Skip to main content
beantwoord

Tijden Dalurenkaart


Ik heb een vraag gesteld over vertrek/aankomsttijden Dalurenkaart, maar nog geen antwoord ontvangen.

Hoe krijg ik antwoord???:

Mijn vraag is trouwens, dat ik vrijdag 21 maart naar Den Haag wil reizen vanaf Zwolle.

Als ik vertrek om 15.49u en aankom in Den Haag om 17.21u heb ik dan recht op 40% korting??

 

 

Gr. Anka


Moderator edit: verwijdering persoonlijke gegevens.

Beste antwoord door Thom

U kunt met korting reizen als u voor 15.49 incheckt en u heeft korting tot Den Haag, ook al reist u voor een deel in de spits. Het moment van inchecken is bepalend, niet het moment van reizen, al snap ik dat mensen dat vreemd vinden. U moet formeel voor 16.00 inchecken, in de praktijk heeft u nog vijf minuten genadetijd, maar het moet echt voor 16.05.

 

 

We gaan er hier wel van uit dat u de antwoorden leest. Wilt u uw mailadres weghalen? Het is hier een openbaar forum en iedereen kan uw mailadres lezen, dat kan niet de bedoeling zijn. Zie de opmerking van ​@Op een dag hieronder. Bovendien heeft het geen zin, want u krijgt geen antwoord van Klantenservice via de mail. Mogelijk veronderstelde u dat. Wij zijn behulpzame en meedenkende medereizigers en geen onderdeel van Klantenservice.

Ik heb u eerder dit meer volledige antwoord gegeven:

Ja, zo werkt het. Het systeem is dat wanneer u incheckt in de daluren u met 40 procent korting reist naar Den Haag. Mocht u van Zwolle naar Groningen reizen en over willen stappen naar Arriva, dan checkt u in in Zwolle gedurende de daluren en in  Groningen uit. Check dan binnen een half uur weer in voor de zekerheid bij Arriva en u reist ook het stuk van Arriva met 40 procent korting.

 

Het moment van inchecken is bepalend voor uw korting, niet het moment van reizen.

Check in voor 6.35 en 16.05 en na 08.55 en 18.25. U krijgt in de praktijk altijd vijf minuten in uw voordeel, al is het officieel 06.30, 09.00, 16.00 en 18.30.

Check niet op het laatste moment in want een seconde kan uitmaken of u korting heeft of niet. U mag er ook in de spits mee inchecken, maar dan betaalt u vol tarief tot u weer uitcheckt. Het systeem werkt wel naar twee kanten: als u reist met spitstarief en u checkt uit, wacht dan een half uur voor u weer incheckt, want anders betaalt u voor de volgende reis ook nog spitstarief.

Het is handiger wanneer u incheckt in de spits om dat met een bankpas te doen. Na de spits checkt u uit met de bankpas en u kunt dan meteen met korting inchecken met uw ov-chipkaart. In de spits is het dus handiger als u dan met een bankpas incheckt. Dan betaalt u vol tarief, maar dat zou u met de chipkaart ook hebben. Voordeel is dus dat u dan met uw chipkaart weer met 40 procent korting kunt reizen na de spits.

Het klinkt wat ingewikkeld, maar er slim mee omgaan, kan veel geld schelen.

Bekijk origineel

14 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24989 reacties
  • Antwoord
  • 16 maart 2025

U kunt met korting reizen als u voor 15.49 incheckt en u heeft korting tot Den Haag, ook al reist u voor een deel in de spits. Het moment van inchecken is bepalend, niet het moment van reizen, al snap ik dat mensen dat vreemd vinden. U moet formeel voor 16.00 inchecken, in de praktijk heeft u nog vijf minuten genadetijd, maar het moet echt voor 16.05.

 

 

We gaan er hier wel van uit dat u de antwoorden leest. Wilt u uw mailadres weghalen? Het is hier een openbaar forum en iedereen kan uw mailadres lezen, dat kan niet de bedoeling zijn. Zie de opmerking van ​@Op een dag hieronder. Bovendien heeft het geen zin, want u krijgt geen antwoord van Klantenservice via de mail. Mogelijk veronderstelde u dat. Wij zijn behulpzame en meedenkende medereizigers en geen onderdeel van Klantenservice.

Ik heb u eerder dit meer volledige antwoord gegeven:

Ja, zo werkt het. Het systeem is dat wanneer u incheckt in de daluren u met 40 procent korting reist naar Den Haag. Mocht u van Zwolle naar Groningen reizen en over willen stappen naar Arriva, dan checkt u in in Zwolle gedurende de daluren en in  Groningen uit. Check dan binnen een half uur weer in voor de zekerheid bij Arriva en u reist ook het stuk van Arriva met 40 procent korting.

 

Het moment van inchecken is bepalend voor uw korting, niet het moment van reizen.

Check in voor 6.35 en 16.05 en na 08.55 en 18.25. U krijgt in de praktijk altijd vijf minuten in uw voordeel, al is het officieel 06.30, 09.00, 16.00 en 18.30.

Check niet op het laatste moment in want een seconde kan uitmaken of u korting heeft of niet. U mag er ook in de spits mee inchecken, maar dan betaalt u vol tarief tot u weer uitcheckt. Het systeem werkt wel naar twee kanten: als u reist met spitstarief en u checkt uit, wacht dan een half uur voor u weer incheckt, want anders betaalt u voor de volgende reis ook nog spitstarief.

Het is handiger wanneer u incheckt in de spits om dat met een bankpas te doen. Na de spits checkt u uit met de bankpas en u kunt dan meteen met korting inchecken met uw ov-chipkaart. In de spits is het dus handiger als u dan met een bankpas incheckt. Dan betaalt u vol tarief, maar dat zou u met de chipkaart ook hebben. Voordeel is dus dat u dan met uw chipkaart weer met 40 procent korting kunt reizen na de spits.

Het klinkt wat ingewikkeld, maar er slim mee omgaan, kan veel geld schelen.


  • Reisleider*
  • 69 reacties
  • 16 maart 2025

@AnkaRoelof

Als aanvulling even over uw mailadres. Omdat dit een openbaar forum is, kunt u dat beter weghalen. Als het u niet meer lukt, dan zal een moderator dat vast voor u doen. 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13449 reacties
  • 16 maart 2025

Het antwoord wordt gegeven door reizigers en moderators en vind je onder jouw vraag. NS gaat jou niet mailen met een antwoord ip jouw vraag in deze reizigers-helpen-reizigerscommunity.

Je had het antwoord ook op de abonnementenpagina van NS kunnen vinden. De inchecktijd bepaalt tegen welk tarief je reist.


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24989 reacties
  • 16 maart 2025

Anka zit nu weer thuis te wachten op een mailtje vrees ik en die komt niet. Ik heb haar maar even ingeseind.


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 18 maart 2025

Sorry mensen!

Dit is de 1e keer dat ik een vraag stel. Ik ben niet op de hoogte van de afhandeling en hoe of wat. 

Misschien ligt het aan mij, maar informatie hierover is ook onduidelijk.

 

Gr. Anka


  • Reisleider*
  • 69 reacties
  • 18 maart 2025

Ik vermoed dat het gekozen antwoord het uitgebreide antwoord van ​@Thom moet zijn. Niet dat van mij. Misschien dat iemand dat kan aanpassen?

@AnkaRoelof geen probleem. Hopelijk is je vraag beantwoord. In dit topic vind je wat meer informatie over de Community.


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24989 reacties
  • 18 maart 2025

Ik denk het ook, maar een moderator zal dat zien en aanpassen. Ze huppelen hier om de paar uur naar binnen.

 

Dit gebeurt  wel vaker. De vragensteller mag een antwoord ook goedkeuren. Dat gaat vaak mis, omdat ze vaak aankruisen wat het beste aansluit bij hun eigenbelang, maar ook omdat nogal wat mensen zich er mee vergissen. De moderatoren zien dit ook als het goed is en corrigeren het.

Alles sal reg kom, sympathiek dat je het even zegt. Ik kan het zelf als superuser ook zo aanpassen, maar dat doe ik liever niet, ondanks dat er geen discussie over was welk antwoord het beste was in deze.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2616 reacties
  • 18 maart 2025

Dit was weer iemand die, waarschijnlijk misleid door de NS-website, hier de klantenservice verwachtte en daarom hier persoonlijke gegevens achterliet.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4040 reacties
  • 18 maart 2025

Klopt. NS moet stoppen met het verwijzen naar dit forum.


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 18 maart 2025
AnkaRoelof schreef:

Sorry mensen!

Dit is de 1e keer dat ik een vraag stel. Ik ben niet op de hoogte van de afhandeling en hoe of wat. 

Misschien ligt het aan mij, maar informatie hierover is ook onduidelijk.

 

Gr. Anka

Het antwoord van Thom is heel duidelijk. Thanx Thom!!!

Helaas NS niet:(


  • Reisleider*
  • 69 reacties
  • 18 maart 2025

Ik weet niet wat er gebeurt met het gekozen antwoord?

Volgens mij moet dat toch echt het uitgebreide antwoord van ​@Thom zijn, toch? 

Kan het aub weer aangepast worden (moderator)? 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16518 reacties
  • 18 maart 2025

Eerder vandaag was dat uitgebreide antwoord van Thom wel het gekozen antwoord. Iemand misschien verkeerd geklikt en was er bedoeld te liken, zou niet de eerste keer zijn. 

Ik ben wel geen moderator, maar heb het nu wel aangepast. 


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24989 reacties
  • 18 maart 2025

Dank! Het vertaalde zich nog niet in het aantal goede antwoorden en score, merkwaardigerwijs. Mogelijk is door Gainsight voorzichtigheid ingebouwd. Het bekende probleem met een like geven, zou wel weer heel goed kunnen.😀


  • Reisleider*
  • 69 reacties
  • 19 maart 2025

3x is scheepsrecht 😀

@Momo bedankt voor het aanpassen. 


Reageer