Tijdens drukte eerste klas zitten

• 28 maart 2017
  • 20 reacties
  • 1270 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik heb een NS altijd vrij abonnement 2e klas. Heel vaak zijn de 2e klas wagons vol en wil ik 1e klas zitten, maar mijn ovkaartje geeft mij dat recht niet toe. Ik zou het heel fijn vinden om tijdens zulke situatie's in een app bijvoorbeeld je kaartje kan omboeken naar een 1e klas zitplaats. De NS verdient ermee en de klant is blij!

20 reacties

Reputatie 7
Het kan nog steeds ;)

Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het heeft ook met fraude te maken. Als je een kaartje in de trein kunt kopen gaan mensen gewoon eerste klas zitten. Komt er een conducteur (kans in Nederland 10%) dan kopen ze alsnog een toeslagkaartje en zo niet dan reizen ze mooi eerste klas op hun tweede klas kaartje.

Daarnaast wil je als comnercieel bedrijf niet dat bij plotselinge drukte grotere aantallen tweede klas reizigers plotseling eerste klas gaan reizen en er voor de vaste eerste klas reizigers dan geen plaats meer is.
Reputatie 7
Je kunt van te voren een upgrade doen naar de 1e klasse. Tijdens het reizen zal dit onmogelijk worden omdat dit heel erg fraude gevoelig gaat worden. Een van de grote nadelen is dat mensen op het allerlaatste moment, als ze een conducteur zien, snel even upgraden. Een ander nadeel is, als je met de app upgrade - dit niet op de kaart zelf te zien is, omdat er geen schrijfactie wordt gedaan. Dus een conducteur kan hem niet uitlezen en ziet 2e klasse staan.
Omboeken is vrij prijzig. https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-2-1

Daarnaast is er misbruik mogelijk, namelijk een upgrade kopen als de conducteur in zicht is.
U kunt ook misschien overstappen naar een Dal Vrij abonnement. Dan reist u alleen in de daluren. En u betaald voor de 1e klasse zelfs € 129,00 per maand. Vaak is het in de daluren het rustigst.
Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas reiziger is [/i]ook[/i] een klant, die in de spits altijd al duur betaalt, en het is maar zeer de vraag of deze klanten er blij mee zouden zijn. Men heeft vaak juist een eersteklasabonnement om te kunnen zitten als het drukker is. Lekker als mensen dan een plaats innemen die even snel bij drukte een kaartje kopen. Klant blij? Dacht het bepaald niet. Uw optie is er niet en komt er ook niet, mede om die reden en zeker vanwege de fraudegevoeligheid die Slidestops noemt. Het is op de klompen aan te voelen dat dit mis gaat.

Als u inschat dat het druk is, kunt u uw kaartje upgraden, maar het moet voordat u in de trein zit. Als NS de eersteklasreiziger echt wil treiteren, moeten ze uw voorstel invoeren. Heel veel eersteklasreizigers vragen zich nu al af waarom ze die 70 procent extra nog betalen. De conducteurs worden zonder dit voorstel al genoeg tot wanhoop gedreven.

Het lijkt me een beter voorstel de tijd van de conducteur beter te besteden door de eerste klas strakker te controleren en daar te sanctioneren als dat terecht blijkt te zijn.

@Rhido: TS heeft een AltijdVrij voor €333, dat zou voor de eerste klas €560 zijn. Dat is 227 euro per maand duurder.
Reputatie 6
Je kunt van te voren een upgrade doen naar de 1e klasse. Tijdens het reizen zal dit onmogelijk worden omdat dit heel erg fraude gevoelig gaat worden. Een van de grote nadelen is dat mensen op het allerlaatste moment, als ze een conducteur zien, snel even upgraden. Een ander nadeel is, als je met de app upgrade - dit niet op de kaart zelf te zien is, omdat er geen schrijfactie wordt gedaan. Dus een conducteur kan hem niet uitlezen en ziet 2e klasse staan.

Hoe zit dat eigenlijk bij de NS business card ? Wat kost dat het bedrijf extra als er eentje met zijn tweedeklassekaart toch eerste klasse gaat zitten ?
Reputatie 7
10 of 20 euro, afhankelijk van het abonnement: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html
Badge +3
Deze discussie is al vaker aan de orde geweest. Omdat NS geen vervoerbewijzen meer verkoopt op de trein, kan er in de trein zelf niets meer geregeld worden wanneer het onverwacht druk is in de 2e klas en je zou willen bijbetalen. Het argument dat je voor vertrek een klassenwissel kunt instellen gaat niet op omdat je uiteraard niet kunt weten dat een trein onverwacht druk is.

Ik begrijp de argumenten van NS best dat ze de Hc's niet meer met geld en kaartjes door de treinen willen laten lopen. Maar het onbedoelde bijeffect is dat een suppletie voor de 1e klas niet meer in de trein gekocht kan worden. Dat is vervelend voor reizigers die een keer willen bijbetalen en dat nu niet (meer) kunnen. Tegelijkertijd loopt NS hierdoor wat inkomsten mis. Maar dat zal niet genoeg zijn om een heel systeem op te tuigen om die extra inkomsten binnen te halen.
U kunt ook misschien overstappen naar een Dal Vrij abonnement. Dan reist u alleen in de daluren. En u betaald voor de 1e klasse zelfs € 129,00 per maand. Vaak is het in de daluren het rustigst.
Goed advies, Tekin reist blijkbaar wanneer het druk is, want anders had hij/zij ook wel 2e klas kunnen gaan zitten en jij raadt hem/haar aan een abonnement te nemen dat alleen geldig is op de uren dat er zat plek 2e klas is. :?
Reputatie 7
Badge +3
@LordSinclair
Veel treinen zijn juist in het weekend in de tweede klas overvol.
Badge +3
Het kan nog steeds ;)

Lachen. Vooral die wettelijke verhoging van €50. Die zul je vaak verkopen.
Badge +3
Het heeft ook met fraude te maken. Als je een kaartje in de trein kunt kopen gaan mensen gewoon eerste klas zitten. Komt er een conducteur dan kopen ze alsnog een toeslagkaartje en zo niet dan reizen ze mooi eerste klas op hun tweede klas kaartje.
De regel was dat je voordat je ging zitten de conducteur moest waarschuwen dat je wilde bijbetalen. Werd je bij controle zomaar in de 1e klas aangetroffen, dan moest je bovenop de klasseverhoging ook nog een boete betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ken die regel alleen was er niemand die zich daar ooit aan hield en in de praktijk schreef de conducteur dan maar een toeslagkaartje uit als hij toevalkig langs kwam. Kortom een totaal niet werkende oplossing.
Reputatie 6
10 of 20 euro, afhankelijk van het abonnement: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html

Bedankt.
En dan de kilometerprijs aan het eersteklastarief, neem ik aan: anders zou het een goede deal zijn.
Reputatie 6
Ik ken die regel alleen was er niemand die zich daar ooit aan hield en in de praktijk schreef de conducteur dan maar een toeslagkaartje uit als hij toevalkig langs kwam. Kortom een totaal niet werkende oplossing.

Juist, maar dat is heden dus in principe op te lossen, zoals Slidestops foto half en half aantoont.
Conducteur niet verwittigen: klassewissel + 50 euros.
Conducteur wel verwittigen: klassewissel.
Reputatie 7
Badge +3
Werkt niet want mensen zullen beweren dat ze de conducteur niet konden vinden. Daarnaast zijn er ook treinen zonder conducteur.
Treinen zonder conducteur ? Dat mag toch helemaal niet ?
Reputatie 7
Badge +3
Dat mag niet van de FNV bij NS maar wettelijk is dat gewoon toegestaan. Bij Abellio, Arriva, Connexxion, Syntus, Breng en op de grensbaanvakken van DB en Eurobahn wordt vrijwel overal zonder conducteur gereden.
Dat mag niet van de FNV bij NS maar wettelijk is dat gewoon toegestaan. Bij Abellio, Arriva, Connexxion, Syntus, Breng en op de grensbaanvakken van DB en Eurobahn wordt vrijwel overal zonder conducteur gereden. Snap ik niet, ik heb een jaar geleden een Tweet of een brief naar Arriva gestuurd en zij schreven dat ze wel mensen in kunnen zetten dat er gecontroleerd word in de Arriva treinen. Treinen van Connexxion en Breng heb ik nooit mee gereisd wel vaak over gehoord. Ik denk dat vooral rond Arnhem dat er vaker gecontroleerd kunnen worden op kaartjes. Er zijn daar wel eens jongeren die weleens zeker in het weekend vervelend kunnen doen.

Reageer