beantwoord

Traject vrij abonnement, buiten traject geen extra kosten

• 5 mei 2015
  • 8 reacties
  • 740 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vraagje over Traject Vrij. Ik ben geen 18 jaar (geen studenten ov) en reis voor mijn studie elke dag naar Den Haag Centraal. Hiervoor heb ik een Traject Vrij abonnement. Nu ga ik ook wel eens naar Haarlem of Amsterdam toe. Als ik in- en uitcheck staat er op het display Traject Vrij ingecheckt of uitgecheckt. Dit betekent dus dat er niks van mijn saldo of rekening afgaat. Hoe komt dit? Betekent dit dat ik door heel Nederland kan reizen met mijn abonnement, zonder dat ik daar extra voor betaal?
icon

Beste antwoord door theofiel 5 mei 2015, 21:36

Met Traject Vrij reis je buiten je afgekochte traject op rekening. In je reishistorie op MijnNS kun je (met enige vertraging) zien welke bedragen de NS hiervoor in rekening zal brengen. Aan het eind van de maand worden deze automatisch van je bankrekening geïncasseerd. Ook de bijbehorende facturen zijn in MijnNS te vinden.
Bekijk origineel

8 reacties

Nee, dat lijkt me niet de bedoeling. Misschien een systeemfoutje?
Met Traject Vrij reis je buiten je afgekochte traject op rekening. In je reishistorie op MijnNS kun je (met enige vertraging) zien welke bedragen de NS hiervoor in rekening zal brengen. Aan het eind van de maand worden deze automatisch van je bankrekening geïncasseerd. Ook de bijbehorende facturen zijn in MijnNS te vinden.
Reputatie 7
Badge +2
Met een Traject vrij abonnement zie je inderdaad bij in of uitchecken op het display alleen maar Traject Vrij ingecheckt of uitgecheckt, ongeacht of je binnen of buiten je afgekochte traject reist. Omdat het voor de NS te ingewikkeld is om gelijk bij het uitchecken te bepalen hoeveel je reis heeft gekost wordt dit pas achteraf berekend en middels een machtiging afgeschreven van je bankrekening.
Buiten je traject reis je in de daluren en in weekend wel met 40% korting.

Beste Theofiel,

Ik weet niet hoe het bij jouw reishistorie eruit ziet maar ik zie sinds begin dit jaar in mijn reishistorie bij alle gemaakte reizen (dus zowel het traject als buiten mijn traject) een bedrag van € 0,00. Hierdoor is het maken van een helder overzicht t.b.v. declaraties erg lastig.

Ik heb hierover al meerdere malen bij de NS (via de klantenservice maar ook op dit forum) melding gemaakt maar door onbekende oorzaak lukt het de NS maar niet om dit probleem op te lossen.

Jeroen
Beste Theofiel,

Ik weet niet hoe het bij jouw reishistorie eruit ziet maar ik zie sinds begin dit jaar in mijn reishistorie bij alle gemaakte reizen (dus zowel het traject als buiten mijn traject) een bedrag van € 0,00. Hierdoor is het maken van een helder overzicht t.b.v. declaraties erg lastig.

Ik heb hierover al meerdere malen bij de NS (via de klantenservice maar ook op dit forum) melding gemaakt maar door onbekende oorzaak lukt het de NS maar niet om dit probleem op te lossen.

Jeroen

Bij mij kloppen de bedragen wel (het gaat bij mij om een traject dat uitsluitend door de NS wordt aangeboden en ook alle reizen buiten mijn traject zijn met de NS). Erg vervelend dat dit bij u niet het geval is en dat de NS blijkbaar niet bereid of in staat is om daar iets mee te doen. Ik vind dat men überhaupt ontzettend laks omgaat met de vele problemen en onduidelijkheden met betrekking tot Traject Vrij.
Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt me redelijk dat als NS stelt dat de prijs € 0,00 bedraagt, NS daar niet op kan terugkomen. "Prijs nog niet bepaald" is heel wat anders dan "prijs is € 0,00". Ik ben benieuwd wat de rechter daarvan zou vinden.
Ik heb net gebeld met de klantenservice. In eerste instantie stond bij mij wel precies wat een reis buiten traject kostte, maar bij de laatste reis die ik heb gemaakt niet meer. Volgens de bewuste medewerker "was dat al heel lang niet meer zo" en was ik maar raar toen ik zei dat "Mijn NS" dan niet klopte omdat reis X volgens "Mijn NS" 0 euro kostte maar in werkelijkheid meer.
Probleem nog steeds niet opgelost, klantenservice weet zelf ook niet wat er aan de hand is want krijg steeds tegenstrijdige informatie.

Enige prioriteit van NS is het verhogen van de prijzen volgens mij.

Reageer