beantwoord

Terugsteken met Traject Vrij Abonnement



Toon eerste bericht

32 reacties

Traject Vrij heeft wel zoveel edge-cases dat ik de vraag best interessant vind. Dus als het van Robert niet hoeft, doe het dan maar namens mij!
Badge +3
Doe niet te veel moeite hoor, want het is allemaal hypothetisch/nieuwsgierigheid (à la Michiel.) :P

Een uitcheck in Driebergen-Zeist óf Utrecht óf Ede-Wageningen zal natuurlijk altijd gezien worden als buiten je traject De Klomp - Maarn.

Maar in Zeist hoef je natuurlijk niet uit te checken (geen poortjes) dus kan je daar gewoon een paar uurtjes winkelen (of een halve dag werken) en terug.

En een advies Zeist - De Klomp is altijd via Ede-Wageningen (overdag), dus omdat daar ook geen poortjes zijn is een hapje eten in een restaurant daar ook geen probleem. Bij controle op de (toegestane) 'terugsteek' zeg je dan gewoon dat je het station nooit verlaten hebt, maar in slaap gevallen was, of iemand opgewacht hebt die in een latere trein zat of zoiets 😃
Helaas nog geen verdere reactie. Zodra er meer informatie is zal ik, of een andere moderator, dit met jullie delen.
Ik ben hier nog mee bezig. De collega's geven in eerste instantie aan dat het niet logisch is om een abonnement voor dit traject te nemen. Hoe we dit precies aan kunnen pakken laat ik zo snel mogelijk weten.
Badge +3
Het kwam op Twitter voorbij dus ik dacht ik gooi het maar even hier (heb zelf een tijd gereisd van Driebergen-Zeist naar Veenendaal De Klomp en dat kon via Utrecht (of via Ede-Wageningen ook al is dat geen geldig reisadvies maar wél sneller).

Over dat laatste werd nooit moeilijk gedaan. Als ik controle kreeg in die 5 minuten vond men dat prima of zelfs slim van me.

Het probleem is dat er geen sprinters zijn die stoppen op De Klomp, alleen intercity's (maar die stoppen overdag dus NIET op Driebergen-Zeist) dus is er géén verbinding zonder omreizen (via Utrecht dus zegt de planner), en tussen De Klomp en Maarn is dat probleem nog groter dus (want je zult dus echt wel via Utrecht moeten overdag)!

Johan Koelman zei al dat ze (NS) dan maar de sprinter Utrecht - Arnhem moesten herstellen, en daar geef ik hem in deze wel gelijk in.

Het traject De Klomp - Maarn heeft dus *sowieso* altijd Driebergen-Zeist als geldig station, maar overdag wordt dat dus via Utrecht omdat het simpelweg niet anders kan (je MOET dus wel terugsteken, en niet een beetje).

Maar mee eens, werken in Utrecht met dat traject zal niet als geldig gezien worden, anders wordt het wel heel goedkoop!

Off topic, op 10 juli van Groningen naar Maastricht is ook grappig! Dit is een serieus reisadvies dus... Zou het mogen als ik het uitgeprint mee neem en bij controle toon? :P

Spoiler alert van ^dakjes SA en EM op Twitter.. Website planner zegt dus iets anders dan de iPhone app... dus kan anders en korter (4:42 uur reistijd)....

@michiel oh nee de vraag is van Robert. Excuus ik vond dit een typische Michiel vraag. Je mag dus wel overstappen via Utrecht maar dan weer niet even winkelen op Hoog Catharijne. Zeer apart
Wat een goede vragen Robert B! Dit is inderdaad een bijzonder traject, zeker met een abonnement.

Om bij het begin te beginnen, hoe zou het volgens de voorwaarden moeten zijn. Met je Traject Vrij-abonnement mag je op het kortst mogelijke traject onbeperkt reizen. Als je de reisplanner bekijk is je kortst mogelijke traject vanuit Veenendaal-de Klomp naar Driebergen-Zeist en hier de Sprinter pakken naar Maarn. Op dat traject mag je dan ook onbeperkt reizen. Reizen via Utrecht Centraal is mogelijk, mits je daar niet uit gaat checken. Uitchecken op Utrecht levert extra kosten op omdat je buiten de kortst mogelijke route reist. Hetzelfde geldt voor omreizen via Ede-Wageningen. Ze vallen buiten je kortst mogelijke traject. Het is wel belangrijk om op te merken dat je, indien je via Ede-Wageningen reist, je daar altijd dient uit- en in te checken. Je gaat anders terugsteken. Je aanname dat een abonnement van Veenendaal-De Klomp naar Maarn geldig is van Ede-Wageningen naar Utrecht is onjuist, als je naar de voorwaarden kijkt.

Ik wil in deze wel een slag om de arm houden. De beperkte mogelijkheden op dit traject om te reizen geven je overdag een andere optie dan de kortst mogelijke optie. Hierdoor wordt het onoverzichtelijk en onduidelijk wat nu daadwerkelijk is toegestaan. Ik ga dit voor je uitzoeken om het 100% zeker te weten.

Reageer