beantwoord

Ten onrechte kosten gemaakt

Beste NS,

Ik had sinds 01-02-2016 een Altijd Vrij, 2e klas abonnement. Hier betaalde ik 332,- per maand voor. Sinds dit jaar is het zelfs 346,- per maand.

Met dit abonnement reis ik voornamelijk in de daluren voor mijn werk tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Arnhem. Enige tijd geleden heb ik gebeld met de Servicedesk om na te vragen of een mogelijkheid is om een tweede abonnement (o.i.d.) te nemen om de kosten minder te laten zijn. Ik heb aangegeven, dat ik voornamelijk in de daluren reis. Mijn reishistorie zou u zo na kunnen kijken. U heeft me niet op de hoogte gesteld dat een Dal Vrij abonnement voor mij veel gunstiger zou zijn.
Afgelopen maandag ben ik na wederom een contact met uw Servicedesk toch overgegaan naar NS FLex Dal vrij. Dit gaat mij maandelijks minstens € 200,00 per maand minder kosten. Zo’n abonnement is namelijk € 106,00 per maand. Aangevuld met een enkele keer een bedrag van € 18,00 (enkele reis Arnhem naar Nieuwerkerk aan den IJssel) als wel in de spits wordt gereisd.

Het is zeer spijtig, dat ik er tijdens telefoongesprekken met uw klantenservice niet eerder op ben gewezen, of op een andere manier benaderd met deze informatie. Ik heb nu onnodig dure kosten gemaakt.

Concreet is mijn vraag/klacht: Ik heb al meer dan een jaar kosten gemaakt die niet hadden gehoeven. Ik heb hierdoor veel (overbodige) reiskosten gemaakt, die ik nu met terugwerkende kracht terug vraag van de NS.

Ik ben erg geschrokken van het aantal kosten dat ik zinloos heb gemaakt en voel mij erg benadeeld, mede doordat ik tijdens telefoongesprekken niet op de hoogte hierover ben gesteld. Hopelijk kan de NS mij hier in tegemoet komen. Ik heb inmiddels mijn Altijd Vrij laten omzetten naar een NS Flex Dal Vrij (per 6 mei).
icon

Beste antwoord door Emma NS 9 mei 2019, 14:15

Welkom bij de NS Community mabos75! Fijn dat je een account hebt aangemaakt.

Het is natuurlijk mega balen dat je erachter bent gekomen dat je prima gebruik had kunnen maken van een Dal Vrij abonnement. Het is helaas zo dat wij hierin niks voor je kunnen betekenen. Deze verantwoordelijkheid ligt echt bij jou zelf. Het is jammer dat een collega van mij het niet is opgevallen, want was het mij opgevallen dan had ik dit zeker tegen je gezegd. Het spijt me dat we je niet tegemoet kunnen komen, hopelijk begrijp je dat.

Als je maandenlang niet belt met je telefoonabonnement, krijg je ook geen geld terug van je provider...
Bekijk origineel

13 reacties

Welkom bij de NS Community mabos75! Fijn dat je een account hebt aangemaakt.

Het is natuurlijk mega balen dat je erachter bent gekomen dat je prima gebruik had kunnen maken van een Dal Vrij abonnement. Het is helaas zo dat wij hierin niks voor je kunnen betekenen. Deze verantwoordelijkheid ligt echt bij jou zelf. Het is jammer dat een collega van mij het niet is opgevallen, want was het mij opgevallen dan had ik dit zeker tegen je gezegd. Het spijt me dat we je niet tegemoet kunnen komen, hopelijk begrijp je dat.

Als je maandenlang niet belt met je telefoonabonnement, krijg je ook geen geld terug van je provider...
Reputatie 7
Badge +2
Het is voor u inderdaad spijtig dat de klantenservice u niet goed heeft geadviseerd, zeker wanneer u daar specifiek naar gevraagd heeft.
Aan de andere kant, de prijzen van alle abonnementen staan op de website. U weet zelf het beste welke uren u reist en hoe vaak, dan kunt aan de hand daarvan het meest geschikte abonnement hiervoor kiezen.

Een aantal jaar geleden (toen ik mijn abonnement afsloot) was er een abonnementwijzer waar je een aantal dingen kon invullen, zoals hoe vaak per week reis je, wanneer (dal/spits/weekend) en daar kwam dan een advies met 1 of 2 opties.
Nu vind ik op de website wel een keuzehulp voor abonnementen, maar daarbij wordt het Dal Vrij abonnement niet wordt genoemd voor wanneer je vooral in de daluren reist, in ieder geval niet bij de klassieke abonnementen.
https://www.ns.nl/abonnementen/keuzehulp.html
Beste Emma,

Dan zijn jullie hierin niet eenduidig, want bij een soortgelijk verzoek is dit het antwoord: 'Ik heb via privéberichten contact gehad met Joost, en hem een aanbod gedaan op basis van het verschil tussen een Altijd Vrij en zijn huidige abonnement, voor een deelperiode. Joost is hiermee akkoord gegaan en uit coulance ontvangt hij binnen drie weken een vergoeding van ons.

Wil je een abonnement aanschaffen, check dan altijd alle mogelijkheden en hou rekening met eventuele veranderingen in de toekomst (studie, werk, gezin). Zo kom je niet voor al te grote verrassingen te staan.'

En over een provider (Ziggo/Vodafone): ooit ben ik daarin ook benadeeld door verkeerde informatie. Die zijn mij vorig jaar ook in iets tegemoet gekomen.

Ik denk, dat ik in dit geval mijn rechtsbijstandverzekering ga inschakelen.
Dit komt omdat Joost uit coulance een bedrag terug heeft gekregen, dit is echt geen gegeven! Vandaar dat ik je helaas moet teleurstellen.
Nu maakt u mij helemaal nieuwsgierig. Waarom de één wel coulance en de ander niet?

Verder vergelijkt u appels met peren. Een duur NS-abonnement van € 346,00 vergelijkt u met een telefoonabonnement van gemiddeld € 30,00? In mijn geval is mijn telefoonrekening maandelijks niet hoger dan € 11,16 overigens!!!
Reputatie 5
Badge
Het is helaas zo dat wij hierin niks voor je kunnen betekenen. Deze verantwoordelijkheid ligt echt bij jou zelf.

Maar wil dat zeggen dat je in dit soort gevallen je dus het antwoord van klantenservice op een hulpvraag niet (perse) voor waar moet aannemen? Als ik er zelf niet uitkom neem ik vaak genoeg contact op met de klantenservice van een bedrijf, met de aanname dat zij duidelijkheid kunnen bieden. Of is dat een rare gedachte?
Precies beste bryan!

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Emma.
Reputatie 6
Badge +2
Allereerst, dit is een reizigers helpen reizigers community waar NS medewerkers moderatoren zijn en niet de klantenservice.

Heeft u bij uw eerdere contacten met de klantenservice specifiek gevraagd naar abonnementen voor reizen in de daluren?

U zegt onterechte kosten gemaakt te hebben, masr u heeft zelf in 2016 voor een altijdvrij abonnement gekozen en daar hoort een prijs bij. U heeft al die tijd gebruik gemaakt van uw altijdvrij abonnement.

U wilt de in uw ogen onterechte kosten terug omdat u elders ook iets heeft terug kunnen krijgen en omdat u vindt dat u er recht op heeft omdat iemand anders via deze communiy uit coulance iets vergoed heeft gekregen.
Coulance is uitzondering op de regel en geen recht.

U heeft een eigen verantwoordelijkheid om zelf te kijken of diensten (abonnementen/verzekeringen) nog bij uw situatie passen. Het is jammer voor u dat u er pas later bent achter gekomen dat er abonnementen zijn die beter bij uw huidige reisgedrag passen, maar geen reden om u met terugwerkende kracht geld terug te gaan geven.
Beste MoDe,

Waar kan ik wel mijn klacht indienen?
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u kansloos bent, maar ok:

https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

U heeft niet ten onrechte kosten gemaakt, u heeft onnodig kosten gemaakt.

Dat is natuurlijk wel sneu, maar u kunt zich er niet op beroepen dat een medewerker onvolledig in de informatieverstrekking zou zijn geweest. Het schermen met een rechtsbijstandsverzekering zal niet helpen als er binnen de wet is gehandeld, en dat is het geval. U heeft het abonnement zelf afgesloten.
Reputatie 6
Badge +2
Beste MoDe,

Waar kan ik wel mijn klacht indienen?

Je kunt altijd een klacht indienen, maar zoals @Thom maakt u weinig kans.
Zeker als u niet specifiek heeft gevraagd om abonnementen voor in de daluren.
Badge +3
Dat verhaal van Joost was maatwerk, en dus coulance. Ik meen dat er toen 3 maanden vergoed werd, en dat was ongeveer de helft van zijn extra gemaakte kosten.

Dat zou jou dus ca. € 600,- kunnen opleveren, mits je kunt aantonen dat je door NS klantenservice op het verkeerde been gezet bent en een veel te duur product/abonnement hebt aangeschaft voor jouw situatie.

NS moet daar natuurlijk wél in meegaan, maar het is zeker een poging waard.
Reputatie 7
Badge +4
Joost had ook al die tijd niet ingecheckt, meen ik me te herinneren, Het was een heel ander geval en ik vond de coulance in zijn geval gerechtvaardigd, maar ook toen was het geen recht.

Reageer