beantwoord

Traject vrij abonnement binnen 1 jaar opzeggen

• 26 november 2014
  • 6 reacties
  • 8784 Bekeken

Ik zit met een hele specifieke situatie. Namelijk ik heb altijd gereisd met een jaartraject abonnement voor werk. Ik heb op 1 januari 2014 deze tussentijds beëindigd ivm zwangerschapverlof, opname van ouderschapsverlof etc. Ik zal medio december weer beginnen met werken. Het jaartrajectabonnement bestaat inmiddels niet meer en nu zal ik een Traject Vrij abonnement moeten aanvragen.

Nu wil ik graag een Traject Vrij JAAR abonnement aanvragen (ipv Traject Vrij Maand gezien het financieel voordeel) maar weet ik niet zeker of ik dan wel binnen een jaar mag opzeggen. Namelijk, wellicht dat ik mijn werk ergens in 2015 zal opzeggen, maar dit is niet zeker. Normaal gesproken mag een dergelijk abonnement pas na 1 jaar maandelijks worden opgezegd TENZIJ men gebruik maakt van de jaartrajectkaart. Wat nu voor bovengenoemde situatie? Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van een jaartrajectkaart en dus ivm bijzondere omstandigheden deze tussentijds stopgezet. Kan ik een Traject Vrij Jaar abonnement aanvragen en maandelijks opzeggen?

Andere vraag: Ik ga uit van een financieel voordeel bij het aanvragen van een Traject Vrij Jaar abonnement omdat men de laatste twee maanden gratismag reizen geloof ik. Dit voordeel zou dan toch theorisch teniet worden gedaan als bijvoorbeeld het abonnement op 1 januari 2015 loopt en ik op 1 november zou opzeggen? Of wordt het relatief per maand berekend waardoor het alsnog voordeliger is om een traject Vrij Jaar abonnement te hebben?

Bedankt voor uw reactie alvast!
icon

Beste antwoord door theofiel 26 november 2014, 21:28

Bij een jaartrajectkaart betaalde je gedurende de eerste tien maanden hetzelfde bedrag als bij een maandtrajectkaart en kreeg je de laatste twee maanden gratis. Dit systeem is niet meer van toepassing op Traject Vrij, vermoedelijk omdat het niet langer een jaarabonnement betreft maar een doorlopend abonnement. Bij een minimale looptijd van een jaar betaal je een lager maandbedrag dan bij het steeds opnieuw aanschaffen van een maandabonnement.
Traject Vrij is formeel niet op te zeggen in het eerste jaar. Er is een uitzondering gemaakt voor mensen met een jaartrajectkaart omdat bij hen in feite sprake is van een doorlopend abonnement en zij die looptijd van minimaal een jaar reeds hebben bereikt. Ik verwacht niet dat deze regeling op u van toepassing is, omdat u het gehele kalenderjaar niet in het bezit bent geweest van een jaartrajectkaart.

In eerdere berichten met betrekking tot het voortijdig beëindigen van Traject Vrij hebben moderators al laten doorschemeren dat dit in de praktijk soms wel mogelijk is wanneer sprake is van "bijzondere omstandigheden". Hoewel men niet concreet wil aangeven wat dit zijn, heeft men al laten doorschemeren dat verlies van werk hier in ieder geval onder valt. Ook als dit niet mogelijk is kan het nog steeds aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een jaarabonnement omdat Traject Vrij te allen tijden is om te zetten in een goedkoper abonnement en het traject Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom slechts € 28,10 per maand kost.
Bekijk origineel

6 reacties

Bij een jaartrajectkaart betaalde je gedurende de eerste tien maanden hetzelfde bedrag als bij een maandtrajectkaart en kreeg je de laatste twee maanden gratis. Dit systeem is niet meer van toepassing op Traject Vrij, vermoedelijk omdat het niet langer een jaarabonnement betreft maar een doorlopend abonnement. Bij een minimale looptijd van een jaar betaal je een lager maandbedrag dan bij het steeds opnieuw aanschaffen van een maandabonnement.
Traject Vrij is formeel niet op te zeggen in het eerste jaar. Er is een uitzondering gemaakt voor mensen met een jaartrajectkaart omdat bij hen in feite sprake is van een doorlopend abonnement en zij die looptijd van minimaal een jaar reeds hebben bereikt. Ik verwacht niet dat deze regeling op u van toepassing is, omdat u het gehele kalenderjaar niet in het bezit bent geweest van een jaartrajectkaart.

In eerdere berichten met betrekking tot het voortijdig beëindigen van Traject Vrij hebben moderators al laten doorschemeren dat dit in de praktijk soms wel mogelijk is wanneer sprake is van "bijzondere omstandigheden". Hoewel men niet concreet wil aangeven wat dit zijn, heeft men al laten doorschemeren dat verlies van werk hier in ieder geval onder valt. Ook als dit niet mogelijk is kan het nog steeds aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een jaarabonnement omdat Traject Vrij te allen tijden is om te zetten in een goedkoper abonnement en het traject Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom slechts € 28,10 per maand kost.
Voorheen regelde de werkgever dit gewoon, maar de NS heeft deze collectieve contracten opgezegd.
Hallo Ilgoedemans,

Als je een Traject Vrij jaar aanvraagt zit je hier het eerste jaar aan vast en is het abonnement na het eerste contractjaar maandelijks opzegbaar. Zoals Theofiel aangeeft is er een uitzondering voor klanten die voor het Traject Vrij een Jaartrajectabonnement hadden, maar deze is op jou niet van toepassing omdat je het Jaartraject abonnement in januari 2014 hebt stopgezet. In jouw geval kan je het abonnement pas na het eerste contractjaar opzeggen. Weet je nu al dat je misschien geen jaar gebruik gaat maken van het abonnement, dan kan je overwegen om gebruik te maken van het maand Traject Vrij abonnement.

Groet,
Marjan
Reputatie 6
Badge +1
Zoals u in dit topic kunt lezen is het soms voordeliger gewoon het jaarabonnement af te sluiten. Als je NS dan niet coulant wil zijn, kunt u altijd uw traject wijzigen in een erg goedkoop traject (à € 28,10) per maand, en zo toch een financieel voordeel hebben. Afhankelijk van uw vaste traject heeft u een dergelijk voordeel al bij 4-6 maanden reizen.
In jouw geval kan je het abonnement pas na het eerste contractjaar opzeggen.
Waarom geen coulance? Het abonnement kan toch ook omgezet worden in een maandabonnement, wanneer er aantoonbaar overmacht is (ontslag)?

Ontslag is toch niet iets wat je plant? Ik zit al maanden in onzekerheid om wat er met mijn contract gaat gebeuren.
Ilgoedemans geeft aan dat ze zelf haar baan misschien gaat opzeggen. In dit geval is er dus geen sprake van ontslag en dus geen overmacht. Het abonnement kan niet omgezet worden in een maand variant. De optie die er wel is, is het wijzigen van het traject.

Reageer