beantwoord

Traject- jaar-abonnement tijdelijk stopzetten ivm 4 weken vakantie

• 1 november 2017
  • 8 reacties
  • 4040 Bekeken

In de maand december ga ik op vakantie en maak ik dus geen gebruik van mijn ns werk abbonement (jaar, traject) tussen breda-
rotterdam. Is er een mogelijkheid dat ik deze tijdelijk stopzet? Zoja, hoe kan ik dit doen? Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Thom 1 november 2017, 17:43

Dat is bij een jaarabonnement helaas niet mogelijk. Ns stelt dat men daar met de prijs al rekening mee heeft gehouden. U kunt het voor een maand overzetten naar een traject Hardinxveld-Blauwe Zoom, puur uit overwegingen van besparing, maar dat moet wel net uitkomen met uw termijn. In de praktijk is het meestal geen alternatief.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is bij een jaarabonnement helaas niet mogelijk. Ns stelt dat men daar met de prijs al rekening mee heeft gehouden. U kunt het voor een maand overzetten naar een traject Hardinxveld-Blauwe Zoom, puur uit overwegingen van besparing, maar dat moet wel net uitkomen met uw termijn. In de praktijk is het meestal geen alternatief.
Ik snap ook niet waarom u anders geen Traject Vrij Maand heeft genomen. Met een Traject Vrij Jaar zit je echt voor een hele poos aan vast. Als uw Traject Vrij Jaar misschien heeft lopen tot en met december 2017 kunt u deze maand (nov 2017) wel op gaan zeggen. Je kunt het een maand van te voren van je jaarcontract op gaan zeggen.
Reputatie 7
Badge +4
Helemaal waar, maar als je dan een nieuwe neemt, heeft die ook weer een looptijd van een jaar. Dat is een afweging.
Reputatie 7
Badge +3
De reden om een jaar abonnement te nemen en geen maandabonnement is dat een jaarabonnement per saldo goedkoper is.

Rekenvoorbeeld van mijn Traject-Vrij:
Jaarabonnement €115 per maand is €1380 per jaar
Maandabonnement  €143 per maand zou voor 11 maanden €1573 zijn . Zelfs al heb je maar 10 keer een maandabonnement per jaar dan kost het nog meer dan een jaarabonnement, namelijk €1430.
@Momo Traject Vrij DVNK - DTZ kost nu € 120,00 per maand bij een jaarabonnement en € 149,00 per maand bij een maandabonnement. De inflatie gaat met 1,22% omhoog in 2018 betaal je € 122,00 per maand bij een jaarabonnement of maandabonnement voor € 152,00. Tariefeenheden is bij jou 22. https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html. Het hangt er helemaal van af of je voor een jaar uithaalt. Maar als je korter dan 10 maanden gaat dan is een maandabonnement weer goedkoper en ook verstandiger lijkt mij.

bedankt voor de reactie! ik heb mijn abonnement echter al 2 jaar nu.. dus deze is doorlopend geworden. als ik nu een nieuw abonnement neem zal ik het verhoogde bedrag moeten betalen.. dus vandaar! maar de optie om deze tijdelijk een maand naar een heel klein traject over te zetten is misschien handig inderdaad:)
Reputatie 7
Badge +4
De bijdrage van Momo hierboven illustreert ook goed hoe het verschil tussen een jaarabonnement en maandabonnementen uitpakt. Voor u zeker niet gunstig. Het omzetten voor een maand kan wel flink besparen. En zo spannend is het niet bij Hardinxveld, dus u mist niks, behalve een gunstiger afschrijving. Treinreizen is rekenen.

Prettige vakantie!
Reputatie 7
Badge +3
@Momo Traject Vrij DVNK - DTZ kost nu € 120,00 per maand bij een jaarabonnement en € 149,00 per maand bij een maandabonnement. De inflatie gaat met 1,22% omhoog in 2018 betaal je € 122,00 per maand bij een jaarabonnement of maandabonnement voor € 152,00. Tariefeenheden is bij jou 22. https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html. Het hangt er helemaal van af of je voor een jaar uithaalt. Maar als je korter dan 10 maanden gaat dan is een maandabonnement weer goedkoper en ook verstandiger lijkt mij.

Tariefeenheden bij mij is 21, ik heb sinds oktober Traject-Vrij Dvnk – Dt.
Maar ook met de prijzen jij noemt is bij 10 of 11 maanden een jaarabonnement goedkoper. Zoals je al aangeeft is het pas bij korter dan 10 maanden goedkoper om maandabonnementen te nemen. De vraag van TS betreft slechts een vakantie van 4 weken, dus is er geen sprake van minder dan 10 maanden gebruik.

Aangezien het abonnement al 2 jaar loopt is opzeggen en na de vakantie opnieuw afsluiten in dit geval mogelijk, als dat uitkomt met de datum van ingang. Tijdelijk naar het goedkoopste traject zetten kan ook.

Maar zo ongeveer iedereen die een jaarabonnement heeft, heeft te maken met een vakantieperiode waarin het abonnement niet gebruikt wordt. Voor sommigen is dat 2 of 3 weken, voor anderen 4 weken of langer

Reageer