beantwoord

Traject abonnement amsterdam - utrecht via hilversum

• 23 april 2019
  • 10 reacties
  • 467 Bekeken

Hallo, ik woon in amsterdam en reis regelmatig tussen amsterdam - hilversum, amsterdam - utrecht en utrecht - hilversum. Als ik een traject vrij abonnement neem naar utrecht, zou ik dan ook via hilversum mogen reizen en daar in- en uitstappen?

Mvg tim
icon

Beste antwoord door Tochjo 24 april 2019, 09:04

Nee. U mag alleen reizen volgens de routes die de reisplanner geeft. Over het algemeen zijn dit routes waarlangs de bestemming 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt of 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt. Reizen via Hilversum voldoet aan geen van deze criteria en wordt ook niet als optie gegeven in de reisplanner, dus is dat niet toegestaan met Traject Vrij voor het traject Amsterdam-Utrecht.

Als u met een Traject Vrij-abonnement incheckt in Amsterdam en uitcheckt in Utrecht of omgekeerd, dan zullen hiervoor geen extra kosten in rekening worden gebracht. De poortjes weten immers niet of u via Hilversum gereisd bent of niet. Maar als u in de trein gecontroleerd wordt vlak voor Utrecht of vlak voor Amsterdam, dan kan de conducteur u wel beboeten voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs.

U zou onderweg moeten uitchecken en inchecken in Hilversum om een geldig vervoerbewijs te hebben. Als u dat doet, worden er echter wel kosten in rekening gebracht. U betaalt dan de kosten voor een enkele reis Utrecht-Hilversum (2e klas: 4,30 euro bij inchecken in de spitsuren en 2,58 bij inchecken in de daluren). Dat geldt als u van Utrecht naar Hilversum reist of omgekeerd, maar ook van Amsterdam naar Hilversum of omgekeerd. Het systeem kijkt wat de kortste afstand is tot uw afgekochte traject, en in dit geval zal dat van Hilversum naar Utrecht zijn. Dat deel betaalt u, ook als u niet Amsterdam-Utrecht-Hilversum reist, maar rechtstreeks Amsterdam-Hilversum.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Nee. U mag alleen reizen volgens de routes die de reisplanner geeft. Over het algemeen zijn dit routes waarlangs de bestemming 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt of 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt. Reizen via Hilversum voldoet aan geen van deze criteria en wordt ook niet als optie gegeven in de reisplanner, dus is dat niet toegestaan met Traject Vrij voor het traject Amsterdam-Utrecht.

Als u met een Traject Vrij-abonnement incheckt in Amsterdam en uitcheckt in Utrecht of omgekeerd, dan zullen hiervoor geen extra kosten in rekening worden gebracht. De poortjes weten immers niet of u via Hilversum gereisd bent of niet. Maar als u in de trein gecontroleerd wordt vlak voor Utrecht of vlak voor Amsterdam, dan kan de conducteur u wel beboeten voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs.

U zou onderweg moeten uitchecken en inchecken in Hilversum om een geldig vervoerbewijs te hebben. Als u dat doet, worden er echter wel kosten in rekening gebracht. U betaalt dan de kosten voor een enkele reis Utrecht-Hilversum (2e klas: 4,30 euro bij inchecken in de spitsuren en 2,58 bij inchecken in de daluren). Dat geldt als u van Utrecht naar Hilversum reist of omgekeerd, maar ook van Amsterdam naar Hilversum of omgekeerd. Het systeem kijkt wat de kortste afstand is tot uw afgekochte traject, en in dit geval zal dat van Hilversum naar Utrecht zijn. Dat deel betaalt u, ook als u niet Amsterdam-Utrecht-Hilversum reist, maar rechtstreeks Amsterdam-Hilversum.
Reputatie 4
Reizen via Hilversum is dus niet toegestaan. Om te bepalen wat voor u de voordeligste manier van reizen is, is het van belang dat u aangeeft tussen welke stations u precies reist, in welke verhouding u de 3 genoemde reizen maakt, en op welke tijden u reist (spits/dal).

In geval van reizen in de daluren dan is een Dal Vrij abonnement veruit het voordeligst. Zo niet, dan kunt u 3 losse Traject abonnementen op 3 losse OV chipkaarten laden, maar dan is een Altijd Vrij abonnement met 346 euro per maand goedkoper.

Interessant is misschien de volgende situatie: stel u reist tussen Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Hilversum. Met een Traject abonnement Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading mag u volgens de reisplanner zowel reizen via Hilversum als Utrecht Centraal, waarmee u 2 van de 3 genoemde reizen afdekt. Met een 2e Traject abonnement Hilversum - Utrecht Centraal op een 2e OV chipkaart bent u in totaal 295 euro per maand kwijt, goedkoper dan het Altijd Vrij abonnement.

Nu vraag ik mij oprecht af wat er wordt gerekend voor een rit Hilversum - Utrecht Centraal als men alleen een Trajectabonnement Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading heeft. Zowel Hilversum als Utrecht Centraal liggen op de 2 toegestane reisroutes die de reisplanner aangeeft voor een rit Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading. In het gunstigste geval valt dat dan binnen het afgekochte traject, anders kost het 2,40 (Hilversum - Hollandsche Rading). Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Badge +3
Nu vraag ik mij oprecht af wat er wordt gerekend voor een rit Hilversum - Utrecht Centraal als men alleen een Trajectabonnement Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading heeft. Zowel Hilversum als Utrecht Centraal liggen op de 2 toegestane reisroutes die de reisplanner aangeeft voor een rit Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading. In het gunstige geval valt dat dan binnen het afgekochte traject, anders kost het 2,40 (Hilversum - Hollandsche Rading). Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Ik citeer uit dit document:

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

De kortste route van Hollandsche Rading naar Amsterdam Centraal is via Hilversum en Weesp; deze route telt 35 tariefeenheden. De route via Utrecht Centraal is met 51 tariefeenheden meer dan 10 tariefeenheden langer. Op die route mag dus niet kosteloos op de tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. Voor Hilversum-Utrecht Centraal zal een enkele reis Hollandsche Rading-Utrecht Centraal in rekening gebracht worden, vermoed ik.
Reputatie 4
Helder. Ik kan geen traject bedenken waarmee alle drie de reizen van TS toegestaan zijn. Dan lijkt mij een Traject abonnement Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading het voordeligst. Dit staat reizen Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal - Hilversum toe, en kost 188 euro per maand. Pas bij 23 retourtjes per maand Hilversum - Utrecht Centraal is het interessant om een 2e OV chipkaart met Traject abonnement aan te schaffen.

@moderators: mijn eerste reactie op @Tochjo lijkt niet zichtbaar.
Reputatie 4
het kan wel tegen iets geringere meerkosten door Ams-Cs Utr OVERVECHT als traject te nemen-dan zijn beide routes toegelaten. Mijn ex-collega woonde daar vlak aan het spoor in Tuindorp en had dit precies uitgezocht.
Reputatie 4
@bahnrider Als ik Amsterdam Centraal - Utrecht Overvecht in de reisplanner invoer dan krijg ik alleen adviezen via Utrecht Centraal. Uit het document dat @Tochjo linkt maak ik op dat je hier niet vanaf mag wijken en dus niet via Hilversum mag reizen: "Binnen het NS netwerk mag u alle routes nemen die in de NS-Reisplanner staan,..."
Badge +3
Als Amsterdam - Hilversum - Overvecht minder dan 10 TE langer is dan via Utrecht CS, dan zou het moeten mogen (reizen via of naar Hilversum) zonder extra kosten.

Zie in het document van Tochjo (pag. 5/6) het voorbeeld Traject Vrij Baarn - Utrecht (kortste route via Soest en Den Dolder) Wanneer u instapt in Baarn en uitstapt in Hilversum of Amersfoort, krijgt u geen aanvullende rekeningen.

Datzelfde zou dan ook voor @Momo moeten gelden bij een reis naar of via Leiden (maar niet vanaf Leiden)? 🤔

Probleem is alleen dat je volgens mij wél gefactureerd wordt als je reis begint in Hilversum, want over daar instappen wordt niets gezegd.
Reputatie 4
Maar de vraag blijft of je een alternatieve route mag nemen als de reisplanner die optie niet geeft.

Het document komt uit 2015, toen waren er voor het voorbeeld Baarn - Utrecht Centraal 3 reisadviezen in de reisplanner. Nu is dat niet meer zo (via Amersfoort is vervallen), waardoor ik vermoed dat het voorbeeld niet meer opgaat.

Ik zie wel dat mijn voorgestelde traject Amsterdam Centraal - Hollandsche Rading ook niet opgaat, zoals @Tochjo eerder al probeerde aan te geven. De route via Utrecht C mag wel volgens de reisplanner, maar is meer dan 10 TE om, dus als je dan van Amsterdam C naar Utrecht C reist, betaal je Hollandsche Rading - Utrecht C.
Reputatie 4
Volgens mij is er onduidelijkheid over het omreizen met minder dan 10 TE's wanneer de reisplanner niet alle reisroutes als optie geeft.
In dit topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-abonnement-met-wisselende-eind-stations-51943) geeft @Denice NS aan dat men moet betalen voor Weesp - Duivendrecht met een trajectabonnement Hilversum - Amsterdam Centraal.
In dit topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/ander-eind-of-start-station-in-amsterdam-54906#post378240) geeft @Jouke NS aan dat uitchecken op Duivendrecht geen extra kosten geeft in geval van een trajectabonnement Almere Centrum - Amsterdam Centraal.
In beide gevallen geeft de reisplanner geen advies via Duivendrecht. Wat is nu de waarheid?
Situatie:

Pieter heeft een Traject Vrij abonnement, maar in verband met werkzaamheden op zijn traject is hij gaan kijken naar alternatief reisadvies. Hij is erachter gekomen dat hij via een andere route sneller op zijn werk is dan gebruik maken van het vervangend vervoer. Is dit mogelijk? Ja, indien je wél in- en uitcheckt op de stations van jouw traject en niet checkt op het overstapstation, kan dit. Het systeem ziet dit als een reis op jouw vaste traject.

Is het duidelijk? 🙂

Reageer