beantwoord

toekennen samenreiskorting

  • 2 January 2023
  • 11 reacties
  • 266 Bekeken

Goedendag beste medewerker van de NS, ik heb vanavond geprobeerd om via mijnNS samenreiskorting “toe te wijzen” aan de NS ov-kaart van m’n dochter. De uitleg die op de website te vinden is is helder maar in “mijn omgeving” kom ik de mogelijkheid niet tegen. Kunt u mij vertellen, hoe ik dit moet regelen ? Bijvoorbaat dank, Met vriendelijke groet Sjoerd

icon

Beste antwoord door Robert B 3 January 2023, 00:22

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoel je met toewijzen?

De abonnementhouder hoeft niets de doen. Degene die meereist heeft 3 mogelijkheden: 1. Samenreisticket online kopen. 2. Op kaart met flex samenreiskorting in app aanzetten 3. Op ovchipkaart met saldo samenreiskorting bij automaat laden.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Om met korting samen met jou (als abonnementhouder die 3 mensen mee mag nemen buiten de spits) mee te mogen reizen zullen alle medereizigers (in dit geval je dochter) zélf Samenreiskorting moeten regelen.

Als zij een persoonlijke ov-chipkaart heeft (zonder abonnement) kan dat bij een kaartautomaat op het station. Zelfde voor een anonieme ov-chipkaart.

Heeft je dochter NS Flex en wil ze met je meereizen op een moment dat ze geen korting krijgt, dan kan ze Samenreiskorting aan zetten in Mijn NS (website of NS app).

Dat laatste is alleen van toepassing bij Flex Basis (reizen op rekening zonder abonnement) of Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting.

De vraag is dus wat voor kaart (en eventueel NS abonnement) je dochter heeft. Jijzelf (als abonnementhouder die mensen met Samenreiskorting mag meenemen) hoeft niets te doen.

Edit: ben jijzelf de contracthouder voor een NS Flex abonnement van een 12-18 jarige, dan wordt het wel ingewikkeld, maar zou moeten lukken via Mijn NS voor haar kaart, en anders via de NS Klantenservice.

Voor een jongere 12-18 jaar is https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart voor € 7,95 misschien ook nog een optie (met spitsbeperkingen en alleen geldig bij NS).

Als ik de NS klantenservice bel dat de samenreiskorting niet aangezet kan worden via de app/mijn NS, krijg ik te horen dat dit alleen op een automaat kan. (Mijn man heeft een flex abonnement) Ik zei, volgens de site moet het wel kunnen, maar ze zei dat het alleen lukt, als je een retour ticket on line boekt. We gaan het morgen maar bij het station proberen via de automaat. Dit is al de 2e keer dat ik slecht of halve info krijg via de klantenservice. Ik lees hierboven dat het wel zeker mogelijk had moeten zijn via de app, die geeft aan dat het mislukt en later nog eens proberen…….

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Saldo retour,

Het ligt eraan wat je voor kaart/abonnement hebt. Als je zelf op saldo reist (dus geen Flex-abonnement hebt), dan kan het inderdaad alleen bij de automaat. Als je zelf wel Flex hebt, dan kan het alleen via de app of website.

Badge +3

De NS app wil nog wel eens weigeren, met een melding dat de huidige reisklasse niet opgehaald kan worden of dat er een fout is in de communicatie met NS.

Vaak lukt het dan alsnog via de Mijn NS website, en desnoods via de Klantenservice.

De NS app wil nog wel eens weigeren, met een melding dat de huidige reisklasse niet opgehaald kan worden of dat er een fout is in de communicatie met NS.

Vaak lukt het dan alsnog via de Mijn NS website, en desnoods via de Klantenservice.

Hartelijk bedankt Robert, het lukt nu wel, het verschijnt als  blokken met optie aan/uit, erboven hetzelfde voor de 1e of 2e klasse.

Hoi Saldo retour,

Het ligt eraan wat je voor kaart/abonnement hebt. Als je zelf op saldo reist (dus geen Flex-abonnement hebt), dan kan het inderdaad alleen bij de automaat. Als je zelf wel Flex hebt, dan kan het alleen via de app of website.

Mijn man heeft een flex abonnement en wilde de samenreiskorting aanzetten, ik heb nu het voordeel abonnement geactiveerd, ik hoef niets te doen als hij met mij wil meereizen, zo heb ik het begrepen van de diverse posts en de NS site. Vind de klantenservice niet echt terzakekundig. 

Reputatie 7
Badge +3

De persoon die een (Flex) abonnement heeft wat korting geeft op de dag van reizen hoeft niets te doen, alleen de persoon die met Samenreiskorting wil meereizen moet iets doen. 

 

Badge +3

Oei, dit gaat mis.

Als je man (met zijn eigen Flex abonnement zonder korting) met jou wil Samenreizen moet hij dat aan zetten via de NS app of Mijn NS website.

ik heb nu het voordeel abonnement geactiveerd

Als je dat via het Mijn NS account en voor de ov-chipkaart van je man gedaan hebt, prima 😴

Je kunt in principe geen Samenreiskorting ‘regelen’ voor iemand anders, want dat moeten je medereiziger(s) dus zelf doen!

Oei, dit gaat mis.

Als je man (met zijn eigen Flex abonnement zonder korting) met jou wil Samenreizen moet hij dat aan zetten via de NS app of Mijn NS website.

ik heb nu het voordeel abonnement geactiveerd

Als je dat via het Mijn NS account en voor de ov-chipkaart van je man gedaan hebt, prima 😴

Je kunt in principe geen Samenreiskorting ‘regelen’ voor iemand anders, want dat moeten je medereiziger(s) dus zelf doen!

Ja, hoor, bedankt, ik weet dat hij het zelf aan moet zetten, ik hoef niks te doen. Het is vanochtend gelukt om het aan te zetten, dus het inchecken met korting gaat lukken! 😊

De persoon die een (Flex) abonnement heeft wat korting geeft op de dag van reizen hoeft niets te doen, alleen de persoon die met Samenreiskorting wil meereizen moet iets doen. 

 

Begrepen 😊

Reageer