beantwoord

tegoed keuzedagen na opzegging.

• 10 oktober 2020
  • 18 reacties
  • 295 Bekeken

Kan ik na opzegging van abonnement de nog tegoed hebbende keuzedagen nog gebruiken t/m31 dec.

icon

Beste antwoord door Thom 10 oktober 2020, 10:55

In principe lopen de keuzedagen gelijk met uw jaarabonnement. Als uw jaarabonnement stopt, zijn de keuzedagen normaal ook op. U kunt echter een keuzedag die u heeft gekregen als compensatie voor de lockdown en edit: als die er nog op staat nog wel tot en met 31 december gebruiken.

Houders van een VDU met papieren keuzedagen kunnen deze keuzedagen gebruiken tot de datum die op het papieren kaartje staat vermeld. Die zijn altijd per einde kalenderjaar. 

Door Corona is er een wat meer soepele omgang hiermee. De keuzedagen werden gecompenseerd met een e-ticket tot 31/12 en een conducteur zal u er om die reden ook niet op aanspreken als het abonnement is verlopen, omdat de kaartjes om redenen van efficiëntie zo zijn verstrekt na de lockdown.

Voor houders van papieren keuzedagen en dus in het bezit van een VDU, was er geen compensatie . Die is ook nergens voor nodig omdat papieren keuzedagen altijd jaarkeuzedagen zijn, en  met een ruime gebruikstermijn. 

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In principe lopen de keuzedagen gelijk met uw jaarabonnement. Als uw jaarabonnement stopt, zijn de keuzedagen normaal ook op. U kunt echter een keuzedag die u heeft gekregen als compensatie voor de lockdown en edit: als die er nog op staat nog wel tot en met 31 december gebruiken.

Houders van een VDU met papieren keuzedagen kunnen deze keuzedagen gebruiken tot de datum die op het papieren kaartje staat vermeld. Die zijn altijd per einde kalenderjaar. 

Door Corona is er een wat meer soepele omgang hiermee. De keuzedagen werden gecompenseerd met een e-ticket tot 31/12 en een conducteur zal u er om die reden ook niet op aanspreken als het abonnement is verlopen, omdat de kaartjes om redenen van efficiëntie zo zijn verstrekt na de lockdown.

Voor houders van papieren keuzedagen en dus in het bezit van een VDU, was er geen compensatie . Die is ook nergens voor nodig omdat papieren keuzedagen altijd jaarkeuzedagen zijn, en  met een ruime gebruikstermijn. 

Reputatie 5
Badge

Precies: de al uitgegeven kan je tot 31/12 nog gebruiken, maar nieuwe-voor ieder tenminste 1, soms 2 tot einde ´20 vervallen. EN die worden ook niet terugbetaald, ook niet terwijl het lopend VDU/DVdl wel kan worden gerestitueerd.

Dank je wel, helemaal duidelijk is het niet.

Ik heb nog "tegoed" keuzedagen 2,3,4 en 5 ( geldig tot 31dec.) Nog niet opgehaald.

Kan ik die nu, na opzegging, nog steeds gebruiken?

Reputatie 7
Badge +4

Ja.

Als alle vier de keuzedagen geldig zijn tot 31 december dan heeft u papieren keuzedagen, of vier compensatiekaartjes.

Veel dank!

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan!

Badge +3

Uit andere topics is het niet helemaal duidelijk of de keuzedagen ‘doorlopen’ (dus of je #6 nog krijgt), maar degene die al voor je klaar staan zal men je niet afnemen.

Het is dus de vraag of je de zesde alsnog krijgt, en anders uiteraard € 3,70 vergoeding na opzeggen abonnement. Let daar dus op bij de ‘eindafrekening’ (creditfatuur).

Dank je wel Robert, Inderdaad is het zo dat je ,alles wat nog komt na opzegging, niet meer ontvangt.

Alles wat nog klaar staat om af te halen kun je nog gebruiken t/m 31dec.

Het niet gebruikte deel van je abonnement wordt geretourneerd!

Badge +3

Het niet gebruikte deel van je abonnement wordt geretourneerd!

Precies, maar dan daarbij dus ook de keuzedagen à € 3,70 (2e klas) die je niet meer zult ontvangen.

Let ook op dat je de keuzedagen #2, 3, 4, 5) die er nu staan altijd ophaalt bij een NS automaat op het station.

Apparaten is supermarkten e.d. hebben namelijk soms de onhebbelijkheid om alles wat als bestelling klaar staat in één keer op je ov-chipkaart te zetten.

Gelukkig tonen de meeste nu per bestelling ‘wilt u deze opladen (JA/NEE)’.

Reputatie 7
Badge +4

Als de keuzedagen electronisch zijn is er één jaarkeuzedag en zijn ze verder per twee maanden. Als die niet zijn gecompenseerd met een e-ticket vanwege de eerste uitbraak, dan zijn ze normaal weg. Edit: Er is inderdaad een regeling tot 31 dec. Overleg met Klantenservice.

E-tickets? Die heb ik niet.

We hebben toch bericht gekregen dat de keuzedagen na 18 mei gewoon geldig blijven tot 31dec.?

Die dagen staan voor mij nog klaar en kunnen dan toch gewoon opgehaald worden?t.z.t., al is mijn abonnement m.i.v.morgen 11 okt.opgezegd.?

Reputatie 7
Badge +4

Als het elektronische keuzedagen zijn, dan staat alleen de laatste keuzedag nog klaar en mogelijk de jaarkeuzedag. Vanavond nog ophalen als u geen compensatie heeft aangevraagd. Omdat u aangaf dat ze geldig zouden zijn tot het einde van het jaar, was daaruit af te leiden dat u compensatiekaartjes, dan wel papieren keuzedagen had.

Voor de meelezers, het zit als volgt:

Heeft u een VDU en zegde u die op dan mag u de papieren keuzedagen tot 31/12 gebruiken

Heeft u elektronische keuzedagen van elke keer twee maanden en kreeg u compensatie met e-tickets, dan zijn die geldig tot 31/12

Men is wat toleranter omdat ze in de Coronatijd eigenlijk niet op waren te nemen voor ouderen.

Er is een regeling voor de keuzedagen tot 31 dec maar het is me niet helder of ze nog direct op te nemen zijn.

U kunt uw geval voorleggen aan Klantenservice. Recht heeft u niet, mogelijk is men wat welwillend met coulance.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Badge +3

Dat bericht klopt helemaal, al zijn er verhalen over keuzedagen juni/juli die toch ineens maar 2 maanden geldig zouden zijn wegens de versoepelingen per 1 juli.

“Die had je dan maar voor 10 juli moeten gebruiken”, maar dat is natuurlijk onzin want beloofd is beloofd en zeker met de huidige situatie (en wat er dinsdag nog aan maatregelen volgt) niet verdedigbaar.

Mocht u zo’n situatie tegenkomen dan kunt u alsnog via de klantenservice een code voor een vervangend e-ticket krijgen (met langere geldigheid dus).

Als ik op mijn ns kijk staan er 4 keuzedagen klaar nrs.2-3-4 en 5.

Ben ik die morgen allemaal dan kwijt??

Badge +3

Antwoord zou nee moeten zijn, want wat klaar staat zullen ze niet laten vervallen.

In principe is een Keuzedag alleen geldig i.c.m. bijbehorend VDU of Dal/Altijd Voordeel abonnement, maar omdat het in praktijk gewoon een (vooruit betaalde) Dagkaart Voordeeluren is zal men er niet moeilijk over doen, zeker niet als die op een ov-chipkaart geladen is want dat kan alleen de houder/contractant van een VDU of ander kortingsabonnement doen.

Laten we dat dan maar hopen!

Ik heb nr hierover gebeld.

Wat nu nog klaar staat om afgehaald te worden, blijft tot 31dec.staan!en kan ook na opzegging gebruikt worden.

Weten we dat!

Reputatie 7
Badge +4

Dan komt het uiteindelijk toch goed gelukkig. Ik neem aan dat u ze gewoon op het automaat op kunt halen in dat geval. Eerder werden compensatiekaarten verstrekt en kon dat niet. Nu kennelijk wel. Het is nu veel sympathieker in dat geval.

Reageer