beantwoord

Traject Vrij abonnement en Corona, 3 maanden niet gereisd. Compensatie

Ik heb een Traject Vrij abonnement. Toen in Maart van dit jaar de Coronacrisis toesloeg had ik (net als anderen) geen idee hoe lang dit zou gaan duren. Jullie uiteraard ook niet, dat snap ik.

Maar Maart werd April, April werd Mei, Mei werd Juni. Het is nu 10 juni en ik heb nog steeds geen gebruik kunnen van van het abonnement want ik werk (gedwongen) thuis. En zoals het er nu uitziet zal Juni ook weer Juli worden.

Hoe zit het met het geld wat ik voor dat Traject Vrij abonnement betaald heb in de afgelopen en wellicht komende maanden? Het is wel €152 per maand, maal 3 (tot nu toe, waarschijnlijk maal 4)! Dat geld kan ik wel beter gebruiken!

Ik wil niet vervelend doen maar dat geld betaald ik elke maand terwijl ik geen meter mag en kan reizen!

4x €152 = €608 voor niets uitgegeven. Er zijn mensen in Nederland die het met veel minder per maand moeten doen. Ik zou hiermee een heleboel mensen kunnen helpen die door de Coronacrisis zwaar getroffen zijn…

Hoe zit het met een compensatie of een refund?

Groet.

icon

Beste antwoord door MoDe 11 juni 2020, 00:24

Er is geen compensatie voor niet gebruikte abonnementen. Je had het abonnement al in maart kunnen omzetten in Flex zonder abonnement.Dan had je geen kosten gehad. Door het niet om te zetten,heb je al die maanden een abonnement afgenomen met de mogelijkheid deze te gebruiken. Dat je er geen gebruik van hebt gemaakt is geen reden voor geld-terug. Het was en is niet verboden om te reizen.

Om verdere kosten te voorkomen kun je het beste jouw abonnement om zetten naar Flex zonder abonnement. Vergeet daarna niet langs een kaartautomaat te gaan, anders bkijf je doorbetalen voor het traject-abonnement.

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7

Compensatie is niet mogelijk. U had het abonnement in maart al stop kunnen zetten om extra kosten te voorkomen.

Misschien dat de klantenservice nog iets kan betekenen, maar ik vrees van niet.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen compensatie voor niet gebruikte abonnementen. Je had het abonnement al in maart kunnen omzetten in Flex zonder abonnement.Dan had je geen kosten gehad. Door het niet om te zetten,heb je al die maanden een abonnement afgenomen met de mogelijkheid deze te gebruiken. Dat je er geen gebruik van hebt gemaakt is geen reden voor geld-terug. Het was en is niet verboden om te reizen.

Om verdere kosten te voorkomen kun je het beste jouw abonnement om zetten naar Flex zonder abonnement. Vergeet daarna niet langs een kaartautomaat te gaan, anders bkijf je doorbetalen voor het traject-abonnement.

Nou moet jullie mij toch toch eens vertellen hoe ik in Maart kon weten dat dit zo lang zou duren. Ok?

Ik meen het: vertel het me!

Ben ik misschien helderziend of zo? Daarom slaat de opmerking “ Je had het abonnement al in maart kunnen omzetten in Flex zonder abonnement. Dan had je geen kosten gehad. “ echt helemaal nergens op!!!

Werkelijk waar, dit slaat echt helemaal nergens op! Hoe kan ik nu voorzien wat er kon gebeuren? Dat jullie je achter deze filosofie scharen is echt te belachelijk voor woorden…

Op zijn minst zou een coulanceregeling mogelijk moeten zijn, maar zo’n halsstarrige houding had ik van de NS niet verwacht! Schaam je! Jullie gaan hier nog van horen!

Harry

“Vergeet daarna niet langs een kaartautomaat te gaan, anders bkijf je doorbetalen voor het traject-abonnement. “ WTF? Ik blijf thuis om duidelijke en veilige redenen en jullie verwachten dat ik in een bus stap naar het station om daar bij een kaartautomaat dingen te gaan regelen?

Echt te belachelijk voor woorden…

Schaam jullie!

Harry

Reputatie 7
Badge +3

@takkeherrie Op 12 maart werd al aangegeven dat men zoveel mogelijk thuis moet werken en je vraagt pas 3 maanden later om compensatie? Al die tijd geen mogelijkheid gehad om de website van NS en/of het vastgezette bericht in deze community te lezen?

Je hoeft niet naar een kaartautomaat op een station. Je kunt ook bij een OV-chipkaart automaat die in winkels te vinden is terecht.

Ik raad je aan als je niet nog meer onnodige kosten wilt hebben het abonnement op te zeggen of om te zetten naar Flex zonder abonnement.

Badge +3

Wat op de kaart staat is leidend, ov-chip is in de basis een offline systeem. Je moet dus de meeste wijzigingen bevestigen bij een automaat. Dat kan ook bij de supermarkt en andere oplaadpunten.

Als dat anders zou kunnen (abonnement wijzigen of beëindigen op afstand) dan was dat zeker wel op die manier gedaan.

Je kunt de kaart in zijn geheel beëindigen en dan opsturen naar OV-chipkaart, maar ja dan moet je ook de deur uit naar een brievenbus. Daarna contact opnemen met NS dat je kaart niet meer bestaat.

Nee. Ik heb een laptop geleend van een buurman. Dit wist ik allemaal niet! We zijn niet allemaal zo mobiel als jullie! Hoe weet ik in welke supermarkt zon ding is waar je zaken met ns kan regelen? Geen idee! Ah, jumbo, vomar, waar?

Reputatie 6
Badge +1

Hoe weet ik in welke supermarkt zon ding is waar je zaken met ns kan regelen? Geen idee! Ah, jumbo, vomar, waar?

Via deze website: https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/zoek-een-servicepunt.htm kunt u een automaat bij u in de buurt zoeken. 

Reputatie 4

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom NS het abonnementsgeld van Traject Vrij niet gewoon terugstort. Er kan worden nagetrokken of er gereisd is. en zodra er geen reizen zijn gemaakt kan het volledige bedrag worden terugbetaald. En ik kan me zo maar voorstellen dat velen niet zitten te wachten op omslachtig gedoe als omzetting naar NS Flex, iets wat hier vaak geopperd wordt.

Of laat NS dan in elk geval een mogelijkheid inbouwen in Mijn NS om de Traject Vrij-abonnementen tijdelijk te kunnen opschorten.

O, en een opmerking hier als dat TS het abonnement in maart maar had moeten stopzetten, is natuurlijk volslagen belachelijk. Niemand wist vantevoren wat de impact zou zijn van de coronacrisis.

Dank je Pluckie, jij begrijpt het tenminste. Ben niet uit op geld terug of zo, maar idd een compensatie op zijn minst zou schappelijk zijn.

Badge +3

Dat zal zeker niet automatisch gebeuren, geld terug bij niet gebruikt.

Als je een (private)lease auto voor de deur hebt staan maar die niet gebruikt hebt (kunnen ze ook zien) omdat je thuis moest werken (of daarvoor gekozen hebt) krijg je ook geen maanden extra of geld terug.

Voor de VDU houders is er nog wel iets voor te zeggen, enkele maanden extra kunnen reizen in 2021 volgens de huidige voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

@Pluckie Of er wel of niet gereisd wordt, doet er niet toe. Door het abonnement niet stop te zetten heb je de mogelijkheid om er gebruik van te maken. Je betaalt om op een vast traject voor een vast bedrag te reizen. Daarbij maakt het niet hoe vaak je reist.

Omzetten naar Flex is eenvoudig. Dat kan online. Het enige wat je moet doen is ma het omzet bij een kaartautomaat het oude abonnement van de kaart te halen. Dit kan bij elke OV-chipkaart automaat.

Tijdelijk opschorten kun je door het abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement. Voordeel van Flex is dat het abonnement kunt ‘pauzeren’ .

TS wil voor 3 maanden compensatie. Eind maart was er al bekend dat er langer thuisgewerkt zou moeten worden. Er zijn werknemers die al weten dat zij tot september thuis moeten werken. Niet alle werknemers zullen al vanaf maart hebben geweten hoelang ze thuis zouden moeten werken, maar als je traject-vrij omzet naar Flex zonder abonnement, dan kun je als het moet een dag na omzetting op een nieuwe kaart een nieuw traject abonnement aanvragen. Je mag meerdere abonnementen hebben.

Reputatie 2

Ik bespeur bij de NS Moderator een bijzonder gulle bui bij het aanvinken van het beste antwoord in dit topic. Vandaag heb ik een vriendelijke mail van de NS gehad met wat te doen met je abonnement. Deze week heeft het OV 1,5 miljard binnengeharkt. Kan de klant weer over zijn bolletje worden geaaid, na 3 maanden pruilend aan de kant te zijn gezet? Benieuwd of de komende maand de richtlijnen m.b.t. de vergoedingen gaan schuiven richting (ex-)klant.

Reputatie 4

@PluckieOf er wel of niet gereisd wordt, doet er niet toe. Door het abonnement niet stop te zetten heb je de mogelijkheid om er gebruik van te maken. Je betaalt om op een vast traject voor een vast bedrag te reizen. Daarbij maakt het niet hoe vaak je reist.

Omzetten naar Flex is eenvoudig. Dat kan online. Het enige wat je moet doen is ma het omzet bij een kaartautomaat het oude abonnement van de kaart te halen. Dit kan bij elke OV-chipkaart automaat.

Tijdelijk opschorten kun je door het abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement. Voordeel van Flex is dat het abonnement kunt ‘pauzeren’ .

TS wil voor 3 maanden compensatie. Eind maart was er al bekend dat er langer thuisgewerkt zou moeten worden. Er zijn werknemers die al weten dat zij tot september thuis moeten werken. Niet alle werknemers zullen al vanaf maart hebben geweten hoelang ze thuis zouden moeten werken, maar als je traject-vrij omzet naar Flex zonder abonnement, dan kun je als het moet een dag na omzetting op een nieuwe kaart een nieuw traject abonnement aanvragen. Je mag meerdere abonnementen hebben.

Maar beste MoDe, vele reizigers willen dus helemaal geen Flex-abonnement, die willen gewoon TrajectVrij behouden, met alle voordelen die daarbij horen. Het zijn de trouwste NS-klanten, dus NS mag die best wel eens ruimhartig tegemoet komen.

Vroeger was een Trajectwissel nog mogelijk, waarbij je dan het kortste en dus voordeligste traject kon opgeven, maar al minstens een paar jaar verschijnt er steeds een foutmelding zodra je dat wil aanpassen. Maar dat ligt bij de ICT en die is niet van een bijster hoog niveau helaas.

Reputatie 7
Badge +4

Ik bespeur bij de NS Moderator een bijzonder gulle bui bij het aanvinken van het beste antwoord in dit topic. 

Het zijn niet alleen NS-moderatoren die dat kunnen en ik denk ook niet dat een van hen dat gedaan heeft.  De topicstarter kan een antwoord ook als goed markeren, evenals de superusers. 

Ik kan me haast niet voorstellen dat moderatoren of superusers het gedaan zouden hebben. Het antwoord staat Takeherrie mogelijk wel aan.

Reputatie 7
Badge +3

Het is in eerste instantie ook aan de topicstarter om een antwoord te markeren wat voor hem of haar het beste is. Wanneer deze het niet doen kan een moderator dit doen. Superusers kunnen dat inderdaad ook, maar ik laat dat toch over aan de modarators, die worden ervoor betaald. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is in eerste instantie ook aan de topicstarter om een antwoord te markeren wat voor hem of haar het beste is. Wanneer deze het niet doen kan een moderator dit doen. Superusers kunnen dat inderdaad ook, maar ik laat dat toch over aan de modarators, die worden ervoor betaald. 

Ik was het niet…. (Vandaag wel per ongeluk in een ander topic antwoord gemarkeerd ipv like) ik laat het ook liever aan moderators over.

Reputatie 7
Badge +3

@Pluckie Als reizigers graag hun traject-abonnement willen houden, zit daar een prijskaartje aan.

Contact opnemen met de klantenservice als je foutmeldingen krijgt is ook een mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Nou moet jullie mij toch toch eens vertellen hoe ik in Maart kon weten dat dit zo lang zou duren. Ok?

Ik meen het: vertel het me!

Ben ik misschien helderziend of zo?

Misschien niet helderziende maar zelf had ik zo tegen eind maart wel het idee dat het wat langer kon gaan duren, hoe lang had ik ook geen idee van. Eind maart was er in het centrale topic over Covid-19 een update over hoe je het beste een abonnement kon stopzetten / wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Er waren in de week voorafgaand daaraan al meerdere vragen geweest van abonnementhouders die hier het advies kregen te wijzigen naar Flex, dit werd later dus als update in dat topic toegevoegd en ook op de website. Zeker toen de eerst genoemde datum van 31 maart werd verlengd naar (ik meen) eerst 14 april en later 28 april kwamen er steeds meer vragen hoe het zat met abonnementen. Het was dus zeker al eerder mogelijk om een abonnement stop te zetten of in ieder geval er een vraag over te stellen.

Reputatie 7
Badge +3

Vroeger was een Trajectwissel nog mogelijk, waarbij je dan het kortste en dus voordeligste traject kon opgeven, maar al minstens een paar jaar verschijnt er steeds een foutmelding zodra je dat wil aanpassen. Maar dat ligt bij de ICT en die is niet van een bijster hoog niveau helaas.

Dat je daarbij een foutmelding krijgt is zeker niet goed, maar bij contact opnemen met de klantenservice kan men wel een Trajectwissel doen. Maar dan betaal je alsnog iedere maand een (laag) bedrag en ben je gebonden aan de dag van de maand waarop het abonnement ooit is ingegaan, alleen per die datum kun je dan wisselen (en daarna weer terug wisselen). Het goedkoopste is per direct wijzigen naar NS Flex, daarna via de klantenservice Flex compleet stopzetten waarna je op die kaart weer een nieuw Traject Vrij kan zetten wanneer je weer gaat reizen.

Ik heb zojuist het beste antwoord aangepast. Dit was inderdaad niet door een Moderator geselecteerd, maar vermoedelijk door takkeherrie zelf. Dat een topic starter het eens is met een bepaalde reactie wil echter niet zeggen dat dit ook het juiste antwoord is.

Het juiste antwoord is simpelweg dat er geen compensatie is. Meerderen hebben al correct aangegeven dat we vanaf eind maart de mogelijkheid bieden om een abonnement stop te zetten om verdere kosten te voorkomen. Dit kan dan ofwel per direct naar een NS Flex zonder abonnement, of via een reguliere beëindiging per de eerst mogelijke datum. Een overstap naar NS Flex zonder abonnement wordt vaak geadviseerd omdat je daarmee niet hoeft te wachten op een bepaalde maandelijkse datum, maar het is absoluut niet noodzakelijk om op NS Flex over te stappen. Bovendien kan NS Flex ook gewoon weer stopgezet worden als je het niet wilt behouden, het kan ook puur gebruikt worden om het huidige abonnement per direct stop te zetten en verdere kosten te voorkomen.

Het was voor niemand duidelijk hoe lang de Corona crisis zou duren of nog gaat duren. Dat is echter geen excuus om je abonnement maar te laten doorlopen en achteraf kosten terug te vragen als je er toch geen gebruik van hebt gemaakt. Het was altijd mogelijk om je abonnement stop te zetten en een nieuwe aan te schaffen als het reizen toch weer mogelijk was. Genoeg mogelijkheden om in ieder geval te bespreken als er twijfel was geweest. Uiteindelijk is het ook een deel eigen verantwoordelijkheid om deze mogelijkheden op te zoeken of na te vragen.

Reputatie 4

Als je al minstens een jaar een Traject Vrij Jaarabonnement hebt, met dus een maandelijkse opzegtermijn, en het wordt omgezet naar NS Flex en vervolgens wordt weer na Corona een nieuw Traject Vrij voor een jaar afgesloten, ben je ten eerste het voordeel van maandelijkse opzegging kwijt mocht je om wat voor reden dan ook halverwege het jaar de kaart niet meer nodig hebben. Je dient dan eerst weer de rit uit te zitten totdat het jaar is verstreken. Bovendien vervalt ook het belastingvoordeel dat je hebt met een Jaarabonnement.

Ik snap dat omzetting naar NS Flex commercieel gezien vooral interessant is voor NS zelf, maar voor de trouwe abonnementhouders ligt dat toch iets genuanceerder.

Reputatie 7
Badge +3

Als je al minstens een jaar een Traject Vrij Jaarabonnement hebt, met dus een maandelijkse opzegtermijn, en het wordt omgezet naar NS Flex en vervolgens wordt weer na Corona een nieuw Traject Vrij voor een jaar afgesloten, ben je ten eerste het voordeel van maandelijkse opzegging kwijt mocht je om wat voor reden dan ook halverwege het jaar de kaart niet meer nodig hebben. Je dient dan eerst weer de rit uit te zitten totdat het jaar is verstreken.

Je kunt ook in dat jaar op elk moment weer overstappen naar Flex.

Over belastingen heb ik geen kennis, maar het voordeel van maandelijks stopzetten blijft vrijwel volledig behouden gezien er ten alle tijden nogmaals overgestapt kan worden naar NS Flex. Bovendien zullen alle abonnement vanaf 2021 überhaupt overgaan op een NS Flex variant, inclusief Traject Vrij, waarbij je standaard de mogelijkheid hebt om het maandelijks stop te zetten.

Maar mocht dit alsnog kopzorgen geven, dan is het altijd te bespreken met een Klantenservice medewerker.

Voor iedereen: ik heb al jaren een Trajectvrij abonnement. Ik wist niet dat, toen ik 3 dagen geleden voor het eerst van mijn leven in zo’n groep een berichtje posste, het zoveel zou losmaken. Kennelijk leeft het.

Al vermoed ik dat sommige, niet-NS moderators, ook op de hand van de NS zijn. Hmmm, twijfelachtig.

Ik heb alle posts laten staan zoals ze gepost zijn en dus ook niets aangepast! Bovendien heb ik nergens van de NS een bericht gekregen in maart zoals gesteld!

@ loklok8: dank voor de link, maar dan:

Op deze locatie kun je:

• Ophalen aanvraag/wijziging/beëindiging automatisch opladen
  • Ophalen keuzedagen 60+ (NS)
  • Reizen op Saldo (NS) activeren
  • Saldo controleren
  • Saldo deblokkeren
  • Saldo opladen – betaal met PIN-pas
  • Studentenreisproduct ophalen of stopzetten
  • Webwinkelbestelling ophalen

En dus? Hoe zet ik mijn Trajectvrij abonnement dan om naar iets anders?

Voor de rest: ik laat deze vraag staan en ben benieuwd naar andere reacties en begrip.

Dat is alles wat ik vroeg: begrip. Begrip voor mensen zoals ik die niet constant op de NS comunity zitten (3 dagen geleden voor het eerst pas), mensen die niet vaak een computer/laptop tot hun beschikking hebben, mensen die niet iedere 5 minuten hun telefoon controleren of ze wel een berichtje hebben gehad (totaal geen bericht gehad van de NS in maart!), etc. etc.

Kortom: mensen die een echt leven hebben.

NS - mij: 1 - 0

Kennelijk niets meer aan te doen.

Jammer, want met dat geld had ik mijn demente vader in het verzorgingstehuis (die ik al 3 maanden niet heb mogen zien!!!) of het personeel dat hem verzorgd goed kunnen helpen!

1 woord:

Foei!

Reageer