beantwoord

Traject Vrij Abonnement: welke route is de juiste/kortste op het traject Ermelo - Amsterdam Amstel?


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste forumleden,

Elke werkdag reis ik van Ermelo naar Amsterdam Amstel en vice versa. Volgens de NS reisplanner kan ik reizen via Utrecht Centraal, en dit is de enige optie die ik als klant makkelijk kan vinden.

Als ik de tariefeenhedenkaart van Nederland 2019 erbij pak en ga rekenen, dan is de route via Hilversum wat betreft de tariefeenhedenkaart korter, namelijk 74 (via Hilversum) versus 77 (via Utrecht Centraal). Via Hilversum kost echter meer tijd en heeft één overstap extra.

Volgens NS klantenservice mag ik alleen uit- en inchecken op de stations waarvoor ik een Traject Vrij Abonnement afneem. In mijn geval Ermelo of Amsterdam Amstel. Uit- en inchecken op alle andere stations in Nederland zal altijd meerkosten opleveren.

In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten (de versie geldig vanaf mei 2018), lees ik bij artikel 10: Abonnementsvormen punt 7, dat ik op de tussengelegen stations zonder meerkosten kan uit- en inchecken.

Ik heb drie vragen (vooralsnog):

  1. Traject Vrij Abonnement: welk route is de juiste/kortste op het traject Ermelo - Amsterdam Amstel?
  2. Waarvoor heb ik meerkosten als ik uit- en incheck op Amsterdam Science Park als ik reis via Hilversum?
  3. Waarvoor heb ik meerkosten als ik uit- en incheck op Bilthoven als ik reis via Utrecht Centraal?
Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Met groet,
Noel
icon

Beste antwoord door Tochjo 17 februari 2019, 12:12

Ik citeer uit dit document:

Mijn traject kent meerdere routes, maar de snelste route is net langer dan de kortste route. Krijg ik dan een aanvullende rekening wanneer ik uitstap op een station op een van aanvullende routes?

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

Dat overwegende vermoed ik het volgende.

- U mag zonder meerkosten in- en uitchecken op alle stations op de kortste route. Dat is de route via Hilversum, Weesp en Duivendrecht. Die route telt volgens mij maar 65 tariefeenheden.

- U mag zonder meerkosten via Utrecht Centraal reizen van Ermelo naar Amsterdam Amstel en vice versa. Maar omdat deze route met 77 tariefeenheden meer dan tien tariefeenheden langer is dan de kortste route, mag u niet zonder meerkosten op de tussengelegen stations op die route in- en uitchecken. Vanzelfsprekend geldt dit alleen voor stations die niet ook op de kortste route liggen, concreet volgens mij alle stations op Amersfoort-Utrecht-Duivendrecht.

- Als u in- of uitcheckt op een station dat niet op de kortste route ligt, dan wordt voor de prijsbepaling gekeken naar de kortste afstand tot een station dat wel op de route ligt. In het geval van Bilthoven lijkt mij dat station Baarn, dat op een afstand van 6 tariefeenheden ligt. Er zal u dan een enkele reis vol tarief (bij inchecken in de spitsuren) of met 40 procent korting (bij inchecken in de daluren) in rekening worden gebracht. Zie pagina 5 van dit document voor de kosten daarvan.

- Voor Amsterdam Science Park zou ik het niet met zekerheid durven zeggen. Amsterdam Science Park ligt niet op de route via Hilversum en Duivendrecht. Het dichtstbijzijnde station op de kortste route is Amsterdam Amstel, dat op een afstand van 3 tariefeenheden ligt. Er zal u dan voor die tariefeenheden een enkele reis vol tarief (bij inchecken in de spitsuren) of met 40 procent korting (bij inchecken in de daluren) in rekening worden gebracht. Maar misschien valt de route Weesp-Muiderpoort-Amstel wel onder de coulanceregeling; deze is minder dan tien tariefeenheden langer dan de kortste route via Duivendrecht. In dat geval zou in- en uitchecken op Amsterdam Science Park zonder meerkosten zijn.

Zoals u merkt, durf ik niet met zekerheid te voorspellen wat er in werkelijkheid zal gebeuren. Sinds de invoering van Traject Vrij een kleine vijf jaar geleden zijn er af en toe brokjes informatie openbaar gemaakt, maar hoe de prijzen precies worden berekend, is nooit volledig toegelicht. Bovenstaande is dan ook een vermoeden op basis van mijn bovengemiddelde kennis van het abonnement, maar voor zekerheid zit er niets anders op dan het in de praktijk uit te proberen, vrees ik.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Ik citeer uit dit document:

Mijn traject kent meerdere routes, maar de snelste route is net langer dan de kortste route. Krijg ik dan een aanvullende rekening wanneer ik uitstap op een station op een van aanvullende routes?

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

Dat overwegende vermoed ik het volgende.

- U mag zonder meerkosten in- en uitchecken op alle stations op de kortste route. Dat is de route via Hilversum, Weesp en Duivendrecht. Die route telt volgens mij maar 65 tariefeenheden.

- U mag zonder meerkosten via Utrecht Centraal reizen van Ermelo naar Amsterdam Amstel en vice versa. Maar omdat deze route met 77 tariefeenheden meer dan tien tariefeenheden langer is dan de kortste route, mag u niet zonder meerkosten op de tussengelegen stations op die route in- en uitchecken. Vanzelfsprekend geldt dit alleen voor stations die niet ook op de kortste route liggen, concreet volgens mij alle stations op Amersfoort-Utrecht-Duivendrecht.

- Als u in- of uitcheckt op een station dat niet op de kortste route ligt, dan wordt voor de prijsbepaling gekeken naar de kortste afstand tot een station dat wel op de route ligt. In het geval van Bilthoven lijkt mij dat station Baarn, dat op een afstand van 6 tariefeenheden ligt. Er zal u dan een enkele reis vol tarief (bij inchecken in de spitsuren) of met 40 procent korting (bij inchecken in de daluren) in rekening worden gebracht. Zie pagina 5 van dit document voor de kosten daarvan.

- Voor Amsterdam Science Park zou ik het niet met zekerheid durven zeggen. Amsterdam Science Park ligt niet op de route via Hilversum en Duivendrecht. Het dichtstbijzijnde station op de kortste route is Amsterdam Amstel, dat op een afstand van 3 tariefeenheden ligt. Er zal u dan voor die tariefeenheden een enkele reis vol tarief (bij inchecken in de spitsuren) of met 40 procent korting (bij inchecken in de daluren) in rekening worden gebracht. Maar misschien valt de route Weesp-Muiderpoort-Amstel wel onder de coulanceregeling; deze is minder dan tien tariefeenheden langer dan de kortste route via Duivendrecht. In dat geval zou in- en uitchecken op Amsterdam Science Park zonder meerkosten zijn.

Zoals u merkt, durf ik niet met zekerheid te voorspellen wat er in werkelijkheid zal gebeuren. Sinds de invoering van Traject Vrij een kleine vijf jaar geleden zijn er af en toe brokjes informatie openbaar gemaakt, maar hoe de prijzen precies worden berekend, is nooit volledig toegelicht. Bovenstaande is dan ook een vermoeden op basis van mijn bovengemiddelde kennis van het abonnement, maar voor zekerheid zit er niets anders op dan het in de praktijk uit te proberen, vrees ik.

Reageer