beantwoord

Terugsteken met Traject Vrij Abonnement

Badge +3
Vanaf Veenendaal De Klomp naar Maarn.

Dat kan, maar je moet dan eerst naar Utrecht (of 's avonds via Driebergen-Zeist als dat lukt, want treinen die stoppen op De Klomp stoppen NIET op Driebergen-Zeist tenslotte)

Ligt Utrecht dan op je traject? De reisplanner zegt ja (biijna alle adviezen eigenllijk) En je kunt ook nog via Ede-Wageningen soms.

Dus een trajectabonnement voor De Klomp naar Maarn is geldig van Ede-Wageningen tot Utrecht. Simpelweg omdat de reisplanner dat zegt.

Zowel Utrecht als Ede-Wageningen zijn dus (verplicht) onderdeel van je traject.
Andere reisopties zijn er immers niet! (okee, er rijden ook bussen).

Maar mag je dan ook uitchecken op Utrecht, en na meer dan 35 minuten terug inchecken?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 30 augustus 2018, 11:18

Ik heb een update!

Terugsteken is normaal niet toegestaan, tenzij sprake is van een uitzonderingstraject. Poortjes detecteren geen terugsteken, conducteurs wel. die beboeten dus niet, op een dergelijk traject. Zodra je in en uitcheckt definieer je je reis. Ook wanneer die reis geadviseerd wordt of wanneer terugsteken is toegestaan. Er is op Utrecht een binnengebied en indien de bedoeling is om naar Maarn te reizen is er ook geen enkele reden om uit te checken in Utrecht, tenzij men naar Utrecht onderweg is in plaats van Maarn. Zelfs de wc’s zijn in het binnengebied. Veenendaal De Klomp – Maarn is een uitzonderingstraject, omdat op Veenendaal de Klomp enkel Intercity's stoppen. Die Intercity’s stoppen of in Veenendaal de Klomp of in Driebergen Zeist. De reizigers wordt dus verplicht om door te reizen naar Utrecht voordat hij de sprinter terug kan nemen naar Maarn. Alternatief is dat hij reist naar Ede-Wageningen, dan naar Driebergen Zeist en vervolgens de sprinter pakt. Enkel laat op de avond, wanneer het aantal Intercity’s wordt teruggebracht van 4 naar 2 maal per uur, stopt deze op zowel Driebergen als Veenendaal de Klomp.

Kun je hiermee uit de voeten @Robert B?

Bekijk origineel

32 reacties

Wat een goede vragen Robert B! Dit is inderdaad een bijzonder traject, zeker met een abonnement.

Om bij het begin te beginnen, hoe zou het volgens de voorwaarden moeten zijn. Met je Traject Vrij-abonnement mag je op het kortst mogelijke traject onbeperkt reizen. Als je de reisplanner bekijk is je kortst mogelijke traject vanuit Veenendaal-de Klomp naar Driebergen-Zeist en hier de Sprinter pakken naar Maarn. Op dat traject mag je dan ook onbeperkt reizen. Reizen via Utrecht Centraal is mogelijk, mits je daar niet uit gaat checken. Uitchecken op Utrecht levert extra kosten op omdat je buiten de kortst mogelijke route reist. Hetzelfde geldt voor omreizen via Ede-Wageningen. Ze vallen buiten je kortst mogelijke traject. Het is wel belangrijk om op te merken dat je, indien je via Ede-Wageningen reist, je daar altijd dient uit- en in te checken. Je gaat anders terugsteken. Je aanname dat een abonnement van Veenendaal-De Klomp naar Maarn geldig is van Ede-Wageningen naar Utrecht is onjuist, als je naar de voorwaarden kijkt.

Ik wil in deze wel een slag om de arm houden. De beperkte mogelijkheden op dit traject om te reizen geven je overdag een andere optie dan de kortst mogelijke optie. Hierdoor wordt het onoverzichtelijk en onduidelijk wat nu daadwerkelijk is toegestaan. Ik ga dit voor je uitzoeken om het 100% zeker te weten.
@michiel oh nee de vraag is van Robert. Excuus ik vond dit een typische Michiel vraag. Je mag dus wel overstappen via Utrecht maar dan weer niet even winkelen op Hoog Catharijne. Zeer apart
Badge +3
Het kwam op Twitter voorbij dus ik dacht ik gooi het maar even hier (heb zelf een tijd gereisd van Driebergen-Zeist naar Veenendaal De Klomp en dat kon via Utrecht (of via Ede-Wageningen ook al is dat geen geldig reisadvies maar wél sneller).

Over dat laatste werd nooit moeilijk gedaan. Als ik controle kreeg in die 5 minuten vond men dat prima of zelfs slim van me.

Het probleem is dat er geen sprinters zijn die stoppen op De Klomp, alleen intercity's (maar die stoppen overdag dus NIET op Driebergen-Zeist) dus is er géén verbinding zonder omreizen (via Utrecht dus zegt de planner), en tussen De Klomp en Maarn is dat probleem nog groter dus (want je zult dus echt wel via Utrecht moeten overdag)!

Johan Koelman zei al dat ze (NS) dan maar de sprinter Utrecht - Arnhem moesten herstellen, en daar geef ik hem in deze wel gelijk in.

Het traject De Klomp - Maarn heeft dus *sowieso* altijd Driebergen-Zeist als geldig station, maar overdag wordt dat dus via Utrecht omdat het simpelweg niet anders kan (je MOET dus wel terugsteken, en niet een beetje).

Maar mee eens, werken in Utrecht met dat traject zal niet als geldig gezien worden, anders wordt het wel heel goedkoop!

Off topic, op 10 juli van Groningen naar Maastricht is ook grappig! Dit is een serieus reisadvies dus... Zou het mogen als ik het uitgeprint mee neem en bij controle toon? 😛

Spoiler alert van ^dakjes SA en EM op Twitter.. Website planner zegt dus iets anders dan de iPhone app... dus kan anders en korter (4:42 uur reistijd)....

Ik ben hier nog mee bezig. De collega's geven in eerste instantie aan dat het niet logisch is om een abonnement voor dit traject te nemen. Hoe we dit precies aan kunnen pakken laat ik zo snel mogelijk weten.
Helaas nog geen verdere reactie. Zodra er meer informatie is zal ik, of een andere moderator, dit met jullie delen.
Badge +3
Doe niet te veel moeite hoor, want het is allemaal hypothetisch/nieuwsgierigheid (à la Michiel.) 😛

Een uitcheck in Driebergen-Zeist óf Utrecht óf Ede-Wageningen zal natuurlijk altijd gezien worden als buiten je traject De Klomp - Maarn.

Maar in Zeist hoef je natuurlijk niet uit te checken (geen poortjes) dus kan je daar gewoon een paar uurtjes winkelen (of een halve dag werken) en terug.

En een advies Zeist - De Klomp is altijd via Ede-Wageningen (overdag), dus omdat daar ook geen poortjes zijn is een hapje eten in een restaurant daar ook geen probleem. Bij controle op de (toegestane) 'terugsteek' zeg je dan gewoon dat je het station nooit verlaten hebt, maar in slaap gevallen was, of iemand opgewacht hebt die in een latere trein zat of zoiets 😃
Traject Vrij heeft wel zoveel edge-cases dat ik de vraag best interessant vind. Dus als het van Robert niet hoeft, doe het dan maar namens mij!
Badge +3
Vorige bericht nog wat bewerkt. Interessant is het zeker maar of het (veel) misbruik in de hand zal werken door mensen die in Driebergen-Zeist of Ede-Wageningen gaan shoppen of uit eten betwijfel ik.
Update: Jouke is tijdelijk afwezig dus neem ik het topic tijdelijk voor hem waar! Helaas hebben we nog geen verdere update ontvangen.
Update: Helaas hebben we nog steeds geen update ontvangen. Ik zal er nogmaals achteraan gaan.
Update: Ook deze week kan ik nog weinig anders aangegeven dan de laatste twee. Jouke zal later deze week terugkeren, dus vanaf nu zal hij het weer overnemen!
Ik heb de vragen die eerder in dit topic zijn gesteld nogmaals uitgezet bij mijn collega's. Ik hoop alsnog een sluitende reactie te kunnen geven zodra zij reageren.
Helaas, tot op heden nog geen concrete reactie. Ik wacht het allemaal even af en hoop snel meer te weten!
Badge +3
Doe geen moeite. Inmiddels zijn we er met zijn allen wel achter dat alleen stations op de korste route tot je traject behoren (zie het grote Sloterdijk topic).

Dus je mag gewoon via Utrecht (om)reizen want er zijn immers reisplanner adviezen die dat toestaan, maar een uitcheck of overstap daar (even snel iets kopen op Hoog Catharijne bijvoorbeeld) betekent een factuur. Logisch ook wel 😃

Voor stations als Driebergen-Zeist is het wat lastiger te controleren omdat daar geen poortjes zijn, maar daar lang verblijven valt natuurlijk op. Bovendien moet je volgens de voorwaarden uitchecken als je het station verlaat, dus als je een middagje gaat shoppen in Zeist zonder uit te checken doe je ook iets fout.

Je kunt dan natuurlijk zeggen dat je die uren op Utrecht Centraal doorgebracht hebt... maar ja.
Ik ben het met je eens dat het in theorie klopt, Robert B. Ik blijf toch even zoeken omdat je in feite overdag terug reist naar het station waarvan je afkomstig bent, omdat je op Driebergen-Zeist weer uitkomt. Wordt dus nog steeds vervolgt.
De businessrules route/prijsberekening Traject Vrij zijn vrij complex, maar er loopt al meerdere jaren discussie op dit forum over het openbaar maken daarvan. Helaas zijn het gros van de actieve leden bij dat onderwerp afgehaakt (Pe_pe o.a.). Het laat zich raden waarom.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-mogelijk-op-traject-amersfoort-vathorst-duivendrecht-amsterdam-bijlmer-arena-50360/index1.html#post339434
Reputatie 7
Badge +2
Even een zijstapje. In hoeverre is men coulant met terugsteken (met Traject-Vrij) in het geval van vertraging waardoor je door het terugsteken de vertraging kan beperken tot 15 minuten ipv 30 minuten?

Voorbeeld van afgelopen vrijdag: IC (10)2265 kwam met +8 aan op Laan van NOI, overstap op de 4669 naar De Vink gemist. Normaal pak ik dan de 6354 en heb dan totaal 12 minuten vertraging. Vorige week reed de hele week de 6300 serie niet tussen Leiden en Den Haag, dus zou ik moeten wachten tot de 4671, met als resultaat 30 minuten vertraging.
Had ik niet echt trek, had die week al 2 GTBV claims ingediend, en ben toen met de IC tot Leiden Centraal doorgereisd en daar de 4654 gepakt waardoor mijn vertraging beperkt bleef tot 15 minuten en ik dus niet nog een GTBV hoef in te dienen.
Scheelt mij 15 minuten en de NS een GTBV claim.
Hoe coulant conducteurs daarmee omgaan durf ik niet te zeggen (@Loes, @Slidestops), maar officieel gezien heb je dan alsnog geen geldig vervoerbewijs voor het stuk De Vink - Leiden CS en Leiden CS - De Vink (ervan uitgaande dat je een TV abonnement hebt tot aan De Vink). Ook al wordt hiermee een GTBV compensatie bespaard is dit dus niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge +2
Ja, inderdaad TV Delft - De Vink.
Dit officiele antwoord had ik wel verwacht, maar zou graag willen weten hoe hier in de praktijk mee omgegaan wordt.

En ik denk dat je mentions niet werken, zijn niet blauw, zo dan maar even @Loes @Slidestops
Vond het al raar dat ze nog niet tevoorschijn waren gekomen, haha. Ik denk dat het mentionen nog niet geheel vlekkeloos werkt vanaf de achterkant. 🙂
Zal morgen even terugsteken via Amsterdam Centraal met Dalvrij. Mag eigenlijk niet, maar qua tarief maakt het geen bal uit. Even een peukje branden op het perron. 🤓
Badge +3
Sigaartje opa? Lopen we even he-le-maal richting uiteinde overkapping... en nemen we wel een trein 10 minuten of een kwartiertje later hoor! 😃

Opa: "Die lui met die treinen zijn ook altijd te laat toch..? Weet je nog, vroeger haalde je een kaartje bij het loket, hielpen ze je nog met instappen, en kwam je van A naar B"

"En als je in slaap viel dan maakten ze je wakker en stuurden ze je terug naar B... zonder boete".
Helaas, nog geen verdere informatie. Ik ga proberen dit te escaleren om alsnog een snelle reactie te krijgen!
Ik ben bang dat ik nog geen stap dichterbij ben gekomen. Ik ga proberen het op een andere manier sneller voor elkaar te krijgen.
Nog steeds geen update van mijn kant. Ik heb wel de vraag inmiddels intern ook doorgespeeld naar een andere afdeling, om alsnog een reactie te kunnen geven.

Reageer