Het volgende doet zich voor. Om onze favoriete voetbalclub te bezoeken betalen mijn vriendin en ik elk seizoen ongeveer € 500,- aan seizoenskaarten (€ 250,- per). Helaas zitten wij redelijk ver van het stadion verwijderd en brengt dat een hoop extra kosten met zich mee (gemiddeld 320 km per wedstrijd).
Ik had gehoopt dat de NS hier enigszins een oplossing in zou kunnen bieden d.m.v. een van haar abonnementen. Via de abonnementswijzer aangegeven dat ik verwacht 2x per maand te reizen en dat dit altijd in het weekend zal geschieden. De meest voordelige abonnement die NS mij kan aanbieden is de Weekend Vrij abonnement t.w.v. € 29,- per maand. Een extra kaart voor een medereiziger kan dan 'extra scherp' worden aangeboden voor € 20,- per maand.
Kortom € 49,- per maand x 12 maand = € 588 oftewel meer dan het bedrag dat ik kwijt ben aan de seizoenskaarten...
Als ik vervolgens bereken dat mijn auto 1 op 20 rijdt (Citroen C1), het tarief € 1,49 per liter (over de grens) is, en ik (17 x 320 km) 5440 km rijd gedurende die 17 wedstrijden dan kom ik uit op € 405 euro.
(Veel!) goedkoper en daarbij heb ik voordelen zoals: een vaste zitplaats, flexibele vertrektijden en geen vertraging die in het weekend tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is gezien de werkzaamheden nu in het weekend plaatsvinden!
Tegelijkertijd worden wij wel verzocht in het kader van milieu e.d. de auto te laten staan en het OV te pakken... dus mijn vraag is wat prikkelt mij?
Op dit moment dus helemaal niets...
Als ik vervolgens zie dat je dezelfde tarieven zou betalen wanneer je aangeeft dat je meer dan 4x per maand reist (dus in feite onbeperkt) in plaats van de eerder aangegeven 2x dan breekt mijn klomp...
Vervolgens vraag ik mij dan af: Waarom worden er geen abonnementen aangeboden voor reizigers die zo nu en dan eens een keer de trein willen pakken? Bijvoorbeeld een soort van strippenkaart of 'bundel', waarbij je kan kiezen voor een vast aantal dagretouren per jaar. Dit kan je dan onderverdelen in mijlpalen als 5, 10, 15, 20, etc. waarbij elk mijlpaal extra korting biedt. Na een jaar vervallen de overgebleven dagen en kan je weer een nieuwe abonnement aanvragen. Alles buiten de 'bundel' gaat dan tegen de reguliere tarieven.
Hierin zie ik ook voor de NS wel voordelen, maar die calculatie mogen ze zelf uitvoeren...

Beste antwoord door Tochjo
Bij meerdere personen delft het openbaar vervoer snel het onderspit. Die reizen immers zonder bijkomende kosten mee in de auto, maar moeten een eigen vervoerbewijs hebben in de trein. Daarnaast rekent u geen kosten voor aanschaf en afschrijving van de auto. U hebt waarschijnlijk al een auto die u voor woon-werk gebruikt. Dat maakt de trein ook relatief duur. Ik reis met de trein van en naar mijn werk, heb daarvoor een Traject Vrij-abonnement en kan daardoor ook in het weekend met korting reizen. Bovendien heb ik geen auto. Zou ik in het weekend met de auto op pad willen, dan moet ik er eerst ergens een regelen, wat de auto voor mij juist veel duurder maakt dan de trein.
Voor reizigers die weinig reizen, zijn er kortingsabonnementen. Voor 50 euro hebt u al een Dal Voordeel-abonnement, waarmee u 40 procent korting krijgt op de ritprijs bij inchecken in de daluren. Uw vriendin kan dan met samenreiskorting met u meereizen en heeft dus geen eigen abonnement nodig. Ik weet niet of u dit onderzocht hebt? Het zou overigens goed kunnen dat dat alsnog duurder is dan Weekend Vrij. Dat is namelijk een abonnement dat al best gunstig geprijsd is.
Bekijk origineel
Voor reizigers die weinig reizen, zijn er kortingsabonnementen. Voor 50 euro hebt u al een Dal Voordeel-abonnement, waarmee u 40 procent korting krijgt op de ritprijs bij inchecken in de daluren. Uw vriendin kan dan met samenreiskorting met u meereizen en heeft dus geen eigen abonnement nodig. Ik weet niet of u dit onderzocht hebt? Het zou overigens goed kunnen dat dat alsnog duurder is dan Weekend Vrij. Dat is namelijk een abonnement dat al best gunstig geprijsd is.