beantwoord

Traject Vrij abonnementen voor een vast aantal dagen in de week voor deels thuiswerkers

• 29 April 2021
  • 39 reacties
  • 1027 Bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat nog ja.

De belofte vorig jaar dat er nieuwe abonnementen zouden komen die aantrekkelijk zijn voor forenzen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken is dus niet veel waard, behalve voor die middel/grote bedrijven dan .

Nu was er vorig jaar een flinke stijging in het aantal verkochte tweedehands auto's en e-bikes, omdat veel forenzen die toch naar werk moesten liever niet meer met de trein gingen. Zo krijg je die natuurlijk niet echt terug. Ik vraag me af of NS zichzelf hiermee niet in de voet schiet.

Badge +3

In het Besluit over de nieuwe vervoerbewijzen dat NS gisteren naar het LOCOV heeft gestuurd, wordt gesproken over een op handen zijnde kortingsactie voor het Traject Vrij-abonnement:

Tot slot vraagt u ons of wij voornemens zijn om terugwinacties te ontwikkelen gericht op forenzen. Dit kunnen wij bevestigen. Wij gaan in ieder geval voor Traject Vrij een proef doen met een kortingsactie om klanten terug te winnen. Bij succes kan deze actie breder ingezet worden. In de themasessie van 17 maart 2021 hebben wij besproken dat het huidige aanbod van abonnementen voor consumentenorganisaties momenteel lijkt te voldoen, maar dat NS de situatie goed in de gaten houdt.

Badge +3

Benieuwd wat die proef in gaat houden.

Zou het er dan toch van komen, dat ‘halfje Traject Vrij’ voor maximaal 2 dagen in de week of 10 dagen in de maand?

Veel meer ‘maatwerk’ zie ik er niet snel van komen, voor de zzp’er of werknemer met consumentenproduct.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt gesproken over een kortingsactie. Dat lijkt mij dan een bepaald percentage korting op de reguliere prijs en niet om een abonnement voor een minder aantal dagen per week. En bedoeld om klanten weer terug te winnen, dus voor reizigers die het abonnement eerder hebben opgezegd en mogelijk zullen mensen die al die tijd het abonnement hebben aangehouden deze korting niet krijgen. Het moet NS natuurlijk ook weer niet te veel kosten.

Reputatie 7

Ik denk dat juist de incidentele reizigers vooral reizen met de actiekaartjes van de drogist of grootgrutter. Als dat soort kaartjes niet meer terugkomen, blijven die reizigers ook weg. Juist de prijs van die kaartjes, maakten voor hen die daarmee in de trein stapten de trein aantrekkelijk.

Ik ga al sinds januari met de auto naar het werk, de trein is me te duur geworden. En de auto bevalt prima. 

Badge +3

Hoe dan ook, ik vermoed niet dat veel (terugkerende) Traject Vrij reizigers zich veel aan zullen trekken van tijdelijke acties.

Niet om negatief te zijn, maar ik vergelijk dat voor het gemak met (welkomst)aanbiedingen van telecomproviders en zo. Nú Ziggo/Vodafone de eerste 6 maanden voor € 35,00 per maand!

Klinkt interessant maar als het daarna het dubbele kost en je inmiddels een alternatief hebt zoals glasvezel voor € 62,50, of (on topic) een auto of elektrische fiets…  Dan is dat hooguit leuk voor de actieperiode, want daarna mag je weer voor de hoofdprijs staan in volle treinen.

Denk dat blijvende ‘maatwerk’ abonnementen meer succes zullen hebben, op de lange termijn.

Reputatie 7

Hoe dan ook, ik vermoed niet dat veel (terugkerende) Traject Vrij reizigers zich veel aan zullen trekken van tijdelijke acties.

Niet om negatief te zijn, maar ik vergelijk dat voor het gemak met (welkomst)aanbiedingen van telecomproviders en zo. Nú Ziggo/Vodafone de eerste 6 maanden voor € 35,00 per maand!

Klinkt interessant maar als het daarna het dubbele kost en je inmiddels een alternatief hebt zoals glasvezel voor € 62,50, of (on topic) een auto of elektrische fiets…  Dan is dat hooguit leuk voor de actieperiode, want daarna mag je weer voor de hoofdprijs staan in volle treinen.

Denk dat blijvende ‘maatwerk’ abonnementen meer succes zullen hebben, op de lange termijn.

Ik ben tot op heden niet erg onder de indruk van de wijze waarop de huidige directie met deze crisis om gaat. Er worden allerlei proefballonnetjes opgelaten en zo af en toe wordt er een hele grote "bok” geschoten. (verplichte fietsreservering). Ik vind het management vooralsnog compleet onzichtbaar.

Was ook geen fan van Roger van Boxtel, maar mevrouw Rintel is wel erg onzichtbaar. Indien er dan wel goede plannen gepresenteerd worden is dat natuurlijk geen probleem, maar ik kan ze tot op heden niet vinden.  

Badge +3

Ik denk dat juist de incidentele reizigers vooral reizen met de actiekaartjes van de drogist of grootgrutter. Als dat soort kaartjes niet meer terugkomen, blijven die reizigers ook weg.

In het besluit staat ook:

In aanvulling op uw specifieke adviezen adviseert u NS om ook weer actiematig dagkaarten te verkopen. NS neemt dit advies over en onderzoekt in welke vorm NS deze actiekaartjes zal laten terugkomen.

En verder nog:

Daarnaast nemen wij uw advies over om meer reizigers te verleiden om een abonnement te nemen. Er zijn verschillende ideeën die momenteel worden bekeken voor het slim leggen van een link tussen het gebruik van een los vervoersbewijs en het wijzen op de mogelijkheid van een abonnement.

Badge +3

Er zijn verschillende ideeën die momenteel worden bekeken voor het slim leggen van een link tussen het gebruik van een los vervoersbewijs en het wijzen op de mogelijkheid van een abonnement.

Goh, maar dat is toch alleen maar in het nadeel van de NS zelf?

Een jaar of wat geleden (net voor corona) heb ik tijdens een toevallig gesprek iemand in mijn taxi gewezen op NS Flex. Die had een VDU (zonder keuzedagen, geen 60+), en begeleiderskaart voor WMO-fiets of zo, zodat meestal geen reisassistentie nodig was tenzij er geen lift was of zo.

Vreemd genoeg is er op stations zonder lift of hellingbaan meestal ook geen avg/reisassistentie?

Dat abonnement is voor vakanties… maar ja daar betaal je dan (toen) €67 per jaar voor! Kan je in het weekend reizen? Ja meestal wel, soms doordeweeks buiten de spits.

Oke, dan neem nu meteen Flex Weekend Voordeel voor €2 per maand en in de vakantie een maandje Weekend Vrij voor €31 dan kunnen jullie 5 weekenden onbeperkt reizen als je het op een vrijdag of zaterdag laat ingaan.

Maar die vakanties (juli/augustus) dan? Tja daar heb je met een VDU ook geen enkel voordeel meer van per 2021.

Goh dank voor die info Robert… en toen kwam corona en was Weekend Voordeel eigenlijk nog overbodig en ‘te veel betaald’. Flex Basis ‘en we zien wel’ werd het… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat juist de incidentele reizigers vooral reizen met de actiekaartjes van de drogist of grootgrutter. Als dat soort kaartjes niet meer terugkomen, blijven die reizigers ook weg. Juist de prijs van die kaartjes, maakten voor hen die daarmee in de trein stapten de trein aantrekkelijk.

Ik ga al sinds januari met de auto naar het werk, de trein is me te duur geworden. En de auto bevalt prima. 

Er zijn alweer actiekaartjes te krijgen voor incidentele reizigers. En sinds september 2020 goedkope jongerenkaartjes.

Badge +3

En weer iets nieuws,

Zonder kortingskaart en toch besparen met de trein? Het kan. Als je via de app van Gaiyo een treinkaartje koopt, krijg je 10% korting in de daluren. Ook lastminute en ook op korte trajecten.

Scheelt alweer dat je dan niet 4 dagen van tevoren moet kopen. Zie verder https://www.treinreiziger.nl/10-korting-op-treinkaartjes

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit toch weer erg bijzonder. In het besluit over nieuwe proposities nam NS het advies van de consumentenorganisaties niet over om het vroegboekelement te schrappen, omdat het geven van korting op alle daltickets voor NS financieel niet haalbaar is. Maar met deze app is het blijkbaar geen probleem voor NS dat je hierbij niet vroeg hoeft te boeken?

Het voordeel voor NS (en nadeel voor de reizigers) met e-tickets is dat een reis die begonnen is in de daluren niet afgemaakt mag worden in de spits. Daar mag best 10% korting tegenover staan, zonder extra voorwaarde dat je eental dagen van tevoren moet boeken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het doel van NS is niet primair om weer reizigers in de trein te krijgen maar om de inkomsten weer op peil te krijgen. En met jongerentickets en aktiekaartjes gaat dat laatste niet lukken want daar heb je goed betalende forensen voor nodig. Volgens mw Rintel komen de forensen echter binnenkort vanzelf weer massaal terug en is thuiswerken binnenkort sowieso helemaal afgelopen.

Badge +3

Ik vind dit toch weer erg bijzonder. In het besluit over nieuwe proposities nam NS het advies van de consumentenorganisaties niet over om het vroegboekelement te schrappen, omdat het geven van korting op alle daltickets voor NS financieel niet haalbaar is. Maar met deze app is het blijkbaar geen probleem voor NS dat je hierbij niet vroeg hoeft te boeken?

Het voordeel voor NS (en nadeel voor de reizigers) met e-tickets is dat een reis die begonnen is in de daluren niet afgemaakt mag worden in de spits. Daar mag best 10% korting tegenover staan, zonder extra voorwaarde dat je eental dagen van tevoren moet boeken. 

Die korting werd ook verleend op reizen met zo’n Tripkey kaart die toeristen in bruikleen konden krijgen voor een klein bedrag. Je kon dan gewoon op rekening reizen en kreeg na inleveren een gespecificeerde factuur. Ging om ik meen 20% korting op treinreizen, geen idee wat het verdienmodel was eigelijk maar het ging in feite om anonieme business cards.

Voor die app (waar @treinreiziger blijkbaar ‘partner’ van is maar dat maakt verder niet uit) geef je een boel privacy-gevoelige informatie bloot, en zult ongetwijfeld de nodige gepersonaliseerde advertenties krijgen.

Dat is geld waard en wellicht voor de ontwikkelaars het waard om 10% dalkorting te geven. Neem aan zomaar aan dat er ook een ‘deal’ is met NS daarover, en er op zijn minst informatie gedeeld wordt (zoals huur van deelscooters e.d.)

Reageer