beantwoord

Terugsteken met Traject Vrij Abonnement

Toon eerste bericht

32 reacties

Ik heb een update!

Terugsteken is normaal niet toegestaan, tenzij sprake is van een uitzonderingstraject. Poortjes detecteren geen terugsteken, conducteurs wel. die beboeten dus niet, op een dergelijk traject. Zodra je in en uitcheckt definieer je je reis. Ook wanneer die reis geadviseerd wordt of wanneer terugsteken is toegestaan. Er is op Utrecht een binnengebied en indien de bedoeling is om naar Maarn te reizen is er ook geen enkele reden om uit te checken in Utrecht, tenzij men naar Utrecht onderweg is in plaats van Maarn. Zelfs de wc’s zijn in het binnengebied. Veenendaal De Klomp – Maarn is een uitzonderingstraject, omdat op Veenendaal de Klomp enkel Intercity's stoppen. Die Intercity’s stoppen of in Veenendaal de Klomp of in Driebergen Zeist. De reizigers wordt dus verplicht om door te reizen naar Utrecht voordat hij de sprinter terug kan nemen naar Maarn. Alternatief is dat hij reist naar Ede-Wageningen, dan naar Driebergen Zeist en vervolgens de sprinter pakt. Enkel laat op de avond, wanneer het aantal Intercity’s wordt teruggebracht van 4 naar 2 maal per uur, stopt deze op zowel Driebergen als Veenendaal de Klomp.

Kun je hiermee uit de voeten @Robert B?
Badge +3
Ja, dat is sluitend en dank! Je mag dus niet op Utrecht (want poortjes) naar de McDonald's of zo, of een dagje shoppen in Zeist of Ede-Wageningen.

Al die stations liggen buiten het traject (logisch) maar je MOET er soms wel 'overstappen' dus!

De voorwaarden zeggen dat je dan moet uit- en inchecken. Een dagje Utrecht zit er dus niet in (dat viel te verwachten) want een uit/incheck in Utrecht zal dus altijd (ongeacht het reisadvies) gezien worden als buiten traject.

Ook al ga je even gratis plassen ergens op Hoog Catharijne, dat kost je dus 2 keer Ut-Mrn als je een abonnement vanaf Klp hebt.
Ik heb een vraag die over terugsteken gaat. Het leek me handig om dit bij dit topic te plaatsen, dus ik hoop dat dat oké is.

Ik heb al een tijd een traject vrij van Utrecht Terwijde naar Gouda. Maar omdat er maar twee sprinters rijden tussen Terwijde en Gouda heb ik mijn traject vrij nu gewijzigd naar Utrecht Centraal - Gouda. Ik woon weliswaar in Utrecht Leidsche Rijn, maar ga vanaf nu op de fiets naar Centraal en pak dan vanaf daar de intercity.

Maar nu mijn 'probleem/vraag': Stel ik wil met de fiets naar Utrecht Terwijde (omdat dat korter is voor mij dan fietsen naar Centraal) en ik pak dan vanaf Centraal de intercity naar Gouda, moet ik dan elke keer uitchecken op Centraal en weer opnieuw inchecken?

Dat lijkt me zo'n gedoe, want dan moet ik eerst helemaal richting Hoog Catharijne lopen (of jaarbeurs), uitchecken, drie minuten wachten en dan weer inchecken en dan vervolgens weer naar het juiste perron lopen. Daarnaast is dan de kans groot dat ik de eerste intercity richting Gouda alweer gemist heb.

Of staan er ergens op een centralere plek ook in- en uitcheckpalen?

ik ben benieuwd naar jullie reactie. Ik zou het eigenlijk raar vinden als ik moet uitchecken en weer moet inchecken. De conducteur kan toch zien dat het hele traject is afgekocht?
Badge +3
Met een Traject Vrij van Terwijde naar Gouda zou je tussen Utrecht Centraal en Terwijde buiten je traject reizen, maar als de reisplanner adviezen geeft via Utrecht Centraal dan mag je die gewoon nemen (zonder uit te checken).

Op Utrecht Centraal staan op sommige perrons wel in/uitcheckpaaltjes, ongeveer aan het begin en eind van de perrons bij de vaste trappen met een witte verlichte kubus erboven en de tekst 'Overstappen'.

Deze zijn bedoeld voor internationale reizigers, maar werken verder net als op een station zonder poortjes. Je hebt daar met een Traject Vrij vanaf Centraal weinig aan eigenlijk, want voor een evententuele uitcheck in Utrecht met een Traject Vrij zou je toch een factuur krijgen (retourtje Terwijde - Centraal à € 5 denk ik..)

Maar als je een keertje (helemaal legaal) VIA Centraal wilt reizen dan is dat geen probleem verder om die te gebruiken, zonder eerst helemaal naar boven te moeten om uit- en weer in te checken.

Ik denk dat personeel het ook wel snapt als je dat niet doet, bij controle in een intercity. En al helemaal als dat een snellere optie is dan een sprinter naar Gouda.

Uiteraard moet je wel inchecken op Leidsche Rijn, maar op Centraal hoef je dan niets te doen verder. Reizen buiten je traject zoekt het systeem zelf wel uit achteraf, maar het ligt aan het humeur van de conducteur.

Het stukje van die fiets (naar Terwijde of Centraal) maakt wél uit. Incheck op Utrecht Centraal doe je dan bij de poortjes namelijk.
Reputatie 4
Van Terwijde naar Gouda is via Woerden echt sneller dan met de fiets naar Utrecht gaan en daar de intercity nemen. Vooral als je in Woerden op de trein naar Rotterdam overstapt.
Reputatie 7
Badge +2
Goed lezen 😉 De vraag is of je op Utrecht Centraal moet uit- en inchecken als je een een Traject Vrij van Utrecht Centraal - Gouda hebt, maar reist van Utrecht Terwijde - Utrecht Centraal - Gouda.
Reputatie 4
Ach ja, het was ook een wat ongebruikelijke vraag. Nee, daar zou ik niet op durven antwoorden.

Reageer