Traject berekening

Sinds 1 juli reis ik via mijn werk met een NS business kaart tussen het traject Utrecht Centraal - Leiden Centraal met Traject Vrij.

Nu ben ik vorige week vanuit Amsterdam Zuid naar huis gereisd (werkgerelateerd) en afgelopen vrijdag door de storing in Leiden Centraal, ben ik pas in Schiphol op de trein gestapt (collega heeft me afgezet).

In de reisplanner zit de reis Utrecht - Leiden via Schiphol en Utrecht - Leiden via Den Haag ook beide bij de alternatieve reisroutes.

Op MijnNS vindt ik nu de volgende prijsberekening terug:

Prijsberekening ?
schiphol - leiden centraal € 3,13
leiden centraal - utrecht centraal € 0,00

Waarom moet ik nu betalen voor deze alternatieve route terwijl ik mijn hele traject afgekocht heb met alle mogelijke reisroutes?

10 reacties

Reputatie 3
Badge
Dat is inderdaad raar.

Volgens Ramon NS op https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-stations-gratis-uitchecken-traject-vrij-3076/index1.html#post19619 zou je op ieder station langs een van de toegestane routes moeten kunnen in- en uitchecken als 'reizen binnen je afgekochte traject'.

We hebben daar keer op keer weer nieuwe discussies over( bijvoorbeeld op https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-nieuw-ns-abonnement-ipv-maand-jaartrajectabonnement-1649/index4.html, vanaf post 93) en het lijkt er nu op dat zijn antwoord in de praktijk niet klopt.

Hoop dat een NS-medewerker hierover uitsluitsel kan geven!
Badge
Beste LeKa, ik zoek graag voor je uit waarom dit bedrag in rekening is gebracht. Ik heb je inmiddels een privébericht gestuurd.
Reputatie 3
Badge

Volgens mij is hier geen sprake van een omreisadvies, of een 'alternatieve route'. Het is een hele reguliere route. Zie de bijlage voor een voorbeeld dat dit als een hele normale route in een halfuur-schema wordt getoond. Ook als er geen stremmingen zijn.

Betekent dit nu dat houders van Traject Vrij die ergens op één van de - in tariefeenheden - langere varianten die in de reisplanner geboden worden inchecken, altijd via dit forum hun geld moeten terugvragen?
Ik heb inmiddels met Femke contact gehad via privé bericht.

Maar nog steeds vind ik dit maar een rare gang van zaken. Als het nou idd een echt omreisadvies is, dan snap ik het. Zoals hierboven in de bijlage van IskOV, valt te zien dat de route via Schiphol gewoon een normale route is en ook geen 'alternatieve' route. Het is immers ook maar 6 minuten langer en met beide routes erbij heb je ook veel meer mogelijkhheden dan de twee keer in het uur dat de directe trein gaat.

Ik vind dus nog steeds dat bij het afkopen van het traject Leiden - Utrecht dus ook deze twee routes horen, zonder de bijkomende kosten mocht er via de trajecten Den Haag of Schiphol gereisd worden.
LeKa schreef:

Ik vind dus nog steeds dat bij het afkopen van het traject Leiden - Utrecht dus ook deze twee routes horen, zonder de bijkomende kosten mocht er via de trajecten Den Haag of Schiphol gereisd worden.

Dag LeKa, het is een beetje een technisch verhaal. Maar ik zal proberen het uit te leggen. De prijs van Traject Vrij op jouw NS-Business Card is gebaseerd op het kortst mogelijk NS-traject. Dat is in het geval van jouw traject een reis over Alphen. Daarnaast mag je ook nog gebruik maken van de andere reisadviezen, over Schiphol of Den Haag. Deze reizen zijn echter qua afstand een stuk langer. Wanneer je gewoon op vertrek- en eindstation incheckt is dat geen probleem. Wanneer je echter op een tussengelegen station incheckt (Schiphol in dit geval), dan worden daarvoor extra kosten berekend. Weer technisch, maar de vuistregel daarin is dat de reis voor dezelfde prijs niet meer dan 10 tariefeenheden af mag wijken van de kortst mogelijke NS-reis.
Bedankt voor je reactie.

Ik vind het jammer dat door de overgang naar Traject Vrij via mijn werk zoveel technische nadelen zitten (zoals het niet meer kunnen overbruggen van een treinreis binnen en buiten traject zonder tussendoor in en uit checken) en het bovenstaande.

Op Mijn NS Zakelijk, zie ik nog steeds staan dat de reis Schiphol - Utrecht mij geld heeft gekost. Kan dit nog gecrediteerd worden, aangezien ik deze route genomen heb vanwege de stroomstoring op Leiden Centraal?
LeKa schreef:

Op Mijn NS Zakelijk, zie ik nog steeds staan dat de reis Schiphol - Utrecht mij geld heeft gekost. Kan dit nog gecrediteerd worden, aangezien ik deze route genomen heb vanwege de stroomstoring op Leiden Centraal?

Ik begrijp dat je met Femke contact hebt via privébericht. Stuur haar even je gegevens, dan zorgt zij dat dit in orde komt. In deze verstoringssituatie kan ik me goed voorstellen dat je hebt gekozen om elders op te stappen, en zullen we dat financieel dus ook even netjes oplossen.
Ja dat heb ik al 2 dagen geleden gedaan.

Maar dan handelt zij het wel verder af neem ik aan.
Badge
Beste LeKa,

Ik zal via een privébericht contact met je opnemen zodra ik dit voor je in orde heb gemaakt.
Reputatie 6
Badge +2
LeKa schreef:

schiphol - leiden centraal € 3,13

Dit kost normaal € 5,60 (vol tarief) of € 3,40 (40% korting).

@NS: Hoe wordt de € 3,13 berekend? Als dit excl. btw is dan is het € 3,32 incl. btw, dus dan klopt het nog niet helemaal.

Reageer