beantwoord

Traject vrij abbonnement en werkzaamheden

• 30 juli 2018
  • 3 reacties
  • 162 Bekeken

Beste lezer en beste NS-medewerkers,

Met veel plezier reis ik met de trein (minder milieu-belastend en socialer dan de auto!) en sinds 1 juni op een traject vrij jaar-abonnement tussen Veenendaal Centrum en Bunnik.

Nu werd ik er afgelopen week (twee weken van te voren) van op de hoogte gesteld dat er van 11 augustus tot en met 26 augustus werkzaamheden zijn op dit traject waardoor er helemaal geen treinen rijden, de NS zet bussen in. Twee weken geleden stonden deze werkzaamheden nog niet in de lijst bij geplande werkzaamheden.

Het aangeboden "alternatief", de busreis, duurt naar mijn verwachting ruim een half uur langer dan de treinreis van 23 minuten, vanwege het omrijden over de snelweg en het aandoen van 3 tussenstations (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist) die niet direct aan de snelweg liggen. Logischerwijs is dit voor mij geen waardig alternatief voor de trein, dit betekent voor namelijk een verdubbeling van de totale reistijd en dat past niet in de dagen die ik maak. Ik werk hard en lang genoeg en wil niet 1 uur per dag extra 'verliezen' aan reistijd. Helaas zal ik daardoor in deze periode van werkzaamheden toch een auto moeten regelen (of een supersonische elektrische fiets).

Ik heb dus een abonnement gekocht waar ik €140 per maand voor betaal, echter het bedrijf dat in ruil daarvoor een dienst levert (vervoer in 23 minuten van station naar station) levert mij dat product plotseling niet gedurende 2 weken, ik betaal dus wel flink zonder daar wat bruikbaars voor terug te krijgen. Het lijkt me op z'n minst logisch dat de het bedrijf me daarin ruimschoots compenseert, het bedrijf schiet immers tekort in de afspraak.

Volgens twee medewerkers van de NS klantenservice (telefonisch) kan echter geen compensatie plaats vinden zonder duidelijke opgaaf van reden. De enige optie is dat ik mijn abonnement per 1 augustus aanpas naar het goedkoopste traject en vervolgens terug verander per 1 september. Met dit alternatief kwam ik overigens zelf op de proppen.

Toevalligerwijs vallen de werkzaamheden nu binnen de maand waarin ik het traject kan aanpassen. Ik heb natuurlijk wel wat treindagen in deze maand buiten de periode van werkzaamheden, maar de totale kosten hiervan (inclusief die van het goedkoopste traject) komen dan op €93,90 ofwel een zelf geconstrueerde "compensatie" van €46,10. Dit betekent dus dat ik allerlei dingen moet regelen terwijl de NS me ook gewoon een compensatie van €70 (of meer) kan aanbieden vanwege de dienst tijdelijk niet kunnen leveren.

Ik vind dit niet netjes van de NS, zeker niet binnen het gedachtegoed van 'mobility as a service', en spreek hierbij de hoop uit dat in de nabije toekomst niet de werkzaamheden centraal staan maar de (mogelijk tijdelijk verzuimde) mobiliteitsafspraak met de reiziger.

Wellicht kan de NS mij als individuele reiziger in deze ook nu tegemoet komen?

Groetjes,
Simon
icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 juli 2018, 21:53

Goedenavond TreinerSimon en welkom bij de NS Community.

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je door deze werkzaamheden jouw reistijd meer dan verdubbeld op dit traject. Hoe vervelend dit ook is kan ik je echter niets anders aangeven dan wat mijn collega's al hebben gedaan.

Werkzaamheden zijn noodzakelijk om het spoor bruikbaar te houden, zeker met de intensiteit waarop wij het gebruiken in Nederland. Het zo nu en dan buiten dienst stellen van bepaalde trajecten is dan ook iets waar we niet omheen kunnen. Wanneer dit het geval is proberen we uiteraard om een zo goed mogelijke alternatieve vervoersmogelijkheid te regelen, wat doorgaans neerkomt op vervangend busvervoer. Dit levert dan logischerwijs voor extra reistijd.

Ook al zorgt dit alternatieve vervoer voor extra reistijd, er is wel alternatief vervoer waardoor je alsnog met oNS kan reizen op jouw traject. Je kunt dus prima gebruik maken van je abonnement. Als jij er echter voor kiest om daar geen gebruik van te maken, is dat jouw keuze. Wij kunnen voor die keuze geen compensatie bieden.
Bekijk origineel

3 reacties

Goedenavond TreinerSimon en welkom bij de NS Community.

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je door deze werkzaamheden jouw reistijd meer dan verdubbeld op dit traject. Hoe vervelend dit ook is kan ik je echter niets anders aangeven dan wat mijn collega's al hebben gedaan.

Werkzaamheden zijn noodzakelijk om het spoor bruikbaar te houden, zeker met de intensiteit waarop wij het gebruiken in Nederland. Het zo nu en dan buiten dienst stellen van bepaalde trajecten is dan ook iets waar we niet omheen kunnen. Wanneer dit het geval is proberen we uiteraard om een zo goed mogelijke alternatieve vervoersmogelijkheid te regelen, wat doorgaans neerkomt op vervangend busvervoer. Dit levert dan logischerwijs voor extra reistijd.

Ook al zorgt dit alternatieve vervoer voor extra reistijd, er is wel alternatief vervoer waardoor je alsnog met oNS kan reizen op jouw traject. Je kunt dus prima gebruik maken van je abonnement. Als jij er echter voor kiest om daar geen gebruik van te maken, is dat jouw keuze. Wij kunnen voor die keuze geen compensatie bieden.
Allereerst, bedankt voor je snelle reactie. Ik ben ook heel blij dat ProRail onderhoud pleegt aan de infrastructuur.

Zoals gezegd is de bus voor mij geen waardig alternatief wanneer dit een verdubbeling van mijn reistijd oplevert. Door dit als alternatief te bestempelen had de NS ook NS fietsen in kunnen zetten waarmee de reizigers dan zelf naar de eindbestemming kunnen fietsen, mijn reis was dan alleen 4 keer zo lang geworden. De bus en eventueel de fiets zijn voor mij geen gelijkwaardige alternatieven, je reactie bevestigd de klantonvriendelijke houding die de NS in deze aanneemt.

Mijn treinkaartjes zijn eigenlijk al gekocht toen ik het traject vrij abonnement kocht, maar nu blijk ik met deze kaartjes niks te kunnen omdat de NS toch al van plan was geen trein te laten rijden. Het is niet 'mijn keuze' om deze twee weken deze afspraak gewoon maar eventjes niet na te komen?

Dan vind ik dat ik op z'n minst recht heb op het wederzijds terugdraaien van de afspraak en daarmee dus recht heb op teruggave van de kosten van de reeds betaalde kaartjes.

Zit de kronkel nu in mijn redenering of in het beleid van de NS?
Ik begrijp dat dit geen prettige situatie is, maar zoals Stijn aangeeft kunnen wij hierin geen vergoeding bieden.

Reageer