Traject Op Maat/Vrij: wat wordt als deeltraject gezien? | NS Community
beantwoord

Traject Op Maat/Vrij: wat wordt als deeltraject gezien?

  • 13 October 2022
  • 15 reacties
  • 571 Bekeken

Sinds kort heb ik via mijn werkgever Traject op Maat Enschede - Deventer (dat traject is dus afgekocht, à la Traject Vrij), al is mijn begin-/eindstation ook vaak Enschede Kennispark of Hengelo. Ik reis geregeld van/naar Zwolle. In de prijsberekening wordt het stukje Enschede Kennispark - Hengelo dan wel als onderdeel van het afgekochte traject gerekend (er worden geen kosten berekend), maar het stuk Hengelo - Zwolle niet (wel kosten). Waarom is dit zo en wordt niet het stuk Enschede Kennispark - Almelo, dan wel - Wierden als onderdeel van het afgekochte traject gerekend?

icon

Beste antwoord door Robert B 13 October 2022, 19:18

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Weet je dat zeker en zo ja, hoe dan?

IN dit geval is een complicerende factor dat er altijd 2 bedrijvers bij zitten. Dat kan mogelijk de berekening wijzigen. Dat zal afhangen van hie keolis=Bl.net dan jouw hele reis met hun aanslaat, want Knpk-Zw is geheel met hun.

Maar ALS het enkel NS zou zijn dat wordt voor jouw extra reizen de kortste traject ervanaf genomen-en dat is vermoedelijk Deventer-Zw!-ook als je daar niet via reist.

Ajs je die extra reis vaak maakt-bvb elk weekend, dan kan het mogelijk al lonen gezien de andere afstand te kijken wat Net-AtlijdVrij kost, zodat je dan heel NL hebt. Maar misschien moet je dan weer met werkgever in de clinch hierover.

Hierbij een voorbeeld vanaf Nijverdal (Blauwnet), ik ben uitgecheckt op Enschede Kennispark (ook Blauwnet).

Stel dat ik op station Wierden zou zijn opgestapt (met Blauwnet), dan zou, denk ik, wel de hele reis als deel van het vaste traject gerekend worden, nu wordt alleen het stukje Hengelo - Enschede Kennispark gerekend (andersom is het hetzelfde).

Reputatie 7
Badge +2

Zo te zien wordt er wel degelijk deels op het abonnement gereisd in het voorbeeld. Nijverdal - Hengelo zou namelijk 3,73 kosten voor 2e klas met 40% korting.

Dat komt omdat die 3,42 excl. btw is, incl. btw is het 3,73.

Badge +3

Bij een trajectabonnement (met vrije vervoerderskeuze*) Enschede - Deventer liggen Almelo en Wierden op de kortste route, dus vanaf Nijverdal zou je inderdaad een rekening verwachten voor Nijverdal - Wierden.

Voor Enschede - Zwolle zou je een rekening voor Deventer - Zwolle verwachten (Deventer ligt vanuit Zwolle gezien dichterbij dan Wierden).

Ben benieuwd wat de Klantenservice je weet te vertellen, als Enschede - Deventer vv. gewoon goed gaat. Het lijkt erop dat je traject op een of andere manier via Zutphen loopt, maar dat is om!

Enschede - Hengelo - Almelo - Deventer is 61 TE
Enschede - Hengelo - Zutphen - Deventer is 69 TE

Van/naar/via Zutphen (en alle tussengelegen stations) reizen is wel toegestaan omdat het minder dan 10 TE scheelt, maar dat zou dan ook zeker moeten gelden voor van/naar Almelo/Wierden (de kortste route).

* Aan de vrije vervoerderskeuze zal het niet liggen, want NS rijdt niet tussen Zutphen en Hengelo en Blauwnet niet tussen Zutphen en Deventer.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Enschede -, Enschede Kennispark - en Hengelo - Deventer gaan wel goed (geen kosten). Ik heb nog niet via Zutphen gereisd (of naar een tussengelegen station op lijn Hengelo - Zutphen, ook niet naar tussengelegen station op lijn Hengelo - Deventer).

Bij het aanvragen van het Traject op Maat-abonnement heb ik volgens mij geen vervoerderskeuze hoeven opgeven.

Badge +3

Dan weet ik het ook niet verder, behalve dat Traject op Maat zich zou aanpassen aan je reisgedrag.

Interessant topic in ieder geval, de mysteries van Traject Vrij 🤣

Ik heb inmiddels een keer van Enschede Kennispark naar Rheden, via Zutphen, gereisd. Alleen het stuk Zutphen naar Rheden is gefactureerd.

Badge +3

Dat is mooi, maar zo hoort het ook.

Blijft wel vreemd dat je vanuit Nijverdal gefactureerd wordt tot Hengelo (€ 3,42 ex. btw) en niet maar tot Wierden (€ 1,40 ex. btw).

Dat verschil kan je gewoon claimen via de Klantenservice (zakelijk), maar zal je werkgever dan moeten doen.

Badge +3

Op zich is onderstaande wel interessant

Om mogen te reizen met Blauwnet (via Zutphen of overal op je traject?) zou je dus fors meer betalen. Gelukkig geeft de tip in het grijs dat ook aan mocht je de 2e optie kiezen.

Maar gaat dit om een routekeuze of om een vervoerderskeuze? Dus zou het echt uitmaken of je met Blauwnet of NS van Enschede naar Deventer zou reizen?

De Blauwnet optie via Zutphen is in dit geval een overbodige keuze, want omdat Zutphen minder dan 10 TE omreizen is mag dat sowieso al.

Zutphen ligt dus op je traject (zie je reis naar Rheden), en met NS kom je niet van Hengelo naar Zutphen (tenzij je via Deventer reist).

Ik denk dat het systeem vanuit Nijverdal de Blauwnet rit naar Hengelo ziet als ongeldig, omdat je niet met Blauwnet op je traject zou mogen reizen? Maar ja dan mag je ook niet gratis van Hengelo naar Kennispark (of andersom).

Het lijkt er dus op dat reizen met Blauwnet alleen toegestaan is als een station weliswaar ‘op je traject’ ligt maar niet met NS te bereiken is (denk aan Kennispark, Borne en de stations tussen Hengelo en Zutphen)?

Dan zou je dus vanuit Nijverdal verplicht in Wierden (nou ja doe maar Almelo, scheelt weer een overstap) moeten overstappen naar NS voor richting Hengelo/Enschede? Lijkt me onzin, maar ik verbaas me nergens meer over.

Wat betaal je voor je abonnement (ex.btw)?

Interessante theorie. :) Ik ben trouwens ook een keer vanuit Deventer al in Almelo overgestapt op de Blauwnet-trein naar Kennispark. Toen werd (alleen) het traject Almelo - Hengelo gefactureerd.

Enschede Kennispark (en Borne) is in de spits wel te bereiken met NS (doorgetrokken sprinter Apeldoorn - Almelo).

Mijn werkgever betaalt voor mij. De prijs loopt van €217,18 (<= 8 dagen) tot €434,35 (>= 13 dagen). Ik snap trouwens niet waarom dit voor mijn werkgever voordelig zou zijn… Volle prijs enkeltjes (twee op één dag) lijken nog goedkoper te zijn.

 

Badge +3

Mijn werkgever betaalt voor mij. De prijs loopt van €217,18 (<= 8 dagen) tot €434,35 (>= 13 dagen). Ik snap trouwens niet waarom dit voor mijn werkgever voordelig zou zijn… Volle prijs enkeltjes (twee op één dag) lijken nog goedkoper te zijn.

Dank voor de info! Ik ken het concept Traject op Maat verder niet, maar als dat 400+ euro per maand kost dan zou het ‘afgetopt’ moeten worden tot € 332,48 (de prijs van Altijd Vrij ex. btw) lijkt me. Of zit daar BTM (bus/tram/metro) bij?

Als je voor die reis Nijverdal - Kennispark nergens overgestapt bent (hele reis met Blauwnet) waarom zou Hengelo - Kennispark dan ineens € 0,00 zijn?

Jammer dat er bij zakelijk de vervoerders niet bij staan, dat zou je nog kunnen checken in een Mijn OV-chip Transactieoverzicht (zonder bedragen) https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie.htm

Als je dat doet, dan ook wel benieuwd wat er staat bij https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm qua producten op je kaart.

Nee, is zonder BTM. Ik zie dat mijn werkgever bij meer dan 11-12 reizen per maand ook aanraadt om Traject Vrij te nemen en geen Traject op Maat.

Waarschijnlijk is de gedachte achter Traject op Maat dat je meer bespaart (alhoewel, zie hieronder) met die €217,18 dan die enkele maand dat je op €434,35 zou uitkomen (de prijs van Traject op Maat wordt elke maand achteraf bepaald, op basis van hoeveel dagen je daadwerkelijk gereisd hebt). (Ik heb hier even gesimplificeerd dat je of <= 8 dagen of >= 13 dagen zou reizen.)

Het zou kunnen dat de bedragen incl. btw zijn, het staat er namelijk niet expliciet bij… Maar dan nog, een enkeltje Enschede ↔ Deventer is €12,50 (incl. btw). €217,18 gedeeld door 8 is meer dan €25...

Badge +3

Enkeltje… maar je moet ook nog terug dus die 8 keer is dan 4 dagen in een maand.

Neem aan dat Traject op Maat voor die berekening (8 dagen/reizen per maand) ervan uit gaat dat je dezelfde dag ook retour reist?

Anders slaat het inderdaad nergens op, die 200+ euro t.o.v. 8 enkeltjes voltarief 🙄

Maar goed, voor zo weinig (enkele) reizen ga je natuurlijk niet in zee met welke vorm van Traject Vrij dan ook… 

Ik bedoel dat €217,18 gedeeld door 8 meer is dan twee enkeltjes (2*€12,50=€25). Dus dan kan het alleen uit als je op minimaal één dag nogmaals een ritje op dat traject gaat doen.

Reageer