Tijdens je reis overgaan van vol tarief op daluren | NS Community

Tijdens je reis overgaan van vol tarief op daluren

  • 31 January 2023
  • 7 reacties
  • 290 Bekeken

Reputatie 2

De daluren zijn mij bekend en de noodzaak snap ik ook. Ik bezit een Dalurenabonnement.

Ik kies om een kort traject in de spits te reizen van 8.43 uur tot 8.47 uur. Op het station koffie gekocht bij Kiosk en na 23 minuten weer in checken in de daluren. Weet je wat er dan gebeurt? Je reist de volledige reis op vol tarief. Waarom? Omdat je minstens 35 minuten had moeten wachten. Waar staat dat? Nergens. Ik kreeg de informatie via de chat.

Oplossing:

Eerste ritje met anonieme OV kaart.

 

Klantvriendelijk?


7 reacties

Badge +3

Waar staat dat? Nergens.

Hier: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 

Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis. Reis je tijdens de spits verder, dan betaal je dus het volledige tarief.

Let op: omgekeerd werkt dit ook. Is je eerste check-in tijdens de spits, dan blijft dit tarief gelden.

Waarom werkt het 2 kanten op? Het daltarief is toch voordeliger?

Allereerst willen we consequent zijn en een voorspelbare prijs hanteren. Bovendien is het is niet altijd voordeliger om in het daltarief te reizen. Na een wijziging van het tarief gaat namelijk ook de minimale reisafstand opnieuw in. De opgebouwde lange-afstandskorting vervalt dan.

Andere oplossing: een e-ticket voor het deel in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Klantvriendelijk?

Andersom geldt precies hetzelfde, bv een kort ritje van 6.13 uur tot 6.17 uur, op het station koffie kopen bij Kiosk en na 23 minuten weer in checken in de spits, dan blijf je tegen daltarief reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Waar staat dat? Nergens.

Het staat ook in de voorwaarden:

Bij het berekenen van de Ritprijs worden aansluitende Ritten waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemmingen) als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit-en incheckmoment minder dan 35 minuten is.

Badge +3

Het staat ook in de voorwaarden:

Bij het berekenen van de Ritprijs worden aansluitende Ritten waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemmingen) als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit-en incheckmoment minder dan 35 minuten is.

Dat moet zijn ‘als één Reis’ natuurlijk (bestaande uit meerdere ritten).

Maar volgens mij geldt de 35 minuten-regel en dan blijven reizen volgens het tarief van eerste incheck NIET bij een overstap/vervolgreis van NS naar Arriva of andersom.

Badge +3

Bij reizen op saldo hebt u gelijk. Bij reizen met NS Flex geldt dit wel vervoerderoverstijgend. Zie deze pagina onder ‘Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?’.

Bij reizen op saldo hebt u gelijk. Bij reizen met NS Flex geldt dit wel vervoerderoverstijgend. Zie deze pagina onder ‘Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?’.

Wat goed dat je dat zegt!! Ik heb altijd op saldo gereisd (dus vandaar de genoemde ervaring) en heb sinds een paar weken een Flex-abonnement en daar had deze situatie zich nog niet voorgedaan. Weer wat wijzer geworden :-)

Reageer