'Terugsteekverbod' eindelijk vervallen?

Zojuist las ik in de nieuwste productvoorwaarden abonnementen de volgende twee definities:

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Daarnaast staat er

Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:

• Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de Reisroute.

Fijn dat eindelijk 100% duidelijk is dat de onduidelijke en bij gebruikt van de OV-chipkaart onnodige regel dat terugsteken niet meer toegestaan is is komen te vervallen als er sprake is dat met terugsteken je of sneller bent, of minder overstappen nodig hebt.

88 reacties

Top! 🙂

Houdt de reisplanner hier rekening mee:?
Reputatie 7
De reisplanner is juist leidend in dit geval, daar zijn de regels op aangepast
Dat is mooi, maar de voorwaarden meldden niets over de reisplanner, dus als je zelf een reis plant die wel sneller is dan mag deze ook.
Reputatie 6

Waar zijn de aangepaste regels te raadplegen? En als die aangepaste regels in tegenspraak zijn met datgene wat in productvoorwaarden abonnementen staat, wat is dan leidend?
Dus als ik bijvoorbeeld dinsdag 14 maart Om 9:52 van Hoorn naar Utrecht Zuilen ga, dan mag dat via Utrecht Centraal? Zie dat niet terug in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is mooi, maar de voorwaarden meldden niets over de reisplanner, dus als je zelf een reis plant die wel sneller is dan mag deze ook.
De reisplanner zoekt naar de snelste route dus in principe zou dat niet moeten kunnen.
Reputatie 2
Dus als ik bijvoorbeeld dinsdag 14 maart Om 9:52 van Hoorn naar Utrecht Zuilen ga, dan mag dat via Utrecht Centraal? Zie dat niet terug in de reisplanner.Als je het niet in de reisplanner terug ziet, dan is het dus niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner zoekt naar de snelste route dus in principe zou dat niet moeten kunnen.
Van Utrecht Zuilen naar Amsterdam geeft de planner alleen nog maar maar de rechtstreekse sprinter, terwijl als je via Utrecht Centraal reist, je sneller kunt zijn.
Sowieso vreemd dat die optie niet meer gegeven wordt, want Zuilen was juist een uitzondering op het terugsteekverbod.

Volgens de nieuwe voorwaarden is dat dus niet meer zo. Zo mag je dus wel van Zuilen via Utrecht Centraal naar Amsterdam reizen, terwijl de planner dit niet aangeeft. Dat is namelijk "het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt".
In het voorbeeld dat ik geef ben je 6 minuten eerder op bestemming als je via Utrecht Cetraal reist en lijkt mij dus toegestaan.

Waarom geeft de reisplanner deze optie dan niet?
Omdat je niet mag terugsteken, behalve op bepaalde stations, vindt de planner.
Reputatie 7
Badge +3
Is Utrecht Zuilen nu geen uitzondering meer, Henk_NL?

En met de nieuwe voorwaarden geldt dat dus überhaupt allemaal niet meer.
"Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of ..."

De planner geeft de optie via Centraal niet en als ik bovenstaande voorwaarde lees, lijkt het mij toegestaan.
Omdat de wijziging in de voorwaarden dus (nog) niet in de planner is geïmplementeerd..... :)

@meneervastgevroren:

Reputatie 6
Badge +1
Verbazend Henk_NL... je kunt vanuit Hld en Hlds niet echt sneller via een andere route reizen, evenmin als vanaf Hglo en Odz en Mtr...
Reputatie 6
Badge +1
Is Utrecht Zuilen nu geen uitzondering meer, Henk_NL?

En met de nieuwe voorwaarden geldt dat dus überhaupt allemaal niet meer.

Utrecht Zuilen was helemaal geen uitzondering toch? In mijn herinnering was alleen Maarn een uitzondering, omdat je ziet rechtstreeks van Maarn richting Arnhem kúnt reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan de reactie van Henk_NL zo gauw niet meer vinden, maar die heeft eerder dat lijstje uit de database gepost, en daar stond Utrecht Zuilen tussen. Het advies via Utrecht Centraal werd toen ook in de planner aangegeven.

edit: Gevonden. Google zoekt een stuk beter op dit forum dan dit forum zelf :)
https://forum.ns.nl/de-trein-11/bijdehante-conducteur-29775?postid=187951

edit2: Henk_NL was er al ...
Een aantal stations staan erin vanwege werkzaamheden, en een deel kan ik zo snel ook niet verklaren.

September 2016:

Reputatie 4
Badge
NS weet zelf niet wat nu een reisroute is. Ik repost even mijn bevindingen van twee weken geleden.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/mag-omreizen-via-station-waar-bent-geweest-28082/index2.html#post20862
Ns heeft in meerdere voorwaarden opgenomen dat er sprake is van misbruik "Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de Reisroute."

Echter, NS moet hoognodig een definitie van reisroute kiezen en die in alle voorwaarden gelijktrekken. Ik heb vijf voorwaarden erbij gepakt en ik kom in vier voorwaarden steeds verschillende (tegenstrijdige) definities van reisroute tegen en in de voorwaarden businesscard wordt tweemaal het woord reisroute gebruikt maar wat een reisroute is wordt niet gedefinieerd.

Gevonden voorwaarden van minst streng naar strengst:

Het treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt, tenzij u geen vrije routekeuze heeft

het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd.

Alleen de NS reisplanner mag gebruikt worden.
Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

Hoe is het mogelijk dat er zulke uiteenlopende definities in voorwaarden terechtkomen die vervolgens allemaal overruled worden door de zeer strenge definitie in de AVR.
Ja, en het fijne is dat de NS Reisplanner (en het voedende systeem) al de nodige vreemde problemen hebben, waardoor je hele bijzondere adviezen kunt krijgen. En veel externe planners (DB Navigator, en zelfs MyOV!!) hebben een terugsteekverbod helemaal niet geïmplementeerd.

Iemand die met ome Henk meewilt 25h lang door Nederland treinen voor ~4 euro? 🆒
Reputatie 6
Badge +1
Iemand die met ome Henk meewilt 25h lang door Nederland treinen voor ~4 euro? 🆒

Wat ga je doen dan? 25 uur lang het terugsteekverbod testen onder de conducteurs? 25 uur heen en weer reizen op een goedkoop retourtje???
Neuj, dat was een flauw geintje n.a.v. een bug in het voedende systeem, waardoor de Reisplanner een héle langs reis bedacht.
Het is wel jammer dat NS niet officieel reageert in een best belangrijk topic, maar wel het antwoord als juist markeert terwijl er best onduidelijkheden zijn (zie ook andere topics hierover die nog op een terugkoppeling wachten vanuit de expert hoek)
Reputatie 6
Badge
Betekent dit dat je Rotterdam Centraal - Prinsenbeek mag omreizen via Breda en Lombardijen - Tilburg en verder via Rotterdam Centraal (vanaf april)? Want deze routes zijn sneller dan overstappen op Dordrecht of Breda.

Iemand onderbouwend antwoord hierop?
Ik ga even uitzoeken of ik deze situatie helder kan krijgen. Zodra ik meer weet zal ik dit terugkoppelen.
Komende vanuit de IC DH-Breda is het naar TIlburg Universiteit ruim 10 minuten sneller om eerst de IC Venlo te nemen naar TIlburg en dan de Sprinter naar TBU.
Ik ben niet van plan om me 20 minuten te vervelen op Breda om de Reisplanner optie te volgen voor de Sprinter DB. Dan heeft die nieuwe dienstregeling op mijn traject zelfs geleid tot tijdverlies.

Reageer