beantwoord

Traject vrij abonnement voor buitenlanders

• 20 december 2019
  • 5 reacties
  • 162 Bekeken

Beste NS,

vanaf februari 2020 heb ik een traject vrij abonnement nodig. Helaas is het niet mogelijk dit online op mijn persoonlijke ov-chipkaart te boeken. Tijdens het boeken herkent het systeem mijn adres niet. Ik woon in Duitsland.

Hoe kom ik het best aan een traject vrij abonnement?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Maxime NS 22 december 2019, 16:32

Online kan je inderdaad alleen het abonnement bestellen met iDEAL en een Nederlands adres. Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt dan kan je het abonnement ook bestellen via onze klantenservice en via een balie op het station. Via de klantenservice ligt de ingangsdatum vervolgens minstens 10 dagen in de toekomst bij een balie kan het direct ingaan. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4

Bellen, anrufen, handy zur hand nehmen.

Het punt is vooral dat bij dit ABO je ook een soort krediet aan NS geeft voor reizen buiten het betaalde traject. En daarvoor is OF een NL bankrekening vereist (wordt gecheckt door 1e keer vooraf betalen met I-Deal) OF door je buitenlandse IBAN telefonisch door te geven aan het servciecentrum. Ditzelfde geldt voor alle soorten ABO vanuit het nabije buitenland voor mensen met een EUR/IBAN-bank. Incasso in het geval van niet betalen vindt NS een te groot risico.

ALS je toch nog een NL bank hebt, dan struikel je helaas erop dat NS denkt dat iedereen in het buitenland wel geen NL bank zal hebben.

Trouwens is het eigenlijk zo, dat je wordt verondersteld vanaf je woonplaats (dus in DE) naar een NL plaats te reizen en daarvoor moet je dan bij de DB zijn. Overgeërfde oude regels uit tijden dat mensen niet op 2 manieren mobiel waren (bvb per PKW naar een NS-station en dan de trein).

Afhankelijk van je woonplaats en gewenst traject is het mogelijk dat ARRIVA, vooralsnog een DB-company, mogelijk eerder in aanmerking komt. Die zijn er vertrouwder mee voor als dat zo is. Dito voor als je toevallig in het gebied van de AVV=aachener verbund woont. Dan is bvb combi met bus ook stukken makkelijker.

Kan dacht ik wel als je een credit card hebt maar daarvoor is het alleen mogelijk telefonisch te gaan bestellen https://www.ns.nl/en/customer-service/contact

Kan je iets met de gegeven tips, Marcel93? :)

Online kan je inderdaad alleen het abonnement bestellen met iDEAL en een Nederlands adres. Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt dan kan je het abonnement ook bestellen via onze klantenservice en via een balie op het station. Via de klantenservice ligt de ingangsdatum vervolgens minstens 10 dagen in de toekomst bij een balie kan het direct ingaan. 

Hoi allemaal! Helaas lukt het via de klantenservice niet. Ik ga proberen het abbonnemet op station te kopen. Bedankt!

Reageer