beantwoord

Tarieven van 2021?

  • 8 February 2022
  • 8 reacties
  • 128 Bekeken

Beste mensen,

Ik maakte tussen augustus en november 2021 enkele zakelijke reizen. Die wil ik nu declareren.

Ik reis altijd op mijn eigen abo 1e klas met korting en ik declareer 2e klas zonder korting. Ik ben vergeten de prijzen te noteren. Ongeveer weet ik het natuurlijk wel, ik kan in mijn eigen reishistorie terugzoeken wat ikzelf betaald heb. 1e klas met korting is ongeveer even duur als 2e klas zonder korting. Maar ik wil de precieze prijzen. 

Hoe kan ik die terugzoeken? Ik kan niet in de app een reis in het verleden plannen. en ik kreeg een pdf met prijzen voor tariefseenheden, maar heb geen idee waar ik kan vinden hoeveel van die eenheden een reis is.

 

Jullie weten vast een slimme manier?

 

icon

Beste antwoord door Momo 8 February 2022, 18:29

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

ik kreeg een pdf met prijzen voor tariefseenheden, maar heb geen idee waar ik kan vinden hoeveel van die eenheden een reis is.

Het aantal tariefeenheden voor een reis is te zien door uw reis te plannen in de reisplanner, te kiezen voor Meer prijzen, en vervolgens in de keuzelijst onder het vertrekstation voor Trajectabonnementen. Het aantal tariefeenheden staat dan onderaan.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wellicht handiger https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden

Vervoerder(s) hoef je niet per se aan te vinken, maar voor bijv. Maastricht - Arnhem zou ik dat wel doen omdat hij anders Arriva pakt (via Heerlen en Aachen?), en met (alleen) NS via Eindhoven en Den Bosch ook een vaak gereisd traject is (zonder Arriva tussen Roermond en Nijmegen).

Reputatie 7
Badge +3

Op de website kan ik wel reizen in november en december 2021 plannen, zelfs tot 27 oktober en waarschijnlijk schuift dat iedere dag een dag op. Geen idee of dat in de app ook kan, die heb ik niet. Voor de prijs maakt het niet uit of je een reis in augustus plant of in november of december. 

Badge +3

Op de website kan ik wel reizen in november en december 2021 plannen, zelfs tot 27 oktober en waarschijnlijk schuift dat iedere dag een dag op. Geen idee of dat in de app ook kan, die heb ik niet. Voor de prijs maakt het niet uit of je een reis in augustus plant of in november of december. 

Als je alleen de prijs wilt weten is dat natuurlijk het handigst, want de reisplanner geeft dan keurig de prijs van 2021.

Beste antwoord gemarkeerd

Badge +3

Je kunt ook omrekenen door de (door jou betaalde) prijs 1e klas te nemen en dan:

  • Te delen door 0,6 voor de prijs 1e klas zonder 40% korting (bij een reis buiten de spits)
  • Vervolgens te delen door 1,63 voor de prijs 2e klas zonder korting

Let op dat dit alleen geldt voor reizen met NS. De 1e klas percentages bij andere treinvervoerders verschillen, en kortingen ook. Bij Blauwnet kost 1e klas 70% meer, maar de 40% korting wordt ook gerekend over het basistarief.

In zo’n geval (reis met andere/meerdere vervoerders) is de prijs vanuit de Reisplanner (voor een datum in december 2021, dat werkt ook gewoon in de app) dus handiger.

Dankjulliewel allemaal!

Die truc met de reisplanner zou het handigst geweest zijn. Ik had braaf de echte datum ingetikt, toen kreeg ik een foutmelding. Maar inderdaad werkt het met de laatste maanden van het jaar wel.

Ik heb het nu uitgerekend met de de lijst met tariefeenheden https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden

en dan in deze pdf https://bit.ly/2YA5Vnp opgezocht wat dat gekost heeft. Het ging maar om 4 reizen, dus dat was niet zoveel werk.

 

#NoteToSelf dit jaar gewoon meteen mijn facturen schrijven!

 

Dank en fijne avond allemaal, Krullenbol

 

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat je nu alsnog de prijzen hebt, op welke manier dan ook. Er leiden meerdere wegen naar Rome, sommige zijn sneller of makkelijker dan anderen, maar uiteindelijk kom je er wel. :smiley:

 

Badge +3

Dank voor de terugkoppeling @Krullenbol en als het maar om een paar reizen gaat valt dat wel mee dus.

En inderdaad 1e klas met korting is ongeveer even duur als 2e klas zonder korting. Maar ik wil de precieze prijzen.

Een 1e klas reis in 2021 kostte 63% meer dan 2e klas (per 2022 is dat weer 65% geworden), en daar 40% korting op levert een factor 0,987 op.

Van dat verschil (als je dat zou declareren dus 2e klas tarief, je declareert de werkelijke €10 i.p.v. de door jou betaalde € 9.78 wegens 1e klas en 40% korting) zou zelfs de Belastingdienst niet wakker van liggen.

Gaat uiteindelijk (per enkele reis) om 10 euro, klaar. Tariefeenheden (ongeveer gelijk aan kilometers per spoor) kan je ook negeren dus, bij een routekeuze (maar met een omweg sneller).

Reageer