beantwoord

Traject vrij abonnement - wijziging traject

Onze buurvrouw heeft sinds enkele jaren een jaarabonnement traject vrij dat per de vijfde van de maand is ingegaan .
I.v.m. een nieuwe baan wil ze nu het traject wijzigen. Ze gaat per 1 mei een ander traject reizen en heeft vandaag, 28 maart 2018, contact gehad met de NS om haar trajectwijziging door te geven.
Volgens de NS kan de wijziging pas op de vijfde van de maand ingaan (5 mei) en moet ze de wijzing dan maar 5 april al laten doorvoeren maar dat gaat niet omdat ze de hele maand april nog het oude traject moet reizen.
Wie weet een oplossing?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 29 maart 2018, 14:25

Hallo Jetty en welkom op het NS Serviceforum.

Wijzigingsdata zijn afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. Hier komt in de toekomst verandering in door NS Flex, maar voor bestaande abonnementen zijn onze reizigers gebonden aan een maandelijkse opzegbaarheid op de dag van de maand waarop het abonnement destijds ingegaan is. In jouw buurvrouw's situatie zou ik als ik haar was het abonnement laten doorlopen tot 5 mei, om niet onnodige kosten te maken. Zij zou er vervolgens voor kunnen kiezen om per 5 mei het traject te wijzigen naar het nieuwe traject. Als zij de wijziging per 5 april doet, zijn er zo'n 25 dagen waarop zij het abonnement niet meer kan gebruiken tot haar nieuwe baan begint. Op deze manier zal zij 5 dagen meer betalen voor haar reizen.

Welk traject reist ze nu en welk traject gaat zij reizen?
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

Wijzigingsdata zijn afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. Hier komt in de toekomst verandering in door NS Flex, maar voor bestaande abonnementen zijn onze reizigers gebonden aan een maandelijkse opzegbaarheid op de dag van de maand waarop het abonnement destijds ingegaan is. In jouw buurvrouw's situatie zou ik als ik haar was het abonnement laten doorlopen tot 5 mei, om niet onnodige kosten te maken. Zij zou er vervolgens voor kunnen kiezen om per 5 mei het traject te wijzigen naar het nieuwe traject. Als zij de wijziging per 5 april doet, zijn er zo'n 25 dagen waarop zij het abonnement niet meer kan gebruiken tot haar nieuwe baan begint. Op deze manier zal zij 5 dagen meer betalen voor haar reizen.

Ze reist nu Roermond-Maastricht en m.i. 1 mei wordt het Roermond-Eindhoven
Worden dan dure reisjes...
Niet klantvriendelijk van de NS. Hier moet toch een oplossing voor zijn?
Weet u wel zeker dat uw buurvrouw een Traject Vrij jaar heeft afgesloten? Er bestaat ook een Traject Vrij maand. In dat geval lijkt mij dan niet snugger om een jaarabonnement te nemen. Zou Altijd Voordeel een optie kunnen zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Weet u wel zeker dat uw buurvrouw een Traject Vrij jaar heeft afgesloten? Er bestaat ook een Traject Vrij maand. In dat geval lijkt mij dan niet snugger om een jaarabonnement te nemen. Zou Altijd Voordeel een optie kunnen zijn?
Het gaat om de datum van ingang van de wijziging. Een Traject Vrij kun je elke maand wijzigen, ook het jaarabonnement. Maar dit kan alleen op dezelfde dag van de maand als waarop het abonnement ooit is ingegaan, en dat is vaak lastig en kan aardig in de eurootjes lopen in dit soort gevallen.
Dan maar hopen dat NS Flex sneller wordt ingevoerd in dit soort gevallen zitten de mensen ook niet vaak op te wachten..........

Traject vrij maand werkt volgens hetzelfde principe; gaat ook in op de dag van activatie en eindigt ook op die dag. Jaarabonnement is voordeliger en kun je na een jaar ook per maand opzeggen.
AltijdVoordeel is geen optie. Buuf moet helaas in de spits reizen en dan geldt AltijdVoordeel niet.
Mijn buurvrouw is trouwens best snugger.
Het proces met betrekking tot het kunnen wijzigen van het traject kan helaas niet anders, Jetty65. Een wijziging kan alleen ingaan per dezelfde dag als dat het contract is ingegaan. In het geval van jouw buurvrouw is dat de 5e van de maand. Ik begrijp uit je bericht dat ze dit abonnement al enkele jaren heeft. Het is een optie om het abonnement per 5 mei te laten beëindigen (via onze Klantenservice) en via de webshop een nieuw Traject Vrij af te sluiten ingaande per 1 mei. Deze dient ze dan wel af te sluiten op/met een andere kaart. Als ze geen andere persoonlijke kaart heeft kan ze tijdens haar bestelling een nieuwe OV-chipkaart meebestellen. Het nadeel van deze optie is als ze een nieuw jaarabonnement aangaat dat ze hier weer minimaal 1 jaar aan vast zit en dus het eerste jaar niet de mogelijkheid heeft het contract tussentijds te beëindigen zoals ze dat nu wel heeft. Kortom, de keus is of enkele dagen meer betalen of de optie tot het maandelijks kunnen opzeggen van het abonnement opgeven.
@Jetty65 Indien nodig met een nieuwe ov chipkaart kun je beter een maandabonnement gaan nemen. Anders kun je het niet eerder gaan opzeggen. Uw buurvrouw wordt wel voordelig beloond als ze hem langer houdt. Als uw buurvrouw vanaf 10 maanden of langer mee reist dan is een Traject Vrij Jaar voordeliger. Anders is het beter om Traject Vrij maand te gaan nemen.

Het traject wijzigt dus van Roermond-Maastricht in Roermond-Eindhoven
Abonnement Roermond-Maastricht kost €227,— per maand = € 5,675 enkele reis = €11,35 per dag

1 tot en met 4 mei is 4 dagen x € 11,35 = €45,40. Dagen die niet gebruikt worden maar wel betaald moeten worden.

Dagkaartje vol tarief/spits Roermond-Eindhoven kost €9,80 enkele reis = € 19,60 per dag.
1 tot en met 4 mei is 4 dagen x €19,60 = €78,40.

Dag 1 t/m 4 mei kosten In totaal: €45,40 plus €78,40 = €123,80!

En dit alleen omdat de trajectkaart niet aan het begin van de maand maar alleen op de vroegere dag van activatie (in dit geval de 5e van de maand) gewijzigd mag worden.

Hoe gaan we dit oplossen? Graag uw reactie.
Mogelijke opties heb ik aangegeven in mijn eerdere reactie. Opzeggen of wijzigen per 1 mei 2018 is niet mogelijk.
Het kan toch niet zo zijn dat de klant voor 4 dagen tweedeklas in de spits Roermond-Eindhoven €123,80 moet betalen? Zou de NS de klant niet enigszins tegemoet kunnen komen?
Jetty, hoewel ik je helemaal gelijk geef zal de NS blijven volhouden dat het niet mogelijk is en dat je contact moet opnemen met de klantenservice.

Als ik je een tip mag geven, regel aan de wijziging en haal deze op per eerste mogelijkheid die de NS aangeeft.
Maar die dit wel telefonisch, waarbij je het probleem aangeeft en vraag daar of de NS de kosten van de reizen buiten je traject wil vergoeden omdat je eigenlijk wel gewoon gratis had mogen reizen op fat traject. Natuurlijk rekening houdend met eventueel prijsverschil.

De klantenservice medewerker kan daar een notitie van maken, vraag daar wel om want de coulance restitutie kan je pas krijgen als alles geregeld is.

Op het forum zal de NS niet zulke toezeggingen doen, in verband met precedent werking. Aan de telefoon gaat dat makkelijker.

Belangerijk is om aan te geven dat je binnen de regels van de NS wil mee werken.

Niet iedere medewerker zal welwillend zijn. Als je er niet uit komt kan het helpen om aan te geven dat je er nog over nadenkt en later nog een keer te bellen en te hopen dat je iemand anders krijgt.

Laatste tip, bel tijdens kantoor uren. Mijn ervaring is dat je buiten kantooruren vaak medewerkers krijgt die minder rechten hebben en je niet goed kunnen helpen met de restitutie.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan toch niet zo zijn dat de klant voor 4 dagen tweedeklas in de spits Roermond-Eindhoven €123,80 moet betalen? Zou de NS de klant niet enigszins tegemoet kunnen komen?
Ze kan ook een nieuw abonnement bestellen per 1 mei, zoals voorgesteld door Denice. Dan zijn de extra kosten € 45,40.

Ik wil mijn traject wijzigen, nu heb ik mijn traject een maand gelden ook al gewijzigd.

Dus tot en met 14-12-2019 is het Nijmegen-Zevenaar (startdatum 14-10-2019)

Vanaf 14-12-2019 gewijzigd in Tilburg-Oisterwijk echter ik wil deze laatste eigenlijk zsm wijzigen in Tilburg-Best omdat mijn standplaats is gewijzigd. Nu is het antwoord dat ik van de helpdesk heb gekregen dat ik het huidige abonnement moet stopzetten en een nieuwe moet aanvragen… komt me een beetje raar over. Maar misschien klopt het wel.

Kan ik uberhaupt dit abonnement wel stopzetten? want het loopt nog geen jaar.

Dit klopt niet helemaal. Een Traject Vrij abonnement kan ná de eerste maand op een maandelijkse basis worden gewijzigd. Biedt dat voor jou een uitkomst? :)

Dit klopt niet helemaal. Een Traject Vrij abonnement kan ná de eerste maand op een maandelijkse basis worden gewijzigd. Biedt dat voor jou een uitkomst? :)

Ik hoop het, de helpdesk had als antwoord dat de traject maar een keer per jaar gewijzigd zou kunnen worden. Maar kon mij niet vertellen of dit per contractjaar of per kalenderjaar was.

Dus als ik het goed begrijp moet ik het na 14-12 weer kunnen wijzigen in een ‘langer’ traject

Dat lijkt mij wel! :)

Reageer