beantwoord

Traject Vrij Abonnement tussengelegen stations

• 16 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 101 Bekeken

Beste,

Telefonisch kan de klantenservice van NS mij niet verder mee helpen, vandaar dat ik het via deze manier doe.

Momenteel heb ik een traject vrij abonnement (Enschede-Deventer). Voor zover ik heb begrepen kan ik met mijn abonnement bij elk tussengelegen station in- en uitstappen, ongeacht de vervoerder. Toch worden hiervoor aan het einde van de maand extra kosten in rekening gebracht. Is dit terecht?

Groeten,

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 oktober 2019, 13:41

Bij het bestellen van een Traject Vrij-abonnement voor Enschede-Deventer krijgt u een routekeuze voorgelegd. U kunt dan kiezen voor:

a) een abonnement dat alleen bij NS geldig is;

b) een abonnement dat alleen bij Blauwnet kan worden gebruikt voor Enschede-Zutphen en bij NS voor Zutphen-Enschede; en

c) een abonnement dat geldig is op beide routes.

Variant a is goedkoper, en variant b is nooit een goede keuze omdat variant b en c even duur zijn en c ruimere reismogelijkheden biedt.

De vraag is dus: welke variant hebt u aangeschaft? Dat is het eenvoudigst na te gaan door naar de prijs te kijken: variant a kost 375 euro als maandabonnement en 300 euro per maand als doorlopend abonnement, en de andere twee varianten 454,34 euro als maandabonnement en 374,80 euro per maand als doorlopend abonnement. Als u betaalt voor variant a, dan kunt u niet kosteloos reizen met Blauwnet tussen Enschede en Zutphen en daar dus ook niet uw reis onderbreken.

Overigens zijn die prijzen voor varianten b en c zo hoog dat een NS Flex Altijd Vrij-abonnement à 347 euro per maand me dan de betere keuze lijkt. Dan is het hele probleem ook meteen weg.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Bij het bestellen van een Traject Vrij-abonnement voor Enschede-Deventer krijgt u een routekeuze voorgelegd. U kunt dan kiezen voor:

a) een abonnement dat alleen bij NS geldig is;

b) een abonnement dat alleen bij Blauwnet kan worden gebruikt voor Enschede-Zutphen en bij NS voor Zutphen-Enschede; en

c) een abonnement dat geldig is op beide routes.

Variant a is goedkoper, en variant b is nooit een goede keuze omdat variant b en c even duur zijn en c ruimere reismogelijkheden biedt.

De vraag is dus: welke variant hebt u aangeschaft? Dat is het eenvoudigst na te gaan door naar de prijs te kijken: variant a kost 375 euro als maandabonnement en 300 euro per maand als doorlopend abonnement, en de andere twee varianten 454,34 euro als maandabonnement en 374,80 euro per maand als doorlopend abonnement. Als u betaalt voor variant a, dan kunt u niet kosteloos reizen met Blauwnet tussen Enschede en Zutphen en daar dus ook niet uw reis onderbreken.

Overigens zijn die prijzen voor varianten b en c zo hoog dat een NS Flex Altijd Vrij-abonnement à 347 euro per maand me dan de betere keuze lijkt. Dan is het hele probleem ook meteen weg.

Hallo klaus, welkom op de NS Community. 

Het spijt me dat hier onduidelijkheid over is en je nu extra kosten hebt gemaakt. Ik zie dat Tochjo al een duidelijke uitleg heeft gegeven. Ik had zelf gekeken naar de jaarvariant. Er zijn inderdaad 3 opties. De vrije routekeuze is zo duur als de duurste route optie dus dan is er, als je niet alleen route A wilt, de vrije routekeuze beter dan route B.

- Route A, uitsluitend geldig bij de aangegeven vervoerders € 300,00 per maand

• Van Enschede naar Deventer met NS

- Route B, uitsluitend geldig bij de aangegeven vervoerders € 374,80 per maand

• Van Enschede naar Zutphen met Blauwnet
  • Van Zutphen naar Deventer met NS

- Vrije routekeuze € 374,80 per maand

• U bent vrij om te bepalen via welke route u reist. Geldig bij alle vervoerders. Zonder toeslag geldig in ICE. Met toeslag geldig in Intercity direct. Niet geldig in Thalys/Eurostar.
Badge +3

Als je voor de vrije routekeuze gaat dan is een Flex Altijd Vrij voor €347 per maand natuurlijk een veel betere keuze. Bespaar je ook nog eens honderden euro's als je het een maandje pauzeert tijdens lange vakantie(s) of als je om een andere reden langere tijd niet kunt reizen, plus je mag ermee door heel Nederland.

Waar is de melding gebleven die je hierover zou moeten krijgen bij het bestellen?

Goed punt! Ik denk dat het er niet staat omdat er een 300,- euro optie is. Ik zet het door!

Reageer