beantwoord

Te vroeg in gecheckt

Gisteren (15 juli 2016) wilden we een dagje naar Alkmaar met de trein. Kwam om 8:30 op het station Apeldoorn en heb daar mijn keuzedag opgehaald en daarna ingecheckt en om 9:01 kwam de trein en daar ingestapt. In Amsterdam overgestapt op de trein naar Alkmaar. Toen ik daar uitcheckte zag ik tot mijn verbazing dat ik € 19,90 moet betalen. Bij de service op het station geïnformeerd en daar bleek dat ik te vroeg had ingecheckt. Had er geen rekening mee gehouden dat je tegenwoordig ook in juli en augustus pas vanaf 9 uur mag reizen. Wel sneu dat ik nu gewoon de volle mep moet betalen terwijl ik pas na 9 uur ging reizen. In berichten op het forum las ik dat hier misschien nog iets aan te doen is. Hoop dat ik ook daaronder val.
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 juli 2016, 14:28

Er wordt onderscheid gemaakt tussen Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement en Keuzedagen bij een Dal Voordeel- of Altijd Voordeel-abonnement.

Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement waren en zijn in juli en augustus de hele dag geldig. Voor Keuzedagen bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel gelden sinds de invoering van die abonnementen het hele jaar dezelfde tijden.

Zie deze pagina voor informatie over Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement en deze pagina voor informatie over Keuzedagen bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel.
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Zaanspoor, welkom op het forum.

Je kunt het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dit kan 24/7 per telefoon (030- 751 51 55), via Twitter en via Facebook. Daarnaast hebben we ook een Livechat (doordeweeks van 08:00 - 21:00, zaterdag van 09:00 - 17:00).
Gisteren (15 juli 2016) wilden we een dagje naar Alkmaar met de trein. Kwam om 8:30 op het station Apeldoorn en heb daar mijn keuzedag opgehaald en daarna ingecheckt en om 9:01 kwam de trein en daar ingestapt. In Amsterdam overgestapt op de trein naar Alkmaar. Toen ik daar uitcheckte zag ik tot mijn verbazing dat ik € 19,90 moet betalen. Bij de service op het station geïnformeerd en daar bleek dat ik te vroeg had ingecheckt. Had er geen rekening mee gehouden dat je tegenwoordig ook in juli en augustus pas vanaf 9 uur mag reizen.
Mocht je vroeger met een keuzedag doordeweeks wél voor 9:00 uur reizen in juli en augustus?
Badge +3
Er wordt onderscheid gemaakt tussen Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement en Keuzedagen bij een Dal Voordeel- of Altijd Voordeel-abonnement.

Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement waren en zijn in juli en augustus de hele dag geldig. Voor Keuzedagen bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel gelden sinds de invoering van die abonnementen het hele jaar dezelfde tijden.

Zie deze pagina voor informatie over Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement en deze pagina voor informatie over Keuzedagen bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel.
Lekker verwarrend, als 2 ouderen allebei op een Keuzedag willen rijden, maar de ene heeft
nog een Voordeeluren abonnement, en de ander een Dal Voordeel abonnement...
Op 18 Juli gingen we naar een concert van Andre Rieu een kado van onze kinderen voor ons 50 jarig huwelijk. Een dag tevoren me keuzedag opgehaald en las dat ik ook de vakantiemaanden Juli en Augustus voor 09.00 konden reizen. We dachten heerlijk vrij te reizen en een keer de keuzedag goed te benutten een traject van Heerhugowaard naar Maastricht en dan naar Valkenburg. Ik zei nog tegen mijn vrouw, lekker hé dat moeten we meer doen' en kost geen benzine ook' en de reis was uitstekend en het hele traject geen één keer gecontroleerd terwijl 4 x de conducteur langs liep, in Maastricht uitgecheckt toen zag ik dat ik ook zonder 40%korting en geen keuzedag had gereisd een dure grap 2x 26.50= 53 euro Heb de klantenservice gebeld maar werd 2 x in de wachtkamer gezet en het alleraardige vrouw wist het ook allemaal niet meer. En Ariva voor het korte traject naar Valkenburg heeft mijn keuzedag opgesoepeerd dus die was ik kwijt daar kwam ik later achter. Op de terugweg dacht ik dan pak ik me jaar keuzedag dacht die opgehaald te hebben maar rekende toch 40% korting 2x13.25. Wil niet de NS de schuld geven maar ik voel dat ik deels op een dwaalspoor wordt gezet en natuurlijk ook van mijn kant onkunde. Zelfs de conducteur op de terugreis wist niet het verschil tussen het Voordeelabonnement en Dalvoordeel daar ben ik inmiddels na me krappe beurs achtergekomen, probeer restitutie te krijgen maar ik denk dat ik dat kan vergeten. Maar toch geef ik de NS een pluim want er zijn veel mensen die daar werken enorm hun best doen!
Mvg Dick
Reputatie 7
Badge +3
Het staat vind ik toch wel, duidelijk uitgelegd op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/reizen-met-keuzedagen.html dat er verschillen zijn tussen Keuzedagen voor abonnementhouders van een Voordeelurenabonnement en van Dal Voordeel of Altijd Voordeel. Het is dan aan de reizigers te weten welk abonnement hij of zij heeft.
Ja, vindt ook dat ik moet bloeden voor mijn kortzichtigheid, ik heb er van geleerd! Maar er zijn heel veel mensen die daar de fout ingaan, Kan ik ook een voordeeluren abonnement nemen?
Reputatie 7
Badge +3
Het Voordeelurenabonnement wordt al een aantal jaar niet meer verkocht. Daarvoor in de plaats is het Dal Voordeel abonnement gekomen. Alleen voor degenen die het Voordeelurenabonnement al hadden wordt dit nog jaarlijks verlengd.
Ja daar zit hem nou net de kneep, had deze vroeger wel maar dat is op een of andere manier voor mij althans afgeschaft, ik vraag mij af hoe dat kan maar ga zeker de klantenservice bellen en hopelijk krijg ik dan iemand die me daar een antwoord op kan geven want in het verleden heb ik wel in de vakantie vroeg kunnen reizen!!!
Dick
Reputatie 7
Badge +3
@Ikweethetnietmeermetns u kunt in MijnNS kijken welk abonnement u heeft. Het voordeelurenabonnement wordt sinds 2011 niet meer verkocht. Als u uw abonnement na 2011 heeft gekocht of gewijzigd dan heeft u nu dalvoordeel. U reist op werkdagen met korting tussen 9.00-16 uur en 18.30-6.30 uur en heeft in het weekend en op feestdagen de hele dag met korting.
Heeft u uw abonnement voor 2011 gekocht en nooit gewijzigd, betaald u nu ca. €67 per jaar dan heeft u een voordeelurenabonnement. U reist dan op werkdagen tussen 9.00-6.30 en in weekenden de hele dag met korting. Ook krijgt u in juli en augustus de hele dag korting.
Als u zeker weet dat u een voordeelurenabonnement heeft, neem dan contact op met de klantenservice.
Dat moet u ook doen als u 2 keuzedagen op dezelfde dag heeft gezet.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat het abonnement ergens is omgezet van VDU op dalvoordeel omdat dat goedkoper is. Dat heb ik zelf ook ooit gedaan omdat ik toch nooit op saldo in de spits reis.

Reageer