonder benzine.
Reputatie 1
Badge
Je denkt veel te rechtlijnig: haal je voordeel bij Blokker en Kruidvat-er is altijd wel ergens een actie met goedkope dagkaarten-die voor enkel weekejdn-Kruidvat zijn meestal het goedkoopst- rond de 14/15 eur. ben je te laat of te lui daarvoor: op marktplaats kan je ze altijd wel voor wat extra overnemen. Op de site van treinreiziger staan altijd de lopende acties.
Overigens is NL een van de heel, heel wenige landen die zo'n weekendvrij aanbieden en ook nog tegen een erg lage prijs. heb er zelf al jaren een en maak er flink gebruik van. je krijgt er ook nog korting mee als je door de weeks buiten de spits met de trein reist.

Reageer