beantwoord

Traject Vrij 1e klasse - daarbuiten 2e klasse?

• 6 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 722 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Mijn werkgever geeft me de mogelijkheid om een 1e klasse Traject Vrij abonnement voor mij te betalen. Nu vraag ik me af hoe het zit met het reizen met 40% buiten het traject en spitsuren: deze 40% zal dan waarschijnlijk automatisch gelden voor de 1e klasse. Als ik privé reis dan ga wil ik voor de 2e klasse kunnen kiezen. Is dat mogelijk?
icon

Beste antwoord door theofiel 6 augustus 2014, 20:36

Hoe kan ik de klasse waarin ik wens te reizen tijdelijk veranderen?

Heeft u een 2e klas Traject Vrij abonnement en wilt u een dag in 1e klas reizen, dan kunt u bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie een Toeslag 2-1 kopen en laden op uw OV-chipkaart. U rekent hiervoor direct af en betaalt een vaste prijs. Zie in onderstaande tabel de mogelijkheden met bijbehorende prijzen. Heeft u een 1e klas abonnement en wenst u 2e klas te reizen, dan is er geen tijdelijke klasse wissel mogelijk.

Bron: http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html

Wat u wil wordt dus niet ondersteund. Als u binnen het traject 1e klasse reist, wordt dit buiten het traject eveneens in rekening gebracht, tijdelijke klassewissels zijn alleen mogelijk naar een duurdere klasse.
Bekijk origineel

11 reacties

Dat is niet mogelijk.

Als de werkgever voor het Traject Vrij abonnement betaalt is het bovendien niet mogelijk om op deze manier zelf voor privé-reizen te betalen: Die worden dan automatisch door NS bij de werkgever in rekening gebracht en dat moet u dan onderling zien te verrekenen op een manier die door de fiscus wordt goedgekeurd.
Ik kan in principe toch het Traject Vrij abonnement prive aanschaffen en declaren bij werkgever? (om er zo ook in het weekend gebruik van te kunnen maken)
Hoe kan ik de klasse waarin ik wens te reizen tijdelijk veranderen?

Heeft u een 2e klas Traject Vrij abonnement en wilt u een dag in 1e klas reizen, dan kunt u bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie een Toeslag 2-1 kopen en laden op uw OV-chipkaart. U rekent hiervoor direct af en betaalt een vaste prijs. Zie in onderstaande tabel de mogelijkheden met bijbehorende prijzen. Heeft u een 1e klas abonnement en wenst u 2e klas te reizen, dan is er geen tijdelijke klasse wissel mogelijk.

Bron: http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html

Wat u wil wordt dus niet ondersteund. Als u binnen het traject 1e klasse reist, wordt dit buiten het traject eveneens in rekening gebracht, tijdelijke klassewissels zijn alleen mogelijk naar een duurdere klasse.
Ik kan in principe toch het Traject Vrij abonnement prive aanschaffen en declaren bij werkgever? (om er zo ook in het weekend gebruik van te kunnen maken)Dat is inderdaad mogelijk.
Badge
Hoi Eline, welkom op het forum. Wat Theofiel aangeeft, klopt. Indien je 2e klas reist en je wilt een dagje 1e klas reizen, dan kan je een toeslag 2-1 kopen. Maar andersom van 1e klas een dagje 2e klas reizen is niet mogelijk. Voor meer informatie, zie link van Theofiel.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'.
Bedankt voor jullie reacties! Jammer dat een downgrade helaas zoals ik al dacht niet mogelijk is.
Ik heb hetzelfde als Eline. Mijn werkgever betaalt 1e klas en privé wil ik 2e klas reizen. Wij kopen bij ons bedrijf zelf de kaart en de werkgever vergoedt de kaart zodat extra's op eigen rekening worden afgeschreven. Dit doet er allemaal niet toe. Het gaat om het principe dat je met een 1e klas kaart niet de mogelijkheid hebt om een 2e klas reis te boeken. Of nu de werkgever betaalt of privé, daar heeft de NS niets mee te maken. Het is alom bekend dat de reizigers privé gebruik maken van de kaart van de werkgever om korting te krijgen en op het door de werkgever betaalde traject gratis buiten kantooruren reizen. Het is jammer dat de NS niet reageert, want ook zij houden dit forum heus wel in de gaten! NS waar blijft de reactie van jullie?
Die reactie van de NS is zes maanden geleden door Leny NS gegeven en zes uur geleden door Laura NS. U zult privé ook 1e klas moeten reizen en anders hebt u pech gehad en weigert de NS u ook maar enigszins tegemoet te komen. Leuker kunnen we het niet maken. Wel minder leuk en duurder...
Reputatie 1
Badge
Even doordenken en kijken naar andere mogelijkheden:
1.als je heel vaak/ver in het weekend (want daar zal het dan wel om gaan) reist, dan kan weekendvrij een optie zijn-29 eur/maand. Dus net 7 eur/weekend. Hiervoor moet je een ANDERE sjipkaart aanvragen-gratis bij ABO bij NS.
2. als het veel minder vaak is, dan koop je een DalKorting-50 eur, wordt vrij vaak in de verkoop voor 29 of 35 eur aangeboden, dan reis je steeds met 40% korting en verplicht op saldo.
3.als je hel erg op de senten bent en af en toe ver reist: oogjes open houden voor actiekaarten van kruidvat, Blokker etc-staan allemaal aangekondigd op treinreiziger.nl, ook altijd wel in de 2e handsverkoop via marktplaats.
Bovendien bespaart al dit je allerlei claims en bij/terugbetalen met je werkgever.
Zoals al in eerdere berichten aangegeven zijn er mogelijkheden, maar het grote probleem daarbij is - en dat is ook bij de opties die SRT noemt moet je op het eind station van de traject kaart (in mijn geval Amsterdam-Sloterdijk) dus uit en vervolgens inchecken. Geloof me maar SRT dat je ga je niet redden tussen de aankomst en vertrek van dezelfde trein. Want er is iemand die heeft bedacht dat het efficiënt is om de in- en uitcheck punten zo ver mogelijk van de trein vandaan te plaatsen op station Sloterdijk. Het blijft dat ik vind dat de NS de 1e klas reiziger niet als 1e klas behandelt. En het gaat mij niet om de centen, want dan had ik 2e klas gereisd.
Reputatie 3
Badge
Want er is iemand die heeft bedacht dat het efficiënt is om de in- en uitcheck punten zo ver mogelijk van de trein vandaan te plaatsen op station Sloterdijk.

In het algemeen is het efficiënt om de CICO's zo te plaatsen dat je er bij het overstappen niet langs hoeft, dus bij het binnenkomen en verlaten van het stationsgebied. Dat dit al lastig genoeg is blijkt wel uit het feit dat op allerlei stations normale voorzieningen (loketten, boekhandel, AHToGo) buiten het stationsgebied liggen.

Maar die hele 'omcheck-kwestie' (overgang spits-dal en omgekeerd, overgang zakelijk-privé en omgekeerd, klassewissel voor (een gedeelte van) een reis) zou toch eens integraal moeten worden aangepakt en opgelost.

Reageer