beantwoord

Tijdelijk abbonement, studentenov overbruggen

• 4 februari 2020
  • 8 reacties
  • 206 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hoi!

Als ik dit jaar per maart stop met een premaster op de universiteit en in september begin met een master, heb ik in de tussentijd geen studentenov. Klopt het dat ik in deze periode geen recht heb op het afgestudeerden voordeelabonnement? Zo niet, wat is dan aan te raden om zo goedkoop mogelijk te kunnen reizen in deze paar maanden?

Ik weet ook niet hoe het zit met recht op studentenov met een premaster, maar dat lijkt me meer een vraag voor DUO toch?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Jouke NS 4 februari 2020, 11:46

Hallo Yara_ en welkom bij de NS Community.

Zoals je zelf al vermoed heb je maar 1 keer recht op het uitgestudeerden aanbod voor Dal Voordeel. Omdat het maar een korte periode betreft zou ik het toch afraden. Ik zou adviseren om, net als MoDe zegt, een NS Flex te nemen op een andere kaart en hiermee in de tussenliggende periode te reizen. Kom je er zo uit? 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5

Ja, dat had je zelf al bedacht en terecht-daarvoor moet je toch echt bij DUO zijn.

ALS je die tussentijd op eigen kosten moet reizen, dan moet je je toch eens wat meer in de materie verdiepen en, als je dat dan als premaster zelf toch niet kan, hier vertellen hoe vaak, hoe ver, welke tijden e.d. En of je eventueel bereid bent wat te schuiven met tijden als dat voordeliger uitpakt. NU vraag je in feite hoe lang een touw is.

Reputatie 7
Badge +3

Het afgestudeerden dalvoordeel abonnement kun je maar 1x aanvragen en is een jaar geldig. Je kunt deze niet tussentijds stoppen en na de studie voortzetten.

Wil je van maart tot september met 40% korting kunnen reizen dan is Flex dal voordeel een optie. Zet deze Flex op een andere kaart dan waar jij jouw SRP op zet. Flex en SPR kunnen problemen geven op dezelfde kaart.

Reputatie 5

@bahnrider wat een flauwe opmerking "als je dat als premaster niet zelf kan". 

Nog aanvullend op @MoDe: Het is handig om even te bekijken of je op bepaalde tijdstippen veel reist, dan kan een ander type abonnement voordelig zijn. Wil je af en toe reizen dan is Flex Dal Voordeel inderdaad de beste keuze.

Zoals je zelf al vermoed heb je maar 1 keer recht op het uitgestudeerden aanbod voor Dal Voordeel. Omdat het maar een korte periode betreft zou ik het toch afraden. Ik zou adviseren om, net als MoDe zegt, een NS Flex te nemen op een andere kaart en hiermee in de tussenliggende periode te reizen. Kom je er zo uit? 

Badge +3

Je hebt na het stoppen van je studiefinanciering (dus ook studentenreisproduct) recht op het aanbod, maar als je daar geen gebruik van maakt kan je het ook na je master (of andere latere periode waarin je een SRP had) nog krijgen.

Dat kan dus ook als je bijv. een tussenjaar of stage in het buitenland hebt gedaan. De code zal dan niet werken, maar als je bewijs stuurt (screenshot DUO) van het stoppen van je SRP kan de klantenservice het alsnog voor je regelen.

Bedankt voor iedereens antwoorden! (Behalve bahnrider) 

Nog 2 vragen over een eventueel Flex abbonement:

1. Waarom moet dit abbonement op een andere kaart? Want hij moet wel op een persoonlijke ov chipkaart toch, maar je kan toch niet meerdere persoonlijke ov's hebben?

2. Moet ik Flex voor een minimale periode afsluiten, bijvoorbeeld een jaar? Ik begrijp dat de abbonementen flexibel zijn, maar bind ik me dan nog ergens anders aan? 

Alvast bedankt!

Badge +3

Een Flex abonnement kan gewoon op de huidige kaart (want je SRP moet je toch verwijderen) maar zodra je weer een SRP hebt zal Flex opgezegd/verwijderd moeten worden van de kaart want anders werkt je SRP niet, met alle gevolgen/kosten van dien..

Je mag zoveel persoonlijke ov-chipkaarten hebben als je maar wilt (of nodig hebt). Het is geen paspoort o.i.d.

Een tweede kaart is handig als je bijv. naast je SRP bijv Weekend Vrij wilt hebben, of voor in de vakanties een maandje Dal Vrij o.i.d. omdat van 16 juli tot 16 augustus je SRP niet geldig is (althans niet voor vrij reizen op een week-SRP). Een tweede kaart (die dan op Flex Basis zonder abonnement staat) is ook altijd handig als reserve als je andere kapot gaat of verloren wordt, dan zet je in Mijn NS gewoon een Flex abonnement aan en kan je meteen weer (met korting) reizen.

Die tweede kaart met bijv. Flex Dal Voordeel is bovendien gratis, maar houd er rekening mee dat de ingangsdatum minimaal een week na de besteldatum is.

Flex kan je na een maand op elke dag wisselen of pauzeren. Tussen elke wisseling moet minimaal een maand zitten, dus als je op 10 februari iets wijzigt kan je pas op of na 10 maart opnieuw een wijziging doen.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag zeker wel meerdere persoonlijke OV-chipkaarten hebben. Zelf heb ik er ook 2 en sommige reizigers hebben er 3 of nog meer. Het is wel even zaak om ze uit elkaar te houden zodat je niet onbedoeld met de verkeerde incheckt (mij dus al 1 een keer overkomen)  Een Studenenreisproduct werkt niet of niet goed wanneer er ook een Flex abonnement op staat, dus om dat te voorkomen is het advies het Flex abonnement op een andere kaart te zetten.

Een Flex abonnement kun je na de eerste maand wijzigingen of geheel stopzetten. Na een wijziging kun je na een maand weer een volgende wijziging doe. Je zit er dus geen jaar aan vast.

Edit: Robert is zo te zien zijn appartementje weer in gewaaid, was net wat sneller :laughing:

Reageer